abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:33:33 #126
144006 chacama
Ondernemend!
pi_40712093
Nou, die stagiare heeft nog wat te leren en zo te horen de VK ook. Luisteren lijkt me toch wel een belangrijke eigenschap....... heftig hoor allemaal Menicole. Maar je hebt er een mooi mannetje voor gekregen.
pi_40712670
Moet er wel even bijzeggen dat ik alleen tegen Kevin had gezegd dat ik er geen stagiaire bij wilde hebben hoor. Toen ze 's nachts voor de eerste keer kwamen hebben ze wel netjes gevraagd of ik het erg vond om er een stagiaire bij te hebben. Maar toen was ik al zo blij dat er iemand was dat het me helemaal niks meer uitmaakte!!
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:59:06 #128
35189 Troel
scherp en bot
pi_40712993
Verloskundige uit Almelo MeNicole?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_40713095
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 14:59 schreef Troel het volgende:
Verloskundige uit Almelo MeNicole?
Welke bedoel je? De praktijk zit inderdaad gewoon in Almelo.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:02:59 #130
35189 Troel
scherp en bot
pi_40713126
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 15:01 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Welke bedoel je? De praktijk zit inderdaad gewoon in Almelo.
Gelukkig

Tante is verloskundige in de omgeving van Almelo met dezelfde naam, maar zit met praktijk elders
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:12:44 #131
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40715482
Hier dan de uitgebreide versie van mijn bevalling.


23 juni 05.10 uur.
Ik draai me om in bed en ik voel een *plop* gevolgd door een flink nat bed. Ik maak Peter wakker en ik zeg dat ik nu echt zeker weet dat mijn vliezen gebroken zijn, ook de hand-blaas-test laat niks aan duidelijkheid te wensen over. Ik probeer wat op te vangen in een potje, dat gaat goed en het is mooi helder. De gyn had me verteld dat ik wel meteen moest bellen als mijn vliezen braken.
Ik besluit eerst mijn kleding in de droger te stoppen, want alle broeken (welgeteld 2 ) die ik op dat moment nog aan kon, zaten nog in de wasmachine. (zul je altijd zien natuurlijk ) Om 6.30 uur bel ik de verlosafdeling in het ziekenhuis en ik meld wat er aan de hand is. Ik mag op mijn gemak die kant op komen. Ik pak mijn ziekenhuistas in, we melden bij mijn schoonmoeder dat het nu gaat beginnen.
Ondertussen heb ik zo nu en dan een wee-tje. Ik weet zeker dat het er eentje is, maar het stelt absoluut nog niks voor. Ik eet snel wat en dan gaan we. Ik vond het een beetje moeilijk om weg te gaan zonder Amber gedag te zeggen, want de volgende keer dat ik haar zou zien, zou ze Grote Zus zijn. Was op dat moment moeilijk voor te stellen voor mij.

Om 08.30 uur waren we in het ziekenhuis.
Ik word aan de CTG gelegd, mijn potje vruchtwater wordt door de verpleegkundige meegenomen voor onderzoek, om met zekerheid vast te stellen dat het vruchtwater is.
CTG ziet er goed uit, er is idd wat gerommel te zien. Peter en ik vinden het fascinerend dat je een wee ook kan horen, doordat de harttonen dan veel holler gaan klinken.

Maar goed, we liggen daar een beetje af te wachten, later als ik van de CTG af ben zit ik gewoon op een stoel te lezen, de weeën komen en gaan, en ik merk al dat ze wat sneller komen, wat krachtiger zijn en ook wat langer duren. Maar nog steeds goed te doen.

12.00 uur
de gyn komt even kijken. Ze vertelt dat ze niet wil toucheren vanwege het infectiegevaar. En aangezien het nu nog niet duidelijk is of het door gaat zetten, wil ze wachten tot ze wél zeker weet dat het door gaat zetten. Ze wacht samen met mij op een wee, zodat ze aan mijn buik kan voelen hoe sterk die is. Ikzelf heb het idee dat de wee minder krachtig, juist omdat iedereen er nu op let. Dat weet ik ook nog van Amber: de verloskundige ging inwendig voelen hoe sterk mijn weeen waren, maar de wee liet veel langer op zich wachten en was naar mijn beleving veel minder krachtig dan al die weeen daarvoor.
Maar goed, ze vond de weeen nog niet zo sterk, ze kijkt op de klok (12.00 uur dus) en ze zegt dat ze tussen 15.00 en 16.00 uur wel weer terugkomt om te kijken of dan duidelijk is of de bevalling wel of niet doorzet. En ze gaat dus weg....
Ik een beetje moedeloos, want ik wilde wel weten hoeveel ontsluiting ik had inmiddels en het feit dat ze over 3,5 uur pas kwam kijken of de bevalling uberhaupt wel opschoot. Zou het zolang nog duren? Voordat het écht zou beginnen?
Om ongeveer 13.15 begon het écht écht écht serieus. En ook serieus pijn te doen Volgens mij is het tot 14.00/14.15 één grote wee geweest. Peter telde er 5 in een kwartier en ze hielden alle 5 behoorlijk lang aan. Peter zei al: "dat red je nooit tot de gyn weer komt, ik ga zo iemand halen als er niet snel iemand uit zichzelf komt kijken." Vlak daarna dacht ik iets anders te voelen dan een wee. Het was zo een raar gevoel, deed niet echt pijn, maar was een gewoon een vervelend gevoel alsof je moest poepen. Ik dacht: "dat kan niet, niet nu al, straks moet ik dat ook nog gaan wegwerken" Het gevoel was niet eenmalig, maar kwam ook steeds opnieuw, toen heb ik de verpleegster gebeld. Ik verteld haar dat ik dacht persdrang te hebben en zij was ook verbaasd. "weet je het zeker?" vroeg ze nog Maar ze ging gauw de gyn. halen. Die kwam toen ook en ging toen wél toucheren na kort overleg met de verpleegkundige (gyn: weet je het zeker dat ze persdrang heeft?" verpleegkundige: "ja, ik zag het"). Ze zat behoorlijk te wroeten en zei: "Ik kan de baarmoedermond niet zo goed voelen, die zit ver naar achteren" Het eerste wat op dat moment door me heen schoot was dat het allemaal nog behoorlijk dicht zat, want in mijn beleving op dat moment noemde je een baarmoedermond die bijna helemaal op staat geen "mond" meer maar een ingang (of uitgang )ofzo
Toen kwam het verlossende woord: "9 cm!!! goed gedaan!" Peter en ik keken elkaar erg verbaasd aan. We waren zelfs een beetje geschrokken, het zou nu écht niet zo lang meer duren.
Ik moest even naar de wc om te plassen (ik moest nl. aan de ctg, voor de laaste fase en ik zou dan niet meer zo makkelijk van bed afkunnen), met de waarschuwing niet te schrikken als ik wat voelde drukken, de bmm stond bijna helemaal open en het hoofdje zat daar al ingezakt enzo.
Ik kwam terug van de wc: weeen weg, ik voelde niks meer Ik dacht: "dat heb ik weer, dat laatste cm-tje laat natuurlijk eindeloos op zich wachten " Achteraf denk ik dat het de overgang is geweest van de ontsluitngsfase naar de persfase, want ik lag nog niet en toen kwam de persdrang in volle hevigheid terug, dit herkende ik niet van Amber!! (kan dat trouwens? ) De gyn werd er weer bij gehaald en ondertussen ging de leerlingverloskundige weer toucheren. Zij dacht dat ik nu volledige ontsluiting had, maar wilde toch op de gyn wachten, aangezien het ook niet zo makkelijk te voelen was bij mij. En als ik te vroeg zou gaan persen zou de bmm opgezet kunnen raken van de druk en dan wordt opening juist kleiner en dat moesten we niet hebben. Gyn was er inmiddels, en idd 10 cm!!! (in die 3 minuten dat ik naar de wc ben geweest!)

14.35 uur
Ik mag beginnen en het klopt wat mijn moeder heeft gezegd: Persen is beter dan ontsluiten!! Ik voel de weeen goed en ik doe mijn uiterste best. De baby krijgt het wel benauuwd, de hartstlag gaat flink naar beneden bij elke perswee, voornamelijk als ik meepers. Ook trekt de hartslag niet mooi genoeg bij als ik niet meer meepers. Het is duidelijk, de baby moet er gauw uit. Ik moet ondertussen even op mijn zij gaan liggen en ik mag dan gewoon meepersen. Na die wee moet ik weer op mijn rug draaien en de hartslag schiet omhoog, dat is een mooi teken, maar wel van korte duur, want daarna gaat het weer net zo snel omlaag. De gyn besluit te voelen of de navelstreng om het nekje zit en dat blijkt zo te zijn. Ze haalt hem er meteen af (hoofdje zit dus nog in het geboortekanaal, dus je kan je voorstellen dat het geen pretje is ). Het lijkt wel iets beter te gaan, maar toch is er nog enige haast geboden. De gyn die supervisie heeft wordt geraadplaagd. "Zullen we een vaccuumpomp er bij halen?" "nee", vind de supervisie gyn, "want bij de vorige bevalling is dat ook niet goed gegaan."
"Ja, maar deze baby is er al bijna, maar heeft alleen het laatste zetje nodig, kijk maar" en ze laat de supervisie-gyn even naar binnen kijken De supervisie-gyn stemt in met een vacuum, de baby zit laag genoeg. Er komt iemand aanzetten met een verdovingsspuit, en de pomp komt uit het kamertje ernaast. De pomp wordt op het hoofdje gezet, en 2 pers weeen en een knip later is daar onze baby. "Pak je kindje!!" hoor ik iemand zeggen, ik was daar helemaal verrast van, ik kon mijn kindje pakken, ik was er van overrompeld.
Het is 14.54 uur dan en de gyn zegt nog: "en dan te bedenken dat ik tussen 15.00 en 16.00 uur terug zou komen om te kijken of de bevalling door zou zetten "

Peter wil de navelstreng niet doorknippen. Ik ook niet. Vraag me niet waarom. Ik lig daar te kijken naar het hoopje op mijn buik, en besef opeens dat ik nog niet gekeken heb wat het is!! Ik kijk gauw en het is weer een meisje Ze wil niet zo goed huilen, maar dat maakt niet uit zeggen ze. Ze wordt meegenomen voor onderzoek en de verpleegkundige maakt zich wel een beetje zorgen, ze reageert niet meteen op alle dingen waar ze op zou moeten reageren. Ze ligt ook een beetje te kreunen ipv te huilebn. Iris wordt in de couveuse gelegd voor wat extra zuurstof. Ze trekt daar mooi van bij en mag er na 5 kwartier uit. Kreunen doet ze nog wel een beetje en er wordt afgesproken dat de kinderarts even komt kijken later op de dag.

Ik word naar de douche begeleid, maar ik voel me echt kiplekker. Lichamelijk wel moe, maar geestelijk kan ik de wereld aan, ik voel me perfect. Ik word in een rolstoel naar de kraamafdeling gereden, want Iris en ik moet ivm de vacuum 24 uur blijven. Ik kom op de kamer bij iemand die een ks heeft gehad een paar dagen ervoor en ik was op dat moment ( en nu nog steeds, maar toen kwam het besef) zóóó enorm blij dat ik vaginaal bevallen was. Ik kon makkelijk mijn bed in en uit, ik voelde me prima. Mijn ouders die op kraamvisite kwamen zeiden dat ze nog nooit iemnd hebebn gezien die er zo goed uitzag 4,5 uur na een bevalling

Kinderarts kwam, Iris kreeg een paracetamolletje omdat ze een beetje zielig was van de zware bevalling (voor haar dan --> benauwd en een vacuum) en heeft toen 4 of 5 uur achter elkaar geslapen en toen was daar de hongerige en alerte Iris. Ik heb haar aangelegd om 23.00 uur savonds (voor het eerst goed, omdat ze zich toen beter voelde wrs.) en ze heeft liggen drinken of ze nooit anders gedaan heeft. Ze had een heel melkmondje toen ze losliet




Grote en Trotse Zus Amber


[ Bericht 3% gewijzigd door LadyS op 11-08-2006 17:45:47 ]
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_40716093
Mooi verhaal Suus
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 18:49:45 #133
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_40719855
Mooie verhalen MeNicole en LadyS.

Amber kijkt echt als een trotse zus
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
Zo oud is Melvin
pi_40728160
Na 41 weken en 6 dagen was maandag 8 augustus de laatste dag waarop een thuisbevalling nog mogelijk zou zijn. Als laatste redmiddel wilde de verloskundige middels een inwendig onderzoek kijken of er een aanzet gegeven kon worden.
Mocht het dan maandagnacht beginnen dan zou het in ieder geval thuis afgemaakt kunnen worden.
Het strippen hielp inderdaad, om 23:00 uur die avond begon het krampachtige gevoel door te zetten in weeën die kwamen en gingen. Ik durfde echter nog niet te geloven dat het échte weeën waren; de afgelopen weken had het al zó gerommeld dat ik er niet meer van uit durfde te gaan dat het echt wat zou worden.
Rond 01:00 uur waren ze echter niet meer zonder concentratie te houden, toen wist ik dat het toch echt wel begonnen moest zijn. Die nacht was ondanks de steeds krachter wordende weeën achteraf gezien nog prettig. De weeën waren met de nodige concentratie, de douche en veelpuffen bij te houden en het was heel bijzonder om het echt samen met Mark te
kunnen doen. Om een uur of vijf in de ochtend kwamen ze gemiddeld om de drie minuten en hielden ze een minuut aan. Tijd om de verloskundige te bellen! Mark belde terwijl ik onder de douche op mijn grote gymbal de weeën "weghupste". Ze beloofde die ochtend om een uur of negen langs te komen.
Tegen de ochtend probeerden we nog wat te slapen en groot was de verbazing toen we beiden een paar uur later wakker werden en het leek alsof er niets was gebeurd. De weeën waren weg! Ik voelde me zó teleurgesteld, het gevoel van de afgelopen weken dat het "helemaal niet meer zou gebeuren" kwam in alle hevigheid terug. Het voelde alsof ik door te gaan slapen de bevalling stop had gezet.
Terwijl ik alle spanning van de afgelopen weken er uit huilde (brúlde kan ik beter schrijven) belde Mark de verloskundige. Zij wist ons wat gerust te stellen door te vertellen dat het heel normaal was dat je lichaam reageert op vermoeidheid door even een tandje lager te gaan werken. Ze beloofde later langs te komen en toen ze een paar uur later op de stoep stond waren de weeën al weer redelijk terug.
Na het toucheren bleek ik 3 centimeter ontsluiting te hebben en inmiddels was ook mijn moeder gearriveerd.De verloskundige wilde in de loop van de dag nog een keer langs komen om te controleren. Bij meer ontsluiting zou ze de vliezen gaan breken, en anders zou ze ons doorsturen naar het ziekenhuis.
Een paar uur en flink wat weeën verder kwam ze terug en voor ik het goed en wel door had had ze de vliezen gebroken. Er was wel één hele centimeter ontsluiting bij gekomen en eigenlijk viel me dat vies tegen.
Met de mededeling dat haar collega die avond tussen 20:00 en 21:00 nog een keer langs zou komen liet ze ons weer alleen.

Het breken van de vliezen had overduidelijk effect. Elke wee was weer sterker dan de voorgaande en het opvangen werd moeilijker en moeilijker. Vooral de rugweeën. Ik kan de keren dat ik onder de douche heb gestaan niet meer tellen en er was geen vaste manier te vinden die echt verlichting gaf.
Naarmate de vermoeidheid toesloeg werd de wanhoop groter. De weeën kwamen elke twee a drie minuten en ik wist niet meer hoe ik ze op moest vangen. Uiteindelijk heeft Mark de verloskundige om 20:00 uur gebeld om te vragen wanneer ze zou komen terwijl ik alleen nog maar kon huilen dat ik dít echt niet meer wilde!

Toen de verloskundige er eindelijk was heeft ze meteen getoucheerd waarna bleek dat er in ál die uren nog geen centimeter bij was gekomen. Wat een teleurstelling, wat een wanhoop op dat moment... In bijna 24 uur weeën een score van 4 centimeter ontsluiting en volkomen lichamelijke en geestelijke uitputting.
De beslissing om naar het ziekenhuis te gaan was snel genomen en toen de verloskundige begon over pijnbestrijding was ik in staat haar voeten te kussen!
Ík! De persoon die altijd zo tegen pijnbestrijding was...
Volgens de verloskundige was dit het nare risico van het "strippen". Het inwendig onderzoek de vorige dag had inderdaad wel een zetje gegeven, maar het waren in weze niets meer dan immens sterke voorweën. Voor echte ontsluiting wilden ze niet zorgen.

Snel spullen gepakt en een paar pijnlijk-hobbelige minuten later werden we al een verloskamer in gedirigeerd.

Ik herkende de kamer meteen als "de kamer voor de speciale ingrepen", omdat ik er ooit een vacuuümverlossing heb bijgewoond maar zelfs het idee dat we blijkbaar een groter risico liepen op ingrijpen maakte me niet meer uit. Als er maar iets aan die pijn gedaan zou worden!
De arts-assistent kwam binnen met een co-assistent en ik werd meteen aan de CTG-banden gelegd.
Iets ergers dan dat heb ik oprecht nog nooit meegemaakt. Met een storm aan rugweeën plat op je rug moeten liggen met twee strakke banden om je buik. Wat voelde ik me klein, naar en onbegrepen.
Gelukkig was de verloskundige mee en zij was de enige die me kon vertellen dat ik best wel naast heb bed mocht staan. Ze heeft me geholpen met opstaan en wist me op de een of andere manier een beetje gerust te stellen door me door de weeën heen te praten.

Ze legde ondertussen uit dat er straks een ruggenprik gegeven zou gaan worden, hoe dat gedaan zou worden en wat ik daarna wel en vooral niet zou voelen. Met dat in het vooruitzicht was het weer íets makkelijker om af te tellen tot het moment dat de CTG-banden er af zouden mogen. Na een half uurtje letterlijk minuten aftellen werden de strakke banden vervangen door twee inwendige draadjes om de weeënsterkte en de hartslag van het kindje bij te houden.
Vergeleken met de situatie daarvoor was dat al zó'n opluchting!
Maar niet voor lang, want de arts-assistent vroeg aan me wat voor pijnbestrijding ík wilde. Maar dat was niet de bedoeling! Ik wilde een ruggenprik, maar was te bang, te klein en te kwetsbaar op dat moment om dat voor te stellen.
En dus begon ze zelf over een pethidine-prik. Het moment dat ik dat hoorde wilde ik oprecht liever doodgaan dan doorgaan.
Het idee aan een weeënopwekkend infuus te moeten liggen met enkel een "milde" verdoving...
Gelukkig vroeg de arts-assistent ook aan de verloskundige wat de beste optie zou zijn en die, het lieve mens uit de praktijk die ik júist had gekozen omdat ze minder snel zullen aan sturen op ziekenhuisbevallingen en pijnbestrijding, vertelde rustig maar beslist dat een ruggenprik haar de beste optie leek.
Mark heeft schijnbaar ook gezegd dat het hem beter leek om in dit geval maar meteen voor de optie te gaan die de meeste kans van slagen zou hebben omdat ik op alle gebieden totaal op was en de ontspanning die een ruggenprik zou bieden noodzakelijk was, maar dat kan ik me niet meer herinneren.

De kogel was door de kerk, de anesthesist werd opgepiept en gelukkig was die er vrij snel. In de tussentijd werd de infuusnaald geplaats zodat ik naast de weeënopwekkers ook extra vocht kon krijgen i.v.m. de kans op dalende bloeddruk door de ruggenprik.

Het zetten van de prik was ondanks de verzekering van de anesthesist dat het geen pijn zou doen wél pijnlijk, mede omdat hij niet wilde wachten tot er een wee voorbij was en het gewoon een hork van een vent was die aan alle kanten uitstraalde dat hij het niet fijn vond om van zijn zeiljacht gepiept te worden voor een "barend vrouwtje", maar de verloskundige die voor me zat heeft me er op de een of andere manier doorheen weten te praten.

Al snel begon de verdoving te werken en de rust die dat bracht is met geen pen te omschrijven. Het maakte niet uit dat ik aan al die draden lag. Het maakte niet meer uit dat ik op bed moest blijven liggen omdat mijn benen het niet meer deden.
Het maakte niet uit dat ze me moesten catetheriseren. Het maakte zéker niet uit dat de weeën nog steeds goed te voelen waren.
Ze waren weer op te vangen! Ze waren weer te controleren! Ze waren zelfs af te tellen door de cijfertjes op het apparaat naast mijn bed te volgen! Na vierentwintig uur weeën trotseren had ik eindelijk weer het gevoel enig grip te hebben op de situatie.
We werden weer alleen gelaten en het was heel fijn en mooi om in die grote kamer met zijn drieën onder gedimd licht een beetje tot rust te kunnen komen.

Een uur later kwam de inmiddels nieuwe arts-assistente toucheren en tot mijn grote verbazing bleek ik in een uur naar acht centimeter ontsluiting te zijn gegaan! Waar een beetje ontspanning en wat sterkere weeën al niet voor kunnen zorgen...
De weeënopwekkers werden weer wat verhoogd en de afspraak werd gemaakt om twee uur later weer te toucheren.
Hoewel de weeën weer wat sterker werden waren ze nog steeds goed op te vangen en terwijl Mark probeerde een uurtje slaap te pakken op het bedbankje naast mijn bed kon ik rustig en zachtje met mijn moeder de weeën opvangen en wat praten. Mijn zusje, die er bij een thuisbevalling bij zou zijn, kwam ook naar het ziekenhuis en samen hebben we de uren tot de volgende controle afgewacht.
Bij die controle, twee uur later, bleek niet alleen de ontsluiting volledig te zijn, het kindje was ook al een heel stuk gezakt!

Volgens de arts-assistente zou ze haartjes kunnen zien als ze haar vingers zou spreiden!
De ruggenprik werd uitgezet, Mark werd wakker en uur later was het kindje zo ver gezakt en had ik in die mate persdrang dat het tijd was te persen. Ik had nog niet het volledige gevoel vanaf mijn middel dus zelf had ik gevoel voor piet snot te persen, maar blijkbaar waren die ondersteunende persweeën er wel want na nog geen half uurtje persen, dertig uur na de eerste krampen was daar ineens een blauw, glibberig meisje op mijn buik!

Wat was ze mooi, wat rook ze lekker! Een echt meisje? Ja, een echt meisje! Mijn meisje, óns meisje, onze dochter Ronja.

Alles vanaf dat moment gebeurde in een roes. Vijf minuten later was de placenta daar en kort daarna werd Ronja aan het andere eind van de kamer gecontroleerd en aangekleed terwijl ik gehecht werd. De schade viel dankzij de kunde van de arts-assistente die tijdens het allerlaatste stukje heel zorgvuldig met een warm washandje stukje bij beetje het hoofdje er doorheen hielp, erg mee. Een scheurtje aan de binnenkant en twee kleine plekjes aan de buitenkant waar voor het nette beter een paar miniscule hechtingen in konden.
Kort daarna mocht ze aan de borst, mijn dochter met haar donkere haartjes en felle oogjes die meteen als een klein diertje naar mijn tepel gromde.

Nog nooit ben ik zo verliefd geweest en ik vrees dat het met elke minuut alleen maar erger word.

Een klein gedichtje voor een klein meisje, elke keer als ik het lees moet ik huilen. Huilen om het gevoel dat ik het niet zou redden tijdens de bevalling. Huilen om de intense rust van de laatste uren en vooral huilen om de schoonheid van het meisje wat vanaf nu in mijn leven is.

Ronja Megan Camille, geboren op 09-08-2006 om 03:21 uur. 52 centimeter lang en 3895 gram zwaar.

Mijn dochter.

Geur van honing en jonge melk,
van een nestdiertje dat slaapt.
Een ademhalen van dons.
En speurbaar aan de neusvleugels
de geur van wat gebeurd is:
geboorte,
geheim.

Ida Gerhardt


pi_40728459


Mooi Owlet!
En wat een lieve Ronja
en zo'n lief vestje
Eva
pi_40728489
En ook andere mooie bevallingsverhalen. Ben nu te moe om na te lezen wie het precies opschreven
Eva
pi_40732249
Owlet, ik word er stil van. Bravo!
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
pi_40732385
Prachtige verhalen, dank voor het opschrijven
pi_40735698
Owlet, een verhaal om stil van te worden

LadyS, ook al zo'n mooi verhaal!
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 08:46:06 #140
24188 Belana
kloon van belana
pi_40735747
wat een mooie heftige verhalen weer
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:01:09 #141
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_40740353
Owlet wat heb je je verhaal prachtig beschreven.
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
Zo oud is Melvin
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:08:19 #142
103793 kozakken
Living the life
pi_40740537
Wat een mooie verhalen allemaal weer! (En wat een prachtige foto's!)
Ben trouwens helemaal weg van 't mutsje van Ronja
pi_40742123
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 17:08 schreef kozakken het volgende:
Ben trouwens helemaal weg van 't mutsje van Ronja
Het is van heel dunne wollen tricot gemaakt en ik merk dat ze zich er veel beter mee warm kan houden dan met een katoenen. Die katoenen "dopjes" trekt ze ook steeds over haar ogen, deze niet doordat er een strikbandje onder zit.
pi_40746349
Erg bijzonder om te lezen, al die bevallingsverhalen!
Vraagje: mogen er ook oudere verhalen geplaatst worden? Ik heb er maar eentje gezien en de rest was wel erg recent. Ik heb er eentje van afgelopen januari, eentje van augustus 2003 en eentje van maart 2001. Als ik mag posten, mogen jullie kiezen! Of willen jullie ze dan alledrie?
Don't you love her madly?
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 20:26:31 #145
24188 Belana
kloon van belana
pi_40746418
natuurlijk mag dat lovechild
stormy waters...
sailin'
pi_40746609
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 20:24 schreef Lovechild het volgende:
Erg bijzonder om te lezen, al die bevallingsverhalen!
Vraagje: mogen er ook oudere verhalen geplaatst worden? Ik heb er maar eentje gezien en de rest was wel erg recent. Ik heb er eentje van afgelopen januari, eentje van augustus 2003 en eentje van maart 2001. Als ik mag posten, mogen jullie kiezen! Of willen jullie ze dan alledrie?
Dan willen we ze natuurlijk errug graag alle drie!!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  Jubileum moderator zaterdag 12 augustus 2006 @ 21:06:33 #147
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_40747864
Alle 3 Dit topic heeft toch geen tijdslimiet?

Heftige verhalen maar weer zo zo bijzonder LadyS en Owlet. Schitterend!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_40747875
Oké, ik heb niet veel overredingskracht nodig Ben benieuwd of het kan, zo'n lange lap tekst plaatsen. Of dat het topic nu vol is

2001 (uitgerekend op 18 maart):

Op dinsdag 20 maart moest ik weer voor controle naar de verloskundige. Ik was 40.2 weken zwanger en alles ging nog goed, hoewel ik natuurlijk wel erg ongeduldig was en verlangde naar de baby. Eerst op de weegschaal (niets aangekomen!) en vervolgens bloeddruk meten. Die was een beetje hoog. Bij het luisteren naar het hartje, wat ook gelukkig goed klonk, nog een keer de bloeddruk gemeten. Dan lig je immers en dat kan weer heel anders zijn. Maar nee, nog steeds hoog. Dus moest ik donderdag terug komen want ik mocht er geen week meer mee blijven lopen. Een hoge bloeddruk kan een teken zijn dat de bevalling gaat beginnen, dus ik ging eigenlijk vol goede moed naar huis. Zou het dan eindelijk snel gaan gebeuren?

Niet dus. Op donderdag zat Baby (zoals ik die toen nog noemde) nog lekker in mijn buik en ging ik dus weer naar de verloskundige. Mijn bloeddruk was nog hoger dan dinsdag! Nu schrok ik wel, vooral omdat de verloskundige zei dat ze me naar het spoedspreekuur van het ziekenhuis wilde hebben. Het ziekenhuis vond dat echter niet nodig en er werd een afspraak voor bijna 24 uur later gemaakt. Dan voel je je niet lekker hoor, als de verloskundige het woord “spoed” laat vallen en je moet vervolgens nog bijna 24 uur wachten. Gelukkig voelde ik Baby nog goed bewegen en dat was ook wel weer een beetje geruststellend.

Op vrijdag in het ziekenhuis bleek mijn bloeddruk nóg hoger te zijn. Er werd bloed afgenomen en ik moest urine inleveren om te kijken of ik zwangerschapsvergiftiging had. Die uitslagen waren gelukkig allemaal goed.Ik was erg bang dat ik in het ziekenhuis zou moeten blijven totdat de bevalling zou beginnen. De gynaecologe vertelde dat dat niet het geval zou zijn, maar dat de bevalling wél ingeleid zou worden. Ik was immers de 40 weken al voorbij en er zou niets mee gewonnen worden als de baby nog langer zou blijven zitten. We kregen wat foldertjes over hoe de inleiding zou gaan ik moest zaterdag bellen om te vragen of de inleiding zaterdag of zondag zou gaan plaatsvinden. Wanneer het zondag zou zijn, moest ik in ieder geval zaterdag wel naar het ziekenhuis voor onderzoek (ctg).

Na een onrustige nacht belde ik zaterdagochtend het ziekenhuis. “Ik sta dit weekend gepland voor een inleiding en ik bel om te vragen of ik zaterdag of zondag moet.” Degene die ik aan de telefoon had ging het even vragen en kwam terug met de mededeling dat ik gelijk mocht komen.Alle ouders gebeld met de mededeling dat het vandaag ging gebeuren en we vertrokken naar het ziekenhuis.Toen ik aan de balie van verloskunde meldde dat ik voor een inleiding kwam, wisten ze daar van niks. Ik stond alleen voor onderzoek en bovendien was het veel te druk, ik kon niet ingeleid worden die dag. Dat was balen! Terwijl ik aan het ctg lag, speelden Marco en ik een potje rummikub om de tijd te doden.Tijdens het onderzoek bleek mijn bloeddruk ook nog eens weer helemaal goed te zijn! Dat betekende dat ik de volgende dag weer terug moest komen en wanneer mijn bloeddruk dan nog goed was, ging ik weer onder controle van de verloskundige en zou ik ook weer thuis mogen bevallen.Behoorlijk teleurgesteld vertrokken we weer. Ik wilde dan wel het liefste thuis bevallen, maar mijn uitgerekende datum was al 6 dagen voorbij en we waren zo nieuwsgierig naar Baby. Even dachten we dat we hem of haar snel in onze armen zouden kunnen houden, maar die droom was nu weer verstoord.

De volgende ochtend zorgden we dat we vroeg in het ziekenhuis waren. Dan hadden we tenminste nog wat aan de dag als ik weer naar huis gestuurd werd.Dit keer kregen we echter snel uitsluitsel: mijn bloeddruk was weer hoog en ze zouden direct met de inleiding beginnen. Als eerste zou er gel tegen mijn baarmoeder worden ingebracht. Die diende om de baarmoedermond week te maken.Ik zou dat om de 3 á 4 uur krijgen en bij 2 cm ontsluiting zou ik een infuus krijgen om de weeën op te wekken.Het was maar goed dat we spelletjes als scrabble en rummikub hadden meegenomen, want de gynaecoloog vertelde dat bij de ene vrouw 1 keer gel inbrengen genoeg was en dat het bij de andere vrouw wel 3 dagen kon duren voordat het eens een keer ging werken.

Om 11.20 uur kreeg ik de eerste keer gel ingebracht. Ik moest eerst een half uur blijven liggen en daarna ging ik een half uur aan het ctg. Als dat voorbij was mocht ik rondlopen.Marco en ik gingen er maar vanuit dat het wel 3 dagen zou duren voordat de gel zijn werk deed en we probeerden niet te denken aan de tijd die we nog te gaan hadden. Gelukkig kwamen ’s middags mijn moeder en echtgenoot op bezoek, dat was in ieder geval een goede afleiding. Om 15.30 uur verscheen de gynaecoloog weer om te horen of de gel al zijn werk had gedaan. Ik had nog nergens last van.Hij toucheerde me en er was inderdaad nog geen ontsluiting. Dus de 2e keer gel. Een half uur blijven liggen en dan aan het ctg…Na het avondeten ging Marco even naar huis om wat spullen te halen, want hij mocht gelukkig blijven slapen. Mijn zusje kwam met vriend en dochter naar het avondbezoekuur en toen was het al aardig aan het rommelen in mijn buik. Toen ik echter weer aan het ctg moest ,was er amper weeënactiviteit te zien.Marco en ik kwamen de tijd door met de spelletjes en wat tv kijken. De weeën werden wel wat sterker en rond 22.00 uur braken mijn vliezen. Daarna werd het allemaal nog wat heviger, moest de weeën een beetje gaan wegzuchten maar het was goed dragelijk. Ik belde nog even mijn moeder om te vertellen dat ik al flink wat weeën had en zij vroeg mij nog even te bellen wanneer ik weer getoucheerd was. Dat gebeurde rond middernacht, nog geen uur later, en ik had 1 cm ontsluiting. De weeën kwamen toen met zo’n regelmaat dat Marco mijn moeder belde omdat ik dat niet meer rustig kon.

Er werd verteld dat ik geen gel meer zou krijgen, de volgende dag werd het weer opnieuw bekeken. Ik ging naar de verloskamer en kreeg een pethidinespuit. Die moest ervoor zorgen dat ik lekker kon slapen en dat de pieken van de weeën afgehaald werden. Dit vond ik een goed idee, want ik was moe en wilde graag slapen. Ik kreeg de spuit en Marco en ik maakten ons op voor de nacht. Maar slapen was er helaas niet bij. De weeën zetten lekker door, kwamen algauw iedere 5 minuten en ook behoorlijk hevig. Ik kon ze nog steeds goed opvangen al ging dat niet meer staand zoals ik dat tot dan toe gedaan had. Wegens de morfine mocht ik eigenlijk niet meer van mijn bed af en toen ik dat toch deed omdat ik de weeën niet meer liggend op kon vangen, moest ik gelijk overgeven. Dat heb ik die nacht nog wel een keer of 6 gedaan. En Marco maar rond lopen met bakjes, water en washandjes. Ik had echt heel veel aan hem. Hij zuchtte met met mee zoals we bij haptonomie geleerd hadden als ik veel pijn had en als ik zei “slokje…” dan hield hij het rietje voor mijn mond zodat ik lekker spa blauw kon drinken.

Tussendoor werd ik nog steeds regelmatig aan het ctg gelegd en dat was heel vervelend, want dan kon ik alleen maar op mijn rug liggend de weeën opvangen. De dienstdoende verpleegkundige vertelde me nog even dat geen enkele vrouw een kind op de wereld had gezet zonder pijn. Ik kon nog net wachten met “Trut!” zeggen tot ze de deur uit was…Tegen 6.00 uur kwam ze vertellen dat ik zo nog een keer getoucheerd zou worden. Ze schatte in dat ik zo’n 4 cm ontsluiting zou hebben. Wat doet toucheren een pijn als je zoveel weeën hebt zeg! De gynaecologe en de verpleegkundige smoesden wat met elkaar en de gynaecologe vroeg of ik het gehoord had. Dat had ik niet en ze vroeg of ik het wilde horen. Het klonk me niet positief in de oren en ik stelde me in op 2 cm ontsluiting. Toen de verpleegkundige zei dat het leuk was, stelde ik dat bij naar 8 cm. Tot mijn grote verbazing zag ik ineens 10 vingers. Ik had al 10 cm!Er waren alleen nog geen persweeën dus daar moest ik even op wachten.

Zo’n anderhalf uur later kreeg ik ze en Marco ging iemand halen. Er kwam een nieuwe verpleegkundige die zei dat ik nog even moest wachten, want er was net wisseling van de wacht. De gynaecologen waren de dienst aan het overdragen en er was dus niemand. Na een uur (!) besloot ze dat wij er niets mee te maken hadden en ze zou direct zorgen dat er een gynaecoloog kwam.Even later kwam de jonge roodharige gynaecoloog,waarvan ik toen ik hem vrijdag op de poli zag tegen Veronique zei dat hij mijn bevalling niet zou hoeven doen omdat hij er nog zo “studenterig” uit zag,binnen. Het persen mocht beginnen. Maar een uur persweeën ophouden vergt veel van je energie. Ze waren niet zo krachtig en ik kon vaak maar 2 keer persen in een wee, terwijl 3 keer de bedoeling was. Na een tijdje kreeg ik alsnog het infuus om de weeën wat regelmatiger te maken. Het werkte niet echt. Ik had er een beetje genoeg van. Had geen zin meer om te persen en viel steeds tussen de weeën door in slaap.

Het was inmiddels maandag de 26e, 9.50 uur. Zelf ben ik ook op maandag de 26e geboren en wel om 9.53 uur. De verpleegkundige zei dat we dát tijdstip niet meer zouden halen, maar lang zou het niet meer duren. Ik vroeg of het geen uur meer zou duren en ik werd snel gerustgesteld. Zeker geen uur meer.Ineens zei de gynaecoloog dat ik al anderhalf uur aan het persen was en dat hij gezien mijn conditie me een handje ging helpen. Hij zou de vacuümpomp erbij nemen en dan was Baby zo geboren. Ik vond het best.Wel vroeg ik me af of het echt wel zo gepiept zou zijn en of daarna de tang er niet nog eens aan te pas zou moeten komen. Plotseling stond er nog een man in een witte jas naast mijn bed. Hij heeft me geloof ik wel een hand gegeven, maar het enige wat ik me nog kan herinneren is dat hij naar de rook stonk. Gatver! Niet echt een prettig geurtje als je ligt te bevallen. Ik had al een verdoving gekregen omdat ik ingeknipt moest worden, maar die werkte blijkbaar nog niet want wat deed die knip een pijn zeg! Evenals het plaatsen van de pomp en de uiteindelijke geboorte.Maar even later was ik alles vergeten, want om 10.06 lag het bewijs van de liefde tussen Marco en mij op mijn buik: Thijs Marcus. Het knapste mannetje van de wereld.


07-08-2003: De uitgerekende datum
12-08-2003: De verloskundige stript me. Baarmoeder is al een stuk verstreken, 1
cm ontsluiting. Resultaat: niets
14-08-2003: De verloskundige stript nogmaals. Resultaat: 3 uur lang iedere 5
minuten een wee die niet lang genoeg aanhoudt
15-08-2003: Ik verlies de slijmprop

17-08-2003: Het rommelt vanaf het moment dat ik opsta. Diverse malen gaat er
die dag door me heen dat nu toch echt iets aan de hand lijkt, maar ik durf er
niet aan toe te geven. De afgelopen weken heb ik Marco diverse keren naar huis
laten komen (waarvan de laatste keer vrijdag nadat ik de slijmprop verloor) en
het was iedere keer voor niets. Ik heb al ontdekt dat het gaat rommelen in mijn
buik wanneer ik langdurig in de auto zit en wanneer ik moe ben. Vanwege dit
laatste doe ik vanmiddag geen middagdutje. Als ik dat doe, is het daarna vast
weer rustig in mijn buik zoals tot nu toe steeds gebeurde. ’s Middags laten we
Thijs naar schoonzusje Veronique gaan zodat wij wat rust hebben en het dan
misschien doorzet. We kijken een film die we hebben gehuurd en wachten op wat
komen gaat. Tegen de avond word ik steeds onrustiger, ik wil weten waar ik aan
toe ben. Ik roep wel steeds heel stoer dat het over een week echt wel geboren
zal zijn, ik ben komende donderdag immers 42 weken, maar ik wil helemaal geen
week meer wachten!

Als Marco zegt dat Thijs waarschijnlijk met Veronique bij zijn ouders is, stel
ik voor om daar even heen te gaan. Even afleiding.
Het helpt niet echt, ik merk dat ik steeds meer in mezelf gekeerd raak. Zodra
ik merk dat Thijs moe is, vind ik het tijd om weer naar huis te gaan. De kans
dat hij ’s nachts nog uit bed en weg moet is immers ook behoorlijk aanwezig.
Thuis gekomen slaapt hij snel. Het is inmiddels 22.30 uur en ik krijg eindelijk
regelmatige weeën: elke 10 minuten eentje, die 30 tot 60 seconden aanhoudt. Nu
maar wachten tot ze een minuut aanhouden en een uur lang om de 5 minuten
komen…
Ik ben moe, maar denk er niet aan om naar bed te gaan. Ik ben veel te bang dat
Thijs wakker zal worden en ook ben ik nog steeds bang dat het zal ophouden als
ik ga slapen.. Ik zit achter de pc en maak wat legpuzzels terwijl ik via ICQ
mijn schoonzusje op de hoogte houdt. Tot 23.30 uur blijf ik nog achter die pc
zitten, daarna kijk ik met Marco een half uurtje tv. Tussendoor ren ik af en
toe naar de eetkamertafel. Daarop zittend vang ik de weeën op. Marco zit dan
voor me, ik kan heerlijk op hem leunen en samen zuchten we dan die wee weg.
Wanneer dat wat we kijken is afgelopen, besluiten we tot een potje rummicub. Er
gaat wierook aan en ik zet een stel rustige cd’s op terwijl Marco het spel
klaarzet. We zijn net begonnen als ik wel erg vaak op tafel moet springen: ik
heb ineens iedere minuut een wee van een minuut en die zijn ook een stuk
pijnlijker. Ik wil nog een keer naar de wc gaan maar kom niet verder dan de
wastafel, daar hang ik overheen terwijl ik naar onze tandenborstels en nog wat
prulletjes die daar staan kijk. Ik merk dat me daarop concentreren helpt en
neem wat mee naar de commode. Deze is even hoog als de wastafel en staat in de
achterkamer waar ik tot nu toe steeds de weeën opvang. Ook pak ik een
fotocollage van Thijs, waar hij van zijn geboorte tot 1.5 jaar in allerlei
“gradaties” te zien is. Ik heb het verschrikkelijk warm. Ik loop al een tijdje
naakt rond en maak steeds maar weer mijn gezicht nat met een koude washand. Op
een gegeven moment krijg ik een glas water in het oog waar ik van gedronken heb
en terwijl ik weer op de commode hang gooi ik de inhoud van het glas pardoes
over me heen.

Na een half uur besluiten we om 1.10 uur de verloskundige te bellen. Wanneer
zij zo’n 20 minuten later binnenkomt, ben ik ineens misselijk en grijp net naar
het dichtsbijzijnde onder handbereik, de tummytub, om in over te geven.
Charmante begroeting.
Daarna vraagt ze me op het “bevalbed” te gaan liggen om me te kunnen toucheren.
Ik blijk 3 cm ontsluiting te hebben. Het valt me nogal tegen, ik had er 6 dagen
eerder immers al 1. Maar tot mijn verbazing zegt ze dat ze haar spullen gaat
klaarzetten en sommeert ze Marco het kraamcentrum te bellen. Het kraamcentrum
belt nog terug en omdat de telefoon op dat moment onder mijn neus ligt en ik
mijn moeder verwacht die ik iets eerder had gebeld maar niet te pakken kreeg,
neem ik zelf op. Gelukkig vraagt ze al snel of ze anders mijn man kan spreken.
De verloskundige gaat de baarkruk vast klaarzetten en toucheert me een half uur
na de eerste keer weer omdat ik zeg dat ik het gevoel heb dat ik moet poepen.
Ik heb dan 5 cm. Ze zegt dat ik op het hoogtepunt van een wee wel iets mag
meeduwen, maar niet volledig omdat ik natuurlijk niet genoeg ontsluiting heb.
Op de baarkruk krijg ik even een beetje rust en ik blijf dus even lekker tegen
Marco aangeleund zitten. Wanneer het weer heftiger wordt ga ik weer rondlopen,
op de commode hangen werkt allang niet meer, en even later probeer ik weer om
weeën op de baarkruk op te vangen. Helaas was dit maar eenmalig een rustpuntje,
nu kan ik de weeën niet meer op deze manier opvangen. Ik loop maar rond door de
voor- en achterkamer en weet niet meer hoe ik het heb van de pijn. Wat valt dit
tegen zeg (ik ben bij Thijs met pijnstilling bevallen, al wist ik dit niet
duidelijk). Op een gegeven moment val ik op handen en knieën op de grond en als
dit enigzins lijkt te werken, ga ik in deze houding op de (nieuwe!!!) bank
zitten. Marco is overal waar ik maar neerplof direct bij me om me te helpen
door die weeën heen te komen. Op een gegeven moment hoor ik hem zuchten en
snauw hem toe dat hij me niet hoeft voor te doen hoe ik moet ademen. Ik zoek
zelf wel uit hoe ik die weeën op moet vangen. “Mag ik ook nog ademen?”, hoor ik
dan heel droog.

De kraamverzorgster komt rond 2.30 uur binnen en hoewel ze me een hand geeft,
krijg ik het niet echt mee. Ze is samen met de verloskundige op de achtergrond,
maar voelt me wel goed aan. Als Marco naar de slaapkamer moet omdat Thijs te
horen is, neemt zij direct zijn taak over en neemt mijn lichaam af met het
washandje. Wonder boven wonder komt Marco weer alleen terug. Thijs heeft zich
door hem laten troosten en slaapt weer, dat lukt anders nooit!
Ineens wordt ik helemaal overspoeld door persdrang. Ik pers ook direct mee,
roepend dat ik nu écht moet persen en dat ze me moet helpen. Ik denk dat ik nog
steeds niet volledig mag meepersen en vraag me af hoe ik dat in hemelsnaam voor
elkaar moet krijgen. Met moeite neem ik plaats op de baarkruk en de
verloskundige toucheert me. Dan hoor ik: “Je hebt je lichaam prima aangevoeld.
Je hoeft niets meer tegen te houden, je hebt volledige ontsluiting.” Ik mag
persen! Het is 3.00 uur en in mijn bevallingsverslag lees ik later dat op dat
moment ook mijn vliezen breken. Ik voel er echter helemaal niets van.

Wat is persen op de baarkruk lekker zeg! Ik kan helemaal op Marco hangen en me
ook nog eens op de grond afduwen.
Ik heb geen idee waarom, maar al vrij vlot vraag ik: “Is de baby er al bijna?
Nee toch?” De verloskundige of kraamverzorgster antwoordt: “Ik zie de haartjes
al.” Stomverbaasd ben ik, al heb ik geen tijd om erover na te denken. Persen
moet ik. Ik voel dat het hoofdje staat…pers nog een keer en voel haar uit me
glijden. Dan ligt ze voor me op de grond (ze is opgevangen hoor ). Het is
3.10 uur. Achter me hoor ik Marco zeggen dat hij denkt al te hebben gezien dat
het een jongetje is. De verloskundige kijkt nergens naar en weet het dus niet
als ik de baby bij me krijg en Marco vraagt wat het is. Ik kijk onder de doeken
tussen de beentjes en: “Een meisje!”
Direct hoor ik Marco emotioneel worden: “Een meisje, we hebben een meisje!” Ik
zeg niets, ben alleen maar onbeschrijflijk trots en gelukkig.

Precies op het moment dat ik overstap van de baarkruk van het bed horen we
Thijs weer. Hij wordt gelijk gehaald en even later zit hij slaapdronken naar
zijn zusje te kijken.
Daar is ze dan eindelijk: Sara…


Bij het derde verhaal hoort een beetje uitleg:
ik raakte zwanger terwijl ik en koperspiraal had. Ongepland, maar zéér gewenst. De baby had de werknaam "Cadeautje" omdat ik deze zwangerschap, die ook geweldig verliep, een heel groot cadeau vond.

04-01-2006: Uitgerekende datum
14-01-2006: Gestript door de verloskundige. Resultaat: niets
15 januari 2006:
Zoals gisteren met Veerle afgesproken bel ik vandaag aan het einde van de middag met de dienstdoende verloskundige, omdat het strippen van gisteren weinig meer heeft opgeleverd dan af en toe wat weeën. Van de dienstdoende Annet mag ik kiezen: even afwachten, óf nog een keer gestript worden. Ik kies voor het laatste omdat Thijs en Sara bij opa en oma aan het spelen zijn en Marco en ik dus even zonder hen naar de praktijk kunnen komen.
Het strippen gaat makkelijker dan gisteren en het is ook veel minder pijnlijk. Volgens Annet komt dat omdat alles al heel soepel is én omdat ik ook wat meer ontsluiting heb dan gisteren. Als we aan het bureau nog een en ander zitten te bespreken komt Christine die net dienst heeft gehad even binnen en gezamenlijk bespreken we wat er gedaan kan worden wanneer ook dit strippen niets uithaalt. Ik kan morgen nog een keer gestript worden en daarna kunnen ze dinsdag mijn vliezen breken. Ik heb er nu in ieder geval alle vertrouwen in dat we er alles aan gaan doen om niet voorbij de 42 weken en dus in het ziekenhuis te komen.

Thuis bellen we even met opa en oma om te horen of we eerst kunnen gaan eten of dat we de kinderen al moeten halen. Die blijken al aan het eten te zijn, dus Marco gooit de shoarma in de pan. Na het eten, wat mij totaal niet smaakt, haalt hij de kinderen. Ondertussen noteer ik op een papiertje wat weeën. Dat zal ik tussen18.53 uur en 20.16 uur blijven doen en na een kleine onderbreking noteert Marco ze tussen 20.56 uur en 0.24 uur. De tijd tussen de weeën varieert van 4 tot 12 minuten. Desondanks voel ik wel dat dit het toch niet is. Het frustreert me en af en toe moet ik huilen; het houdt straks vast gewoon weer op. We proberen de tijd door te komen met een potje Scrabble. Ik hoop voornamelijk dat dit me zo zal ontspannen dat het toch gaat doorzetten. Rond 0.30 uur zegt Marco dat hij toch de verloskundige gaat bellen. “Je hebt ondertussen toch 5 uur weeën,” zegt hij. Annet wil me zelf ook even aan de telefoon en vraagt me wat ik wil. Wil ik dat ze langskomt of wil ik afwachten? Ik weet het niet goed. Ze stelt voor dat ik even onder de douche ga om te kijken wat dit doet. Omdat sommige weeën toch wel heftig zijn, vraag ik Marco om bij me te blijven in de badkamer. Even later zit hij weg te sukkelen op de wc-pot en ik zeg dat we maar naar bed moeten gaan.

Ik geloof niet dat ik slaap, doezel hooguit wat.
Het is 3.00 uur als ik verandering in de weeën voel. Heftiger. Na er een paar te hebben opgevangen maak ik Marco wakker en zeg dat we maar weer uit bed moeten gaan. Hij vraagt of hij nog heel even mag blijven liggen en verzekerd me dat hij echt niet weer in slaap zal vallen. Ik ga naar beneden, naar onze oude slaapkamer die we hebben omgebouwd tot “kraamkamer”. Ik maak een foto, loop wat rond, ondertussen wat weeën opvangend en wachtend op Marco. Rond 3.30 uur zijn we allebei beneden en Marco vraagt me of hij de verloskundige moet bellen. Weer weet ik niet, om even later te zeggen dat hij inderdaad maar moet bellen. Zonder te vragen hoeveel tijd er tussen de weeën zit of iets dergelijks, zegt Annet dat ze eraan komt. Inmiddels zijn de weeën zo heftig dat ik ze niet meer alleen kan opvangen. We doen wat we bij haptonomie hebben geoefend; zijn hand tussen mijn benen zodat ik de weeën daar naartoe kan zuchten en tegelijkertijd Cadeautje ook die kant op “stuur”. Daarbij zit ik op mijn knieën naast het bed en leun met mijn bovenlichaam erop. Omdat het op klossen staat is het bed eigenlijk iets te hoog maar ik kan niet anders, dit gaat echt het lekkerste. Wanneer Annet er rond 4.15 uur is en met de doptone even naar het hartje wil luisteren, mag ik ook lekker zo blijven zitten. Na een paar weeën te hebben weggewerkt kruip ik op het bed om me te laten toucheren. De ontsluiting is 4 á 5 centimeter. Het kraamcentrum wordt gebeld, Annet haalt de rest van haar spullen en hangt een briefje op de voordeur dat de kraamverzorgster moet opbellen in plaats van aanbellen in verband met slapende Thijs en Sara. De weeën doen gemeen pijn en ik mopper wat af wanneer ik even rust heb. Dat ik moe ben en lekker wil slapen, dat het nu wel mag ophouden en dat ik het een andere keer wel doe. “Helaas” zijn de weeën meedogenloos en gaan natuurlijk gewoon door. Annet moedigt me aan en zucht af en toe met me mee. Net als bij de bevalling van Sara kan ik dit niet hebben en ik wuif ongeduldig dat ze moet ophouden. De kraamverzorgster arriveert en vraagt of ik het nog trek. “Nee”, schud ik voor ik me weer in de houding draai voor wederom een wee.

Het is 4.55 uur als ik Marco tijdens een wee hoor zeggen dat ik zit te persen. Daar was ik me totaal niet van bewust. Ik mag op de baarkruk en vraag me af hoe ik dat in hemelsnaam voor elkaar moet krijgen.
Om 5.00 uur pers ik voor het eerst. “Pats”!, mijn vliezen breken. Ging dat bij Sara langs me heen, nu zie én hoor ik het! Ik zie Annet een stukje achteruit springen van schrik en spetters op haar spijkerbroek. De kraamverzorgster vraagt of het helder is en dat is het. Daar komt de volgende perswee. Ik verlies nu helemaal alles besef van tijd en omgeving en kan alleen maar mijn lichaam volgen. “Eruit, dit kind moet eruit!!!”. In een waas volg ik de instructies om te zuchten op en dan, om 5.03 uur voel ik mijn kindje naar buiten glijden. Ik krijg hem in mijn handen en zie direct dat Cadeautje Bas is. “Hallo mannetje, hallo vent.” Ik hoor Marco achter me precies hetzelfde zeggen. Rust valt over mij heen en rustig is ook Bas, hij huilt nauwelijks. Na een tijdje stappen we over op bed, we gaan de borst eens proberen.

Het is inmiddels de vijfde dag en de tijd gaat me nu al veel te hard!
Ik wil alles in me opzuigen, alles in woorden vangen: hoe hij ruikt, hoe zacht zijn haartjes zijn, hoe hij gulzig drinkt aan de borst, het straaltje melk langs zijn mondje, zijn mooie mondje, hoe hij lijkt op Thijs en dus lijkt op Marco. Marco, mijn grote liefde, de vader van onze 3 kinderen: een zoon, een dochter en nu wederom een zoon. Wat een Cadeau!!!


Zo, dat was het
Don't you love her madly?
pi_40750856
Prachtig. Mooi geschreven en wat een fierheid klinkt er uit je verhalen.
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
pi_40751259
Mooie verhalen van iedereen.
Erg lief, blijde Amber naast Iris.
Grappig mutsje idd Owlet, is dat niet iets antroposofisch?
Lovechild, leuk om eens drie verhalen van dezelfde moeder zo na elkaar te lezen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')