De moeilijkheid aan je vraagstuk is dat je alles dat een kingpin heeft en dus aan de schotel kan, een oplegger noemt, en dus in je verhaal meeneemt. Om een duidelijk beeld te krijgen moet je geen appels (nooteboom, floor, etc speciaal transport) met peren (ferrytrailers, koelers, cityhoppertjes, you name it) gaan vergelijken. En als je dat toch wilt, omdat het anders veel te uitgebreid wordt, stel dan gewoon vast dat er globaal geen zinnig woord over te zeggen valt, en dat de technische levensduur van een trailer sterk afhankelijk is van merk, kwaliteit, doel, het nut dat ie gediend heeft (nee, níet hetzelfde als doel
![]()
), omgang met het materieel, onderhoud, schades, kwaliteit van reparaties, gereden kilometers, and so on and so forth
![]()
Zo kun je een situatie schetsen tussen 2 identieke trailers. Ik neem nu even een voorbeeld dat ik toevallig uit mijn eigen ervaring kan stellen, omdat ik in dat wereldje zit
![]()
Ooit was er een meneer die 2 identieke koeltrailers kocht, van Schmitz. Normale 13,60 trailers met 33 palletplaatsen, een koelmachine op het kopschot, een scheidingswand in de bak, een palletkist er onder, 3 vaste assen, en verder geen poespas.
Trailer 1 krijgt bij eerste aankomst op de zaak een laadklep ondergebouwd, van het opvouwbare soort. Met deze trailer wordt middellange distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen gereden, hoofdzakelijk in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Hierbij zijn veel ritten met tientallen klanten op 1 dag, en dus heel veel 'binnendoorkilometers'. Veel bochten, veel drempeltjes, veel kwalitatief minder te waarderen wegen, en zulks meer dus. Maar ook veel remmen, veel veren, en veel torsie, er zijn immers geen sturende assen gemonteerd.
Trailer 2 moet het zonder klep stellen, en wordt voornamelijk ingezet op het pendelwerk tussen verschillende vestigingen van de bewuste levensmiddelenproducenten, en voor het vervoer van volle vrachten naar grote klanten. Veel 'snelwegkilometers' dus, dus ook weinig remmen, weinig bochten, kwalitatief alleszins redelijke tot goede wegen, en daardoor ook weinig veren.
Je kunt zelf verzinnen dat trailer 1 sneller naar z'n grootje is dan exemplaar 2, simpelweg omdat die veel en veel meer te lijden heeft. En dan zijn deze twee bananen nog van hetzelfde bedrijf. Wat nou als die eerste van een groot bedrijf is dat dagelijks de boel omkoppelt, waardoor er wekelijks een tiental verschillende chauffeurs dat ding aan de schotel heeft (met alle 'laat de volgende zien hoe die zich er mee redt, niet mijn probleem'-akkefietjes als gladde banden, kapotte lampjes, etc etc), en die tweede van een eigenrijder die met die ene trailer z'n brood verdient, en dus stikzuinig op z'n spullen is? Dan is het verschil nog veel groter. Of juist andersom, dan zal trailer 1 juist langer meegaan.
Snappu? Een trailer is geen trailer, zeker niet tweedehands, alleen omdat er een kingpin aan zit
[b]Op
maandag 28 mei 2012 19:03 schreef
freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.