abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39805716
Sinds vandaag ben ik nr 2 voor een huurwoning!!
en ben er over aan het denken:
Leuk huis, maar houten vloer.

Nu wil ik graag een Groot aquarium plaatsen,
wat een belasting van 2000 kg op de vloer is, op een opervlak van 200x80 cm.
en aan de andere kant een met 400 kg.
dat lijkt me wat veel en ik denk dat het nodig is iets aan de balken te verstevigen, (graag jouw mening)

Hoe kan je zoiets aanpakken? iemand ervaring met dit probleem?
  vrijdag 14 juli 2006 @ 00:05:23 #2
139923 dedennis
je fixt het met Klussen...
pi_39806350
Ik moet zeggen ik heb er geen ervaring mee, maar allereerst wat voor ''houten'' vloer heb je?
parket of echte vuren/grenen vloerdelen?
Wat is de ondergrond, een dunne folie met daaronder beton of een echte ondervloer (aannemelijker) met dikkere platen?
pi_39807784
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 00:05 schreef dedennis het volgende:
Ik moet zeggen ik heb er geen ervaring mee, maar allereerst wat voor ''houten'' vloer heb je?
parket of echte vuren/grenen vloerdelen?
Wat is de ondergrond, een dunne folie met daaronder beton of een echte ondervloer (aannemelijker) met dikkere platen?
waarschijnlijk bedoelt de ts een houten balklaag
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_39807822
De meeste verhuurders vinden het niet zo leuk als je aan dit soort zaken gaat liggen sleutelen. Zowiezo is het slim om even contact op te nemen met de verhuurder wat de maximale zwaarte op de vloer is.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_39808411
JA, ik bedoel idd een houten balkenlaag, met vloerhout erop.
Ik ga ook nog informeren bij de verhuurder, morgen.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 08:11:33 #7
139923 dedennis
je fixt het met Klussen...
pi_39811913
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 00:49 schreef dutchmage het volgende:

[..]

waarschijnlijk bedoelt de ts een houten balklaag
als het een echte houten vloer is idd wel ja, maar als het nou parket was geweest dan krijg je dus isolerende folie, daar doelde ik dan ook op met het 2de gedeelte van de tekst (over de isolerende platen/folie)
pi_39812365
2000kg belasting over 2 meter verdeelt is zo'n belastng van zo'n 500kb per balk. EEn aqurium staan meestal tegen een muur aan. Een dergelijk gewicht mag een probleem vormen als dit lang 1 van de dragende muren staat. Wat wel belangrijk is om het gewicht goed te verdelen. Een aquarium van 2 meter lang op een stalen frame met in elke hoek een stalen poo gaat fout. Per poot staat er dan 500kg op een paar cm. Zo'n punt belasting zakt door het hout heen. Dikkeplaat underlayment, OSB of multiplex is aan te raden. Bij stalen frames worden ook vaak stenen of tegels onder de pooten gezet.

Edit: Wat een groter probleem kan zijn is waterschade. Wie draait er voor de kosten op als het onverhoopt toch gaat lekken? Niet altijd dekt een inboedel / opstal verzekering dit. Bij een huurwonig is dit dus iets complexer.
pi_39812735
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 23:44 schreef MAXTIJN het volgende:
Hoe kan je zoiets aanpakken? iemand ervaring met dit probleem?
Of het nodig is weet ik niet, maar wel dat dit soort dingen echt geen klusje voor op de zaterdagmiddag is. Wij hebben het laten doen door een aannemer, omdat we een waterbed hadden. Daarvoor was dat blijkbaar nodig. Ze zetten dan van onderaf balken bij in je vloer, die mee het gewicht gaan dragen.
Betekent dit in jouw geval dat er bij de benedenburen het plafond uit moet?
Een toevallige passant, wordt soms ineens irritant.
pi_39828519
OKe bedankt!
Ik heb de woning gekregen!! echt super! tuin van 17 meter tegen nu een balkon van 110 cm.

Ik denk nu een betonplaat 6cm op de vloer, met met een 10 cm dikke stalen frame erop, om het gewicht te verdelen.
Maar dan nog hoeveel kan je per balk belasten?
Misschien een stempel onder elke balk?

Het bouwjaar is 1965 , de balken zien er goed uit, maar ik kan niet zien of ze goed ondersteund worden, er zit 50 cm piepschuim bolletjes onder de vloer (ziet er wel heel grappig uit).

We gaan het hele huis opknappen, van 2 oudjes geweest en JAREN niets aan gedaan... de buitenkant hoeven we niets aan te doen, zitten ook kunststof kozijnen in.

Dus ik zal wel wat actiever worden op het klussen en wonen forum!

[ Bericht 3% gewijzigd door MAXTIJN op 14-07-2006 18:42:46 ]
pi_39837000
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 18:35 schreef MAXTIJN het volgende:
OKe bedankt!
Ik heb de woning gekregen!! echt super! tuin van 17 meter tegen nu een balkon van 110 cm.

Ik denk nu een betonplaat 6cm op de vloer, met met een 10 cm dikke stalen frame erop, om het gewicht te verdelen.
Maar dan nog hoeveel kan je per balk belasten?
Misschien een stempel onder elke balk?

Het bouwjaar is 1965 , de balken zien er goed uit, maar ik kan niet zien of ze goed ondersteund worden, er zit 50 cm piepschuim bolletjes onder de vloer (ziet er wel heel grappig uit).

We gaan het hele huis opknappen, van 2 oudjes geweest en JAREN niets aan gedaan... de buitenkant hoeven we niets aan te doen, zitten ook kunststof kozijnen in.

Dus ik zal wel wat actiever worden op het klussen en wonen forum!
Klinkt als een goed plan. Er staat mij bij (weet dit niet helemaal zeker) dat de belasting vloer iets van 1600 kg per m2 is. Gurb?
pi_39837382
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 23:35 schreef tnimble het volgende:

[..]

Klinkt als een goed plan. Er staat mij bij (weet dit niet helemaal zeker) dat de belasting vloer iets van 1600 kg per m2 is. Gurb?
Woonhuizen worden in de regel op zo'n 300 kilo per m2 berekend.
Betontegel van 6cm dikte weegt zo'n kilootje of 150 per m2. Hou je lokaal 150 kilo over = 15 cm water, dus op die manier haal je het nooit. Maar zoals eerder ook al iemand aangaf, zolang je die vissekom lang de wand zet (dwz aan een kant waar de houten balken aansluiten op de wand, niet waar ze erlangs lopen) hoeft het geen probleem te zijn. Enige probleem wat je dan zou kunnen hebben is dat de schuifspanning in het hout tpv de wand overschreden wordt, eea is afhankelijk van wat je verder op je vloer gaat zetten, of van plan bent qua housewarming feesies.
Verder moet je opletten dat je niet met de poten van je frame door de houtenvloer ponst, en dat het metselwerk waarin de balken waarschijnlijk ingemetseld zijn de zware belasting kan hebben.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_40080989
Nu gaat de gedachte naar een stalen tafel voor het aquarium,
en onder de balken een i-balk van 3 meter om de krachten te verdelen.
Daaraanvast dan weer 3 dikke rvs steunen die schuin naar de muur lopen.

Wat denk jij ervan?
  zaterdag 22 juli 2006 @ 18:39:08 #14
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_40082130
ik neem aan dat je aquarium op de begane grond komt, langs een muur. Dan zou je gelijk drie dikke steunen naar de muur kunnen laten gaan. Maak je een bak onder het aquarium om de steunen heen, en die laat je ook een deel dragen. Nu kan je 70% van het gewicht op de muur zetten en slecht 30% op de vloer. Hoef je ook de vloer niet te verstevigen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_40098624
Ja Lipje, zoiets klinkt goed, ik wil dus ook de kracht tussen balken en de muur verdelen,
Komt gelijk de volgende vraag bovendrijven, Hoeveel kan je een stenen muur belasten?
  zondag 23 juli 2006 @ 23:07:35 #16
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_40117067
quote:
Op zondag 23 juli 2006 11:32 schreef MAXTIJN het volgende:
Ja Lipje, zoiets klinkt goed, ik wil dus ook de kracht tussen balken en de muur verdelen,
Komt gelijk de volgende vraag bovendrijven, Hoeveel kan je een stenen muur belasten?
Veel, maar dat hangt van de soort en hoeveelheid bouten af, als ook aan de poreusheid van de muur. Bij een bakstenen (draag)muur, een gasbeton, kalk en of een kalkzandsteen muur zou ik toch wat minder gewicht aan de muur en meer aandacht aan de pluggen besteden. Een betonnen muur zou de volledige belasting wel aankunnen. Je vloer kan zonder versteviging ca 200 kg/m2 dragen, dus de last van het aquarium verdelen over een breed oppervlak, zoals een balk als voet van het aquarium, of een goede dikke plaat hout zou ook al voldoende moeten zijn.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_40125758
Een muur kan enorm veel hebben als het maar een drukkracht is op de muur en niet een kracht tegen de muur. Loodrecht op de muur kan het duizenden killo's hbben de voegen zijn dan de zwakkepunten. Om de kracht loodrecht op de muur te krijgen is het het beste om dit via de vloerbalken te doen. Alles wat je met pullen aan de muur bevestigt zijn krachten die aan je uur trekken of duwen en dat kan relatief weinig hebben.

Als het op de beganagrond is en je op een stevige grond zit en je vloer moet toch open 11n meter van de muur een kleine fundering metselen waar je een klein muurtje opmetseld die de vloer blaken aan de voorkant van je aquarium steunen. Tussen de bovenstelaag stenen en de balk een strook lood die het water tegenhoud en schimmels dood zodat je geen rotte balken krijg in de loop der jaren. Voor dat kleine aquariumpje van 500kg hoef je zoiets absoluut niet te doen 400kg is licht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')