abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39559124
In onze vijver zijn de afgelopen jaren heel wat jonge visjes erbij gekomen uit een paar goud- en lichtoranje gekleurde vissen. Sommigen zijn al zo'n 3 jaar oud en behoorlijk groot (verschillend van +/- 5 tot 20 cm), maar toch blijven ze praktisch allemaal zwart. Er zijn wel een paar (licht)oranje of gedeeltelijk oranje. Ze kunnen dus wel een kleurtje krijgen De 'ouders' zijn ook gewoon (licht)oranje. Maar is er ook een manier om ze allemaal oranje te krijgen? (nee, geen verf). Speciaal voer misschien?
pi_39559254
Flauwe vraag, maar zijn het wel goudvissen?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_39559325
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 23:52 schreef Palomar het volgende:
Maar is er ook een manier om ze allemaal oranje te krijgen?
Gnehe. Veel users zitten op dit moment met het omgekeerde probleem.
pi_39559407
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 23:55 schreef Lucille het volgende:
Flauwe vraag, maar zijn het wel goudvissen?
Indien je de 'ouder-vissen' bedoelt: ze hebben iig wel zo'n kleur en ooit eens gekocht bij de intratuin. Geen idee wat voor soort het precies is Voor mij is elke goudkleurige vis een goudvis.

En als je erop doelt of die kleine visjes misschien een ander soort zijn dat lijkt me niet zo. Er komen niet 'vanzelf' andere vissen in een vijver en de kleintjes lijken ook veel op de oudere vissen. Eentje is net zo groot geworden als die ouders (ze zullen wel niet groter worden in onze vijver), maar dan zwart met een beetje oranje onderkant. Verder precies dezelfde vorm etc.
pi_39559521
Volgens mij is er geen manier om het oranje worden te versnellen. Het enige wat je kan doen is wachten Ik heb ook goudvissen van 5 jaar die nog zwart zijn.
As't nait aans is, bi'n heerns ook vis
pi_39559724
Zou het ook niet helpen als ik er een paar in een kom doe binnenshuis, zodat ze misschien door het warmere water eerder oranje worden? (vooral in de winter lijkt me dit van toepassing)
pi_39560266
Goudvissen in een kom kan natuurlijk niet...ze zwemmen veel liever buiten in de vijver

Bovendien zullen sommige goudvissen altijd zwart blijven.
As't nait aans is, bi'n heerns ook vis
  zaterdag 8 juli 2006 @ 15:51:18 #8
60586 Veulen
Vlinder zonnestraal met vrij
pi_39634074
Er bestaat wel voer dat kleur geeft. Mare zwarte goudvissen zijn helemaaaaal niet lelijk. dus waarom zou je?

Echte goudkleurige vissen worden trouwens vaak witter...
I put the sexy in dyslexia
Voor paardrijles aan huis
  zaterdag 8 juli 2006 @ 15:54:08 #9
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_39634137
Veel goudvissen zonder de typische gouden kleur worden nooit mooi van kleur.
Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik denk dat de donkere kleur gewoon afkomstig is van een dominant gen en de oranje kleur recessief is.
pi_39634240
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 15:51 schreef Veulen het volgende:
Er bestaat wel voer dat kleur geeft. Mare zwarte goudvissen zijn helemaaaaal niet lelijk. dus waarom zou je?
Anders zie je ze niet goed
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 15:54 schreef Fliepke het volgende:
Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik denk dat de donkere kleur gewoon afkomstig is van een dominant gen en de oranje kleur recessief is.
Ja zoiets zal het misschien ook wel zijn. Er zijn nl. wel een paar die oranje, lichtoranje of gemengd vam kleur zijn. En die leven toch onder dezelfde omstandigheden als de rest (50 van 60 ofzo die zwart zijn).
  zaterdag 8 juli 2006 @ 16:01:43 #11
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_39634293
Een plaag is het.. in onze vijver zwemmen nu zo'n 80 van die zwarte krengen rond...
  zaterdag 8 juli 2006 @ 17:01:31 #12
60586 Veulen
Vlinder zonnestraal met vrij
pi_39635862
De stamkleur van een goudvis is zwart Als je zokt op Giebel kun je daar vast wel meer over vinden.
Overingens worden goudvissen zwart geboren. Pas na 1 tot 2 jaar worden ze lichter.
I put the sexy in dyslexia
Voor paardrijles aan huis
  dinsdag 11 juli 2006 @ 19:36:38 #13
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_39730832
Ik dacht dat ze bij de kweker een selectie hadden; alle niet goed gekleurde jonge vissen worden daarna vermalen tot vismeel. Of doen ze dat alleen bij Koi?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_39732388
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 15:54 schreef Fliepke het volgende:
Als de oranje kleur recessief is, en beide ouders zijn oranje, zullen alle kleintjes oranje moeten worden; de ouders hebben dan allebei alleen maar het recessieve gouden gen voor de kleur namelijk, en kunnen dat van zwart niet doorgeven.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 20:42:11 #15
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_39732892
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 20:24 schreef Elefes het volgende:

[..]

Als de oranje kleur recessief is, en beide ouders zijn oranje, zullen alle kleintjes oranje moeten worden; de ouders hebben dan allebei alleen maar het recessieve gouden gen voor de kleur namelijk, en kunnen dat van zwart niet doorgeven.
Zie je. Ik wist dat er een gat in zat.
Nou we wachten op de goudvissen expert
pi_39749169
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 20:24 schreef Elefes het volgende:

[..]

En zelfs al zou het omgedraaid zijn, goud dominant en zwart recessief (oftewel de ouders tonen het zwart niet maar kunnen het wel aan kroost doorgeven) dan zou statistisch gezien maar 25% van de nakomelingen zwart zijn.

Geen goede theorie nee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')