abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39640772
Hoewel ik niet geheel een expert ben op dit gebied toch een aantal bespiegelingen.
Wat ik begrepen heb: op het vlakke telt voor je snelheid vooral het aantal Watt dat je levert terwijl in de bergen het aantal Watt/kg van belang is.

Om hier wat inzicht in te verkrijgen : http://swiss2.whosting.ch/mdetting/sports/cycling.html
(en speel maar wat met de hellinggraad, snelheid en gewicht: goed voor je inzicht )

Nu terug naar de tijdrit: Honchar won en leverde dus het hoogste vermogen gedurende een uur.
Ik heb de gemiddelde snelheid omgerekend naar Watt (zie link) en gedeeld door kg: wat zijn de uitkomsten??

Ik zal eerst de gewichten geven die ik heb gebruikt, sommige van de Tour de france website, andere van overig internet: Honchar (72) , Landis (68) , Rogers (74), Kloeden (63) , Menchov (67), Evens (64) , Sastre (61), Hincapie (79), Popovych (64), Mayo (71) , Rasmussen (60).

Op wie moeten we letten in de bergen ? (Let wel dit was een inspanning van een uur en een bergrit duurt vijf /zes keer zo lang)

1. Sastre 10.4 W/kg
2. Kloeden 10.3 W/Kg
3. Evans 10.1 W/kg
4. Landis 9.9 W/kg
5. Honchar 9.8 W/kg
6. Menchov 9.7 W/kg
7. Popovych 9.5 W/kg
8. Rogers 9.0 W/ Kg
9. Rasmussen 8.7 W/kg
9. Hincapie 8.0 W/kg
10. Mayo 7.7 W :/kg

conclusie: Landis moet vooral Sastre, Kloeden en Evans vrezen.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 20:41:59 #2
40566 Ericr
Livewrong
pi_39641001
Leuke bespiegeling toch, cijfermateriaal blijft altijd leuk om mee te spelen.

Maar als je zo gaat rekenen op basis van de tijdrit zal Rujano die 61ste werd ook nog hoge ogen scoren. Die is rond de 50 Kg, misschien zelfs nog iets lichter.
pi_39641158
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 20:41 schreef Ericr het volgende:
Leuke bespiegeling toch, cijfermateriaal blijft altijd leuk om mee te spelen.

Maar als je zo gaat rekenen op basis van de tijdrit zal Rujano die 46ste werd ook nog hoge ogen scoren. Die is rond de 50 Kg, misschien zelfs nog iets lichter.
Ik zal hem ook doen. Rujano had een gemiddelde snelheid van 46.8 km/u. Gewicht 50 kg, fiets 7 kg, tegenwind 0 km/u enz ==> 555 Watt===> 11.1 kg/Watt
=> sensatie ?
  zaterdag 8 juli 2006 @ 20:49:10 #4
132191 -jos-
Money=Power
pi_39641165
Menchow gaat toch al winnen

Er klopt zowiezo al helemaal niks van aangezien Mayo, Hincapie en Rasmussen de sterksten van die 10 zijn in de bergen

[ Bericht 24% gewijzigd door -jos- op 08-07-2006 20:54:47 ]
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 20:52:48 #5
40566 Ericr
Livewrong
pi_39641254
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 20:48 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

Ik zal hem ook doen. Rujano had een gemiddelde snelheid van 46.8 km/u. Gewicht 50 kg, fiets 7 kg, tegenwind 0 km/u enz ==> 555 Watt===> 11.1 kg/Watt
=> sensatie ?
Dat bedoel ik dus Ook al denk ik dat Rujano aan de ene kant niet in het voordeel omdat zijn voordeel pas speelt bij echte steile hellingen en andersom is Honchar niet in het voordeel omdat hij met zijn zware manier van rijden geen natuurlijke klimmer genoeg is.
pi_39641379
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 20:52 schreef Ericr het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus Ook al denk ik dat Rujano aan de ene kant niet in het voordeel omdat zijn voordeel pas speelt bij echte steile hellingen en andersom is Honchar niet in het voordeel omdat hij met zijn zware manier van rijden geen natuurlijke klimmer genoeg is.
Je hebt gelijk dit is voor de gein, en ik zie ook wel de beperkingen, hoewel er toch een kern van waarheid in moet zitten. Ik begin toch wel voor Hincapie te vrezen: die heeft zijn gewicht ook niet mee en hij moet het juist van absolute vermogen hebben, dus tijdrit is een slecht voorteken. En wat betreft Rugano hij is nog jong, lees dit maar eens : :
http://www.sportwereld.be/yaGT/Index.aspx?pagetype=WRRenner&id=WREL2006-VEN19820218

toch de nieuwe Pantani ??
pi_39641485
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 20:49 schreef -jos- het volgende:
Menchow gaat toch al winnen

Er klopt zowiezo al helemaal niks van aangezien Mayo, Hincapie en Rasmussen de sterksten van die 10 zijn in de bergen
We zullen zien
  zaterdag 8 juli 2006 @ 21:07:48 #8
127004 maril
Smeetsfan
pi_39641585
Gaaf om te lezen!
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
  zaterdag 8 juli 2006 @ 21:13:58 #9
40566 Ericr
Livewrong
pi_39641704
Hincapie de sterkte in de bergen noemen klopt al niet -jos-, Sastre heeft op dat gebied een beter trackrecord en Kloeden en Evans eigenlijk ook.

Mayo en Rasmussen zijn de natuurlijke klimmers, maar deze tour is niet in het voordeel van natuurlijke klimmers.
  FOK!fotograaf zaterdag 8 juli 2006 @ 21:19:36 #10
73911 ultra_ivo
pi_39641822
Klopt, er zijn maar een stuk of 4 echte bergetappes.
Je moet niet alleen naar het absolute gewicht kijken. Vele belangrijker is de verhouding nuttig/onnuttig gewicht. Mannen als Hushovd die een enorm gespierd bovenlijf hebben mogen dan wel veel spiergewicht hebben, een deel van dat spiergewicht kunnen ze effectief gebruiken. Vandaar dat veel fietsers van boven schriel zijn en van onder gespierd.
pi_39642129
Sorry maar dat gewicht van Mayo klopt natuurlijk geen hout van. 71 kilo, dan zou hij even zwaar zijn als Ullrich. Je kan daar gerust 10 kilo vanaf trekken. Ook het gewicht van Hincapie klopt niet. Die is nu ongeveer 72 kilo in plaats van 79. Als je niet het preciese gewicht van de renners weet zijn deze berekeningen natuurlijk betekenisloos.
pi_39642203
Ullrich is toch geen 71 kilo? Toch meer richting de 80?
  FOK!fotograaf zaterdag 8 juli 2006 @ 21:40:34 #13
73911 ultra_ivo
pi_39642265
En tussen de oren kun je ook niet kijken met getallen alleen. Zowel klimmen als tijdrijden is deels een mentale exercitie. Je moet ervan houden, anders bak je er niks van. Daarnaast is bij tijdrijden ook je lenigheid van belang. Hoe goed kun je een aero positie vasthouden zonder te verkrampen.
pi_39642279
Het gewicht van Armstrong was 75 kilo. Ullrich was een paar kilo lichter dan Armstrong, ongeveer 72/73 kilo.
pi_39642315
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 21:40 schreef ultra_ivo het volgende:
En tussen de oren kun je ook niet kijken met getallen alleen. Zowel klimmen als tijdrijden is deels een mentale exercitie. Je moet ervan houden, anders bak je er niks van. Daarnaast is bij tijdrijden ook je lenigheid van belang. Hoe goed kun je een aero positie vasthouden zonder te verkrampen.
Kessler bewees inderdaad vandaag maar weer eens dat tijdrijden vooral een mentale discipline is. In het eerste gedeelte verliest hij snel 2 minuten op Gonchar, in de tweede helft kan hij bij hem in het wiel blijven omdat hij een richtpunt heeft.
pi_39643165
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 21:33 schreef Ereinion het volgende:
Sorry maar dat gewicht van Mayo klopt natuurlijk geen hout van. 71 kilo, dan zou hij even zwaar zijn als Ullrich. Je kan daar gerust 10 kilo vanaf trekken. Ook het gewicht van Hincapie klopt niet. Die is nu ongeveer 72 kilo in plaats van 79. Als je niet het preciese gewicht van de renners weet zijn deze berekeningen natuurlijk betekenisloos.
Volgens deze 2 links weegt Mayo 71 kg:

http://www.eurosport.co.uk/cycling/personnews_prs13460.shtml
http://www.sportwereld.be/yaGT/Index.aspx?pagetype=WRRenner&id=WREL2006-ESP19770819

Van Hincapie kan je gelijk hebben, omdat hij erg afgetraind zou zijn. Desalniettemin, leverde hij mocht dat gewicht kloppen vandaag maar 8.8 W per kg. Nog steeds vrij matig.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 22:35:17 #17
40566 Ericr
Livewrong
pi_39643437
Eigenlijk moet je weten hoe hoog ieders vetpercentage is, ook al is dat bij afgetrainde renners redelijk gelijk. Maar je hebt in principe alleen wat aan 'lean body mass', vetmassa draagt niks bij aan de prestatie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ericr op 08-07-2006 23:38:08 ]
  zaterdag 8 juli 2006 @ 23:29:30 #18
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39645088
Daarnaast is het rendement van een lichaam belangrijk. Iemand met een hoger uitgaand vermogen hoeft niet perse de beste zijn.
stel:
renner 1 stopt per watt uitgaand vermogen er 4 in. 25% rendement dus.
renner 2 stopt per watt uitgaand vermogen er 3 in. 33% rendement.

Beide renners wegen evenzwaar en leveren een gelijk vermogen.
Dan heeft renner 1 voor 12Watt/kg uitgaand vermogen 48 Watt ingaand vermogen nodig
Dan heeft renner 2 voor 12 Watt/kg uitgaand vermogen 36 watt ingaand vermogen nodig.

dat scheelt dus 12 watt aan ingaand vermogen, enkel door een ander rendement van het lichaam.

Het voorbeeld zal in de praktijk misschien niet voorkomen. Renners met gelijk vermogen en gewicht zijn er niet veel dacht ik.
Het gaat erom om aan te geven dat de interne processen als het rendment tussen ingaant en uitgaand vermogen invloed hebben. net als het mechanisch rendement van de fiets, vetpercentage conditie etc.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  FOK!fotograaf zondag 9 juli 2006 @ 08:40:20 #19
73911 ultra_ivo
pi_39652777
Wat ook een rol speelt zijn de diverse hartslagen, de rusthartslag, de maximale hartslag en het omslagpunt. Een sprinter heeft typisch een omslagpunt dat relatief laag ligt en een max die relatief hoog ligt. Een pure duursporter (dus ook tijdrijders) hebben een omslagpunt dat hoog ligt en een max die wat lager ligt. Die kunnen dus een minder hoog maximaal vermogen leveren maar het vermogen dat ze over een vol uur kunnen leveren ligt weer hoger dan dat van een sprinter.
Eenzelfde rol speelt de verzuringsweerstand. Hoeveel melkzuur produceren de spieren bij een bepaalde inspanning en hoeveel melkzuur kan het lichaam afbreken. Het ideale punt bij lange inspanningen is precies dat punt waar je zoveel melkzuur produceert als je lichtaam net aan kan afbreken. Dat punt vinden is net als het precies op je omslagpunt rijden vooral een kwestie van ervaring.
pi_39653234
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 20:33 schreef ondersoeker het volgende:
-knip-
Wat je hier ook vergeet in je berekeningen, is dat de luchtweerstand voor verschillende renners in de tijdrit wel eens verschillend kan zijn. En dat telt aardig door als daar wat verschil in zit.
  zondag 9 juli 2006 @ 14:12:42 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_39657931
Boonen heeft volgens mij het hoogste wattage van het peloton, zelfs uitgaande van zijn hoge gewicht zou ie nog hoog staan bij Watt/kg denk ik.
pi_39659926
quote:
Op zondag 9 juli 2006 14:12 schreef Zwansen het volgende:
Boonen heeft volgens mij het hoogste wattage van het peloton, zelfs uitgaande van zijn hoge gewicht zou ie nog hoog staan bij Watt/kg denk ik.
Dat is waarschijnlijk gedurende korte tijd ( paar minuten ofzo) , daarom kwam hij ook goed de cauberg op
pi_39815242
Ah, vandaag een interessant stukje over deze materie in de NRC.
Hier een stukje uit dat artikel:
quote:
" Lance Armstrong kon als enige renner van het peloton tegen de 500 watt leveren op zijn omslagpunt. Gedeeld door zijn gewicht van 72,5 kilo kwam hij tot een getal van 6,7 watt/kilogram. Niemand kwam zeven Tours lang bij hem in de buurt."

Bij ons in de ploeg heeft Joost Posthuma een gruwelijk hoog vermogen op zijn omslagpunt”, vertelt Delahaye. „Dat zie je terug in zijn goede tijdrit. Maar omdat hij zwaarder is gebouwd, kan hij bergop de echte klimmers niet volgen. Michael Rasmussen heeft helemaal geen hoog vermogen, maar weegt niet veel en komt in watt per kilogram beter uit dan Posthuma. Hij is een pure klimmer. Denis Mentsjov weegt 67 kilo én trapt een behoorlijk vermogen; hij kan dus klimmen én tijdrijden, ideaal voor een hoge eindklassering in een grote ronde.

Wil je een bergetappe in de Tour winnen, dan zul je op sommige momenten in de klim tegen de 7 watt/kilogram moeten hebben. We weten dat een beperkt aantal renners dat kan halen. Ook van onze ploeg, ja. Maar het is te simpel om op basis van trainingstesten de uitslag te voorspellen. Ook al zegt de meter dat je meer dan 400 watt kunt trappen, dan nog levert dat geen garanties. Er spelen zoveel factoren mee: het weer, de tactiek, eten en drinken"
voor het hele artikel:

http://www.nrc.nl/sport/article386836.ece
pi_39816176
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:08 schreef ondersoeker het volgende:

Ah, vandaag een interessant stukje over deze materie in de NRC.
Hier een stukje uit dat artikel:
[..]

voor het hele artikel:

http://www.nrc.nl/sport/article386836.ece
Met andere woorden: als Posthuma kilo's afvalt met relatief minder verlies aan vermogen kan hij opeens klimmen

Sorry maar dit soort dingen zegt volgens mij weinig over wat een renner presteert. Er zijn genoeg B-renners die volgens dit soort statistiekjes toppers zouden moeten zijn en omgekeerd. De Belg heeft het hier nogal eens over in zijn commentaar, zo zou iemand als Rosseler geweldig hoog scoren in tests, maar toch rijdt hij geen bijzondere uitslagen. Of denk aan Remmert Wielinga, die ook nooit iets presteert, maar volgens dit soort statistiekjes enorm goed zou moeten zijn...
pi_39816528
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:42 schreef wimderon het volgende:

[..]

Met andere woorden: als Posthuma kilo's afvalt met relatief minder verlies aan vermogen kan hij opeens klimmen

Sorry maar dit soort dingen zegt volgens mij weinig over wat een renner presteert. Er zijn genoeg B-renners die volgens dit soort statistiekjes toppers zouden moeten zijn en omgekeerd. De Belg heeft het hier nogal eens over in zijn commentaar, zo zou iemand als Rosseler geweldig hoog scoren in tests, maar toch rijdt hij geen bijzondere uitslagen. Of denk aan Remmert Wielinga, die ook nooit iets presteert, maar volgens dit soort statistiekjes enorm goed zou moeten zijn...
Denk je dat al die experts er weining van snappen ?
En worden er weleens testen gedaan die 6 uur duren ?

En ja als je afvalt zonder dat je teveel vermogen verliest ga je beter bergop.
Kijk maar na Ullrich als hij te zwaar is. Dan gaat zijn tijdrit nog well (Watt), maar het klimmen niet meer (Watt/kg).

Indurain is ook een mooi voorbeeld. Hij had een gigantisch vermogen en toen hij fors afviel reed hij ook goed omhoog en kon hij de tour 5 keer winnen.

Je kan het trouwens zelf testen door hier http://80.237.184.53/data/navi/index.html te kijken tijdens de etappes. Zie de snelheid, wattage, hardslag van een paar renners.

[ Bericht 13% gewijzigd door ondersoeker op 14-07-2006 12:00:11 (aanvullende info) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')