abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 juli 2006 @ 21:43:41 #1
48233 Auticia
warriorette
pi_39703696
quote:
Wat is Vipassana meditatie?

Vipassana meditatie is een eenvoudige, praktische en non-sektarische techniek, die de beoefenaar in staat stelt door middel van zelfobservatie zelfkennis te verwerven. Deze techniek werd 2500 jaar geleden onderwezen door Gautama de Boeddha. De toepassing ervan maakt het mogelijk mentale spanningen op te lossen en een positiever, evenwichtiger en gelukkiger leven te leiden. Het is de kunst om te leven.
Een tijdje geleden heb ik een documentaire gezien over Vipassana (Doing Time, Doing Vipassana) en heb ik wat foldertjes meegekregen over de cursussen die hierin gegeven worden.
Ik wil dit in de toekomst zeker een keer gaan doen, zijn er mensen hier die dit weleens gedaan hebben? Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
quote:
Verloop van de cursus
De deelnemers volgen een programma dat loopt van 4.30 uur 's morgens tot 9.00 uur 's avonds, onderbroken door maaltijden en rust. Dit komt neer op ongeveer 10 uur meditatie per dag. De hele dag door worden er instructies gegeven met betrekking tot de meditatietechniek. De voortgang en de theoretische achtergronden worden elke avond belicht in een lezing van S.N. Goenka op video.
Bij aanvang beloven de deelnemers zich voor de duur van de cursus aan een aantal regels te houden, waaronder het niet gebruiken van drugs, tabak en alcohol. Om diepte in de meditatie te kunnen bereiken wordt er de eerste 9 dagen niet gesproken. Vragen met betrekking tot de meditatie kunnen besproken worden met de assistent leraar en praktische problemen met de organisatoren. De eerste 31/2 dag leert men de geest te concentreren door het observeren van de ademhaling. Dit is een voorbereiding op de eigenlijke Vipassana techniek. De resterende dagen observeert men met behulp van dit verscherpt bewustzijn de gewaarwordingen die zich op het lichaam voordoen. Hierdoor ervaart men de universele waarheden van vergankelijkheid, lijden en egoloosheid. Deze realisatie van waarheid door eigen ervaring vormt het zuiveringsproces. Op de 10e dag wordt de stilte verbroken om een goede overgang naar het leven van alle dag te kunnen maken.
Bron.
I bet you are flying inside.
  maandag 10 juli 2006 @ 22:10:35 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_39704793
10 uur lang mediteren? Lijkt me best vermoeiend...

En is dit niet meer iets voor TRU ?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 10 juli 2006 @ 22:18:18 #3
48233 Auticia
warriorette
pi_39705102
quote:
Op maandag 10 juli 2006 22:10 schreef Fir3fly het volgende:
10 uur lang mediteren? Lijkt me best vermoeiend...

En is dit niet meer iets voor TRU ?
Ik vind er eerlijk gezegd weinig TRU's aan .
pi_39706039
meer iets als lifestyle..
  maandag 10 juli 2006 @ 23:05:38 #5
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_39707130
Dat mag

WFL >> LIF
'Nuff said
pi_44989542
Volgens mij heeft een vriendin van me dit wel eens gedaan. De eerste dagen wordt je helemaal gek van jezelf en schiet je steeds weer in je gedachten. Maar ze kwam er wel erg ontspannen uit vertelde ze. En het mooie was dat je mocht betalen wat je zelf wilde voor die tien dagen. Dat vind ik altijd wel een goed teken voor cursussen op het gebied van spiritualiteit en psychologie. Als ik haar weer eens spreek zal ik er wat meer over vragen. Heeft TS nog specifieke dingen die hij wil weten?
pi_44989661
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 22:34 schreef Goldmund het volgende:
Volgens mij heeft een vriendin van me dit wel eens gedaan. De eerste dagen wordt je helemaal gek van jezelf en schiet je steeds weer in je gedachten. Maar ze kwam er wel erg ontspannen uit vertelde ze. En het mooie was dat je mocht betalen wat je zelf wilde voor die tien dagen. Dat vind ik altijd wel een goed teken voor cursussen op het gebied van spiritualiteit en psychologie. Als ik haar weer eens spreek zal ik er wat meer over vragen. Heeft TS nog specifieke dingen die hij wil weten?
TS is een zij .

Maar bedankt voor je reactie!
Ben eigenlijk gewoon benieuwd naar de totale ervaring, dus wat je meemaakt bij het mediteren, hoe het hele gebeuren in zo'n groep gaat en hoe je er weer uitkomt. Van het laatste denk ik namelijk dat je zeg maar hypergevoelig bent voor prikkels van buitenaf.
pi_44990446
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 22:37 schreef Auticia het volgende:
Ben eigenlijk gewoon benieuwd naar de totale ervaring, dus wat je meemaakt bij het mediteren, hoe het hele gebeuren in zo'n groep gaat en hoe je er weer uitkomt.
Er is maar 1 manier om daar achter te komen: probeer het gewoon.
Unox, the worst operating system.
pi_44992604
Ik zal haar eens vragen naar haar ervaringen. Kan wel even duren hoor.
Heb zelf de website nu ook even doorgenomen. Lijkt me best heftig, maar je zal er ongetwijfeld ontspannen uit terugkomen. Vind het wel wat raar dat woede en boosheid als slecht wordt bestempeld. Woede is in essentie toch net zo'n emotie als verdriet of blijdschap/liefde. Woede is een reactie op dat je grenzen worden overschreden. Een gezonde reactie lijkt mij. Rancune en blijven hangen in woede lijkt me natuurlijk niet gezond, maar alleen maar alles wegmediteren lijkt me weer het andere uiterste.

Wat zou jij er willen ervaren/leren?
pi_61633933
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:55 schreef Goldmund het volgende:
Ik zal haar eens vragen naar haar ervaringen. Kan wel even duren hoor.
Heb zelf de website nu ook even doorgenomen. Lijkt me best heftig, maar je zal er ongetwijfeld ontspannen uit terugkomen. Vind het wel wat raar dat woede en boosheid als slecht wordt bestempeld. Woede is in essentie toch net zo'n emotie als verdriet of blijdschap/liefde. Woede is een reactie op dat je grenzen worden overschreden. Een gezonde reactie lijkt mij. Rancune en blijven hangen in woede lijkt me natuurlijk niet gezond, maar alleen maar alles wegmediteren lijkt me weer het andere uiterste.

Wat zou jij er willen ervaren/leren?
Ik voel me al een tijdje aangetrokken om mee te doen aan een vipassana retraite en ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen. Het lijkt me een enorm indrukwekkende ervaring.

Ik zou er zelf van willen leren wat mijn geest zal doen na zo'n lange tijd schaarste aan externe input. In zo'n omgeving, met mensen die naar hetzelfde opzoek zijn, is voor mij een stok achter de deur. Ik probeer dagelijks minstens een half uur te mediteren, maar het grootste deel van de dag voed ik mijn geest toch met drama's, activiteiten...voldoende om onbewuste gedachte processen bezig te houden.

Wat betreft je reactie over woede en boosheid. Wat ik begrijp is dat emoties niet als een slecht iets bestempeld worden, echter is het doel van vipassana dat je je niet hecht aan die emoties, maar ze aandachtig observeert, zodat je inzicht krijgt in de oorsprong ervan. Daarbij zitten mensen er vrijwillig, op een plek waar ze zo min mogelijk afleiding hebben. Voordat iemand mee doet met de cursus heeft hij ook die afspraak gemaakt anderen niet te storen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')