abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 juli 2006 @ 19:32:44 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_39883425
Dames en heren,

Ik kwam een tijd geleden twee keer op dezelfde dag een interview tegen met Joris Luyendijk (wie dat is lees je zo), en de informatie welke in deze interviews naar voren kwam vond ik erg interessant. Okay, sommige zaken weten we al min of meer, maar sommige zaken ook niet. Sowieso is het fijn om de boel weer eventjes op te frissen wat betreft de kijk achter de schermen aangaande hoe journalisten, correspondenten, de media, en al het gerelateerde precies werken.

Mijn excuses voor de uit de hand gelopen samenvatting, het is een redelijke lap tekst geworden, maar er is dan ook zoveel te vertellen. Zie de geplaatste links naar Kunststof en Nova voor de letterlijke en volledige inhoud van de interviews (online te beluisteren / bekijken).

Veel plezier!

PS: Wellicht is het een idee om deze topic tijdelijk sticky te maken, ik gok immers dat het onderstaande verhaal nog wel enige tijd bruikbaar zal zijn.

Introductie

Vijf jaar lang was hij correspondent voor de NRC in het Midden-Oosten, sprak hij met terroristen en bezetters, met daders en met slachtoffers, en werd hij afgelopen 21 juni geinterviewd door Jellie Brouwer in het programma Kunststof op Radio 1. Joris Luyendijk, constateerde tijdens zijn werk als Midden-Oosten correspondent een kloof tussen wat hij zag en wat hij kwijt kon op radio, tv en in de krant.

Joris Luyendijk

Persbureau, correspondent en tekstverklaring

Het beeld dat wij hebben van correspondenten is dat ze er op uit gaan, uitzoeken hoe het zit, en het ons vertellen. De werkelijkheid is heel anders. Correspondenten zijn geabonneerd op persbureau's, zoals Associated Press. Deze persbureau's gaan uitzoeken hoe het zit, en correspondenten vertellen het in hun eigen woorden na.

Je zit als correspondent op je kamertje in een hotel ergens in het Midden-Oosten, je krijgt een telefoontje vanuit Hilversum, en Hilversum zegt "Wij krijgen hier van Associated Press binnen dat de Palestijnen de straat op zijn gegaan om te rouwen over de dood van een aantal kinderen die door Israël zijn vermoord, weet je daar meer van?" Joris Luyendijk weet daar niet meer van, dergelijke berichten komen als eerste binnen bij de persbureau's, dat zijn de ogen en de oren van de wereld.

Vervolgens praat hij over hoe je het nieuws dan zoal kunt brengen. Gebruik je de term treffen, aanval of aanslag? Hoe ga je om met de woordkeuze? Is het Israël, de Zionistische entiteit, bezet Palestina, het beloofde land? Welke term moet je kiezen? Je kunt ze niet allemaal achter elkaar zetten. De Westelijke Jordaanoever, zijn dat de bezette gebieden, de bevrijde gebieden, de betwiste gebieden, Judea en Samaria, zijn het de Palestijne gebieden?

Westerse steun aan Arabische dictaturen

Verder zegt Joris Luyendijk dat Arabische dictators zeer nauw, achter de schermen, samenwerken met de CIA. Het best bewaarde geheim op dit moment in het Midden-Oosten is dat de dictators van bijvoorbeeld Saoedi-Arabië, Egypte, Jordanië of Qatar, het geen jaar zouden volhouden als Amerika zou stoppen hen met militaire middelen, economische middelen, diplomatieke middelen en inlichtingen te helpen.

Dit is tevens één van de motieven welke Al-Qaida in menig speech aanvoert. Zij zeggen dat het in diverse Arabische landen een puinhoop is, dat diverse Arabische landen ontzettend zwak zijn, omdat ze worden geregeerd door dictators welke door het westen in de lucht worden gehouden.

Eindeloos vaak heeft Joris Luyendijk geprobeerd om dergelijk nieuws door te laten dringen tot de westerse publieke opinie. "Helaas, het dringt niet door, je kan immers prima op vakantie in Egypte en Jordanië." Het Amerikaanse congres moet ieder jaar stemmen over of ze Egypte weer 1.5 miljard dollar hulp gaan geven als beloning voor de vrede welke Egypte met Israël bewaard, echter, in Egypte zitten zeker tienduizend mensen vast, zonder proces, in afschuwelijke gevangenissen.

Dit alles is lastig om in het nieuws te brengen, zo zegt Joris Luyendijk. Hij noemt het 't meest verwijtbare punt aan de journalistiek, dat ze de westerse steun aan de Arabische dictaturen niet noemen. Maar, hoe breng je die steun in beeld? Daar zijn geen beelden van, en beelden is wat we willen zien op televisie. Een explosie kun je prachtig filmen, een financiele transactie niet.

Fixers en talking heads

Een groot probleem voor correspondenten in Arabische landen is dat ze de taal niet spreken. Hiervoor zijn tolken en fixers beschikbaar, zij vertalen en maken afspraken met interessante mensen om te interviewen. Vooral het maken van afspraken is zeer welkom. Stel, je komt aan in Qatar, hoe weet je welke mensen je moet spreken, en waar vind je ze?

Correspondenten hebben verder lijstjes met zogenaamde talking heads, dat zijn mensen die je kunt opzoeken op universiteiten, mensenrechtenactivisten, ex-politici, etc. Het zijn personen die vertrouwd zijn met westerse media en goed doorhebben wanneer ze citeerbaar zijn. Correspondenten werken in hoge mate met dit soort lijstjes, waardoor iedereen bij dezelfde personen langsgaat.

Talking heads worden, wanneer ze citeerbaar zijn, zo nu en dan uitgenodigd voor symposiums of seminars in het westen, waarvoor ze als vergoeding bijna een maandsalaris ontvangen. Hierdoor wordt het buitengewoon aantrekkelijk voor talking heads om tegenover bijvoorbeeld een New York Times journalist precies datgene te vertellen waardoor de New York Times journalist de talking head in de New York Times citeert.

Hoe vaker een talking head geciteerd wordt, hoe bekender de talking head wordt. Hoe vaker een talking head wordt uitgenodigd in westerse landen, hoe makkelijker het voor familieleden en vrienden van een talking head is om ook een visum voor een westers land te krijgen. Dit zijn allerlei verhulde belangen waarover weinig wordt gesproken.

Niemand valt iets te verwijten behalve iedereen

Het blijkt dat het publiek afhaakt op het moment dat het nieuws anders wordt gebracht. Een item over een zelfmoordaanslag doet het nou eenmaal beter dan het verhaal over de huidige bevolkingsexplosie in Arabische landen waardoor er iedere dag 16 duizend mensen bijkomen voor wie geen water en geen werk is. Als iedereen in Nederland Tegenlicht zou kijken, dan zou Talpa vanzelf Tegenlicht-achtige programma's gaan uitzenden.

Het publiek is zoals het is, kijkcijfers, luistercijfers en oplagecijfers zijn alles bepalend, en de journalistiek moet leven van de markt. Dit is eigenlijk nog best gezond, veel erger is het wanneer journalistiek door de overheid wordt gefinancierd.

De rest van het verhaal

Luister verder naar het volledige interview:

- Download in MP3 (right-click eventueel)
- Kunststof: Joris Luyendijk - journalist (Real Audio stream beschikbaar)

NOVA

Later die avond werd Joris Luyendijk tevens geinterviewd in het televisieprogramma NOVA, waarin hij vertelde over het onvermogen van de journalistiek om de werkelijkheid te benaderen in dictatoriaal geregeerde landen, en over de veel betere public relations-machine van Israël in de media-oorlog in het Midden-Oosten. Presentator Jeroen Pauw: "Je zou zeggen dat het Israëlisch leed mediagenieker is."

Joris Luyendijk vervolgt: "Er vallen drie keer zoveel Palestijnse burgerdoden door de bezetting dan Israëlische burgerdoden door de aanslagen. Toch gaat het over de bloedige aanslagen en niet over de bloedige bezetting, omdat de Palestijnse doden vallen waar geen camera's zijn, op een niet mediagenieke manier. En dus is het, als er in een week tien Palestijnen omkomen, een relatief rustige periode. Als er tien Israëliërs omkomen is het opening NOVA."

Hij reageert eveneens op een bijdrage van corrrespondent Ankie Rechess: zij bezocht het dorp Sderot. Daar moest de bevolking de afgelopen dagen schuilen voor 130 raketten. Zes inwoners van de plaats zijn al om het leven gekomen door projectielen, afgeschoten vanuit de Gaza-strook door Hamas.

NOVA: Journalistiek bedrijven in een dictatuur: zinloze onzin

(klik )

Het zijn net mensen - Beelden van het Midden-Oosten

En daar was het natuurlijk allemaal om te doen, het nieuwe boek van Joris Luyendijk is uit, en het blijkt best een aardig verhaal te zijn, met al het bovenstaande in volledig detail, wellicht iets voor de zomermaanden?

Het zijn net mensen - Beelden
van het Midden-Oosten
ISBN 90 5759 316 5

Hoe dan ook, zie hier voor meer informatie daaromtrent: Uitgeverij Podium
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zondag 16 juli 2006 @ 19:35:16 #2
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_39883502
Interessant boek! MIsschien ga ik het wel kopen.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  zondag 16 juli 2006 @ 20:14:46 #3
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_39884578
hoop dat dit geaccepteerd word, geen poging tot topickaping enkel toevoeging voor wie het nog niet kent:
http://video.google.com/videoplay?docid=-7828123714384920696&q=propaganda+israel
uitleg hoe de mainstreammedia werkt bij de palestina kwestie en alles filtert en verdraaid.
na het zien van deze docu kijk je anders naar het nieuws dan voorheen.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zondag 16 juli 2006 @ 20:15:55 #4
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_39884609
Komt ie voor de honderdste keer met die link.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_39885327
quote:
Op zondag 16 juli 2006 20:14 schreef BaajGuardian het volgende:
hoop dat dit geaccepteerd word, geen poging tot topickaping enkel toevoeging voor wie het nog niet kent:
http://video.google.com/videoplay?docid=-7828123714384920696&q=propaganda+israel
uitleg hoe de mainstreammedia werkt bij de palestina kwestie en alles filtert en verdraaid.
na het zien van deze docu kijk je anders naar het nieuws dan voorheen.
Net als toen je overal met Loose Change liep te spammen tot die zelfs binnen de Truth beweging bekend stond als misleidend en vol leugens?

Kerel, geloof toch niet alles alleen omdat het aansluit bij je mening, of omdat ze iets anders roepen dan wat je gewend bent.
pi_39885400
Zo zo wat is het druk hier, zeker te veel tekst in de OP om te verwerken . Of het weer natuurlijk.
  zondag 16 juli 2006 @ 21:24:22 #7
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39886267
quote:
Op zondag 16 juli 2006 19:32 schreef Hallulama het volgende:
...........

Verder zegt Joris Luyendijk dat Arabische dictators zeer nauw, achter de schermen, samenwerken met de CIA. Het best bewaarde geheim op dit moment in het Midden-Oosten is dat de dictators van bijvoorbeeld Saoedi-Arabië, Egypte, Jordanië of Qatar, het geen jaar zouden volhouden als Amerika zou stoppen hen met militaire middelen, economische middelen, diplomatieke middelen en inlichtingen te helpen.
...........
Volstrekte kul natuurlijk, Assad, Hussein en Gadaffi (en ook Castro en Kim Yung Il) gedijen - gedijden prima zonder Amerikaanse steun.

Een ander punt, wat is het alternatief? Het alternatief voor Mubarak zijn de moslimbroeders, de Hamas van Egypte. Iemand die voorstander is van een definitieve vernietiging van het Midden Oosten zal voorstander zijn van het verwijderen van de Mubaraks van het Midden Oosten.

En dus zou ik zeggen, democratie voor het Midden Oosten! heerschappij voor de moslimbroeders
Ware het niet dat zélfs ik dat die mensen in het MO niet gun. (alhoewel )

[ Bericht 1% gewijzigd door Glasnosteraar op 16-07-2006 21:48:49 ]
This, however, is a passing nightmare; in time the earth will become again incapable of supporting life, and peace will return.
-- Bertrand Russell
Glasnosteraar=Godslasteraar
  zondag 16 juli 2006 @ 21:30:42 #8
111528 Viajero
Who dares wins
pi_39886416
Waaaaat? Worden de Arabische dictaturen gesteund door het westen? Gaan er ook Palestijnen dood daar? Is de CIA actief in het Midden Oosten? Ik ben echt blij dat je nu met deze informatie komt, want daarover heb ik echt nog nooooit iets gezien in de media..

Rot toch op met je onzin, een journalist die bij nova komt vertellen wat hij in de media eigenlijk niet mag vertellen. Nova is natuurlijk geen onderdeel van de media, daarom mag het daar wel.

Er wordt echt genoeg aandacht besteed aan het lijden van de Palestijnen, mijn eerste herinnering van dat conflict waren de beelden van Palestijnse jochies die tijdens de eerste intifada bruut met stenen in elkaar werden geslagen door Israelische soldaten. Dagenlang was ik erdoor van slag, en ik had direct een diepe haat tegen Israel (ik was toen 10 jaar oud)

Later begon ik meer te leren over de achtergronden van het conflict, en mijn mening sloeg definitief om in 2000. Er was toen een bestand tussen Israel en de Palestijnen. Op een dag blies een zelfmoordenaar zich op in Tel Aviv, met vele doden en gewonden tot gevolg. De krantenkoppen en TV berichten: aanslag in tel Aviv.
De dag daarnaa sloeg Israel terug met een raketaanval. De krantenkoppen en TV berichten: Israel breekt bestand.
Ho. Wacht. Wat was er die dag daarvoor gebeurd dan? een zelfmoordaanslag telt niet als het breken van een bestand? Ik denk dat de media nog veel te lief is voor de islamofacisten die het uitroeien van de Joden als een hoger doel zien dan het hebben van een goed en rustig leven...
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_39886488
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:24 schreef Glasnosteraar het volgende:

[..]

Volstrekte kul natuurlijk, Assad, Hussein en Gadaffi gedijen - gedijden prima zonder Amerikaanse steun.
Die heersen dan ook niet over "bijvoorbeeld Saoedi-Arabië, Egypte, Jordanië of Qatar". Ok, Jordanië dan, prima gedijen zonder betekent niet dat het ook zonder gebeurt. Trouwens, wat een geheim.
pi_39886633
quote:
Op zondag 16 juli 2006 19:32 schreef Hallulama het volgende:
Westerse steun aan Arabische dictaturen

Zo, Amerika is wel oppermachtig he? Waar zitten ze nu eigenlijk niet achter? Ze kunnen echt alles he?
pi_39886724
quote:
Eindeloos vaak heeft Joris Luyendijk geprobeerd om dergelijk nieuws door te laten dringen tot de westerse publieke opinie. "Helaas, het dringt niet door, je kan immers prima op vakantie in Egypte en Jordanië." Het Amerikaanse congres moet ieder jaar stemmen over of ze Egypte weer 1.5 miljard dollar hulp gaan geven als beloning voor de vrede welke Egypte met Israël bewaard, echter, in Egypte zitten zeker tienduizend mensen vast, zonder proces, in afschuwelijke gevangenissen.

Dit alles is lastig om in het nieuws te brengen, zo zegt Joris Luyendijk. Hij noemt het 't meest verwijtbare punt aan de journalistiek, dat ze de westerse steun aan de Arabische dictaturen niet noemen. Maar, hoe breng je die steun in beeld? Daar zijn geen beelden van, en beelden is wat we willen zien op televisie. Een explosie kun je prachtig filmen, een financiele transactie niet.
Wacht even? Dit moet een voorbeeld voorstellen van dictators die dankzij de VS het overleven?
1.5 miljard hulp vanuit de VS? Nou, dan zal ik de EU ook maar snel verantwoordelijk gaan stellen voor de Hamas. Je wilt niet weten wat richting Palestina is gegaan vanuit de EU de laatste decennia.

Daarbij: het is toch nooit goed. De VS heeft blijkbaar Egypte beloofd ze financieel te steunen voor de vrede met Israel. Betalen ze die niet: dan breken ze een belofte en worden ze (wedden?) verantwoordelijk gehouden als Egypte zijn bestand met Israel breekt. Betalen ze wel (wat een volkomen legitime betaling is volgens het vredesverdrag) dan houden ze Egyptes dictator aan de macht. Ergo: het is toch nooit goed.
  zondag 16 juli 2006 @ 21:48:17 #12
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39886862
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:33 schreef Monidique het volgende:

[..]

Die heersen dan ook niet over "bijvoorbeeld Saoedi-Arabië, Egypte, Jordanië of Qatar". Ok, Jordanië dan, prima gedijen zonder betekent niet dat het ook zonder gebeurt. Trouwens, wat een geheim.
ik bedoel het zelfs meer in het algemeen, zal Castro en Kin Il Yung toevoegen. Die zogenaamde invloed van de VS op wie er wel of niet de baas is in een land wordt wel zo vreselijk overdreven. Vrijwel de enige manier voor de VS om onwelgevallige leiders te verwijderen is door een militaire invasie, zoals in Panama, Irak, Japan en Europa. Er wordt bv altijd beweerd dat de VS de reden is dat Mosadeq van Iran is afgezet, terwijl als je nauwkeurig kijkt blijkt de VS welliswaar voor een coup was, maar dat de bepalende krachten binnen het Iraanse establishment gezocht moeten worden.
En hetzelfde geldt weer voor de Ayatollahs, waarbij opgemerkt dat Iran beter af zou zijn met een Sjah. Opvallend ook dat de Sjah die ook gesteund werd desondanks het onderspit delfde.
Anyway, het Midden Oosten is nu eenmaal een door en door autoritaire regio, daar maken alleen dictators een kans.
This, however, is a passing nightmare; in time the earth will become again incapable of supporting life, and peace will return.
-- Bertrand Russell
  zondag 16 juli 2006 @ 22:04:27 #13
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_39887390
Misschien moet je "best bewaarde geheim" in de juiste context zien, namelijk, die van de "westerse publieke opinie"?
pi_39887621
Ik denk dat het best bewaarde geheim van de westerse publieke opinie juist is dat er ook dictators zijn die zonder de steun van Amerika regeren en misdaden begaan en dat wat er gebeurt in het Midden-Oosten niet allemaal geregisseerd wordt door het Witte Huis.
pi_39887892
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:11 schreef Monidique het volgende:
Ik denk dat het best bewaarde geheim van de westerse publieke opinie juist is dat er ook dictators zijn die zonder de steun van Amerika regeren en misdaden begaan en dat wat er gebeurt in het Midden-Oosten niet allemaal geregisseerd wordt door het Witte Huis.
Die zit.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zondag 16 juli 2006 @ 22:21:11 #16
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_39887919
Zijn er bronnen waar te zien is hoe het geld vanuit de VS in landen als SA, Egypte, e.d. besteed worden?
Zijn er bronnen waar te zien is hoe het geld vanuit de EU in landen als Palestina besteed worden?

Ja, wie betaald wat, eigenlijk.

Het maakt nogal een verschil of het geld wordt gestoken in de ontwikkeling van 1 of ander genetisch gifgas, of een schoolboek, dacht ik zo.

Daarnaast, is dat werkelijk waar, van die persbureaus? En, doet Reuters dat ook?
Is het niet zo dat NRC zelf ook kan zeggen, 'journalist, ga dat eens uitzoeken'?

[ Bericht 12% gewijzigd door Yildiz op 16-07-2006 22:26:36 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 16 juli 2006 @ 22:35:04 #17
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39888330
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:04 schreef Hallulama het volgende:
Misschien moet je "best bewaarde geheim" in de juiste context zien, namelijk, die van de "westerse publieke opinie"?
Ik begrijp die Luyendijk niet, de beschuldiging dat het Westen dictators zou ondersteunen is mij in ieder geval wel zo vreselijk vaak ter ore gekomen.
Maar mijn voornaamste bezwaar is dat dit soort beschuldigingen er slechts toe dienen om alle schuld van het falen van islamitische samenlevingen bij het Westen te leggen. Wat nog erger is is dat deze beschuldiging ook nog eens zeer populair is bij allerlei Westerlingen die zich vervolgens naadloos aansluiten bij islamitische extremisten.

En kijk nou eens naar het Midden Oosten, wat is het alternatief? Bij het Israelisch Libanees conflict is eigenlijk Syrië de kwade genius, en op grotere afstand ook Iran. Stel dat de Assad clan verwijderd zou worden door Israel, wat is het alternatief? Syrië zal onherroepelijk een fundamentalistische staat worden. Wordt Ahemedinejad verwijderd zal Iran binnen afzienbare tijd weer een nieuwe Ahmedinajad krijgen. Die man geniet in Iran een wijde ondersteuning onder de bevolking van Iran, met name de jongeren. (zie enquete: http://www.zogby.com/news/ReadNews.dbm?ID=1147 )
En is er iemand die gelooft dat dit soort religieuze extremisten wél in staat zijn om bv de Arabische landen van hun zwakte te ontdoen? Overigens moet je ook oppassen dat die religieuze extremisten andere opvattingen hebben over wat zwakte is, en wat in hun visie de Gouden Eeuw van de islam was. Zwakte houdt uitsluitend verband met militaire zwakte, en de Gouden Eeuw van de islam is de eeuw van de veroveringen. Deze mensen zijn uit op oorlog.
De praktijk zal echter zijn dat de betreffende landen onder leiding, onder een religieuze dictatuur definitief het ravijn in zullen verdwijnen.

Beetje lange post, maar ik vind dat veel Westerse opiniemakers en intellectuelen, inclusief Luyendijk, hun verantwoordelijkheid geweldig verzaken door in feite op de lijn te gaan zitten van extremisten. Het lijkt een beetje op al die maoïsten, communisten en socialisten die Castro & co zo geweldig vonden, terwijl die volkeren nu in de ellende zitten. Mulisch eet in ieder geval ondanks zijn Castro fetisjisme geen boterham minder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Glasnosteraar op 16-07-2006 22:40:02 (typo's typo's typo's ;() ]
-- Bertrand Russell
  zondag 16 juli 2006 @ 22:52:51 #18
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_39888905
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:11 schreef Monidique het volgende:
Yep, zoals Syrie, of Iran.

Zijn dat landen waar Al-Qaida fan van is overigens?
pi_39888947
Nee, Al-Kaida is daar geen fan van.
  zondag 16 juli 2006 @ 23:00:13 #20
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_39889169
Zelfde reden waarom Pakistan gesteund wordt, dat land land zou eerst ook op de Axis of Evil komen. Het blijft natuurlijk spijtig maar het valt ook niet 123 op te lossen zonder grote rommel.
  zondag 16 juli 2006 @ 23:05:47 #21
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_39889390
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:35 schreef Glasnosteraar het volgende:

Ik begrijp die Luyendijk niet, de beschuldiging dat het Westen dictators zou ondersteunen is mij in ieder geval wel zo vreselijk vaak ter ore gekomen.
Maar mijn voornaamste bezwaar is dat dit soort beschuldigingen er slechts toe dienen om alle schuld van het falen van islamitische samenlevingen bij het Westen te leggen. Wat nog erger is is dat deze beschuldiging ook nog eens zeer populair is bij allerlei Westerlingen die zich vervolgens naadloos aansluiten bij islamitische extremisten.
Wellicht heeft iets ooit de trend gezet in die regionen. Bepaalde ontwikkelingen hebben het balletje misschien aan het rollen gebracht, en dan wel de verkeerde kant op. Plus, als je nooit hebt leren zwemmen, en al die tijd kunstmatig boven bent gehouden, dan zal je verzuipen wanneer men de handen terugtrekt.

Ik heb wel eens eerder gezegd dat 't begin van duurzame vrede een verontschuldiging is van het westen aan alle landen waar ze ooit rotzooi getrapt heeft. Ik denk dat dat nog steeds op z'n plaats is. Het zou een mooi gebaar zijn.

Ik geloof er niet in dat dit gaat over het bij het westen neerleggen van alle schuld, uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor z'n eigen denken, doen en laten. Echter, enig besef van de diverse onfrisse zaken welke zich namens ons achter de schermen hebben afgespeeld in het verleden zou ons kunnen helpen bij het vinden van een nieuwe benadering tot de problemen van vandaag de dag.

Zit daar misschien wat in?
  zondag 16 juli 2006 @ 23:08:49 #22
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_39889511
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:21 schreef Yildiz het volgende:

Daarnaast, is dat werkelijk waar, van die persbureaus? En, doet Reuters dat ook?
Is het niet zo dat NRC zelf ook kan zeggen, 'journalist, ga dat eens uitzoeken'?
Ik gok ten dele, je hebt ook nog zoiets als onderzoeksjournalistiek, maar of dat wordt gebezigd voor wat betreft het dagelijks nieuws waag ik te betwijfelen, daar is volgens mij geen tijd voor.
  zondag 16 juli 2006 @ 23:09:21 #23
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39889530
Ik kan me die Luyendijk trouwens nog wel herinneren, in de NRC destijds. Maar opeens was ie weg. Achteraf moet ik zeggen dat zijn bijdrages ver beneden de maat waren. Ik sindsdien artikelen, in respectabele kranten/tijdschriften gelezen over de jaren na de Oslo akkoorden die een heel ander licht wierpen op wat er achter de schermen gebeurde.
-- Bertrand Russell
  zondag 16 juli 2006 @ 23:10:49 #24
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_39889604
quote:
Op zondag 16 juli 2006 22:54 schreef Monidique het volgende:
Nee, Al-Kaida is daar geen fan van.
M.a.w., daar komt dus niet indirect of direct terrorisme vandaan zoals wij dat hier kennen, hier als in New York, Madrid, of London?
  zondag 16 juli 2006 @ 23:29:33 #25
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39890283
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:05 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Wellicht heeft iets ooit de trend gezet in die regionen. Bepaalde ontwikkelingen hebben het balletje misschien aan het rollen gebracht, en dan wel de verkeerde kant op. Plus, als je nooit hebt leren zwemmen, en al die tijd kunstmatig boven bent gehouden, dan zal je verzuipen wanneer men de handen terugtrekt.

Ik heb wel eens eerder gezegd dat 't begin van duurzame vrede een verontschuldiging is van het westen aan alle landen waar ze ooit rotzooi getrapt heeft. Ik denk dat dat nog steeds op z'n plaats is. Het zou een mooi gebaar zijn.

Ik geloof er niet in dat dit gaat over het bij het westen neerleggen van alle schuld, uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor z'n eigen denken, doen en laten. Echter, enig besef van de diverse onfrisse zaken welke zich namens ons achter de schermen hebben afgespeeld in het verleden zou ons kunnen helpen bij het vinden van een nieuwe benadering tot de problemen van vandaag de dag.

Zit daar misschien wat in?
Die verontschuldigingen zijn er uit ten treure, ten op de dag van vandaag. Overigens is het dan ook aangemeten dat ook de Arabieren zich bij ons verontschuldigen, en bij christenen, hindoes en boedisten. En dat de Turken de genocides op de Armeense en Arabische christenen erkennen en daar net als de Duitsers hun consequenties uit trekken.
Dit zou ook betekenen dat moslims nu eindelijk eens de scherpe kantjes van hun geloof moeten halen. enz enz.die verzoening zal ook inhouden dat moslims zich ermee verzoenen dat de meerderheid van de wereldbevolking in het geheel niet geïnteresseerd is in de islam en de sharia.
Ik zie dat echter niet gebeuren, een verzoening zou mooi zijn, en dat is wat je bedoeld neem ik aan, lijkt me ook typisch iets voor jou , maar die verzoening moet wel van twee kanten komen. De beroerde verhouding van het Westen ten opzichte van het Midden Oosten heeft toch zijn wortels 7e eeuw, en niet pas sinds het kolonialisme.

En hou er ook rekening mee dat moslims niet alleen een moeilijke verstandhouding hebben met het Westen, maar ook met bv India, en met boedhisten (of all people ). kortom, met alle volgens hen "ongelovigen".
Mischien zou dat een goed begin zijn; laat moslims de term "ongelovigen" maar eens opdoeken.

En ja, met je vergelijking met zwemmen ben ik het helemaal eens
-- Bertrand Russell
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')