abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39817215
Ik heb een metalen balk, hij bestaat uit 2 delen die aan elkaar vast gelast zijn.
Nu begint de naad aan de bovenkant te scheuren (door roest e.d.)

Nu wil ik hem verstevigen want als hij belast wordt dan verbuigt hij, ik heb even een plaatje gemaakt voor de duidelijkheid:

Plaatje A.: Dit is de balk met de scheur
Plaatje B.: Dit is wat er gebeurd als hij belast wordt.
Plaatje C.: Het plan was om er een metalen plaat op te lassen die de kracht opvangt.
Plaatje D.: het zou er dan zo uitkomen te zien.

Dit zou het wel even moeten houden, maar dan komt nu het probleem.
Ik heb geen las apparaat tot mijn beschikking, ik heb er via een vriend 1 kunnen regelen (inclusief iemand die kan lassen ) maar dat wordt pas volgende week.

Nu dacht ik dat ik er misschien klemmen op kon zetten die de balk even tijdelijk konden verstevigen zoals bij plaatje E, zodat de balk in ieder geval niet breekt.

Wat voor klemmen zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
En waar zou ik die kunnen kopen?

Ik heb onder en boven zo'n 5 cm ruimte, aan de zijkanten zitten geen obstructies.

Heeft iemand advies voor mij?
het wordt tijd dat ik mijn avatar update
pi_39817303
Een paar stevige lijmklemmen.

Ik weet alleen niet of dat past, vijf cm.

O nee, gaat onder niet.
pi_39817373
Mits de klemmen goed genoeg vastzitten kan dat nog wel eens lukken.

Waar gebruik je die balk eigenlijk voor dat-ie op zo'n manier belast wordt en aan de bovenkant gescheurd is?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_39817406
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Waar gebruik je die balk eigenlijk voor dat-ie op zo'n manier belast wordt en aan de bovenkant gescheurd is?
ik denk toch dat een gewone lijmklem dan niet gaat passen. Er bestaan wel andere lijmklemmen maar daar kan ik zo geen afbeelding van vinden.
pi_39817510
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:24 schreef Conflict het volgende:
ik denk toch dat een gewone lijmklem dan niet gaat passen. Er bestaan wel andere lijmklemmen maar daar kan ik zo geen afbeelding van vinden.
Spanbandjes zou ook nog kunnen.
Ik betwijfel alleen of je die wel strak genoeg erom heen krijgt om te voorkomen dat die plaat begint te schuiven over de balk.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:30:00 #6
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_39817607
Zet het plaatje een aantal keer vast.

Dus niet aan iedere kant 1 keer, maar minimaal 2 keer per kant. Waarvan 1 zo dicht mogelijk naast de scheur.
Iemand Fien soms gezien?
pi_39817629
Ik weet niet waar die balk voor dient, maar als hij doorbuigt dan zouden er wel eens meer haarscheurtjes in kunnen zitten.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_39817639
Wanneer de lassr komt de scheur uitslijpen en vol lassen. (eventueel met wat donormateriaal)
Tot die tijd lijken spanbanden de enige optie.

Ik ben wel benieuwd wat voor balk dit is en welk doel hij dient.
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_39817661
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Het is een onderdeel van een boot-trailer,
de boot rust op de voor en achterkant van de balk, en dan knikt hij.
Het is overigens een klein bootje dus het heeft niet zoveel te houden.

zo zeg maar:

Die rare dingen aan de zijkant zijn de wielen,
ik heb ff geen profesioneel teken programma bij de hand dus het moet zo maar even

[ Bericht 10% gewijzigd door Tony_Teletext op 14-07-2006 12:45:38 ]
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:34:39 #10
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_39817771
Ligt die balk onder de kiel? Kun je er geen houten balk overheen leggen voor de komende week?
Ik heb al een boek.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:41:24 #11
9236 stardust
..............
pi_39818027
Hoi,

Aan jou tekeningen te zien zou ik niet een versteviging aan de boven kant (over de scheur) doen doormiddel van een stalen strip maar aan allebij de zijkanten van de balk.

Dit omdat een stalen strip dus weer makelijk doorbuigt zodra de krachten (volgens jou tekening) van boven komen. als je de strip aan de zijkant plaatst en goed vast last is dit vele malen steviger zeker als je aan allebij de kanten van de balk een strip zet. Dit omdat de krachten dan op de zijkant van de strip komt te staan

suc6
No Sign .............
pi_39818218
als ik nu zie waar hij voor gebruikt wordt zou ik er twee H-balkjes tegenaan lassen.
Het zou lullig zijn als je je bootje verliest op de weg.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_39818219
Metalen lat erop en dan links en rechts 2 bouten erdoorheen en aan de onderkant een borgmoer? Is dat geen optie?
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
pi_39818325
Ik wilde mij even aansluiten bij stardust. Door de zijkanten te verstevigen krijg je een veel steviger constructie.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:55:44 #15
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_39818498
Zit geen vering in je trailertje ,he?
torsie -asje?
Klaar?
Ik niet!
pi_39818663
Ik zou op de zijkanten ook een plaat vastzetten. Aangezien je nu alleen een plaat hebt aan de bovenkant komt alle spanning op de lasnaad te liggen, want de plaat zelf kan in de buigrichting van de balk simpel meebuigen.
Zet je er ook zijplaten op, dan zal een deel van de kracht worden opgevangen door de zijplaten zelf aangezien die niet kunnen buigen in het plaatvlak zelf.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_39819752
de buigcapaciteit van H en I balken wordt grotendeels bepaald door de flenzen. Als deze niet doorlopen dan heb je dus een extreme reductie.

Verticale platen werken ook wel mee, maar minder dan de flensplaten. Het doel van de lijfplaten (verticale platen) bij H balken is er voor om de dwarskracht op te nemen, en om de flenzen zover mogelijk uit elkaar te zetten. Meer materiaal buiten je buigingslijn (zwaartelijn) = stijvere constructie.

Ik zou zeggen, gewoon dicht laten lassen ergens.
pi_39822056
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:50 schreef DiaZePaM het volgende:
Ik wilde mij even aansluiten bij stardust. Door de zijkanten te verstevigen krijg je een veel steviger constructie.
Als je dat doet is er de kans dat het op een onder punt ingaat scheuren omdat het middenstuk vele malen stijver is dan de rest. Waar de opgelaste plaatjes ophoudt is dan een nieuw knippunt geworden. Over de gehele lengte dichtlassen is een veel beter idee. Kan dan alleen nog zijn dat de draad blak zo stijf is geworden dat het geheel niet genoeg meer veert. Dit kun je weer ondervangen (als dat nodig is) door de vering tussen de as en de draagconstructie te verbeteren of b.v. dvm bladveren tussen deze nu ingeschuerde balk en de dragers van de boot. Iemand met verstand van lassen kan dit ter plekke het beste beoordelen. Stijfer / steviger is niet altijd beter.
pi_39822681
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 13:38 schreef _VoiD_ het volgende:
de buigcapaciteit van H en I balken wordt grotendeels bepaald door de flenzen. Als deze niet doorlopen dan heb je dus een extreme reductie.

Verticale platen werken ook wel mee, maar minder dan de flensplaten. Het doel van de lijfplaten (verticale platen) bij H balken is er voor om de dwarskracht op te nemen, en om de flenzen zover mogelijk uit elkaar te zetten. Meer materiaal buiten je buigingslijn (zwaartelijn) = stijvere constructie.

Ik zou zeggen, gewoon dicht laten lassen ergens.
Ik ben het met _VoiD_ eens, het materiaal dat het verst weg staat van de neutrale lijn doet het meeste in de stijfheid. Gewoon dichtlassen en er is niks meer aan de hand. Stardust en DiaZePaM zouden gelijk hebben wanneer je op torsie zou belasten, dan zou het fijn zijn wanneer je een koker zou vormen.
pi_39824315
Bedankt voor de tips, dat lassen gaat helemaal goed komen.

En een maat van me zegt dat hij klemmen gevonden heeft, ben benieuwd.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:46:04 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39839015
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 16:05 schreef Tony_Teletext het volgende:
Bedankt voor de tips, dat lassen gaat helemaal goed komen.

En een maat van me zegt dat hij klemmen gevonden heeft, ben benieuwd.
Maak je ook voor en na foto's?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39860547
aan een aanhanger chassis of dissel mag nooit gelast worden omdat het staal verzwakt word dus alles moet gebout worden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_39932144
De plannen zijn nu iets gewijzigd, we gaan een nieuwe trailer in elkaar lassen,
en de oude zetten we in zee, dan is ie zo weg

We hebben al staal geregeld we missen alleen nog een as,
maar daar is ook nog wel aan te komen
pi_39933407
Hm.. dumpen in zee?
pi_39934850
nee, we zetten hem niet echt in zee,
das meer iets wat we zeggen als iets van metaal snel weg moet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')