abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39830697
Sinds kort hebben wij een eigen huisje. En naast de 56 mokken, 512 handdoeken in alle kleuren van de regenboog en 3 peper-en-zoutstelletjes hebben we ook wat planten cadeau gekregen.

Ik ben alleen niet zo goed met planten, geloof ik. Ik heb zelfs een vetplantje in 3 dagen tijd om zeep weten te helpen, ik weet niet eens hoe.

Van een heel goede vriendin die zag in wat voor moordend tempo mijn planten het begeven, heb ik een Franse geranium cadeau gekregen. Omdat die niet kapot zou kunnen gaan.

Nou.

Na 3 weken begon de geranium bloemblaadjes te verliezen. 'Niets aan de hand', zij mijn schoonmoeder, 'ik help het beestje er wel weer bovenop.' Een dag later verloor de plant in één keer alle bloemblaadjes.

Mijn buurvrouw heeft me vervolgens keihard uit staan lachen toen ze de geranium zag. Maar ze zei dattie nog wel te redden was. Pal in de zon zetten, veel water, dan zou ie het wel trekken.

De plant heeft inmiddels al twee weken een voorkeursbehandeling. Zo af 'n toe praat ik met hem enzo. De plant heeft te kennen gegeven dat ie Gerard heet, en dat vind ik best tof, voor een geranium dan. Maar inmiddels is er alleen nog een soort van stengel over: ook alle groene blaadjes zijn inmiddels verdwenen.

Kreeg ik straks een mail van de vriendin die me die geranium cadeau heeft gedaan. Ze wil weer eens op visite komen, en kijken hoe mijn geranium het maakt.

Kan ik nog iets doen om die plant er weer bovenop te helpen?
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:30:20 #2
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_39831491
Ik zou niet weten hoe je zo'n ding reanimeert, maar het is erg leuk om te lezen dat ik niet de enige plantenkiller ben!
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_39831511
Koop een verse(re)?
Ever noticed how people who believe in creationism look really unevolved
Misleidende TT"s
Mooie auto!
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:32:50 #4
118610 richkes
Vinum et musica laetificant co
pi_39831553
Neem een Ficus (schrijf je dat zo?). Kan een jaar zonder water, en na een paar jaar groeit 'ie de kamer uit.
pi_39831622
quote:
De verzorging
Het best voelen Pelargoniums zich thuis in frisse lucht met daarbij volop licht. Je zou ze zelfs zonaanbidders kunnen noemen. Enkele vaste verzorgingsregels zijn:

* Oppassen met teveel water
* regelmatig bij mesten
* Regelmatig uitgebloeide bloemen en lelijke bladeren verwijderen

Het water geven moet met overleg gebeuren. Het mooist gedijen de planten met de potkluit bijna droog, pas echter op, te droog veroorzaakt gele bladeren. Op sombere bewolkte dagen kan de watergift het eerst worden over geslagen terwijl bij zonnig weer het beste is om s'avonds water te geven door verdamping gaat dan niet te veel verloren en s'morgens staan de planten er fris bij. Regelmatig bij mesten vinden de planten fijn, er is een speciale Geraniummest te koop. Pas wel op, overdadige voeding zorgt doorgaans voor veel blad en weinig bloemen, zelfs de bontachtige soorten worden er niet mooier op, hun bladeren worden eerder groener dan bonter. Hygiëne moet serieus genomen worden want Pelargoniums zijn vatbaar voor allerlei ziekten. Bij het weg nemen van uitgebloeide bloemtrossen en lelijk blad is het gebruik van een scherpe schaar, of nagels aan te bevelen, laat eventuele steeltjes zitten, die drogen op en vallen dan vanzelf af.
Aldus google
Ik moet gewoon reageren :')
pi_39831731
.
Bekend verschijnsel. Bij mij gaan ook altijd álle planten dood.
Dacht inderdaad meteen aan de vervang-optie.
Karma is a fucking bitch.
pi_39832520
sowieso, toch een mooi bewijs dat je echt niet met planten overweg kan
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_39832768
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:35 schreef Playdoh het volgende:

[..]

Aldus google

Vooral dat "verwijder regelmatig de dooie bladeren".

Ik heb nog helemaal niet aan bemesting gedacht

daar zijn toch korrels voor?
pi_39832873
De geranium eerst op zijn zij leggen en kijken of er niks vastzit in zijn stengel. Daarna de geranium weer op zijn rug leggen en even zachtjes in zijn stengel blazen. Stoppen met blazen en dan zachtjes drie keer achter elkaar op zijn stengel drukken.
Even wachten of de geranium weer bij bewustzijn komt, zo niet, bovenstaande verhaal van blazen en drukken op de stengel herhalen.
Tussendoor zijn stengel deppen met wat koud water.

Daarna de geranium in de prullenbak donderen en een nieuwe kopen.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  † In Memoriam † vrijdag 14 juli 2006 @ 21:30:02 #10
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_39833173
Er zijn gewoon mensen bij wie iedere plant doodgaat, hoe goed ze ook hun best doen.
Ik verdenk ze ervan Agent Orange uit te ademen
Geen redden aan, koop nepplanten
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 21:58:56 #11
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_39834061
Ik heb daarom maar weinig planten in de huiskamer staan en inmiddels is het alom bekend dat je mij daar ook geen plezier mee doet. Er zijn genoeg andere leuke accesoires te krijgen ipv planten.

Heb overigens wel een ficus, die het idd al 3 jaar uithoudt bij mij!

Maar voor wat betreft de geranium; gewoon nieuwe kopen en met een stalen gezicht zeggen dat hij "het zo goed doet"!
pi_39834896
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:19 schreef MUUS het volgende:
De geranium eerst op zijn zij leggen en kijken of er niks vastzit in zijn stengel. Daarna de geranium weer op zijn rug leggen en even zachtjes in zijn stengel blazen. Stoppen met blazen en dan zachtjes drie keer achter elkaar op zijn stengel drukken.
Even wachten of de geranium weer bij bewustzijn komt, zo niet, bovenstaande verhaal van blazen en drukken op de stengel herhalen.
Tussendoor zijn stengel deppen met wat koud water.

Daarna de geranium in de prullenbak donderen en een nieuwe kopen.

Even jullie reacties samenvattend:

"Het is hopeloos."
  vrijdag 14 juli 2006 @ 22:29:06 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_39834942
Een franse geranium, da's toch een tuinplant? Die staat hier met de voetjes in de volle grond en komt ieder jaar weer even vrolijk op.
The love you take is equal to the love you make.
pi_39835066
Ik heb alleen nog maar bamboo in mijn kamer staan.
Dat is echt supertaai gras en kan behoorlijk wat hebben voordat het dood gaat.
Ik heb het al een keer moeten redden door alle blaadjes af te knippen en hem in de zon te zetten met voldoende water.
De blaadjes en takken zuigen namelijk veel energie uit de stam dus die knip ik in noodgevallen bij/af.
pi_39835124
Een van de mooiere openingsposten Is dat vaker in F&F?
pi_39837402
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 22:35 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Een van de mooiere openingsposten Is dat vaker in F&F?
Ligt eraan hoeveel mensen mij nog een plant cadeau doen.

Of een huisdier.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 23:51:25 #17
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_39837441
Misschien door een defibrilator te gebruiken. Ik heb uit betrouwbare bron dat er iemand vlak bij je is die dat kan.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 15 juli 2006 @ 10:26:08 #19
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_39844437
quote:
Hahaha, ligt het iig niet aan jou!
  zaterdag 15 juli 2006 @ 10:27:50 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39844469
TS koop woestijnplanten en cactussen dat doe ik ook.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_39844473
Als vetplanten het al niet redden, heb ik weinig hoop...

Ook hier geen planten in huis...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_39864442
Als je zo makkelijk planten dood laat gaan neem dan alsjeblieft helemaal geen planten.
Als je een plant vindt die overleeft wil nog niet zeggen dat die een leuk leven heeft.

Tegenwoordig heb je hele mooie nepplanten en die doen het goed door het hele huis heen.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_39900519
mmm... Dat klinkt niet best nee...

Misschien zou hij het nog kunnen redden, maar Gerard zal er hoe dan ook nog wel even belabberd uitzien vrees ik. Als je de gulle geefster écht wilt imponeren zul je dus toch een stand-inn moeten zoeken denk ik.

Hoe helpen we Gerard er weer boven op?
waarschijnlijk is watergift het probleem, hij krijgt óf veel te veel, óf veel te weinig water nu.
Als je hem te veel hebt gegeven dan is hij verloren vrees ik, want dan zijn zijn worteltjes inmiddels afgestorven waarschijnlijk. Als je hem te weinig hebt gegeven dan is er misschien nog hoop.
Zorg dat Gerard in een grote pot komt te staan, of misschien nog wel liever in de volle grond. Als hij een plekje in een pot krijgt zorg dan dat er een mogelijkheid is om het overtollige water kwijt te raken, bijvoorbeeld door een gat in de bodem van de pot. Hoe groter de pot hoe meer 'buffer' en hoe groter de kans op succes.
Zorg ook voor een plekje met véél licht, maar misschien niet PAL in de volle zon, zeker met deze hitte is dat te veel van het goede.
Geef regelmatig water. Zorg ervoor dat de grond nooit helemaal uitdroogt! het overtollige water moet wel wegkunnen zodat de grond ook niet kletsnat blijft. Je wilt het liefst dat de grond tussen de watergeefbeurten in vochtig blijft, maar dus niet kletsnat. (Voel eens met je vinger in de pot, want de bovenlaag lijkt al snel droog, maar het gaat erom hoe de grond in de pot is!)
Met dit weer wel echt regelmatig watergeven hoor! (ik denk wel bijna iedere dag) en niet op het heetst van de dag water geven, want dan verbrand hij, maar juist 's ochtends vroeg of 'savonds laat.
Ben benieuwd of hij het redt.....
een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
pi_39902972
Je vertelt het kostelijk

Een bekend verschijnsel: blaadjes gaan hangen, lijken uitgedroogd en vallen eraf -> mensen denken dat de plant te weinig water krijgt dus geven ze nog meer. In de kortste tijd zijn de wortels rot en is de plant niet meer te redden.

Mocht er nog een goede steel+bladeren aan zitten, dan kun je die eraf halen, 1 dag drogen (NIET in de zon) en dan in een pot met verse aarde zetten; beetje water erbij en elke dag tegen praten. En dus NIET teveel water geven! (nou ja, zo'n beginneling mag iets meer, maar de aarde mag niet blijven nat aanvoelen; licht dampig/vochtig is voldoende)
Er is ook nog poeder te koop waarin je het orderste deel eerst in kunt dopen (groeipoeder), maar uiteindelijk is een nieuwe kopen veel gemakkelijker.

Eventueel plastic al overwogen?
pi_39912817
Ik zal morgen eens een plaatje van het "ding" posten. Dan kunnen jullie oordelen of het nog allemaal nut heeft. In ieder geval, hij staat in de volle grond, en heeft de laatse tijd heel weinig water gehad, omdat we de achterdeur niet meer open kregen, slot was stuk.

Ook dat nog enzo.

Het goede nieuws is dat die vriendin deze week waarschijnlijk toch geen tijd heeft om te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')