quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 09:59 schreef Pilootje het volgende:mirugai dat zalm eerst ingevroren wordt heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. Ik verwerk de wilde verse zalm die we binnen krijgen ook vaak rauw.
Als je zalm invriest verliest het een deel van zijn structuur, en vocht. Maar belangrijker is dat ik me afvraag of invriezen wel het gewenste resultaat heeft. Als je het hebt over bacterien, dan zullen er meer in zitten na het ontdooien dan daarvoor.
Ik heb het zo geleerd. Of het echt bacterieen zijn, daar ben ik niet 100% zeker van, omdat ik het heb geleerd van een Japanse chef, die niet echt fantastisch engels sprak (en nogal op de oldschool manier les gaf). Het zou best kunnen zijn dat hij parasieten bedoelde.
En als je het goed zou willen doen, dan zou je de vis een paar dagen in een vriezer moeten leggen die -40 graden haalt. Ik heb later nog wat rondgezocht en wat ik aan bronnen heb gevonden bevestigde dat dat afdoende is.
(net gegoogled en kwam bijv dit tegen
http://www.catalinaop.com/sushifish.htm <- onderaan de pagina)
Maar goed, er zijn andere bereidingsmethoden waar ik meer m'n vraagtekens bij heb. Bijv. makreel sashimi, daarbij wordt de makreelfilet eerst in zout ingelegd en daarna in rijstazijn, omdat dat de parasieten zou doden. Nu ben ik wel vaker levende parasieten in makreel tegen gekomen en inderdaad, na die behandeling bewogen ze niet meer, maar het is toch niet zo'n lekker idee om het dan nog te eten. Ik heb het idee dat het afstamt uit de bereidingswijzes uit het verleden.