abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39967661
Onderstaand bericht vond ik na mijn vakantie in mijn 'prive'mailbox. Wie helpt Ronald uit de brand:
quote:
Hallo,

Ik las net een frumpje over stucen waarbij je meld dat een laagje van 1 a 2 mm stucen (over gips bv), niet met geleidelatten hoeft.
Kun jij mij vertellen of over een strakke gips wand, waarbij de naden moeten worden dichtgezet, een dun laagje kan worden aangebracht??
Kan ik over tiplex heen stucen?
Bedankt voor het coachen!

groet,

Ronald.
Ik trap af:

• Als je met Fix&Finnish een laagje van 1 a 2 mm opzet werk je niet met geleide latten, dan werkt niet prettig en is ook niet nodig.

• Eerst de naden dichtzetten, gebruik daar de juiste materialen voor (Wand of plafondplaatvuller) en als dat droog is afstucen, als je dat dan nog wilt, het is immers glad.

• Over triplex kun je niet stucen zonder hulpmiddelen, door de werking van het hout brokkelt al je stucwerk af. Eventueel kun je een stucmat aanbrengen waar je op kunt stucen, of er een gips- of stucplaat tegenaan schroeven.

• Voor het stucen eventueel een hechtprimer opzetten, tegen sterk zuigen van de ondergrond.

Iemand meer tips?

[ Bericht 4% gewijzigd door Marsepein op 19-07-2006 10:59:20 (Hechtprimer toegevoegd.) ]
  • pi_39967833
    Ik gebruik geen fix en finish.

Wat ik gedaan heb is eerst in de voorstrijk. dan gipsmortel aanmaken ( in mijn geval roodband)
    Dat zet ik er grof op, strijk het daarna beter uit met zo'n specie ding (rechthoek) Vervolgens kijk ik of het een beetje recht en gelijkmatig verdeeld is met een lange recht lat.
    Daarna met een spackmes natrekken. Beetje laten drogen.
    Dan met spons dmv draaiende beweging "poetsen" Resultaat is dat er een dun gipslaagje op komt. Dat trek ik zo strak mogelijk met spackmes na. UIteindelijk krijg je dan een spiegelglad resultaat.
    Stuccen op hout gaat wel, maar dan dus voorstrijk gebruiken. Beter is echter er een gipsplaat op te zetten.

Ik kijk overigen sniet of het x mm is. Ik zet het er zo dun mogelijk op dat het toch overal dekt en gelijkmatig is. Op de ene plek heb je dan 1 mm en de andere misschien 10.
    ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
    pi_39967893
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 10:59 schreef Gompy58 het volgende:
    Ik gebruik geen fix en finish.
    Stuccen op hout gaat wel, maar dan dus voorstrijk gebruiken. Beter is echter er een gipsplaat op te zetten.

Ik kijk overigen sniet of het x mm is. Ik zet het er zo dun mogelijk op dat het toch overal dekt en gelijkmatig is. Op de ene plek heb je dan 1 mm en de andere misschien 10.
    Stucen op hout kan niet mits een stucmat of een gips/stucplaat er tegenaan wordt gemonteerd.

Roodband is eigenlijk ongeschikt voor een hele dunne laag. Maar als het lukt, dan lijkt het mij i.o.
      woensdag 19 juli 2006 @ 11:55:00 #4
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_39969561
    * avotar zou inderdaad ook de fix & finish aanraden.. echter op hout werkt het niet echt .. het kan wel hoor, als je het goed voorstrijkt, blijft het best aardig zitten.. maar mijn pool gaf verder geen garanties..
    "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
    "Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
    pi_39969963
    Ik zou nooit over triplex heen gaan stucen, altijd zorgen voor een krimpvrije of krimparme ondergrond, anders gaat het scheuren.
    pi_39970846
    ik zet idd op het hout ook een gipsplaatje.
    ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
      woensdag 19 juli 2006 @ 15:20:39 #7
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_39976693
    Fix & Finish

Oftewel, met dit spul kun je (nog) strakker afwerken dan met bv roodband. Je krijgt het superstrak! En het is speciaal bedoeld voor laagjes dunner dan 5 mm.

Over hout zou ik ook niet aanraden. Een stucplaat/gipsplaat ertussen is DE oplossing. Doordat hout een natuurprodukt is werkt het (krimpen/uitzetten door warmte/kou). Dit levert uiteindelijk scheurtjes op in het stuukwerk en dat is zonde.

Eigenlijk dus wat iedereen tot op heden gezegd heeft!
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_40125950
    Ok heb het begrepen: Bedankt voor de reacties!

Op de houten wanden ga ik ook gipsplaat plaatsen. Afzetten met band en vullen. Daarna wordt het sierplijster.
    Op het plavond(gips) doe ik ook band en vuller en daarna ga ik voor geelband tbv schuurwerk.

Klopt dit?
    Kan ik de muur/plavondvuller vervangen voor gewoon geelband of zo?

Gr Ronald.
    pi_40126129
    Hallo RokRo,

Als eerste; Welkom op FoK K&W! Leuk dat je naar aanleiding van mijn mail hier komt kijken en antwoorden!

Bij gipswandplaten (Ronde zijkanten) gebruik je geen gaasband. Met een wandplaatvuller vul je de naden en werk je ze glad af.

Bij gipsplafondplaten (Rechte kanten, gipsplaat is aan de zijkanten iets dunner) gebruik je wel gaasband en een plafondplaatvuller en werk je het glad af.

En ik zou de nadenvuller (wand/plafond) niet vervangen door geelband oid, dat gaat zeker scheuren op de naden.

Ervaring met geelband/schuurwerk heb ik niet, daarmee kan ik je niet helpen.

Succes, en je mag altijd je eigen topic openen hier met klusvragen, eventueel foto's laten zien etc.
    pi_40126601
    Ok helemaal duidelijk.
    Ik heb alleen voor het plavond ook muurplaten: Dus met ronde zijden. Gaat dit fout dan?
    Het is "maar"een zolderverdieping, maar toch.

Bedankt weer!

[ Bericht 0% gewijzigd door RokRo op 24-07-2006 10:57:36 ]
    pi_40127197
    Het nadeel van de ronde platen is dat je de naden niet netjes met gaas afgewerkt krijgt. Het gaas ligt immers op de gipsplaat ipv verdiept. Maar echt fout gaan doet het niet. Mits je plafondplaatvuller gebruikt.

Als er nadien nog schuurwerk of sierpleister overheen komt kun je e.e.a. wel verdoezelen.
      maandag 24 juli 2006 @ 11:14:56 #12
    65960 sanger
    pi_40127301
    Nu willen we alleen nog foto's zien
    pi_40127747
    Heb een indruk klaar!
    Klinkt suf, maar hoe plak ik die foto's erop???
      maandag 24 juli 2006 @ 11:34:47 #14
    65960 sanger
    pi_40127853
    quote:
    Op maandag 24 juli 2006 11:31 schreef RokRo het volgende:
    Heb een indruk klaar!
    Klinkt suf, maar hoe plak ik die foto's erop???
    Je hebt verschillende uploadsites. Ikzelf gebruik www.photobucket.com. Registreren, foto's uploaden (denk om formaat!) en dan krijg je een IMG linkje. Deze plak je in je tekst waar je de foto wilt krijgen.
    pi_40134868
    quote:
    Op maandag 24 juli 2006 15:12 schreef RokRo het volgende:
    http://picserver.student.utwente.nl/?action=manage&folder=-2

Jaja ik denk dat het gelukt is!
    Niet helemaal. Markeer de foto's die je wilt publiceren. EN kies voor generate.
    Vervolgens kies je voor tumbnailsize 512 en Link Type UBB.

De code in het venster plak je hier in een bericht.

Dan zien we het
    pi_40135080

pi_40135104
    Iets wat groot, maar hierbij mijn vrijetijdsbesteding van dit moment.

[ Bericht 0% gewijzigd door RokRo op 24-07-2006 15:32:24 ]
    pi_40135237
    Niet dat ik lullig wil doen hoor, maar dat ziet er toch heel strak uit!

Erg netjes, en het ziet er echt keurig uit.
    pi_40135339
    Dank je! (hoezo doe je lullig?)
      maandag 24 juli 2006 @ 15:34:41 #22
    139476 Make-Yourself
    ...relative altruism...
    pi_40135426
    quote:
    Op maandag 24 juli 2006 15:32 schreef RokRo het volgende:
    Dank je! (hoezo doe je lullig?)
    ...snapt 'm ook niet...
    Causaliteit....dat is 't.
    pi_40135700
    Dat was als humor bedoeld. Niets dan complimenten hoor! Als je je met het dichtzetten en afstucen van alles ook zo netjes werkt wordt het echt super.
      maandag 24 juli 2006 @ 15:44:54 #24
    139476 Make-Yourself
    ...relative altruism...
    pi_40135743
    quote:
    Op maandag 24 juli 2006 15:42 schreef Marsepein het volgende:
    Dat was als humor bedoeld. Niets dan complimenten hoor! Als je je met het dichtzetten en afstucen van alles ook zo netjes werkt wordt het echt super.
    ah.....

Ik heb een week of 2 gelee door 2-3 Polen laten stucen.....mooi, strak en snel werk....ook fijn dat ik daarna mijn stopcontacten mocht gaan zoeken....en er zelf niet aan had gedacht dat die dozen nu veelal te diep liggen voor goed contact....en dat mijn plinten niet meer passen..

Aldoende leert men....
    Causaliteit....dat is 't.
    pi_40136625
    Nogmaals bedankt!
    Mensen echt een leuk forum. Je kan van elkaar leren en geen onderling gekibbel. Dat is op veel sites/forums echt anders! Als eea af is zal ik nieuwe plaatjes posten!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')