FOK!forum / Fotografie en Digital Art / [showcase] Ochtendgloren
Maurodinsdag 18 juli 2006 @ 12:26
Ik zou deze foto's eigenlijk in de SC geplaatst hebben ware het niet dat ik ze bijzonder goed gelukt vind.

De foto's heb ik vanmorgen gemaakt tijdens mijn werkzaamheden aan de weg. De lucht kleurde zo mooi en er hing een lekkere nevel over de weiden. Te mooi om niet te fotograferen.

#1


#2


#3


#4


* trots is *
Shark.Baitdinsdag 18 juli 2006 @ 12:29
Ik vind ze er allemaal goed uitzien. Misschien kleine opmerkingen hier en daar, maar da's voor de mierenneukers

Nou ja, nummer 3 vind ik wat minder, maar da's misschien een kwestie van smaak (of geen smaak, ligt er maar aan hoe men het bekijkt)

Natuurklijk had ik zelf in PS de saturatie omhoog gegooid
Maurodinsdag 18 juli 2006 @ 12:32
Ik heb ze zo uit de camera gerukt en alleen de belichting wat aangepast zodat ik de kleuren weer terugzag zoals ze in werkelijkheid waren.
Dus geen verzadiging opgeschroefd
Puckzzzdinsdag 18 juli 2006 @ 12:44
Hmmm heel mooi, de koeien zijn mijn favoriet

maar het is al gezegd, beetje meet verzadiging dan knallen die kleuren er echt uit!
#ANONIEMdinsdag 18 juli 2006 @ 13:33
Leuke fotos, dat absoluut. Maar toch zijn ze allemaal niet helemaal scherp, of ligt dat aan mij
Kremersdinsdag 18 juli 2006 @ 13:34
Nummer 4 vind ik de beste Die koeien krijgen een wazige 'gloed' over zich door de mist.

Staturatie vind ik persoonlijk hier juist niet op zijn plaats
Vliegvragerdinsdag 18 juli 2006 @ 15:13
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:29 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik vind ze er allemaal goed uitzien. Misschien kleine opmerkingen hier en daar, maar da's voor de mierenneukers
Well, here goes nothing

Het zijn idd leuke foto's, maar (er is altijd wel weer een maar) ik heb het idee dat je niet kon kiezen tussen wolkenfoto's of landschapfoto's. Nog waarschijnlijker: je hebt je in de luren laten leggen door de automatische belichting van je camera.er was laatst een topic met de vraag waarom mensen de M-stand gebruiken. Nou, onder andere om dit te voorkomen.

1: Wat ik bedoel dus, de kleuren in de lucht zijn mooi, net als de weerspiegeling ervan in het water. En op dat niveau heeft je camera zich ingesteld. Gevolg: grote delen van de foto zijn onderbelicht. Jammer, want het zou een aardige landschapsfoto geweest zijn.

2: Hetzelfde laken een pak, maar hier is de vlakverdeling zodanig dat het nog wel mooi uitpakt. Maar als het interessantste van je foto de kleur van de lucht is (en dat is het imho), dan mag je de kleuren wel wat oppeppen.

3. Nog een illustratie van het voorgaande. In potentie een hele leuke plaat, met die korte DOF en de focus voorin. Maar de belichting is gedaan op de lucht, en niet op datgene waar de focus op is.

4. En de 4e illustratie. Weer een hele mooie plaat, zeker goed gezien. Maar dat je de koeien uberhaput ziet, heb je te danken aan de sliert nevel erachter, want in feite zijn ze onderbelicht. Zonder die nevel was de rechterkoe helemaal en de linker gedeeltelijk weggevallen in de donkere bosrand.

Sorry dat ik je niet spaar, maar ik vind het zonde van wat in potentie mooie foto's zijn. Hoe had je dit nou kunnen voorkomen? Ik weet van 3 manieren (er zijn er ms meer), die je tot op zekere hoogte kunt combineren:

1: Spotmeting. Ik noem het alleen, ik heb er geen kaas van gegeten, weet alleen dat het bestaat.
2: Schiet op om het even welke automatische stand, kijk op je LCD schermpje naar het resultaat, kom tot de conclusie dat de camera ernaast zit, en corrigeer dat in de M-stand. Vergt wat oefening, maar leidt uiteindelijk tot mooie resultaten.
3: Schiet in RAW, het geeft je in de nabewerking 2 stops ruimte in beide richtingen.

Hoop dat je er wat aan hebt
Maurodinsdag 18 juli 2006 @ 19:30
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:13 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Well, here goes nothing

<knip>

Sorry dat ik je niet spaar, maar ik vind het zonde van wat in potentie mooie foto's zijn. Hoe had je dit nou kunnen voorkomen? Ik weet van 3 manieren (er zijn er ms meer), die je tot op zekere hoogte kunt combineren:

1: Spotmeting. Ik noem het alleen, ik heb er geen kaas van gegeten, weet alleen dat het bestaat.
2: Schiet op om het even welke automatische stand, kijk op je LCD schermpje naar het resultaat, kom tot de conclusie dat de camera ernaast zit, en corrigeer dat in de M-stand. Vergt wat oefening, maar leidt uiteindelijk tot mooie resultaten.
3: Schiet in RAW, het geeft je in de nabewerking 2 stops ruimte in beide richtingen.

Hoop dat je er wat aan hebt
Bedankt voor de tips.

Met foto 3 zit je ernaast. Daarvan heb ik de belichting wel degelijk op de voorgrond ingesteld. En zeker niet op de achtergrond. Dit heb ik gedaan door een punt dichtbij te kiezen waar meer gras stond en waar hetzelfde licht op viel, hierop de ontspanknop half ingedrukt om vervolgens de AEL knop ingedrukt te houden en scherp te stellen op die paar aren op de voorgrond.

Voor wat betreft je laatste 3 punten:
1. Spotmetering heb ik altijd aanstaan.
2. Normaal schiet ik in de M-stand, had er nu niet zoveel zin in maar ik heb wel echt op het lcd-tje gekeken naar het resultaat. Niet goed? aangepast met de belichting door de AEL knop te gebruiken.
3. Ik schiet in RAW en die ruimte heb ik om ze 2 stops over en onder te belichten.
PSdinsdag 18 juli 2006 @ 22:20
Fijne platen moet ik zeggen, zoals je zelf al aangaf ff wat opkrikken en erg fijn.

Wat betreft jullie punten hierboven, misschien ben ik ouderwets ofzo, maar waarom dan niet meteen onderbelichten op je camera als je dat toch later in raw gaat doen?