abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39604500
Ik heb voor mijn verjaardag een 2 persoonshangmat gekregen en met het weer van de afgelopen tijd wil ik deze gaan verplaatsen van boven op de kast, naar een plek in de tuin. Ik heb hier een aantal twijfels bij.

Van wat voor hout zou ik het beste palen kunnen kopen. Het mooist vind ik een ronde paal waar ik hem aan hang. Ik kan eigenlijk alleen maar vierkante palen vinden. Ik zit te denken aan bangkirai. Dit is in ieder geval hard hout dat je het vaakst tegen komt.

De hangmat moet op 2 meter hoogte worden vastgemaakt. Hoeveel hout zou er dan de grond in moeten? Ik ben van plan om onderin het gat in elk geval beton te gooien. En zou het noodzakelijk zijn om nog 2 palen schuin voor de 'hoofd'paal te zetten, als stut?

De laatste vraag. Kent iemand een goede houthandel waar je via internet kunt bestellen en die ook thuisbezorgd?
pi_39631366
Een derde van de paal moet onder de grond. Het beste is natuurlijk om de palen in cement vast te zetten.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 14:17:18 #3
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_39632087
tip neem verzinkt stalen buis
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_39632456
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 14:17 schreef lipje het volgende:
tip neem verzinkt stalen buis
idd, een steigerpijp oid moet het wel houden. Zet ze wel schuin zodat ze bovenin een grotere onderlinge afstand hebben ten opzichte van elkaar.
Ik zou een flink stuk lengte nemen, als 'ie voor de helft in de grond zit moet het wel lukken.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_39640984
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 14:38 schreef Ridocar het volgende:

[..]

idd, een steigerpijp oid moet het wel houden. Zet ze wel schuin zodat ze bovenin een grotere onderlinge afstand hebben ten opzichte van elkaar.
Ik zou een flink stuk lengte nemen, als 'ie voor de helft in de grond zit moet het wel lukken.
idd.. 1/3 is voor schuttingen.. als je er met 2 man in gaat liggen en die 2 palen moeten 100 a 150 Kilo dragen zou idd palen halen van 4 meter en deze 2 meter diep slaan met een palen rammer.. ( wel een kut klus zon grote paal de grond in zonder "grote" hulpmiddelen.

Snelcementje erbij gooien , 15 mins wachten en klaar
pi_39644429
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 20:41 schreef realbase het volgende:

[..]

idd.. 1/3 is voor schuttingen.. als je er met 2 man in gaat liggen en die 2 palen moeten 100 a 150 Kilo dragen zou idd palen halen van 4 meter en deze 2 meter diep slaan met een palen rammer.. ( wel een kut klus zon grote paal de grond in zonder "grote" hulpmiddelen.

Snelcementje erbij gooien , 15 mins wachten en klaar
Twee meter is nogal wat hoor!

Volgens mij lukt dat nooit zonder speciaal gereedschap. Een meter diep lijkt mij voldoende, mits er cement gebruikt wordt.
pi_39645366
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 23:07 schreef Conflict het volgende:

[..]

Twee meter is nogal wat hoor!

Volgens mij lukt dat nooit zonder speciaal gereedschap. Een meter diep lijkt mij voldoende, mits er cement gebruikt wordt.
met een grondboor kom je al een heel eind.
Om de paal nog dieper de grond in te krijgen zou je een tuinslang aan het einde van de paal kunnen zetten. Kraan open en de rest gaat vanzelf.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_39645873
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 23:39 schreef Ridocar het volgende:

[..]

met een grondboor kom je al een heel eind.
Om de paal nog dieper de grond in te krijgen zou je een tuinslang aan het einde van de paal kunnen zetten. Kraan open en de rest gaat vanzelf.
Een grondboor van twee meter moet ik nog tegenkomen!
  zondag 9 juli 2006 @ 10:09:21 #9
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_39653242
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 23:54 schreef Conflict het volgende:

[..]

Een grondboor van twee meter moet ik nog tegenkomen!
Wat dacht je van de verlengbare grondboor?

pi_39653315
quote:
Op zondag 9 juli 2006 10:09 schreef Gumtree het volgende:

[..]

Wat dacht je van de verlengbare grondboor?

[afbeelding]
die moest ik ook nog tegenkomen. Lijkt me trouwens niet echt iets wat de TS heeft liggen thuis.

Twee meter diep boren en dan ook nog een gat waar genoeg cement in gestort kan worden is gewoon gekkenwerk.
pi_39653384
Ik zou als regel aanhouden, 2/3 boven de grond, 1/3 onder de grond. Verder zou ik ze onder een hoek van 30 gr in de grond zetten.

Neem palen van voldoende lengte, afzagen kan altijd, maar als die iets te diep is, dan heb je een probleem.

Vierkante bankirai 9x9 cm is hier goed voor. Eventueel, afhankelijk van je bodemsoort, monteer je onder aan de paal (Dus in de grond) 2 stukken bankirai planken van 30 a 40 cm lang, haaks op de paal. Hiermee voorkom je het omtrekken grotendeels.

Ik zou me trouwnes meeer zorgen maken om de bevestiging van de hangmat aan het hout, dan over de palen in de grond.

Heb je niet toevallig een boom in de tuin waar je e.e.a. aan kunt hangen?
pi_39653463
quote:
Op zondag 9 juli 2006 10:26 schreef Marsepein het volgende:

Ik zou me trouwnes meeer zorgen maken om de bevestiging van de hangmat aan het hout, dan over de palen in de grond.

De mastworp
pi_39653553
Dat is inderdaad een optie, maar bij vierkante palen weer ietwat lastig.
pi_39688258
Ik heb beste haken erbij 'gekregen' die zijn speciaal voor het aan een paal bevestigen. En anders is die knoop ook een optie. Ik heb wel bomen in de tuin, maar deze zijn niet groot genoeg voor de hangmat en staan niet op de plek waar ik wil hangen. Dus dat is helaas geen optie. Ik zit nu idd te denken aan bankirai palen van 9*9 of een ronde paal van geimpregneerd vuren van 12 cm doorsnee. De bedrijven waar het via internet kunt bestellen vragen alleen belachelijk veel bezorgkosten Vaak meer dan de prijs van de palen. Vanavond maar eens kijken wat de gamma kan bestellen.

Ik dacht bij boels een grondboor te huren, ik weet alleen nog niet hoe diep die komen. Eigenlijk wil ik de palen minimaal een meter de grond in hebben. Het liefst meer. Het idee van het bevestigen van planken zorgt direct voor een heel groot gat en dat wil ik niet maken. Ik hoop een lange grondboor te regelen en het gat beperkt te houden.
pi_39731441
kiep er gewoon een emmertje snelbeton in voordat je de paal erin ramt.

Oh ja : graaf met een grondboor het gat en huur bij bijv praxis een " palenrammer"
das een kleine heipaal die je over de paal haalt, optilt en op de paal ramt .. dan sla je hem wat steviger en dieper.

Bezorgen bij de praxis kost volgens mij ergens tussen de 10 en 17,50 ( iig voor mijn schuttingen )
Succes !!
pi_39745204
Ik heb bij een houthandel in almere 2 palen van 4 meter, 12 cm doorsnede gekocht. Die worden als het goed is vrijdag thuis bezorgt en anders volgende week. Bezorgen kost 25 euro. Een handmatige grondboor van 20 cm is 1,4 meter lang. Als het goed gaat, hangt zondag mijn hangmat

[ Bericht 1% gewijzigd door Schimmetje op 12-07-2006 09:45:46 (woordje vergeten) ]
pi_39747816
Waar woon je?

Ik durf hier in gouda niet 2 palen in de grond te steken en er vervolgens rustig in een een hangmat te gaan liggen zonder de angst dat ik de palen naar elkaar toe trek.

Als dit wel kan, heb ik waarschijnlijk 1 probleempje opgelost
pi_39748475
lelystad, Ik merk het wel. Ik neem aan dat wanneer een gat van 1,50 meter met een bak beton onderin niet voldoende is, dan zal het wel niet in 1 keer fout gaan.

Voordat de balk op mijn hoofd valt, schrik ik wel wakker omdat ik op de grond lig.
  woensdag 12 juli 2006 @ 12:02:58 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_39748815
Vroegah toen de bomen nog niet dik genoeg voor een hangmat waren had mijn pa ergens een telefoonpaal op de kop getikt. Die vroeger gebruikt werden voor telefoonlijnen. Dat is de enige paal die het langer dan 1 seizoen overleeft heeft. Dat ding was gok ik een 20/30cm in doorsnee.
  woensdag 12 juli 2006 @ 12:02:58 #20
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_39748816
dubbel
pi_39900500
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 11:29 schreef basset het volgende:
Waar woon je?

Ik durf hier in gouda niet 2 palen in de grond te steken en er vervolgens rustig in een een hangmat te gaan liggen zonder de angst dat ik de palen naar elkaar toe trek.

Als dit wel kan, heb ik waarschijnlijk 1 probleempje opgelost
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar ik ken het wel. Ik woon op bovenland (Een soort veengrond) en dat is net geen water, maar alles zakt weg. Als ik spring voel je het 2 meter verderop golven (En nee, dat ligt niet aan mijn gewicht)

Hier zijn oplossingen van een paal slaan ook geen oplossingen, vandaar dat ik voorstelde om er een dwarsplank aan te maken.
  maandag 17 juli 2006 @ 13:51:59 #22
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_39905502
balkenframe?

\___/
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_39908532
Ik heb van het weekend de palen de grond in geslagen. Gaten geboord van 140, daarna nog een paar slagen met zo'n palenrammer. Zak beton erbij en weer volstorten. FF afwachten hoelang de palen het houden, maar ze lijken redelijk vast. Ook al met zijn 2en in gelegen. Bij elkaar toch iets van 180 kilo. Ik zal wel eens wat foto's plaatsen
pi_39909966
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:24 schreef Schimmetje het volgende:
Ik heb van het weekend de palen de grond in geslagen. Gaten geboord van 140, daarna nog een paar slagen met zo'n palenrammer. Zak beton erbij en weer volstorten. FF afwachten hoelang de palen het houden, maar ze lijken redelijk vast. Ook al met zijn 2en in gelegen. Bij elkaar toch iets van 180 kilo. Ik zal wel eens wat foto's plaatsen
Mooi opgelost zo!

Ben benieuwd naar de foto's
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')