Rembrandt viert zijn 400e verjaardag. Althans dat doet de commercie voor hém.
Het is toch niet normaal dat men de kas spekt met de dood van een ander? Bij leven moest Rembrandt de eindjes aan elkaar knopen omdat hij zijn schilderwerken voor een schijntje verkocht. Net zoals bij veel andere kunstenaars wordt het vakmanschap van de meester pas erkent wanneer de meester te tijdelijke voor het eeuwige heeft verruild. De werken van Rembrandt zijn inmiddels wereldberoemd en het Rijksmuseum spint er garen bij. Dan kunnen commerciëlen zoals Joop van den Ende toch niet achterblijven? Iedereen probeert immers een graantje mee te pikken op deze tijdelijke Rembrandt-hype. Rembrandt is immers dé held, althans tot het moment dat de zakken weer zijn gevuld. Daarna is Rembrandt weer wat hij altijd al was: yesterday's news en alleen interessant voor de algemene ontwikkeling en de ware kunstliefhebber.
Lief klein konijntje had een vliegje op z'n neus
(__/)
(='.'=)