Wat betreft het nieuwe "testament" :
quote:
Artikel 94
Behoudens hetgeen in de artikelen 97-107 is bepaald, kan een uiterste wil alleen worden gemaakt bij een notariële akte of bij een aan een notaris in bewaring gegeven onderhandse akte
burgerlijk wetboek boek 4
standaard is dus dat je of een testament moet laten opmaken bij de notaris, of een eigen geschreven papier in bewaring moet geven bij de notaris. Beide zijn niet gebeurd (het was een zelfgeschreven papier welke je vader zelf bewaard heeft).
Vraag is dan, valt dat papier alsnog onder punten 97 t/m 107 waarover hierboven gesproken wordt?
quote:
Artikel 97
Bij een onderhands, door de erflater geheel met de hand geschreven, gedagtekend en ondertekend stuk kunnen zonder verdere formaliteiten beschikkingen worden gemaakt tot:
a. het maken van legaten van:
1°. kleren, lijfstoebehoren en bepaalde lijfsieraden;
2°. bepaalde tot de inboedel behorende zaken en bepaalde boeken;
b. bepaling dat goederen, bedoeld onder a, buiten een huwelijksgemeenschap vallen;
c. aanwijzing van een persoon als bedoeld in artikel 25, tweede en vierde lid, van de Auteurswet 1912 en artikel 5, tweede lid, van de Wet op de naburige rechten.
burgerlijk wetboek boek 4
de andere artikelen (98 tm 107) regelen bijzondere gevallen als oorlog en zeevaart, en zijn hier niet van toepassing.
Je vader kon dus maar heel beperkt op de manier zoals die nu gedaan heeft zijn eigendommen verdelen.
Vraag is, is, doordat die met dit "testament" aangaf anders te denken, nu ook het oude testament ongeldig geworden (de laatste wil lijkt immers anders te luiden)?
quote:
Artikel 111
Voor het herroepen van een uiterste wilsbeschikking gelden dezelfde vormvoorschriften als voor het maken van die beschikking.
Wanneer het oude testament dus een uitgebreid testament betrof (waarvoor een notaris noodzakelijk was, of om te schrijven, of om in bewaring te nemen), dan is dat testament nog steeds geldig, omdat er geen notaris handeling aan te pas gekomen is waarbij die kerk uit de laatste wil van je vader geschrapt is.
Er kwam ter sprake dat een kind welke geboren werd na het opmaken van een testament voor het testament gaat, dit kom ik nergens in de wet tegen (zou jurisprudentie kunnen zijn), ik kom wel het volgende tegen :
quote:
Artikel 52
Een beschikking, getroffen ten voordele van degene met wie de erflater op het tijdstip van het maken van de uiterste wil gehuwd was of reeds trouwbeloften gewisseld had, vervalt door een daarna ingetreden echtscheiding of scheiding van tafel en bed, tenzij uit de uiterste wil zelf het tegendeel is af te leiden.
De wetgever gaat er dus blijkbaar vanuit dat je in een testament een partner kunt begunstigen, waarbij de verdeling van de nalatenschap normaal anders wordt wanneer er gescheiden is.
Doorgaande in dezelfde lijn zou je dan een artikel verwachten welke het nog niet geboren kind een voorkeurspositie (in welke vorm dan ook, door hem mee te laten delen, of door het testement ongeldig te verklaren) zou verschaffen.
Blijkbaar is de wetgever van mening dat het niet zo normaal is om je laatste wens te veranderen wanneer er een kind bijgekomen is, en dat het testament ook gewoon geldig kan blijven zoals die geschreven is.
Ik geef je al met al niet veel kans (het hangt nu af van de letterlijke tekst in het testament, jij zult het met de "restjes" moeten doen (de dingen die je vader wel had, maar niet geregeld zijn in het testament)).
Ik las trouwens ook ergens dat je van de week aan het verhuizen bent geweest, zou ik achteraf niet gedaan hebben. Misschien is hetgeen je uit de kamer van je vader gehaald hebt helemaal niet van jou