quote:
Op maandag 17 juli 2006 18:31 schreef Dauthi het volgende:[..]
De consument moet weer opgevoed worden, maar het probleem op dit moment is dat heel veel bakkers van die afbakkers zijn. Waarbij de kwaliteit van het brood in principe vergelijkbaar is als dat van de AH, en de smaak ook. Dus mensen doen totaal geen moeite meer om hun brood ergens te kopen als ze naast een knorr wereldbagger het brood in dezelfde shop kunnen kopen.
Inderdaad, maar hoe begin je aan heropvoeden van de consument? Een bakker die eenmaal is begonnen met het maken van brood met mixen kan moeilijk weer terug. Een brood wat door een bakker op ambachtelijke manier gemaakt is komt al gauw op 1 euro kostprijs. En dan maakt hij er nog niet eens winst op. Dus hijmoet zo'n brood voor 1.50 verkopen, terwijl voor een brood wat net zo zwaar is je bij een supermarkt 90 cent betaald..
De oplossing: (ik geloof dat vroeger deze regeling wel bestond, maar afgeschaft is) een minimum brood prijs! laat zeggen 1.50 euro! Hierdoor kunnen de bakkers concureren met de supermarkten door weer ECHT brood te bakken!
quote:
Ik vind zelf ook dat er een soort vereniging ter bescherming van het ambachtelijk vak moet komen. De ambachtelijk bakker die gewoon goed brood bakt, en niet van die gebakken lucht die je bij de AH koopt.
Er zijn wel verschillende verenigingen. Zo heb je het
nbc (nederlands bakkerij centrum) die veel doet voor kleine bakkers.
Ook heb je verschillende inkoop organisaties. Zo heb je
echte bakkers ,
topbakker en zo meer. Doordat deze bakkers gezamelijk grondstoffen, reclame materialen enz. inkopen kan de prijs een stuk omlaag.
quote:
In belgië, in de ardennen heb je nog echt heel veel van dit soort ambachtelijk shops. Die echt brood maken.
Ook in kleine dorpjes vind je vaak een goede bakker. En inderdaad in Belgie ga ik regelmatig in Postel heerlijk brood halen!
quote:
Als de situatie die jij schetst echt waar is, wil ik best mijn woorden terug nemen. Maar ik vind wel dat de bakkers samen zouden moeten als een verenigd front tegen de afbakkers en neppers als de AH.
Want er zijn ook genoeg mensen die goed brood willen kopen, en die bakken het desnoods zelf omdat het brood tegenwoordig van steeds slechtere kwaliteit wordt.
![]()
Laten we hopen dat er verandering in komt de komende tijd, maar tot nu toe is het alleen maar slechter geworden.
quote:
Ik haal mijn brood ook al ruim 5 jaar bij de Bioshop hier in Den Haag of waar ik studeer in Maastricht. En als in België ben neem ik het mee uit de ardennen. Daar hebben ze een soort half zuurdesem half gist bruin brood wat gewoon heerlijk is
![]()
Stevig brood dat je zelf moet snijden (blijft het ook langer goed:))
In iedere stad zit er minimaal wel 1 bakker die ook wel zuurdesem maakt denk ik.. Als je goed zoekt vind je wel iets
quote:
Maar bak jij als bakker nu ook zelf gewoon je brood ambachtelijk, zoja waar zit je als bakker ?:P
Om eerlijk te zijn werk ik in een middelgrote bakkerij met 42 filialen.. (regio Eindhoven) Het is dus over het algemeen massa productie en veel lopende band werk. Dit is ook niet waar mijn hart ligt en als ik de kans krijg om naar een andere (kleinere) bakkerij te gaan doe ik dat dan ook meteen. Dit is ook dus niet waar ik voor opgeleid ben...
Oh ja.. ik bak geen brood.. ik ben banket bakker