abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 juli 2006 @ 18:56:56 #1
116535 Smoked
Ally Sheedy FTW!1
pi_39857286
Ik moet een stuk pijp buigen van 22mm doorsnee, het is alleen niet van koper maar van RVS. Nu vroeg ik me af: is dit te doen met een handbuigijzer of gaat dat veel te zwaar?
There IS no global warming -- The Matrix
pi_39857307
je kunt het proberen! [14.gif]
pi_39857653
Staal is een stuk sterker dan koper (koper kan eigenlijk niets hebben). Ik denk dan ook niet dat het je zomaar gaat lukken, en als het lukt, is het de vraag of het net zo netjes lukt als met koper....

Ben bang dat het niet gaat lukken.
pi_39857833
ligt eraan hoever je hem moet buigen, goede hulp hierbij is om de buis warm te branden, alleen zal je dit blijven zien op rvs, buig je hem tever zal ie opgeven moment een platte knik krijgen
pi_39857909
Kan je niets met een hoek(knel)koppeling?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  zaterdag 15 juli 2006 @ 19:24:32 #6
116535 Smoked
Ally Sheedy FTW!1
pi_39857999
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 19:18 schreef john6 het volgende:
ligt eraan hoever je hem moet buigen, goede hulp hierbij is om de buis warm te branden, alleen zal je dit blijven zien op rvs, buig je hem tever zal ie opgeven moment een platte knik krijgen
Toch wel bijna 90° denk ik, maar dat branden bedoel je dan zeker met acyteleen? of zou dat ook gaan met een gewoon gasbrandertje van de gamma?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 19:25:31 #7
116535 Smoked
Ally Sheedy FTW!1
pi_39858034
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 19:20 schreef dahei het volgende:
Kan je niets met een hoek(knel)koppeling?
Nou het liefst moet het gewoon uit 1 buis zijn.
pi_39863660
RVS is een redelijk zacht materiaal om te buigen. Ik denk dat we nog wel even moeten weten wat de wanddikte is. Met 0,9 mm is het wel te doen. 3 mm kun je vergeten. In dat geval kun je misschien even langs de lokale loodgieter om te vragen of je de buis mag buigen op een hydrolische pijpenbuiger. Heb ik van de week ook gedaan. Dan is het buigen echt een eitje, terwijl ik er met een handbuiger en heetstoken niets mee kon beginnen.
pi_39866915
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 19:24 schreef Smoked het volgende:

[..]

Toch wel bijna 90° denk ik, maar dat branden bedoel je dan zeker met acyteleen? of zou dat ook gaan met een gewoon gasbrandertje van de gamma?
Als je verteld waarvoor je het eigenlijk moet doen?
Is het voor verwarming of water, doe het dan gewoon met knelkoppeligen.
En ik ben eerlijk erin, nee met een brandertje van de gamma lukt je dit niet.
maar negentig graden buigen lukt je nooit, kom je altijd met hulpmiddeln te werken.
pi_39866993
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:10 schreef deom het volgende:
RVS is een redelijk zacht materiaal om te buigen. Ik denk dat we nog wel even moeten weten wat de wanddikte is. Met 0,9 mm is het wel te doen. 3 mm kun je vergeten. In dat geval kun je misschien even langs de lokale loodgieter om te vragen of je de buis mag buigen op een hydrolische pijpenbuiger. Heb ik van de week ook gedaan. Dan is het buigen echt een eitje, terwijl ik er met een handbuiger en heetstoken niets mee kon beginnen.
Ligt eraan hoeveel graden je deze buis hebt gebogen.
Kom je tegen de negentig graden, krijg je toch een zwakke plek in de buis, dit doordat het materiaal gerekt word
pi_39874800
quote:
Op zondag 16 juli 2006 01:16 schreef john6 het volgende:

[..]

Ligt eraan hoeveel graden je deze buis hebt gebogen.
Kom je tegen de negentig graden, krijg je toch een zwakke plek in de buis, dit doordat het materiaal gerekt word
en hoe scherp je de pijp wil buigen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')