quote:IAAF vraagt opheldering
Van onze Telesportredactie
MONTE CARLO, zaterdag
De internationale atletiekfederatie IAAF zal bij de Spaanse justitie informatie opvragen over de dopingaffaire rondom de arts Eufemiano Fuentes, bij wie volgens eigen zeggen talloze wielrenners, voetballers, tennissers en atleten over de vloer kwamen.
De Spaanse autoriteiten verklaarden naar aanleiding van alle geruchten die volgden op de uitsluiting van een aantal wielrenners uit de Tour de France dat er geen tennissers en voetballers als verdachten werden aangemerkt. Over atleten werd daarentegen gezwegen. Eerder was de atletiek al verdacht geraakt, omdat zakken bloed met daarop de data van de komende EK in Gothenburg (7 t/m 13 augustus) bij Fuentes waren aangetroffen.
Sterke argumentatie! Als er nou een sport is waar de toppers chronisch ondertraind zijn en waar je dus waar wat extra conditietraining (op wat voor manier dan ook) handig zou zijn, is het voetbal wel.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 14:21 schreef zjroentje het volgende:
Ik geloof er ook geen zak van dat er geen voetballers betrokken zijn.
quote:'Dopingarts' stelt gezondheid voorop
MADRID - Eufemiano Fuentes, de dokter die de spil is in het Spaanse dopingschandaal, heeft maandag in het in Valencia verschijnende dagblad Las Provincias gezegd dat hij de gezondheid van zijn cliënten te allen tijde belangrijker vindt dan dopingbepalingen in de sport. Om hun fysiek welbevinden te garanderen is hij dus bereid die reglementen zonodig te overtreden.
,,Als dokter moet ik in de eerste plaats de gezondheid van mijn patiënten beschermen. Als dat kan met het respecteren van de dopingregels dan doe ik dat. Als dat niet mogelijk is, dan maar niet. De gezondheid van een sporter is vele malen belangrijker dan welke sportregel ook. Als ik me niet aan de regels kan houden dan sluit ik m’n ogen en denk alleen aan het belang van de aan mijn zorgen toevertrouwde persoon.’’
Fuentes maakte nogmaals duidelijk dat hij niks verkeerds of gevaarlijks heeft gedaan bij de medische behandelingen. Zijn proces, dat later deze maand (20 juli) begint, zal daarom in het teken staan van de juridische tegenstrijdigheden tussen de patiëntenzorg enerzijds en de sportbepalingen ten aanzien van doping anderzijds.
Doping is in Spanje geen overtreding van criminele aard. Fuentes is dan ook aangeklaagd wegens praktijken die indruisen tegen de publieke gezondheidszorg. ,,Je kunt niet iemand van iets beschuldigen en hem wegens iets anders voor de rechter slepen. Ik heb, vindt men, iets misdaan tegen de gezondheidszorg, maar de media voeren een parallel proces wegens doping,’’ stelt Fuentes in de krant.
Hoewel de aandacht zich bij de onderzoeken vooral richtte op wielrenners zei de ’dopingdokter’ vorige week al dat hij nog verscheidene andere sportlieden begeleidde, onder wie voetballers en tennissers. Hun identiteit wordt echter zorgvuldig geheim gehouden
Serieus? Ik dacht dat andere renners wel een eigen dokter zouden hebben.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 12:03 schreef SaintOfKillers het volgende:
Verder wist hij ook te vertellen dat, indien hij een lijst moet vrijgeven van iedereen die ooit bij hem de revue is gepasseerd, waarschijnlijk alleen de Tour-directie Parijs haalt.
Ik denk dat straks enkel de wielersport er schade van zal ondervinden (al zal ook daar het een en ander onder het vloerkleed worden geschoven), de doofpot bij andere sporten is echt vele malen groter vrees ik.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 12:26 schreef Ericr het volgende:
Smerig zaakje,met veel tamtam de wereld in gekomen en als puntje bij paaltje komt zullen er waarschijnlijk weinig sporters bestraft worden.
Ik vind een grote schoonmaak ook primaquote:Op dinsdag 11 juli 2006 12:42 schreef Ericr het volgende:
Het is geen schade, op deze manier krijgen anderen een kans en gelet op de terugval van sommigen in deze Tour heb je goede kans dat schone of schonere renners nu de kans krijgen. Volledig schoon steek ik mijn hand niet voor in het vuur, maar de tijdrit was een openbaring. In de tijd van Ullrich en Armstrong had de winnaar waarschijnljk 52 Km/uur gereden.
quote:No athletes implicated in Spain doping scandal
LONDON, July 27 (Reuters) - No track and field athletes are involved in a Spanish investigation into doping, the International Association of Athletics Federations (IAAF) said on Thursday.
In a statement on their Web site, the IAAF said its president Lamine Diack had contacted the Spanish Ministry of Sport and received a letter confirming that the investigation was linked only to the sport of cycling.
"In this letter, the Minister confirms that his report from Spain's Guardia Civil, which is the entity carrying out the investigation, does not include any athletes' names or the identification of any other people except those directly related to the sport of cycling," the IAAF said.
The doctor at the centre of the inquiry, Eufemiano Fuentes, has said he treated athletes, footballers and tennis players as well as cyclists.
Tour de France favourites Jan Ullrich, Ivan Basso and Francisco Mancebo were among nine riders withdrawn on the eve of the race after being included on a list of over 50 professional cyclists involved in the probe.
The investigation came to light when the Spanish Civil Guard raided addresses in Madrid and Zaragoza in May and found large quantities of anabolic steroids, equipment used for blood transfusions and more than 100 bags of frozen blood.
http://sport.guardian.co.(...)/0,,-5977267,00.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |