en jij denkt dat het allemaal toeval is? jeetje zeg, wat kortzichtig! je hebt er nieteens bewijs voor!quote:Op zondag 16 juli 2006 20:09 schreef Zuen het volgende:
Ja, maar zo kan je je van alles wel voorstellingen maken. Wat is het dan volgens jou als het geen toeval is, jij denkt dat het allemaal precies in elkaar valt ofzo?
Oh, je wéét het ook echt? Vind ik knap.quote:Op zondag 16 juli 2006 20:07 schreef -Lillith- het volgende:
Ik noemde ook alles toeval voordat ik me in hekserij verdiepte. Inmiddels weet ik dat het niet zo is.
wicca's en heksen zijn niet per definitie hetzelfde.quote:Op zondag 16 juli 2006 20:22 schreef imported_sphinx het volgende:
mensen denken niet dat ze heksen zijn, het is een geloof. niet echt een geloof, maar een soort levensbeschouwing. iedereen beleeft het op zijn eigen manier. sommigen geloven dat elk levend wezen en ziel heeft enzo. veel wicca's (zo heten die, toch?) doen ook rituelen erbij maar dat hoeft dus niet per se.
ik weet er ook niet alles van. maar hoezo niet dan? ik kan me niet echt voorstellen dat een heks nou iets doet dat niks met wicca te maken heeft.. ofzoquote:Op zondag 16 juli 2006 20:24 schreef releaze het volgende:
[..]
wicca's en heksen zijn niet per definitie hetzelfde.
Hekserij op zich is geen levensbeschouwing. Er zijn heksen die zich alleen maar bezighouden met de natuur. Daar op een positieve manier gebruik van maken (kruidenthee maken tegen hoofdpijn bijvoorbeeld). Andere heksen geloven in de God en de Godin of een variant daarop en maken ook gebruik van de natuur. De Wiccans zijn ook een soort heksen, die geloven in meerdere goden en de natuur, alleen volgen zij een bepaalde traditie. Meestal van Gardner. Gardner heeft omstreeks 1950 (exacte datum weet ik niet) een boek geschreven over hekserij, en de naam Wicca eraan gegeven (heel simpel uitgelegd.quote:Op zondag 16 juli 2006 20:22 schreef imported_sphinx het volgende:
mensen denken niet dat ze heksen zijn, het is een geloof. niet echt een geloof, maar een soort levensbeschouwing. iedereen beleeft het op zijn eigen manier. sommigen geloven dat elk levend wezen en ziel heeft enzo. veel wicca's (zo heten die, toch?) doen ook rituelen erbij maar dat hoeft dus niet per se.
wicca's zijn meestal coven gebonden, en met covens komen regeltjes, ditjes en datjes, inwijdingsrituelen etc. meestal gebaseerd op de ideen van gardner, maar ik geloof dat er nog een officiele wiccastroming is. je mag jezelf ook geen wicca noemen zolang je niet bent ingewijd, zover ik heb begrepen.quote:Op zondag 16 juli 2006 20:27 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
ik weet er ook niet alles van. maar hoezo niet dan? ik kan me niet echt voorstellen dat een heks nou iets doet dat niks met wicca te maken heeft.. ofzo
Er zijn ook meerdere Wiccans die solitair zijn. Zij hebben zichzelf ingewijd.quote:Op zondag 16 juli 2006 20:44 schreef releaze het volgende:
[..]
wicca's zijn meestal coven gebonden, en met covens komen regeltjes, ditjes en datjes, inwijdingsrituelen etc. meestal gebaseerd op de ideen van gardner, maar ik geloof dat er nog een officiele wiccastroming is. je mag jezelf ook geen wicca noemen zolang je niet bent ingewijd, zover ik heb begrepen.
de hekserij is een stuk opener, veel meer ruimte voor solitaire heksen, eigen inbreng en inzichten.
geen verplichte inwijdingsrituelen, etc..
Aww komop al m'n vriendjes beamen dat m'n ma een heks is.quote:Op zondag 16 juli 2006 18:56 schreef Zuen het volgende:
Waarom denken sommige mensen dat ze heksen zijn? Hoe kom je er op dat je zo bent en waarom ben zo?
Hoe kom je op het idee dat je specialer bent dan andere mensen? Leg het me uit, pure nieuwsgierigheid.
Had niet eens in klaagbak gehoeven, maar ik wist ff niks anders
Ik vind toeval meer bewijs dan dat je gelooft dat een of andere heidense God het allemaal regelt, ja.quote:Op zondag 16 juli 2006 20:21 schreef releaze het volgende:
[..]
en jij denkt dat het allemaal toeval is? jeetje zeg, wat kortzichtig! je hebt er nieteens bewijs voor!![]()
Uit '88 en nog redeneren als een kind van 3.quote:Op zondag 16 juli 2006 20:55 schreef Zuen het volgende:
[..]
Ik vind toeval meer bewijs dan dat je gelooft dat een of andere heidense God het allemaal regelt, ja.
Misschien is het omdat ik nuchter kan nadenken en jij nog in sprookjes gelooft.quote:Op zondag 16 juli 2006 22:46 schreef releaze het volgende:
[..]
Uit '88 en nog redeneren als een kind van 3.
En weer terug bij af..quote:Op zondag 16 juli 2006 23:08 schreef Zuen het volgende:
[..]
Misschien is het omdat ik nuchter kan nadenken en jij nog in sprookjes gelooft.
Ja als zij kinderachtig gaat doen, ga ik dat ook doen.quote:Op zondag 16 juli 2006 23:15 schreef ICTservice het volgende:
[..]
En weer terug bij af..![]()
Wat heb je precies WEL begrepen van dit Topic?
nuchter, maar niet rationeel..quote:Op zondag 16 juli 2006 23:08 schreef Zuen het volgende:
[..]
Misschien is het omdat ik nuchter kan nadenken en jij nog in sprookjes gelooft.
Soms hebben mensen er behoefte aan boven de massa uit te stijgen. Vandaar dat je veel van dit soort dingen ziet tegenwoordig. Ik heb zelf ook een tijd interesse gehad in dergelijke zaken en ging hierover veel boeken lezen, bezocht weleens paranormaal beurzen, ging naar winkeltjes zoals Himalaya. Ik vind het nog prettig om in zulke winkeltjes rond te lopen en hou ook van die rustgevende muziek, maar het zweverige gedoe eromheen daar doe ik niet meer aan mee.Toen me door een persoon op zo'n beurs werd verteld dat ik zelf ook bepaalde krachten bezat, geloofde ik dat op dat moment ook. Nu weet ik dat het geen speciale krachten zijn maar dat het meer mensenkennis en ervaring is wat mij maakt tot wie ik ben. En die krachten heeft ieder mens in zich, je voelt vaak aan of een situatie of persoon goed of slecht voor je is. Alleen luister je ook naar je innerlijke stem?quote:Op zondag 16 juli 2006 19:52 schreef Zuen het volgende:
Maar mensen die daadwerkelijk geloven dat ze magische krachten bezitten, en wat voor krachten zouden dit dan moeten zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |