Ik vind Lomo camera's geen serieuze camera's qua kwaliteit, maar wat ik goed vind aan Lomo's, is dat ze de mogelijkheden van de fotografie die normaal alleen weggelegd zijn voor gevorderden, ook aan de leek kunnen tonen. Zo heb je een Fisheye Lomo (fisheye lens), Action Sampler (imiteert burst mode, onderwatercamera met flits, Pinhole Lomo, middenformaat Lomo (Holga).
Mensen die lomograferen hoeven zich vaak nergens druk om te maken bij het fotograferen, zorgeloos fotograferen; er valt amper tot niets in te stellen aan de camera. Omdat de camera's ook vrij wispelturig kunnen zijn is het uiteindelijke resultaat extra spannend.
Ja je hebt de hipsters die zo'n ding kopen en dan er niets mee doen, maar over het algemeen beleven de eigenaren van die dingen volgens mij veel lol aan het fotograferen, met af en toe een mooie, maar in ieder geval een apart uitziende plaat.
Ik heb een maand geleden een serie gedaan met een fisheye lomo, om eens uit te testen, zie hier een voorbeeld:
http://florianvanroekel.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1221&g2_serialNumber=2