quote:
Op zaterdag 2 december 2006 20:03 schreef Repeat het volgende:[..]
het kan aan mij liggen hoor, maar pk aan het wiel is het enige wat je écht kan meten, voor gecorrigeerde krukas pk's moet je altijd gaan rekenen (tenzij je die motor los aan een testbank hangt).
![]()
Je kan sowieso alleen PK's meten als je motor op een testbank staat, dat gelul over die wiel PK's slaat meestal kant nog wal. Als jij hem in zijn 3 zet dan heb je bijvoorbeeld minder wiel PK's als in zijn 5. Oorzaak hiervan is dat je engine internals in zijn 3 sneller moeten opspinnen als in zijn 5. Dat kost je dus inertia en dan is je RWHP waarde dus al anders als in zijn 5.
Daarom wil een tuner graag in een zo hoog mogelijke versnelling dyno'en, om jou een zo hoog mogelijke waarde mee naar huis te geven. Maar als je RWHP waarde per versnelling al anders is, wat heb je dan aan dat getal? Of trek je altijd weg uit zijn 5 of 6?
![]()
Bovendien moet de load op de dyno alweer percies gelijk zijn, meer load is ook meer RWHP omdat je engine internals en driveline minder snel hoeven op te spinnen en je dus ook minder verliest.
Hieruit volgt dus ook dat de RWHP waarde op een bank niet gelijk is aan wat je op de weg gebruikt. Als jij in zijn 5 van 140 naar 250 trekt bijvoorbeeld dan gaat dat lang niet zo snel als op een dyno en dus heb je minder inertia verlies, en zou je dus al meer op de weg zetten als op een dyno.
Enige waar een dyno functioneel voor is is om een auto af te stellen, het getalletje wat er uit komt is alleen goed als referentiewaarde voor de tuner omdat hij kan bepalen of hij meer of minder vermogen haalt met een modificatie. Maar dat geld dus alleen voor 1 auto, je kan de RWHP waarde van de ene auto om die reden al niet 1:1 vergelijken met die van een andere auto of een andere bank.
De tuner lacht zich dood om die indianenverhalen, elke zaterdag een dynodag, en die bank is snel terugbetaald. Kan je mooi op een forum je RWHP nummer posten
![]()
Enige wat ik wil weten op een dyno is het verloop van de koppelkromme, of het verder 260 of 280 RWHP is dat zal mij een worst wezen. Verliezen meten door middel van uitrollen is de enige manier om je vliegwiel PK's te meten, en dat getal is wel interressant omdat die constant is.