abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 juli 2006 @ 18:38:54 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_39882132
Ik ben op internet wat aan het zoeken gegaan naar levensduur van opleggers (in km) maar ik kom maar niet op harde getallen. Soms vind ik 6 jaar, soms 12, soms 150.000km/jaar, soms 400.000, het schiet dus niet op.

Dus: Weet iemand hier hoe veel km er ongeveer met een oplegger gereden wordt voor hij wordt afgeschreven?
  zondag 16 juli 2006 @ 18:47:11 #2
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_39882341
185.445 km

ongeveer
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_39882381
Het lijkt me lastig om daar 1 getal voor te geven.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zondag 16 juli 2006 @ 18:48:56 #4
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_39882388
quote:
Op zondag 16 juli 2006 18:48 schreef Lucille het volgende:
Het lijkt me lastig om daar 1 getal voor te geven.
nee hoor
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zondag 16 juli 2006 @ 18:51:40 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_39882462
Er zou toch wel iets van "een gemiddelde" oid moeten bestaan? Tuurlijk schrijft het ene bedrijf zijn opleggers sneller af dan het andere. Ook heb je af en toe schade en zo, maar toch is er in veel branches een redelijke schatting te vinden van hoe lang een ding mee gaat.

Mijn gok zou zelf een km of 3 miljoen zijn, maar ik graag een iets beter onderbouwd getal dan dit natte vingerwerk hebben.
  zondag 16 juli 2006 @ 18:52:15 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_39882474
quote:
Op zondag 16 juli 2006 18:47 schreef Oosthoek het volgende:
185.445 km

ongeveer
Een set banden doet al 3 ton volgens bridgestone, dus dat lijkt me stug.
  zondag 16 juli 2006 @ 18:53:27 #7
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_39882505
quote:
Op zondag 16 juli 2006 18:52 schreef TR08 het volgende:

[..]

Een set banden doet al 3 ton volgens bridgestone, dus dat lijkt me stug.
Die gaan ook uiteraard mee naar de volgende oplegger.
pi_39882522
quote:
Op zondag 16 juli 2006 18:48 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

nee hoor
Het lijkt me lastig om daar 1 getal voor te geven wat representatief is voor alle opleggers.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zondag 16 juli 2006 @ 18:56:59 #9
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39882564
lang, een trailer is vrij makkelijk op te knappen, zolang het technisch nog gaat wordt er mee gereden, dus mijn cijfer is minimaal 1 miljoen kilometer, met nadruk op minimaal, trailers blijven langer bij een bedrijf als een trekker, dus een getal van 4-5 miljoen km zou me ook niet verbazen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_39882937
Ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan doen. Die koeltrailers waar men slachtafval en natuurdarmen enzo mee rijdt, zijn met een paar jaar tot op het bot verrot. Bij het bedrijf waar ik werk hebben we prima vergelijkbare koeltrailers waar jarenlang vers vlees en aardappelproducten mee gereden zijn, en die zijn al 15 jaar oud. Maal een kilometer of 130.000 per jaar praat je dan zo over een kilometertje of 2 miljoen. Zijn wel oude schepen ondertussen, maar het rijd nog best. Dan is er nog de factor onderhoud, de eventueel geleden schades en de kwaliteit van reparatie daarvan, etc etc.

Kortom: als je een tweedehands trailer wil kopen, ga er dan naar kijken en laat je oordeel afhangen van de feitelijke technische staat van het ding. Kilometerstanden of leeftijden zeggen niet zo heel veel
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  maandag 17 juli 2006 @ 08:26:23 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_39897230
quote:
Op zondag 16 juli 2006 19:12 schreef Bartholomeus het volgende:
Ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan doen. Die koeltrailers waar men slachtafval en natuurdarmen enzo mee rijdt, zijn met een paar jaar tot op het bot verrot. Bij het bedrijf waar ik werk hebben we prima vergelijkbare koeltrailers waar jarenlang vers vlees en aardappelproducten mee gereden zijn, en die zijn al 15 jaar oud. Maal een kilometer of 130.000 per jaar praat je dan zo over een kilometertje of 2 miljoen. Zijn wel oude schepen ondertussen, maar het rijd nog best. Dan is er nog de factor onderhoud, de eventueel geleden schades en de kwaliteit van reparatie daarvan, etc etc.

Kortom: als je een tweedehands trailer wil kopen, ga er dan naar kijken en laat je oordeel afhangen van de feitelijke technische staat van het ding. Kilometerstanden of leeftijden zeggen niet zo heel veel
Kijk, hier kan ik wat mee

Weet je ook dingen van trailers voor ongekoeld "droog" transport? Beetje dozen schuiven door europa zeg maar.

Het gaat mij erom dat ik iets heb om een paar aspecten van de gebruikskosten bij benadering te modelleren. Aangezien zo'n trailer best duur is bij aanschaf maakt het nogal uit hoeveel geld je in bepaalde aanpassingen wilt stoppen. Ik ga maar eens kijken of ik de kilometers gewoon variabel kan houden en dan zien wat er gebeurt.
  maandag 17 juli 2006 @ 09:17:48 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39897765
Wat mij niet helemaal duidelijk wordt is of je de technische levensduur of de economische levensduur bedoeld.

Als je de technische levensduur bedoeld is het raadzaam om de fabrikant eens te bellen. Die moet je een (vaak ietwat) optimistische schatting kunnen geven. Dit gecombineerd met de feitelijke staat en gepleegd onderhoud zou je een goed beeld moeten kunnen geven.

De economische levensduur hangt af van de jaarlijkse afschrijving. Ik kan me voorstellen dat bedrijven bij duurzame investeringen geneigd zijn minder snel af te schrijven.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 17 juli 2006 @ 11:29:31 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_39901008
Economische levensduur wordt vaak op 6-10 jaar gehouden. Technisch is meestal 10-12, soms 15. Wat me alleen niet duidelijk is is of de economisch afgeschreven trailers weggedaan worden of gewoon als economisch afgeschreven toch hun taak blijven vervullen.
  maandag 17 juli 2006 @ 11:56:26 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39901775
quote:
Op maandag 17 juli 2006 11:29 schreef TR08 het volgende:
Economische levensduur wordt vaak op 6-10 jaar gehouden. Technisch is meestal 10-12, soms 15. Wat me alleen niet duidelijk is is of de economisch afgeschreven trailers weggedaan worden of gewoon als economisch afgeschreven toch hun taak blijven vervullen.
Als een trailer economisch is afgeschreven zal deze gewoon gebruikt worden. Meestal totdat het kostentechnisch (onderhoud vanwege slijtage) niet meer rendabel is. Immers een oplegger zonder afschrijving is het goedkoopste wat je kan overkomen!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_39911809
Eigenlijk kan ik het alleen maar met alle voorgangers eens zijn.
Het ligt ook puur aan het gebruik van de trailer.

Trailer type 1 van merk X gaat bij een eigenrijder langer mee, dan dezelfde trailer bij een RORO bedrijf
zoals P&O ,Norfolk Line of Portbridge.
pi_39913568
Als je een Nooteboom of Floor koopt kan die gerust een jaar of 30 a 40 meegaan.
  maandag 17 juli 2006 @ 18:12:57 #17
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39913758
Hebben meesturende achterassen nog een duidelijke invloed?
Vampire Romance O+
pi_39917733
Meeste trailers gaan behoorlijk lang mee. Echt zo lang dat reparaties heel veel moeite kosten(bouten heet maken enzo) sommige hebben in de naafdop een km teller zitten. Maar de meeste hebben dat niet.
Want trouwens ook veel gebeurt is, bij een nieuwe vrachtwagen een oude bak erop zetten. Want de bak gaat meestal veel langer mee dan een vrachtwagen.
  maandag 17 juli 2006 @ 21:33:15 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_39919996
quote:
Op maandag 17 juli 2006 18:12 schreef MouseOver het volgende:
Hebben meesturende achterassen nog een duidelijke invloed?
Wel op de levensduur van de banden. Of de trailer als geheel langer mee gaat weet ik niet, maar ergens lijkt me van niet omdat er meer is dat slijt en er dus ook eerder teveel kosten zijn om de boel te repareren.
pi_39926956
De moeilijkheid aan je vraagstuk is dat je alles dat een kingpin heeft en dus aan de schotel kan, een oplegger noemt, en dus in je verhaal meeneemt. Om een duidelijk beeld te krijgen moet je geen appels (nooteboom, floor, etc speciaal transport) met peren (ferrytrailers, koelers, cityhoppertjes, you name it) gaan vergelijken. En als je dat toch wilt, omdat het anders veel te uitgebreid wordt, stel dan gewoon vast dat er globaal geen zinnig woord over te zeggen valt, en dat de technische levensduur van een trailer sterk afhankelijk is van merk, kwaliteit, doel, het nut dat ie gediend heeft (nee, níet hetzelfde als doel ), omgang met het materieel, onderhoud, schades, kwaliteit van reparaties, gereden kilometers, and so on and so forth

Zo kun je een situatie schetsen tussen 2 identieke trailers. Ik neem nu even een voorbeeld dat ik toevallig uit mijn eigen ervaring kan stellen, omdat ik in dat wereldje zit

Ooit was er een meneer die 2 identieke koeltrailers kocht, van Schmitz. Normale 13,60 trailers met 33 palletplaatsen, een koelmachine op het kopschot, een scheidingswand in de bak, een palletkist er onder, 3 vaste assen, en verder geen poespas.
Trailer 1 krijgt bij eerste aankomst op de zaak een laadklep ondergebouwd, van het opvouwbare soort. Met deze trailer wordt middellange distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen gereden, hoofdzakelijk in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Hierbij zijn veel ritten met tientallen klanten op 1 dag, en dus heel veel 'binnendoorkilometers'. Veel bochten, veel drempeltjes, veel kwalitatief minder te waarderen wegen, en zulks meer dus. Maar ook veel remmen, veel veren, en veel torsie, er zijn immers geen sturende assen gemonteerd.

Trailer 2 moet het zonder klep stellen, en wordt voornamelijk ingezet op het pendelwerk tussen verschillende vestigingen van de bewuste levensmiddelenproducenten, en voor het vervoer van volle vrachten naar grote klanten. Veel 'snelwegkilometers' dus, dus ook weinig remmen, weinig bochten, kwalitatief alleszins redelijke tot goede wegen, en daardoor ook weinig veren.

Je kunt zelf verzinnen dat trailer 1 sneller naar z'n grootje is dan exemplaar 2, simpelweg omdat die veel en veel meer te lijden heeft. En dan zijn deze twee bananen nog van hetzelfde bedrijf. Wat nou als die eerste van een groot bedrijf is dat dagelijks de boel omkoppelt, waardoor er wekelijks een tiental verschillende chauffeurs dat ding aan de schotel heeft (met alle 'laat de volgende zien hoe die zich er mee redt, niet mijn probleem'-akkefietjes als gladde banden, kapotte lampjes, etc etc), en die tweede van een eigenrijder die met die ene trailer z'n brood verdient, en dus stikzuinig op z'n spullen is? Dan is het verschil nog veel groter. Of juist andersom, dan zal trailer 1 juist langer meegaan.

Snappu? Een trailer is geen trailer, zeker niet tweedehands, alleen omdat er een kingpin aan zit
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_40046545
Wat Bartholomeus zegt in een nog extremer voorbeeld:
Een aantal trailers van een bedrijf uit Nederland wat veel rijdt tussen Engeland en Noord-Afrika. Die dingen gaan op de boot, staan dagenlang aan de haven geparkeerd. Deze trailers waren tussen de 2 en 5 jaar oud. Alles was verrot. Die schreven in 3 jaar helemaal af.

2 trailers van de landmacht. Meer als 40 jaar oud. Die dingen hebben ook al heel wat kilometers gemaakt maar zijn door perfect onderhoud en goede omstandigheden nog steeds in perfecte staat. Er hoefde alleen een nieuwe laklaag op en de remleiding werd vervangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')