Stukje voorkennis:
Ik ga volgend jaar na de zomervakantie CMD doen in Rotterdam.
Communicatie & Multimedia Design (kort door de bocht: webdesign met marketing enzo) is al jaren een HBO-opleiding met een numerus fixus. Die numurus fixus is er niet voor niets en werd altijd gehandhaafd door intake-gesprekken. Dat systeem was volgens de IBG illegaal en is dus gewijzigd in een loting zoals ze die bij wel meer studies kennen. Waarom het oude systeem beter was voor CMD leg ik je graag een andere keer uit (of wellicht een andere CMD'er).CMD is dus een lotingstudie zonder intakes geworden. En daar hoort wat papierwerk enzo bij. Krijg je om half 2 een telefoontje van de IBG dat ze wel mijn diploma maar nog niet mijn cijferlijst hadden ontvangen en dat ze die voor woensdag moeten hebben. Dus ik gelijk mijn cijferlijst op de bus gegooid. toen ik dat had gedaan, bekroop mij toch de vraag "waarom zouden ze die eigenlijk nodig hebben als ze al mijn diploma hebben, in de IBG-brief stond toch duidelijk óf".
Dus ik even terug gebeld.
"Waarom hebben jullie die eigenlijk nodig?"
"Dan berekenen we je gemiddelde waarmee je aan de loting mee gaat doen."
"Maar bij CMD letten ze toch niet op je cijfers?"
"Jawel."
"Maar toen ik het zelf had gevraagd op de open dag, zeiden ze van niet. Maak ik meer kans met mijn gymnasium?"
"Nee. We kijken gewoon naar je gemiddelde."
Godver de godver de godver. Daar sta je dan met je gemiddelde van 6,4. Ik had dus net zo goed GEEN 6 jaar VWO kunnen doen en gewoon met een 7.5 kunnen slagen op de havo.
Het ergste van alles is nog, dat ik terug moet bellen om er dan achter te komen dat ze naar mijn cijfers kijken. Dat heeft niemand mij ooit verteld. Bij studies als geneeskunde snap ik wel dat je een 7,5 voor biologie moet hebben. Maar wat interesseert CMD het nou dat ik ooit in de 4e geschiedenis 1 met een 7 heb afgesloten?
Waarom kan ik wel met mijn 6 jaar VWO zonder problemen geologie, frans, geschiedenis of filosofie gaan studeren in Leiden en iemand met havo niet, maar moet ik wel voor CMD inloten? Dat er een nummerus fixus is snap ik helemaal, maar dat er op deze wijze een selectie wordt gemaakt vind ik ronduit belachelijk en zeker omdat het dus geen klote uitmaakt of je mbo niveau 4, havo of vwo (gymnasium zelfs
![]()
) hebt.