FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Tatra
Alexxxxxmaandag 10 juli 2006 @ 22:24
Waarom heb ik in mn eindeloze rij topics over oostblokvehikels nooit een Tatra topic geopend?

Hierbij dan! En met een goede reden: begin spetember ga ik als het goed is naar het Tatra museum in Kopřivnice


Op deze manier blijkt bij onze achterdeur mijn Tatra liefde



Merk en type: Tatra 815
Eigenaar: Jan Djurrema
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden
Datum: April 2000
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: later overgespoten in de kleuren van Jansma van Dijk

---
goed nieuws voor de liefhebbers: er is een paar weken geleden na jaren eindelijk weer een nieuwe Tatra truck door Wienen afgeleverd! Aan W.F. de Jong uit Alblasserdam. Meer info in Transmobiel 126 (ligt nu in de betere kiosk)

---
Gaan er nog meer Fokkers 15, 16 en/of 17 september naar de Tatra meeting in de omgeving van Langweer? Meer info op http://www.tatraworld.nl/

---
En voor bij wie nog geen lampje ging branden nog even het beroemdste type Tatra personenwagen:

HansUmaandag 10 juli 2006 @ 22:43
Bij Tatra's moet ik altijd direct denken aan die autosport die vroeger op Eurosport werd uitgezonden; een soort behendigheids test op modderige heuvelachtige terreinen die volledig tussen de poortjes moesten worden afgelegd. Tatra's waren daar altijd erg goed in.
Alexxxxxmaandag 10 juli 2006 @ 22:45
quote:
Op maandag 10 juli 2006 22:43 schreef HansU het volgende:
Bij Tatra's moet ik altijd direct denken aan die autosport die vroeger op Eurosport werd uitgezonden; een soort behendigheids test op modderige heuvelachtige terreinen die volledig tussen de poortjes moesten worden afgelegd. Tatra's waren daar altijd erg goed in.

HansUmaandag 10 juli 2006 @ 22:48
quote:
Op maandag 10 juli 2006 22:45 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

[afbeelding]
[afbeelding]
Jeah baby, dat was pas televisie. Geweldig om zo'n groot bakbeest te zien manouvreren op een heuveltje. In Parijs-Dakar is Tatra ook practisch onklopbaar de laatste jaren.

Een kameel is er niks naast.


[ Bericht 7% gewijzigd door HansU op 10-07-2006 22:53:58 ]
Alexxxxxmaandag 10 juli 2006 @ 22:52
quote:
Op maandag 10 juli 2006 22:48 schreef HansU het volgende:

[..]

Jeah baby, dat was pas televisie. Geweldig om zo'n groot bakbeest te zien manouvreren op een heuveltje. In Parijs-Dakar is Tatra ook practisch onklopbaar de laatste jaren.
Nee, dat is Kamaz Tatra's gloriedagen in de Dakar waren meer in de jaren '90

Tatra won de dakar in 1988; 1994; 1995; 1998; 1999; 2001

Alle keren met een Loprais achter het stuur btw
HansUmaandag 10 juli 2006 @ 22:55
quote:
Op maandag 10 juli 2006 22:52 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Nee, dat is Kamaz Tatra's gloriedagen in de Dakar waren meer in de jaren '90
klopt. Maar volgend jaar wint DAF toch

Dit is overigens een prototype gebleven, maar hij is wel stoer.
Tatra 603a Ambulance


Ook mooie dingen, de rechter heeft was van een Lancia




[ Bericht 8% gewijzigd door HansU op 10-07-2006 23:05:31 ]
deliberatormaandag 10 juli 2006 @ 23:08


HansUmaandag 10 juli 2006 @ 23:11
quote:
Op maandag 10 juli 2006 23:08 schreef deliberator het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]
Gaaf! Die tweede is net een F40, maar dan minder cool
Nog steeds erg cool natuurlijk
deliberatormaandag 10 juli 2006 @ 23:12
quote:
Op maandag 10 juli 2006 23:11 schreef HansU het volgende:

[..]

Gaaf! Die tweede is net een F40, maar dan minder cool
Nog steeds erg cool natuurlijk
die modellen hadden ze gewoon street legal moeten maken


but nothing beats a Ferrari
Barcaconiamaandag 10 juli 2006 @ 23:29
quote:
Op maandag 10 juli 2006 22:55 schreef HansU het volgende:

klopt. Maar volgend jaar wint DAF toch
Die discussie wil ik best met je aangaan, maar daar is het Dakar topic voor
mistraldkdinsdag 11 juli 2006 @ 01:17
Onderste uit de OP is een luchtgekoelde 8cyl toch, 2 banken voor 3 man ook. echt een bijzonder ding!
De_Hertogzondag 23 juli 2006 @ 12:43
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 01:17 schreef mistraldk het volgende:
Onderste uit de OP is een luchtgekoelde 8cyl toch, 2 banken voor 3 man ook. echt een bijzonder ding!
Veel Tatra personenauto's hadden luchtgekoelde V8 motoren achterin. Bij hun bekendste model, de T87 van dat plaatje, was die haaievin-spoiler er dan ook om te zorgen dat de achterkant nog een beetje stabiel bleef. De auto was toen populair, onder andere bij hoge Nazi's, en omdat die nogal eens hard wilden rijden over bochtige bergweggetjes kreeg de auto de bijnaam 'het Tsjechische geheime wapen.' Meer van dit soort leuke anekdotes heb ik nog ergens in een boek staan, ik zal van de week nog wel wat leuke verhalen overschrijven

Overigens, zoals ik hier ergens al eerder geroepen heb, hoop ik ooit nog eens een eigen Tatra te hebben. Maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek. In de iets nabijer toekomst heb ik ook wel zin om naar die Tatra-meet te gaan