Ik zal hem ook doen. Rujano had een gemiddelde snelheid van 46.8 km/u. Gewicht 50 kg, fiets 7 kg, tegenwind 0 km/u enz ==> 555 Watt===> 11.1 kg/Wattquote:Op zaterdag 8 juli 2006 20:41 schreef Ericr het volgende:
Leuke bespiegeling toch, cijfermateriaal blijft altijd leuk om mee te spelen.
Maar als je zo gaat rekenen op basis van de tijdrit zal Rujano die 46ste werd ook nog hoge ogen scoren. Die is rond de 50 Kg, misschien zelfs nog iets lichter.
Dat bedoel ik dusquote:Op zaterdag 8 juli 2006 20:48 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Ik zal hem ook doen. Rujano had een gemiddelde snelheid van 46.8 km/u. Gewicht 50 kg, fiets 7 kg, tegenwind 0 km/u enz ==> 555 Watt===> 11.1 kg/Watt
=> sensatie ?![]()
Je hebt gelijk dit is voor de gein, en ik zie ook wel de beperkingen, hoewel er toch een kern van waarheid in moet zitten. Ik begin toch wel voor Hincapie te vrezen: die heeft zijn gewicht ook niet mee en hij moet het juist van absolute vermogen hebben, dus tijdrit is een slecht voorteken. En wat betreft Rugano hij is nog jong, lees dit maar eens : :quote:Op zaterdag 8 juli 2006 20:52 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dusOok al denk ik dat Rujano aan de ene kant niet in het voordeel omdat zijn voordeel pas speelt bij echte steile hellingen en andersom is Honchar niet in het voordeel omdat hij met zijn zware manier van rijden geen natuurlijke klimmer genoeg is.
We zullen zienquote:Op zaterdag 8 juli 2006 20:49 schreef -jos- het volgende:
Menchow gaat toch al winnen
Er klopt zowiezo al helemaal niks van aangezien Mayo, Hincapie en Rasmussen de sterksten van die 10 zijn in de bergen
Kessler bewees inderdaad vandaag maar weer eens dat tijdrijden vooral een mentale discipline is. In het eerste gedeelte verliest hij snel 2 minuten op Gonchar, in de tweede helft kan hij bij hem in het wiel blijven omdat hij een richtpunt heeft.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 21:40 schreef ultra_ivo het volgende:
En tussen de oren kun je ook niet kijken met getallen alleen. Zowel klimmen als tijdrijden is deels een mentale exercitie. Je moet ervan houden, anders bak je er niks van. Daarnaast is bij tijdrijden ook je lenigheid van belang. Hoe goed kun je een aero positie vasthouden zonder te verkrampen.
Volgens deze 2 links weegt Mayo 71 kg:quote:Op zaterdag 8 juli 2006 21:33 schreef Ereinion het volgende:
Sorry maar dat gewicht van Mayo klopt natuurlijk geen hout van. 71 kilo, dan zou hij even zwaar zijn als Ullrich. Je kan daar gerust 10 kilo vanaf trekken. Ook het gewicht van Hincapie klopt niet. Die is nu ongeveer 72 kilo in plaats van 79. Als je niet het preciese gewicht van de renners weet zijn deze berekeningen natuurlijk betekenisloos.
Wat je hier ook vergeet in je berekeningen, is dat de luchtweerstand voor verschillende renners in de tijdrit wel eens verschillend kan zijn. En dat telt aardig door als daar wat verschil in zit.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 20:33 schreef ondersoeker het volgende:
-knip-
Dat is waarschijnlijk gedurende korte tijd ( paar minuten ofzo) , daarom kwam hij ook goed de cauberg opquote:Op zondag 9 juli 2006 14:12 schreef Zwansen het volgende:
Boonen heeft volgens mij het hoogste wattage van het peloton, zelfs uitgaande van zijn hoge gewicht zou ie nog hoog staan bij Watt/kg denk ik.
voor het hele artikel:quote:" Lance Armstrong kon als enige renner van het peloton tegen de 500 watt leveren op zijn omslagpunt. Gedeeld door zijn gewicht van 72,5 kilo kwam hij tot een getal van 6,7 watt/kilogram. Niemand kwam zeven Tours lang bij hem in de buurt."
Bij ons in de ploeg heeft Joost Posthuma een gruwelijk hoog vermogen op zijn omslagpunt”, vertelt Delahaye. „Dat zie je terug in zijn goede tijdrit. Maar omdat hij zwaarder is gebouwd, kan hij bergop de echte klimmers niet volgen. Michael Rasmussen heeft helemaal geen hoog vermogen, maar weegt niet veel en komt in watt per kilogram beter uit dan Posthuma. Hij is een pure klimmer. Denis Mentsjov weegt 67 kilo én trapt een behoorlijk vermogen; hij kan dus klimmen én tijdrijden, ideaal voor een hoge eindklassering in een grote ronde.
Wil je een bergetappe in de Tour winnen, dan zul je op sommige momenten in de klim tegen de 7 watt/kilogram moeten hebben. We weten dat een beperkt aantal renners dat kan halen. Ook van onze ploeg, ja. Maar het is te simpel om op basis van trainingstesten de uitslag te voorspellen. Ook al zegt de meter dat je meer dan 400 watt kunt trappen, dan nog levert dat geen garanties. Er spelen zoveel factoren mee: het weer, de tactiek, eten en drinken"
Met andere woorden: als Posthuma kilo's afvalt met relatief minder verlies aan vermogen kan hij opeens klimmenquote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:08 schreef ondersoeker het volgende:
Ah, vandaag een interessant stukje over deze materie in de NRC.
Hier een stukje uit dat artikel:
[..]
voor het hele artikel:
http://www.nrc.nl/sport/article386836.ece
Denk je dat al die experts er weining van snappen ?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:42 schreef wimderon het volgende:
[..]
Met andere woorden: als Posthuma kilo's afvalt met relatief minder verlies aan vermogen kan hij opeens klimmen![]()
Sorry maar dit soort dingen zegt volgens mij weinig over wat een renner presteert. Er zijn genoeg B-renners die volgens dit soort statistiekjes toppers zouden moeten zijn en omgekeerd. De Belg heeft het hier nogal eens over in zijn commentaar, zo zou iemand als Rosseler geweldig hoog scoren in tests, maar toch rijdt hij geen bijzondere uitslagen. Of denk aan Remmert Wielinga, die ook nooit iets presteert, maar volgens dit soort statistiekjes enorm goed zou moeten zijn...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |