abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:42:16 #1
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_39831814
Wij zijn aan het kijken naar een recreatiewoning. Een vakantieuisje op een bungalowpark cq. camping.
Wij zijn zowieso op zoek naar iets met eigen grond en het liefst natuurlijk een echt, stenen huisje. Helaas zijn die laatste meestal boven ons budget, dus het zal waarschijnlijk een houten chalet worden.

Maar dan.. hoe zit het met de k.k.? Zijn die net zo hoog als bij een 'gewoon' huis?
Hypotheekverstrekking.. ik kom diverse varianten tegen (de zgn. recreatiehypotheek)..
Is het verstandig een makelaar in te schakelen? (het huisje dat we op het oog hebben staat via de parkbeheerder te koop) En zo ja, wat zou die voor ons kunnen betekenen? (en wat gaat datkosten?)
Vereniging Eigen Huis.. op de site kan ik niets vinden over recreatiewoningen en op mail zit ik al een paar dagen te wachten.. doen die iets voor recreatiewoningen?
Verzekeringen? Hoe zit het daar mee? Wat is voor de verzekering de definitie van een stacaravan en de definitie voor een recreatiewoning van hout? (ik heb wel premieberekeningen gevonden, maar geen voorwaarden online om dat te checken). Is zo'n recreatiewoning wel een goede investering eigenlijk?
En zie ik dingen over het hoofd en/of heeft iemand tips of ervaring natuurlijk.

Oftewel, vragen, vragen, vragen..

Bedankt alvast!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_39832293
Ik zou me iig een sheel stevig verdiepen in de voorwaarden van het "park" waar het huisje staat. Soms hoor je de vreemdste verhalen over parkbeheerders die zoveel regels opleggen dat het bezit een last gaat worden ipv een lust.

Wat je overigens ook kunt doen is eens een paar keer de sfeer opsnuiven op zo;n park waar eventueel eea te koop staat.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_39832807
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 juli 2006 @ 21:24:55 #4
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_39833020
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:01 schreef Gompy58 het volgende:
Ik zou me iig een sheel stevig verdiepen in de voorwaarden van het "park" waar het huisje staat. Soms hoor je de vreemdste verhalen over parkbeheerders die zoveel regels opleggen dat het bezit een last gaat worden ipv een lust.

Wat je overigens ook kunt doen is eens een paar keer de sfeer opsnuiven op zo;n park waar eventueel eea te koop staat.
Dat staat uiteraard buiten kijf, maar het blijkt dat de voorwaarden van malafide bedrijven verdomd transparant zijn. En wanneer het huisje dan op eigen grond staat....
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 juli 2006 @ 21:25:57 #5
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_39833045
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:17 schreef Joene het volgende:
Zoek je zoiets E.T ?

http://www.radboud.nl/verkoop/detail.asp?id=60
Iets dergelijks, of houten geisoleerde chalets
pi_39833078
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:24 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat staat uiteraard buiten kijf, maar het blijkt dat de voorwaarden van malafide bedrijven verdomd transparant zijn. En wanneer het huisje dan op eigen grond staat....
Kijk zaterdags is in de telegraaf daar staan altijd WAZIGE bedrijven
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_39833093
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:25 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Iets dergelijks, of houten geisoleerde chalets
Heb je al gekeken bij www.marveld.nl ?

Daar staan er wel is te koop op dat park
pi_39833196
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:42 schreef E.T. het volgende:
Wij zijn aan het kijken naar een recreatiewoning. Een vakantieuisje op een bungalowpark cq. camping.
Wij zijn zowieso op zoek naar iets met eigen grond en het liefst natuurlijk een echt, stenen huisje. Helaas zijn die laatste meestal boven ons budget, dus het zal waarschijnlijk een houten chalet worden.

Maar dan.. hoe zit het met de k.k.? Zijn die net zo hoog als bij een 'gewoon' huis?

Die zijn net zo hoog.
quote:
Hypotheekverstrekking.. ik kom diverse varianten tegen (de zgn. recreatiehypotheek)..

Een hypotheek op een dergelijk huisje is niet anders dan een "gewone" hypotheek.
quote:
Is het verstandig een makelaar in te schakelen? (het huisje dat we op het oog hebben staat via de parkbeheerder te koop) En zo ja, wat zou die voor ons kunnen betekenen? (en wat gaat datkosten?)
Wat hij/zij zou kunnen doen is onderhandelen over de prijs + evt. onderzoeken wat de mitsen en maren zijn (parkvoorwaarden, zoals hierboven al gezegd).
Omdat de prijzen van een dergelijke woning vaak een stuk lager zijn dan "gewone" huizen en dus ook de eventuele winst door het onderhandelen in principe ook lager, is het voordeel kleiner dan bij "gewone" huizen omdat zijn tarieven wellicht vast staan.
quote:
Vereniging Eigen Huis.. op de site kan ik niets vinden over recreatiewoningen en op mail zit ik al een paar dagen te wachten.. doen die iets voor recreatiewoningen?

Dat weet ik niet, eerlijk gezegd. Ik vind het dan ook een 'truttenclub".
quote:
Verzekeringen? Hoe zit het daar mee? Wat is voor de verzekering de definitie van een stacaravan en de definitie voor een recreatiewoning van hout? (ik heb wel premieberekeningen gevonden, maar geen voorwaarden online om dat te checken).

Er is geen vaststaande definitie bij opstal-/inboedelverzekeringen voor wat een stacaravan is of van hout. Gezond verstand werkt meestal het best.
quote:
Is zo'n recreatiewoning wel een goede investering eigenlijk?

Ook dat ligt maar aan de toekomst van het park, eventuele erfpacht, de ligging enz. enz.
quote:
En zie ik dingen over het hoofd en/of heeft iemand tips of ervaring natuurlijk.
Af en toe kom ik dit tegen bij klanten die een dergelijk pand gaan kopen als tweede woning. Zorg in elk geval voor een degelijk onderzoek (vocht!) naar de staat van het pand. Liever nu een paar honderd euro uitgeven en er dan achter komen dat de eigenlijke staat erbarmelijk is, dan na de overdracht duizenden euro's te moeten uitgeven.(je hebt een onderzoeksplicht, in elk geval, naast dat de eigenaar ook een informatieplicht heeft)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 juli 2006 @ 21:39:26 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_39833432
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:30 schreef Five_Horizons het volgende:

Een hypotheek op een dergelijk huisje is niet anders dan een "gewone" hypotheek.
We zijn al zover dat dat toch niet helemaal zo lijkt te zijn.
De meeste hypotheek verstrekkers werken allen mee als het huisje op eigen grond staat (dus geen erfpacht regelingen) en meestal niet hoger dan 80% van de vrije verkoopwaarde.

Voor een recreatiewoning bestaat ook geen hypotheekrente aftrek.

Voor de rest, bedankt voor je info. Wat ik een beetje proef bij iedereen is vooral goed de park beheer voorwaarden en kosten erop naslaan . Probleem is een beetje dat dat sowieso altijd 'wazig' blijft, want het park beheer kan natuurlijk naar eigen inzicht regels aanpassen of veranderen. Met een huisje op eigen grond verklein je die risico's al, maar hoe kan je je indekken dat de 'parkkosten' niet opeens met 100% verhoogd worden van het een op andere jaar?
pi_39833481
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

We `ijn al zover dat dat toch niet helemaal zo lijkt te zijn.
De meeste hypotheek verstrekkers werken allen mee als het huisje op eigen grond staat (dus geen erfpacht regelingen) en meestal niet hoger dan 80% van de vrije verkoopwaarde.

Voor de rest, bedankt voor je info. Wat ik een beetje proef bij iedereen is vooral goed de park beheer voorwaarden en kosten erop naslaan . Probleem is een beetje dat dat sowieso altijd 'wazig' blijft, want het park beheer kan natuurlijk naar eigen inzicht regels aanpassen of veranderen. Met een huisje op eigen grond verklein je die risico's al, maar hoe kan je je indekken dat de 'parkkosten' niet opeens met 100% verhoogd worden van het een op andere jaar?
Zou dat niet net als bijvoorbeeld met huishuur een wettelijk maximum aanzitten?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 juli 2006 @ 21:42:05 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_39833528
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:27 schreef Joene het volgende:

[..]

Heb je al gekeken bij www.marveld.nl ?

Daar staan er wel is te koop op dat park
Er zijn verrassend veel recreatiewoningen te koop eigenlijk
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 juli 2006 @ 21:43:11 #12
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_39833563
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:40 schreef Joene het volgende:

[..]

Zou dat niet net als bijvoorbeeld met huishuur een wettelijk maximum aanzitten?
Dat vraag ik me dus ook af. Anders moet je misschien contractueel vastleggen dat het niet meer dan inflatie+ mag stijgen ofzo.
pi_39833578
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

We zijn al zover dat dat toch niet helemaal zo lijkt te zijn.
De voorwaarden kunnen anders zijn, maar een hypotheek is een hypotheek. Dat verhaal van de vrije verkoopwaarde kan ik delen. Het verhaal van de eigen grond deel ik niet.
quote:
Het zou best sneu zijn als ik dat niet zou weten (tenzij het je eerste woning is overigens en dat komt steeds vaker voor)
quote:

In principe kun je dat niet, maar toch zul je dat soort fratsen niet zo vaak tegenkomen. Parken beslaan vaak vele huisjes met dito eigenaren. Die kunnen samen nog best een vuist maken.

Vaak is er ook zoiets als een Vereniging van Eigenaren (vergelijkbaar, meer een bewonerscommissie) die het bestuur evt. kan adviseren.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 21:45:25 #14
72820 3st
immer besser
pi_39833639
meestal is erfpacht het probleem niet....maar een recreatiewoning valt alleen maar te financieren middels een hypotheek als het echt een woning met fundering betreft. De scheidslijn is moeilijk maar een chalet, stacaravan en dat soort dingen kun je niet middels een hypotheek financieren. Uitzonderingen daargelaten! Er zullen altijd wel gekken zijn die het wel doen!?

ten tweede wordt er maximaal maar 75% tot 100% van de executiewaarde/stichtingskosten verstrekt. Dus in de meeste gevallen zal er sprake moeten zijn van eigen middelen.

Dat de hypotheekrente niet aftrekbaar is, is niet meer dan logisch. dat geldt alleen maar voor de eerste eigen woning
A dirty mind is a joy forever
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 juli 2006 @ 21:46:40 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_39833670
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De voorwaarden kunnen anders zijn, maar een hypotheek is een hypotheek. Dat verhaal van de vrije verkoopwaarde kan ik delen. Het verhaal van de eigen grond deel ik niet.
[..]

Het zou best sneu zijn als ik dat niet zou weten
[..]

In principe kun je dat niet, maar toch zul je dat soort fratsen niet zo vaak tegenkomen. Parken beslaan vaak vele huisjes met dito eigenaren. Die kunnen samen nog best een vuist maken.

Vaak is er ook zoiets als een Vereniging van Eigenaren (vergelijkbaar, meer een bewonerscommissie) die het bestuur evt. kan adviseren.
We zijn al wat dagen aan het zoeken en mbt de hypotheek verstrekking en pacht is dit wat we tegen gekomen zijn. Maar sowieso niet zo belangrijk, omdat ik toch graag eigen grond wil.

Jij als financieel 'goeroe' ziet ook niet zoveel issues, zolang je je gezond verstand maar gebruikt?
pi_39833723
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:46 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

We zijn al wat dagen aan het zoeken en mbt de hypotheek verstrekking en pacht is dit wat we tegen gekomen zijn. Maar sowieso niet zo belangrijk, omdat ik toch graag eigen grond wil.

Jij als financieel 'goeroe' ziet ook niet zoveel issues, zolang je je gezond verstand maar gebruikt?

Dat laatste inderdaad.
pi_39833801
heb je trouwens nog een bepaalde regio waar je heen wilt ?:)
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 juli 2006 @ 21:52:35 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_39833857
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:50 schreef Joene het volgende:
heb je trouwens nog een bepaalde regio waar je heen wilt ?:)
Iets wat in een uurtje aan te rijden is.
Dat betekent voor ons west-veluwe (putten, ermelo), Utrechtse heuvelrug (maarn, doorn), Heel de provincie zeeland, en westelijk brabant (regio tilburg)
pi_39833896
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:52 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Iets wat in een uurtje aan te rijden is.
Dat betekenbt voor ons west-veluwe (putten, ermelo), Utrechtse heuvelrug (maarn, doorn), Heel de provincie zeeland, en westelijk brabant (regio tilburg)
En ik neem aan "kind" vriendelijk , speeltuin / zwembad dingetjes

Demmit ik ben vroeger op zoveel van die parken geweest met mijn ouders
pi_39833964
http://www.terspegelt.nl/nl/index_nl.htm (bij eersel) was ook okay vroeger.!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 juli 2006 @ 21:58:14 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_39834032
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:53 schreef Joene het volgende:

[..]

En ik neem aan "kind" vriendelijk , speeltuin / zwembad dingetjes
Ja precies. We hadden al wat leuke huisjes gezien, maar dan op van die 55+ parken. (lees... geen faciliteiten, maar alleen 'rust' en natuur.) Voor mezelf zou ik dat nog geen belemmering vinden , maar voor die kleintjes wil je graag een zwembad en speeltuintje hebben enzo. En het liefst een park waar meer eigenaar jong grut hebben, want dan is het de eerst komende 12 jaar leuk voor die koters want hebben gewoon een vriendenkring op het vakantieadres

Overigens maken de faciliteiten tot op heden niet gek veel invloed op de parkkosten
pi_39834090
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja precies. We hadden al wat leuke huisjes gezien, maar dan op van die 55+ parken. (lees... geen faciliteiten, maar alleen 'rust' en natuur.) Voor mezelf zou ik dat nog geen belemmering vinden , maar voor die kleintjes wil je graag een zwembad en speeltuintje hebben enzo. En het liefst een park waar meer eigenaar jong grut hebben, want dan is het de eerst komende 12 jaar leuk voor die koters want hebben gewoon een vriendenkring op het vakantieadres

Overigens maken de faciliteiten tot op heden niet gek veel invloed op de parkkosten
Cool ! echt leuk zoiets ! en idd 55plus parken zijn duf voor kids
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')