Wat raar dat ik dit topic nu pas tegenkom...
![]()
Johan Verminnen is één van de Grote Helden van het nederlandstalige chanson. Deze man is een gigantisch getalenteerd artiest die veel en veel te weinig erkenning heeft gekregen voor hetgeen hij gedaan heeft.
De laatste jaren vind ik hem in de schaduw staan van zijn eigen verleden. Toch sta ik onvoorwaardelijk achter hem. Koop de CD's en bezoek zijn theaterprogramma's.
Zijn laatste meesterwerk is de prachtige CD
Suiker & Zout uit 1996. Daarna is hij jammergenoeg iets te veel aan het achterom kijken (elke 5 jaar een nieuwe best of in het kader van zijn 20, 25, 30, 35-jarige carriere). Iemand met zijn talent zou het moeten worden verboden om teveel terug te kijken. Volle kracht vooruit, heer Verminnen!
Als student Nederlands was ik helemaal ondersteboven toen ik zijn platen ontdekte. Ben toen naar Turnhout gereisd om het Brel-programma
In Het Licht Van Zijn Schaduw te zien, wat hij samen met Stef Bos en enkele strijkers bracht.
Kippenvel toen Verminnen opkwam, zijn charisma vulde direct de zaal.
Na afloop van de voorstelling liep ik Verminnen tegen het lijf in de cafetaria (wat in Nederland zo chique de foyer wordt genoemd). Kon niets anders uitbrengen als "Dank u wel, meneer Verminnen", ietwat stotterend en met een enorme smile op m'n gezicht. En die smile is gebleven.
Wát een man. Wát een persoonlijkheid. Wát een talent!
In de loop der jaren heb ik het genoegen gehad Verminnen meerdere malen tegen te zijn gekomen, en heb ik 'm (oppervlakkig) leren kennen. Een vriend van mij is erg close met hem, vandaar.
Heb nooit mijn eerste ontmoeting met hem verteld.
Johan Verminnen is de Vlaamse Ramses Shaffy. Zowel wat betreft zijn betekenis voor het Vlaamse chanson, zijn artiestieke prestaties en zijn persoonlijkheid.
We zijn niet zuinig genoeg op deze boegbeelden van onze cultuur!
![]()
Johan Verminnen...
zucht...
* zet Suiker & Zout nog eens hard aan [ Bericht 1% gewijzigd door Sammy3000 op 11-07-2006 18:32:24 ]