abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39548390
Vandaag had ik mijn intakegesprek bij de psycholoog wegens onverwerkte gebeurtenissen uit mijn jeugd, het moeilijk omgaan met emoties, en depressie. Mijn psycholoog werkt met de EMDR therapie, heeft iemand hier ervaringen mee en hoe was het resultaat?
quote:
Wat is EMDR?

Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van traumatische ervaringen. Dit kan zijn een schokkende ervaring, zoals een verkeersongeval of een geweldsmisdrijf. Maar ook voor andere ervaringen die veel invloed hebben gehad op de ontwikkeling van iemands leven zoals pesterijen of krenkingen in de jeugd, die in het hier-en-nu nog steeds invloed hebben kan de methode gebruikt worden.
EMDR is een relatief nieuwe therapie. Een eerste versie van EMDR werd in 1989 beschreven door de ontwikkelaarster ervan, de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro. In de jaren daarna werd deze procedure verder uitgewerkt en ontwikkelde EMDR zich tot een volwaardige therapeutische methode.

Waarvoor is EMDR bedoeld?

Bepaalde gebeurtenissen kunnen diep ingrijpen in het leven van mensen. Een groot deel van de getroffenen 'verwerken' deze ervaringen op eigen kracht. Bij anderen ontwikkelen zich psychische klachten. Vaak gaat het om zich opdringende herinneringen aan de schokkende gebeurtenis, waaronder angstwekkende beelden (herbelevingen; 'flashbacks') en nachtmerries. Andere klachten die vaak voorkomen zijn schrik- en vermijdingsreacties. Als er aan bepaalde criteria wordt voldaan spreekt men van een 'post traumatische stress-stoornis' (PTSS).
Ofschoon PTSS nog steeds als het primaire indicatiegebied voor EMDR wordt beschouwd hebben de ervaringen met de toepassing van deze behandelmethode de afgelopen jaren laten zien dat het mogelijk is een grote verscheidenheid aan psychische aandoeningen en klachten te behandelen, die gepaard gaan met vermijdingsgedrag, somberheid en/of gevoelens van angst, schaamte, verdriet, schuld of boosheid. Uitgangspunt is telkens dat deze klachten zijn ontstaan als gevolg van een of meer beschadigende ervaringen. Daarmee worden gebeurtenissen bedoeld die dusdanige sporen hebben nagelaten in het geheugen van de persoon, dat hij of zij er nu nog steeds last van heeft. Voorbeelden daarvan zijn emotionele verwaarlozing, akelige ervaringen op medisch gebied, verlieservaringen, werkgerelateerde gebeurtenissen en andere schokkende, schaamtevolle of anderszins ingrijpende ervaringen. De belangrijkste insteek van de EMDR therapeut is de cliënt te helpen de herinneringen aan deze gebeurtenissen te verwerken, met de bedoeling daarmee de klachten te verminderen of te laten verdwijnen.

Werkt EMDR?
Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van EMDR. Uit de resultaten blijkt dat cliënten goed op EMDR reageren. EMDR is een kortdurende therapievorm. Als het gaat om een trauma na een eenmalige ingrijpende gebeurtenis dan zijn mensen vaak al na enkele zittingen in staat om de normale dagelijkse bezigheden weer op te pakken.
Hoe weet je of EMDR kan worden toegepast? In het begin van de therapie zal uw EMDR-therapeut uitgebreid aandacht besteden aan de oorzaak en achtergronden van de klachten. Daarnaast wordt er een taxatie gemaakt van een aantal individuele kenmerken waaronder de persoonlijke draagkracht en de last die men van de klachten ondervindt. Hieruit zal blijken of een gerichte traumabehandeling op dat moment noodzakelijk of nodig is, en of daarvoor EMDR kan worden gebruikt.

Hoe gaat EMDR in z'n werk?

De therapeut zal vragen aan de gebeurtenis terug te denken inclusief de bijbehorende beelden, gedachten en gevoelens. Eerst gebeurt dit om meer informatie over de traumatische beleving te verzamelen. Daarna wordt het verwerkingsproces opgestart. De therapeut zal vragen de gebeurtenis opnieuw voor de geest te halen. Maar nu gebeurt dit in combinatie met een afleidende stimulus. Doorgaans zal dat de hand van de therapeut zijn. De therapeut zal vragen de aandacht hierop te richten en daarna de hand op ongeveer 30 centimeter afstand, voor het gezicht langs, heen en weer bewegen. Een ander methode gebeurt door middel van een koptelefoon waarbij geluiden afwisselend rechts en links worden aangeboden. Na elke set wordt er even rust genomen. De therapeut zal de cliënt dan vragen wat er in gedachten naar boven komt. De EMDR procedure brengt doorgaans een stroom van gedachten en beelden op gang, maar soms ook gevoelens en lichamelijke sensaties. Vaak verandert er wat. De cliënt wordt na elke set oogbewegingen gevraagd zich te concentreren op de meest opvallende verandering, waarna er een nieuwe set volgt.

Wat zijn de te verwachten effecten?

De aangeboden sets oogbewegingen of geluiden zullen er langzamerhand toe leiden dat de herinnering haar kracht en emotionele lading verliest. Het wordt dus steeds gemakkelijker aan de oorspronkelijke gebeurtenis terug te denken. In veel gevallen veranderen ook de herinneringsbeelden zelf en worden ze bijvoorbeeld waziger of kleiner. Maar het kan ook zijn dat minder onprettige aspecten van dezelfde situatie naar voren komen. Een andere mogelijkheid is dat er spontaan nieuwe gedachten of inzichten ontstaan die een andere, minder bedreigende, betekenis aan de gebeurtenis geven. Deze effecten dragen ertoe bij dat de schokkende ervaring steeds meer een plek krijgt in de levensgeschiedenis van de persoon.

Zijn er ook nadelen?

Na afloop van een EMDR therapie kunnen de effecten nog even doorwerken. Dat is natuurlijk goed. Toch kan dit in sommige gevallen de cliënt het idee geven even de regie kwijt te zijn. Bijvoorbeeld als er nieuwe beelden of gevoelens naar boven komen. Vaak is het dan een geruststelling om te weten dat dit in de regel niet langer dan drie dagen aanhoudt. Daarna is er als het ware een nieuw evenwicht ontstaan. Het is aan te bevelen een dagboekje bij te houden en op te schrijven wat er naar boven komt. Deze dingen kunnen dan in de volgende zitting aan de orde komen.

Wat is het werkingsmechanisme van EMDR?

Hoe EMDR precies werkt is nog onduidelijk. Een mogelijke verklaring voor de effecten van EMDR is dat de procedure leidt tot versnelde informatieverwerking. Denkbaar is dat combinatie van het sterk denken aan de traumatische gebeurtenis en de aandacht voor de afleidende stimulus er voor zorgt dat het natuurlijk verwerkingssysteem wordt gestimuleerd. Een wisselwerking tussen de twee hersenhelften die door deze methode gestimuleerd wordt waardoor verstand en gevoel geïntegreerd worden is een andere veronderstelling waarom deze methode werkt. Toekomstig onderzoek zal uit moeten maken hoe de waargenomen effecten het best kunnen worden verklaard.

http://www.emdr.nl
pi_39548536
Mijn psycholoog doet het trouwens met een koptelefoon met geluidjes, niet met oogbewegingen
pi_39550091
Mijn psych wou dat ook met mij doen, met handbewegingen, maar dat wou ik niet.

Ik wil geen kutherinneringen ophalen
pi_39550744
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 19:50 schreef Lollifant het volgende:
Mijn psych wou dat ook met mij doen, met handbewegingen, maar dat wou ik niet.

Ik wil geen kutherinneringen ophalen
maar hoe wil je ze anders verwerken
pi_39551537
Aparte methode, het klinkt eigenlijk ook vrij spiritueel in de oren. Misschien is het wel de truc dat men gelooft dat dit hem helpt en gelukkiger maakt en dat hij dat daadwerkelijk ook wordt. Zelf heb ik nog nooit van een dergelijke methode gehoord.

Persoonlijk denk ik dat relativeren van bepaalde gebeurtenissen de beste methode is om bepaalde ervaringen in je leven te accepteren.
pi_39552488
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 20:41 schreef Friek_ het volgende:
Aparte methode, het klinkt eigenlijk ook vrij spiritueel in de oren. Misschien is het wel de truc dat men gelooft dat dit hem helpt en gelukkiger maakt en dat hij dat daadwerkelijk ook wordt. Zelf heb ik nog nooit van een dergelijke methode gehoord.

Persoonlijk denk ik dat relativeren van bepaalde gebeurtenissen de beste methode is om bepaalde ervaringen in je leven te accepteren.
Dan moet je wel kunnen relativeren en dat kan ik dus niet En zo spiritueel vind ik het niet klinken hoor Dat met die hand is misschien wel een beetje zweverig, maar met dat koptelefoontje met geluidjes vind ik niet echt spiritueel
pi_39553607
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 21:07 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Dan moet je wel kunnen relativeren en dat kan ik dus niet En zo spiritueel vind ik het niet klinken hoor Dat met die hand is misschien wel een beetje zweverig, maar met dat koptelefoontje met geluidjes vind ik niet echt spiritueel
Iedereen kan relativeren, elk mens heeft immers verstand (alleen kiest hij/zij ervoor om deze te gebruiken of niet).

Maar goed, psychologie is sowieso maar een erg ingewikkelde wetenschap.
pi_39554084
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 20:14 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ik heb er een keer overgepraat, en voor de rest denk ik er niet meer aan. Ik weet niet of het goed is verwerkt, maar ja, het gaat nu prima met me, dus het zal wel goed zijn.

Ik vind het trouwens niet zweverig. Die hand (of koptelefoon) is bedoeld om je af te leiden, het kan dus in principe alles zijn, als het maar beweegt (of veranderd) en je er je aandacht op kan vestigen.
pi_39589376
maar goed, ik ben dus op zoek naar iemand die er echt ervaring mee heeft, anyone?
pi_39589524
EMDR is een effectieve methode van de psychiatrie. Ik heb zelf geen ervaring er mee (geen trauma's opgedaan), maar doe wel geneeskunde en heb eea gehoord over deze therapie. Ook therapeuten staan versteld van het gemak en het (grote!) effect van EMDR. Ik kan me voorstellen dat mensen het zweverig vinden, maar dat is het niet
En zelfs als je er vrij sceptisch tegenover staat... baat het niet dan schaadt niet, dus probeer het eens. Ik denk dat het effect groter is dan je verwacht
pi_39591031
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 20:14 schreef Sylvana het volgende:

[..]

't Is toch geen SPH-aangepraat gedoe he?
Laat je niet gek maken.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_39591219
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 00:05 schreef Biancavia het volgende:

[..]

't Is toch geen SPH-aangepraat gedoe he?
Laat je niet gek maken.
nee dat is het niet, maar door de ervaringen uit mijn jeugd en me toestand van nu liep ik dus wel vast in me SPH-opleiding en ben ik dus tijdelijk gestopt
pi_39591359
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 00:11 schreef Sylvana het volgende:

[..]

nee dat is het niet, maar door de ervaringen uit mijn jeugd en me toestand van nu liep ik dus wel vast in me SPH-opleiding en ben ik dus tijdelijk gestopt
Okee. Als ze je maar niets hebben aangepraat daar.
Zelf moest ik eerst van zo'n afgedankte therapeut Gestaltt therapie volgen, was ik hooggevoelig (niks SPH, HSP!) en vervolgens depressief.

Ik heb persoonlijk trouwens geen ervaring met EMDR, maar ik vind het wel interessant en ik geloof ik zeker wel dat het kan werken.

Is het al zeker dat je EMDR therapie gaat volgen?
  vrijdag 7 juli 2006 @ 00:19:22 #14
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_39591471
Ik heb dat ook gehad, met die geluidjes via de koptelefoon. Eerst de herinnering voor de geest halen, dan de geluidjes, en dan vroeg mijn therapeute me gewoon mijn gedachten de vrije loop te laten gaan.

Volgens mij heeft het bij mij niet echt geholpen. Ik moest de pijn die ik voelde bij de herinnering een cijfer geven maar ik vond het erg lastig om tussen de gradaties een verschil te voelen.
pi_39591728
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 00:15 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Okee. Als ze je maar niets hebben aangepraat daar.
Zelf moest ik eerst van zo'n afgedankte therapeut Gestaltt therapie volgen, was ik hooggevoelig (niks SPH, HSP!) en vervolgens depressief.

Ik heb persoonlijk trouwens geen ervaring met EMDR, maar ik vind het wel interessant en ik geloof ik zeker wel dat het kan werken.

Is het al zeker dat je EMDR therapie gaat volgen?
jup dat is al zeker ja
pi_39591772
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 00:19 schreef sleepflower het volgende:
Ik heb dat ook gehad, met die geluidjes via de koptelefoon. Eerst de herinnering voor de geest halen, dan de geluidjes, en dan vroeg mijn therapeute me gewoon mijn gedachten de vrije loop te laten gaan.

Volgens mij heeft het bij mij niet echt geholpen. Ik moest de pijn die ik voelde bij de herinnering een cijfer geven maar ik vond het erg lastig om tussen de gradaties een verschil te voelen.
Hhmm, dat ljikt mij ook wel lastig ja

Hoeevel sessies heb ej gehad van hoelang? Ik heb maandag de 17e gelijk een dubbele sessie, dus 1,5 uur, lijkt me wel erg zwaar, maar aan de ene kant ook wel makkelijk, als je eenmaal aan het praten bent dat je niet zo snel weer hoeft te stoppen omdat de tijd om is.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 00:37:02 #17
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_39591989
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 00:30 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Hhmm, dat ljikt mij ook wel lastig ja

Hoeevel sessies heb ej gehad van hoelang? Ik heb maandag de 17e gelijk een dubbele sessie, dus 1,5 uur, lijkt me wel erg zwaar, maar aan de ene kant ook wel makkelijk, als je eenmaal aan het praten bent dat je niet zo snel weer hoeft te stoppen omdat de tijd om is.
Die van mij waren niet zo lang, maar ik deed ook andere dingen met mijn therapeute (dat EMDR was meer een experiment om te kijken of het zou helpen). Volgens mij hebben we het een half uur gedaan, en dan drie of vier sessies. Misschien is dat wel te weinig maar ik voelde niet dat ik er wat aan had. Misschien helpt het bij jou wel, hoor.
pi_39597975
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 00:37 schreef sleepflower het volgende:

[..]

Die van mij waren niet zo lang, maar ik deed ook andere dingen met mijn therapeute (dat EMDR was meer een experiment om te kijken of het zou helpen). Volgens mij hebben we het een half uur gedaan, en dan drie of vier sessies. Misschien is dat wel te weinig maar ik voelde niet dat ik er wat aan had. Misschien helpt het bij jou wel, hoor.
EMDR therapie is het enige wat ik doe met me psycholoog, alle psychologen in die praktijk doen het en het geeft volgens hun goeie resultaten en je hebt geen 12 behandelingen nodig ( zoveel wordt vergoedt bij mij) maar een stuk of 6 tot 10. Maar wil gewoon ff van andere mensen horen dat het goeie resultaten geeft en ervaringen uitwisselen dus
pi_39600626
Ik heb ook EMDR gehad en mijn zus ook, wel beide voor iets anders. Ik studeer Psychologie en ik heb er ook een paper over geschreven. Bij mij werkte het wel heel goed, maar ik had niet echt een heel dramatisch trauma. Het was echter wel een nare gebeurtenis waar ik nog steeds last van had. Ik merkte dat ik door EMDR het gebeuren heel anders begon te zien. Voorheen gaf ik mijzelf de schuld, en nu kon ik dat realistischer zien. Bij mijn zus heeft het redelijk geholpen zegt ze, ze wil daar nooit zoveel over zeggen.

Ik denk dat EMDR een heel goede therapie is voor mensen die niet de behoefte hebben om elke keer weer het gebeuren te vertellen en te voelen. Zoals bij exposure wel gebeurt. Echter, uit onderzoeken blijkt dat EMDR inderdaad effectief is maar lijkt Exposure nog steeds effectiever.
Je kunt iemand geen klootzak noemen, zonder klootzakkigheid in je eigen leven binnen te halen.
pi_39601046
En werkt EMDR nou niet alleen bij PTSS, maar bijvoorbeeld ook bij fobieën?
pi_39601477
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 12:04 schreef Biancavia het volgende:
En werkt EMDR nou niet alleen bij PTSS, maar bijvoorbeeld ook bij fobieën?
Volgens mij wel, ik heb laatst op tijdens een college gezien dat iemand een tiener met een spinnenfobie behandelde met EMDR. EMDR is ook een vorm van exposure, dus op zich is het logisch dat het kan werken voor iemand met een fobie.
E più mi vorrai e meno mi vedrai
E meno mi vorrai e più sarò con te
pi_39601737
Ik werk bij een angstbehandelcentrum (niet als psycholoog maar als tektschrijver) en daar passen ze ook EMDR toe. Het werkt echt uitstekend. Het is verbijsterend om te zien hoe mensen op kunnen knappen door zo'n sessie.

EMDR werkt vooral bij trauma's. Soms ook bij fobieën, meestal als die fobie ontstaan is door een trauma - maar de meeste fobieën worden NIET veroorzaakt door een trauma. Dit is even heel kort door de bocht geformuleerd. Wanneer je een spinnenfobie hebt en geconfronteerd wordt met zo'n achtpoter, kan dat ook weer traumatisch zjin namelijk. Het neutraliseert de beladenheid van gruwelijke gebeurtenissen, dingen die je in gedachten steeds maar herbeleeft.
pi_39852527
maandag de eerste (dubbele) sessie, ben echt benieuwd of het bij mij ook echt werkt en hoe het zal gaan allemaal, ben er wel beetje zenuwachtig voor, toch wel spannend...
pi_39910520
Damn, het was echt superheftig. Ik had een dubbele sessie, dus 1,5 uur. Ik moest een beeld van vroeger voor de geest halen waar ik nog veel mee zat. Bij mij was dat dat ik zo gepest ben en als beeld had ik daarbij dat ik op het schoolplein in een kruipbuis zat, in me eentje, zat te huilen en dat er nooit iemand naar me toe kwam om te vragen wat er was, zelfs de leraren niet. Ik kreeg een koptelefoon op, moest dat beeld voor me halen en dan kreeg ik 20-30 seconden piepjes te horen. Na die tijd werden de piepjes stopgezet en moest ik de eerste gedachte die bij me opkwam zeggen. Dat herhaalde zich heel vaak. Gedachtes die bijvoorbeeld bij me opkwamen waren "eenzaam" "huilen" "aan mijn lot overgelaten" "boos dat niemand wat deed" enzovoort. Die sessies herhaalde zich steeds, steeds moest ik dat beeld weer voor me halen, er aan denken en me gedachtes en gevoelens vertellen. En dat dus 1,5 uur lang, en na elke "sessie" vertellen of de spanning opliep, afnam, of gelijk bleef. Ik vond het echt confronterend en heftig om die beelden weer voor me te zien, er zo mee bezig zijn, me helemaal in te leven over hoe ik me voelde, wat ik dacht en wat ik wilde ( bijvoorbeeld dat ik aandacht kreeg van de leraren/ me ouders)

Als huiswerk moet ik brieven gaan schrijven aan de mensen van toen, die ik het kwalijk neem dat ze toen niks gedaan hebben en wat ik graag wilde dat ze wel gedaan hadden en hoe ik me voelde onder de situatie. En dan vrijdag heb ik weer een dubbele sessie.
pi_39910757
Dat klinkt inderdaad wel heel heftig, Sylvana.
Ik neem aan dat je nu nog niet echt iets kan zeggen over of je er iets aan hebt, daar zullen nog wel wat sessie voor nodig zijn.
Die brieven schrijven is denk ik ook wel erg confronterend.

En ga je dan bij die sessie vrijdag weer verder met hetzelfde of dan weer met een andere situatie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')