Ik mag toch hopen dat ze eruit komen. Ben zelf druk bezig in Nijmegen op het station om 24u per dag open te gaan. En als ze dan op de DC's staken heb ik een gigantisch probleem.quote:AH praat weer over looneisen
van een verslaggever
Woensdag 12 juli 2006 - Supermarktketen Albert Heijn is bereid opnieuw met de vakbonden om de tafel te gaan zitten om een dreigende staking in de distributiecentra te voorkomen. AH is bang dat het veel vaste klanten verliest, als vanaf volgende week de schappen leeg raken.
Het personeel in de distributiecentra gaat volgende week in staking als het bedrijf niet ingaat op onder meer een looneis van 2 procent. Het cao-conflict tussen Albert Heijn en de 4.000 werknemers in de zes distributiecentra loopt al langere tijd, maar lijkt nu een serieus probleem te worden voor AH. De vakbonden hebben Albert Heijn gisteren een ultimatum gesteld. Als de keten voor donderdag 13 juli middernacht niet over de brug komt, volgen er vanaf 17 juli acties.
Risico’s
De risico’s zijn groot voor Albert Heijn. Bij lege schappen zullen AH-klanten uitwijken naar een andere supermarkt. Daar zijn supermarkten als de dood voor, want in de praktijk blijkt dat die klanten vaak blijven hangen bij de concurrent. Een andere winkel wordt bijna altijd als prettig ervaren omdat het ’nieuw’ is. De keten heeft net weer klanten teruggewonnen in de prijzenoorlog en wil die niet weer verliezen.
Een woordvoerster van Albert Heijn erkent de aanwezige risico’s voor de keten en sluit dan ook niet uit dat AH voor het verstrijken van het ultimatum met een tegenbod komt.
„Op veel punten waren we het al eens, nu gaat het nog vooral om de looneis. Er is wat ons betreft nog ruimte voor overleg.“ Bestuurder Jos Brocken van FNV Bondgenoten stelt dat er op het punt van de looneis niets meer wordt toegegeven. „Het is 2 procent en niet minder. De maat is vol. De lonen in de distributiecentra zijn al jaren niet of nauwelijks gestegen, terwijl alles duurder is geworden en Albert Heijn hogere omzetten heeft behaald. Ook door harder werkend personeel, daar moet nu wat tegenover staan.“
Als er voor het verstrijken van het ultimatum niets gebeurt, volgt de eerste actie volgende week maandag. Delegaties van de distributiecentra in Tilburg, Geldermalsen, Nieuwegein, Pijnacker en Zwolle gaan dan per bus naar het distributiecentrum in Zaandam.
Ik denk dat het ook komt omdat Albert Heijn de verpakkingen van de distributeurs imiteert om zo te kunnen profiteren.quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:22 schreef Denocorp het volgende:
De distributie-medewerkers hebben dus een sterke troef in handen... AH zal koste wat kost willen voorkomen dat de winkels leeg raken.
Valt me de laatste maanden op dat AH vaak ruzie heeft met stakeholders. Die hele rel met Unilever destijds, en met Peijenburg... ze zijn te hard in de onderhandelingen, denk ik, ze zijn door hun flinke marktaandeel een tikkeltje arrogant geworden en denken dat ze hun leveranciers en werknemers kunnen piepelen.
En ze zijn hier altijd uitverkocht.quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:46 schreef AjaxAmsterdam het volgende:
AH to go is ook veel te duur.
Dat er nog mensen als jij op dit forum zittenquote:Op vrijdag 14 juli 2006 00:44 schreef thedude0 het volgende:
boeie, ik koop daar toch nooit wat.
Waar woon je, Rotterdam?quote:En ze zijn hier altijd uitverkocht
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |