De Zaka organisatie
![]()
ZAKA, afkorting voor "identificeren van slachtoffers van rampen" is een Israelische vrijwilligersorganisatie gestart in 1989 door Yehuda Meshi Zahav en Rabbi Moshe Aizenbach.
![]()
De leden van ZAKA, vaak orthodoxe Joden staan ambulance eenheden bij, bij het identificeren van slachtoffers van terrorisme, ongelukken en andere rampen. Waar nodig verzamelen ze de lichaamsdelen en lichaamsvocht om zo een begravenis volgens de Joodse wet Halakha mogelijk te maken. Bij aanslagen verzamelen ze ook de resten van buitenlanders, niet Joden en de resten van de aanslagpleger die via Zaka terug gaan naar hun familie zodat ook zij begraven kunnen worden.
Ondertussen is ZAKA steeds professioneler aan het worden en helpen ze wereldwijd bij rampen.
----
Zie
www.zaka.org.il voor meer informatie. Ik vroeg me vaak af wie die Orthodoxe Joden waren die dat vuile werk deden, vandaar dit topic. Ik vind het feit dat ze dit doen, en dan ook nog eens de gene die zich opblazen bergen en terug geven aan de familie zeer bewonderens waardig.