abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 juli 2006 @ 22:18:38 #1
3269 Dixidito
*loves Joke*
pi_39769219
quote:
AH praat weer over looneisen
van een verslaggever

Woensdag 12 juli 2006 - Supermarktketen Albert Heijn is bereid opnieuw met de vakbonden om de tafel te gaan zitten om een dreigende staking in de distributiecentra te voorkomen. AH is bang dat het veel vaste klanten verliest, als vanaf volgende week de schappen leeg raken.

Het personeel in de distributiecentra gaat volgende week in staking als het bedrijf niet ingaat op onder meer een looneis van 2 procent. Het cao-conflict tussen Albert Heijn en de 4.000 werknemers in de zes distributiecentra loopt al langere tijd, maar lijkt nu een serieus probleem te worden voor AH. De vakbonden hebben Albert Heijn gisteren een ultimatum gesteld. Als de keten voor donderdag 13 juli middernacht niet over de brug komt, volgen er vanaf 17 juli acties.

Risico’s
De risico’s zijn groot voor Albert Heijn. Bij lege schappen zullen AH-klanten uitwijken naar een andere supermarkt. Daar zijn supermarkten als de dood voor, want in de praktijk blijkt dat die klanten vaak blijven hangen bij de concurrent. Een andere winkel wordt bijna altijd als prettig ervaren omdat het ’nieuw’ is. De keten heeft net weer klanten teruggewonnen in de prijzenoorlog en wil die niet weer verliezen.

Een woordvoerster van Albert Heijn erkent de aanwezige risico’s voor de keten en sluit dan ook niet uit dat AH voor het verstrijken van het ultimatum met een tegenbod komt.
„Op veel punten waren we het al eens, nu gaat het nog vooral om de looneis. Er is wat ons betreft nog ruimte voor overleg.“ Bestuurder Jos Brocken van FNV Bondgenoten stelt dat er op het punt van de looneis niets meer wordt toegegeven. „Het is 2 procent en niet minder. De maat is vol. De lonen in de distributiecentra zijn al jaren niet of nauwelijks gestegen, terwijl alles duurder is geworden en Albert Heijn hogere omzetten heeft behaald. Ook door harder werkend personeel, daar moet nu wat tegenover staan.“

Als er voor het verstrijken van het ultimatum niets gebeurt, volgt de eerste actie volgende week maandag. Delegaties van de distributiecentra in Tilburg, Geldermalsen, Nieuwegein, Pijnacker en Zwolle gaan dan per bus naar het distributiecentrum in Zaandam.
Ik mag toch hopen dat ze eruit komen. Ben zelf druk bezig in Nijmegen op het station om 24u per dag open te gaan. En als ze dan op de DC's staken heb ik een gigantisch probleem.
  woensdag 12 juli 2006 @ 22:22:56 #2
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_39769413
De distributie-medewerkers hebben dus een sterke troef in handen... AH zal koste wat kost willen voorkomen dat de winkels leeg raken.
Valt me de laatste maanden op dat AH vaak ruzie heeft met stakeholders. Die hele rel met Unilever destijds, en met Peijenburg... ze zijn te hard in de onderhandelingen, denk ik, ze zijn door hun flinke marktaandeel een tikkeltje arrogant geworden en denken dat ze hun leveranciers en werknemers kunnen piepelen.
Bankiertje
  woensdag 12 juli 2006 @ 22:25:05 #3
3269 Dixidito
*loves Joke*
pi_39769504
Ik denk ook dat ze te arrogant zijn geworden. En daarom vrees ik dat AH het er maar zo nog op aan kan laten komen. Maar volgens mij zijn de gevolgen niet te overzien.
pi_39769825
Laat die staking maar komen!
  PR/Manusje van alles woensdag 12 juli 2006 @ 22:32:44 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_39769838
Hamsterweken
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 12 juli 2006 @ 22:46:10 #6
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_39770506
AH heeft tot nu toe over de rug van anderen korting op artikelen gegooit, ook nog eens tijdelijke kortingen die slechts enkele maanden aanhouden per product, maar die wat wel voor problemen zorgen bij de leveranciers van die producten.

het verbaasd me niets dat een bedrijf met zo'n slechte denkwijze nu alweer in de problemen zit door hun inaduquate handelen. Ik winkel er graag van tijd tot tijd, maar die prijzenbullshit van hun kunnen ze houden.
I mean no harm
pi_39770517
AH to go is ook veel te duur.
  donderdag 13 juli 2006 @ 23:38:42 #8
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_39805574
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:22 schreef Denocorp het volgende:
De distributie-medewerkers hebben dus een sterke troef in handen... AH zal koste wat kost willen voorkomen dat de winkels leeg raken.
Valt me de laatste maanden op dat AH vaak ruzie heeft met stakeholders. Die hele rel met Unilever destijds, en met Peijenburg... ze zijn te hard in de onderhandelingen, denk ik, ze zijn door hun flinke marktaandeel een tikkeltje arrogant geworden en denken dat ze hun leveranciers en werknemers kunnen piepelen.
Ik denk dat het ook komt omdat Albert Heijn de verpakkingen van de distributeurs imiteert om zo te kunnen profiteren.

Volgens mij ken ik geen enkele andere supermarkt die de distributeurs het bloed onder de nagels vandaan kunnen houden door steeds onder de adviesprijs te verkopen. Ik kijk ook uit naar de nakende staking zodat Albert Heijn weer met de voeten op aarde terechtkomt. Dit riekt naar de acties van Vladimir Lem in Max Payne 2.
pi_39805875
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:46 schreef AjaxAmsterdam het volgende:
AH to go is ook veel te duur.
En ze zijn hier altijd uitverkocht. De PLUS-markt
pi_39807628
boeie, ik koop daar toch nooit wat.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 02:58:38 #11
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_39810571
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 00:44 schreef thedude0 het volgende:
boeie, ik koop daar toch nooit wat.
Dat er nog mensen als jij op dit forum zitten
Post dan niks...
Bankiertje
pi_39828517
Logisch dat ze staken. Er wordt zoveel verdiend met dat bedrijf, maar ze betalen echt te weinig hiervan aan hun medewerkers.
pi_39835143
Opvallend dat Meki hier nog niet gereageerd heeft Hij is toch onze vaste supermarkten correspondent.
  zondag 16 juli 2006 @ 15:42:34 #14
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_39877990
Mijn twee centen: er gaat niet of nauwelijks gestaakt worden, althans niet op zo'n manier dat de winkels leeg raken. Er zal zo her en der wel wat vertraging ontstaan, maar dat is in de vakantietijd wel vaker. Al die vakantiekrachten op de DC's kunnen ook echt voor geen meter stapelen.
quote:
En ze zijn hier altijd uitverkocht
Waar woon je, Rotterdam?

De AH-winkels blijven netjes vol, het zou de AH miljarden kosten om de distributie in gevaar te brengen. En de stations-AH in Nijmegen blijft zéker vol, want ik heb uit betrouwbare bron dat die hun eigen DC hebben daar.

Tot slot: mensen die lopen roepen dat AH arrogant is en slecht omgaat met contacten/leveranciers/personeel en wat dies meer zij, hebben niet per definitie ongelijk. Maar ik raad ze aan om even in het NWS-(of WGR?)archief te gaan zoeken naar de arbeidsomstandigheden bij de Aldi, Lidl en Kruidvat. Als AH je niet bevalt, als je de AH To Go te duur vindt, blijf weg. Maar uit mijn inzicht in de cijfertjes blijkt dat dat dus niet gebeurt.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')