quote:Ten Cate: "Ik begin blanco"
03 juli 2006, 14:27
Door: Robert Haarman
Vandaag heeft de selectie van Ajax de training hervat. Henk ten Cate gaf voor de training op een persconferentie zijn visie op het komende seizoen. Acht nieuwe spelers (incluis Klaas-Jan Huntelaar) moeten bij Ajax zestien vertrokken spelers doen vergeten.
Met spelers als Jaap Stam, Kenneth Perez en Gabri heeft Ajax duidelijk meer ervaring in huis gehaald. Martin van Geel zei hierover: "We hebben geprobeerd meer balans in de selectie aan te brengen."
Voor Ten Cate is het erg belangrijk om met een volledig schone lei te beginnen, zo benadrukte hij op de persconferentie: "Ik wil niets weten van wat hier gebeurd is, ik wil hier volledig blanco beginnen."
"Alle jongens die zijn aangetrokken behalve Michael Krohn-Dehli en Jaap Stam zijn in overleg met mij aangetrokken", zo sprak Ten Cate. Dat Stam al was aangetrokken voor Ten Cate werd aangesteld vond de voormalig assistent van Frank Rijkaard duidelijk niet vervelend: "Ik ben ontzettend blij met Jaap Stam zoals iedere topclub in Europa blij zou zijn met Jaap Stam."
De nieuwe trainer heeft veel vertrouwen in zijn selectie: "Met deze selectie moeten we in staat zijn vol voor het kampioenschap te gaan." Op een vraag wat de sterkste basiself zou zijn antwoordde Ten Cate wijselijk: "Ik heb wel een plaatje in mijn hoofd hoe we moeten gaan spelen maar nog niet welke spelers dat moeten gaan invullen."
Aaron Winter en Frank de Boer kunnen volgens Ten Cate van grote waarde zijn voor zijn selectie: "De grootste uitdaging is het om het elftal goed te laten voetballen. Met de mensen om me heen, jongens die op het hoogste niveau hebben gespeeld, jongens als Winter en de Boer, moet dat lukken. Daar kunnen de jonge jongens veel van leren."
Opvallend openhartig was Martin van Geel over Edgar Davids. Van Geel gaf aan dat Ajax Davids alle tijd en ruimte heeft gegeven na te denken over een door Ajax gedaan aanbod. Uiteindelijk heeft Ajax, aldus van Geel, via de zaakwaarnemer van Davids vernomen dat Davids' hart momenteel nog meer in Londen dan in Amsterdam ligt.
Tenslotte ging Ten Cate in op de prestaties van het Nederlands elftal: "In mijn visie zijn de Ajax-internationals op verkeerde posities gebruikt. De kwaliteiten van het Nederlands elftal zijn schromelijk overschat. Als je denkt dat het Nederlands elftal wereldkampioen zou kunnen worden dan kijk je niet verder dan je neus lang is."
Want? Met Makaay, Seedorf, Davids, Huntelaar was het ineens wel gelukt?quote:Op maandag 3 juli 2006 14:42 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Ach, San Marco heeft tot het WK verschrikkelijk veel geluk gehad en is tijdens het WK gigantisch hard door de mand gevallen, een ervaren coach had Oranje verder gebracht tijdens dit WK, zeker gezien de mogelijkheden. Maar goed, dat is wellciht persoonlijk.
Ik heb geen een keer met plezier zitten kijken naar het Nederlands elftal op de eerste helft tegen Duitsland na. Oersaai al die wedstrijden.quote:Op maandag 3 juli 2006 14:48 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Want? Met Makaay, Seedorf, Davids, Huntelaar was het ineens wel gelukt?
Ik had de laatste twee jaar wel weer plezier om naar het Nederlands elftal te kijken, ipv onder Advocaat. Eindelijk werd er naar een systeem en posities en grotendeels vorm gekeken, ipv de gevestigde namen die eigenlijk niets aan het interlandvoetbal toevoegde, ook al waren ze sterren bij de club.
Nee, alleen dat Ogararu veel bekeken is door Ajax scouts en van Geel zelf.quote:Op maandag 3 juli 2006 14:48 schreef JeroenV het volgende:
Eventueel dus 3-4-3 als Urby er niet is? En dan met Heit, Stam en Vermaelen ofzo?Zei hij verder nog wat over de gedane aankopen? Wie er rechtsback wordt bijvoorbeeld?
Gentenaar had bij zijn vorige club ook 30.quote:Op maandag 3 juli 2006 14:32 schreef Trancelocator het volgende:
Gentenaar 30 en Vermeer 12, wat betekent dat? Of niets?
Verder zijn dus Vertonghen, Poepon en Van Duin erbij gehaald.
Ben ik met je eensquote:Op maandag 3 juli 2006 15:21 schreef F1Bas het volgende:
Hebben we toch niet wat weining middenvelders? Als je die 2 jonkies ook niet meetelt.
Als je naar de huidige mediasche staf kijkt, zou je uit moeten gaan van negen middenvelders voor drie posities en dus mogen er nog wat bij komen. Patrick Vieira? Steven Defour? Denny Landzaat?quote:Op maandag 3 juli 2006 15:21 schreef F1Bas het volgende:
Hebben we toch niet wat weining middenvelders? Als je die 2 jonkies ook niet meetelt.
De nieuwe shirtsquote:Op maandag 3 juli 2006 15:15 schreef Trancelocator het volgende:
Foto's van de training (komen regelmatig nieuwe bij):
http://highlow.nl/CMS/index.php?option=content&task=view&id=325
Denk dat er niemand meer bij komtquote:Op maandag 3 juli 2006 15:27 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Als je naar de huidige mediasche staf kijkt, zou je uit moeten gaan van negen middenvelders voor drie posities en dus mogen er nog wat bij komen. Patrick Vieira? Steven Defour? Denny Landzaat?
Wie zegt dat zij weggaan. Ik hoop dat ze vertrekken maar ik denk dat ze blijven.quote:Op maandag 3 juli 2006 16:04 schreef Mangoworks2002 het volgende:
komt dus nog een spits (ipv Chari) en een verdediger (ipv Grygera).... Die koreaan en Vieira?
Inderdaad. Leuk gedaan.quote:Op maandag 3 juli 2006 16:04 schreef Mangoworks2002 het volgende:
ook mooi... Frank de Boer met STAGE op de borst
Doe eens streamen.quote:Op maandag 3 juli 2006 16:17 schreef jna het volgende:
Over 13 minuten de training nogmaals bij AT5
Weinig?quote:Op maandag 3 juli 2006 16:44 schreef Gelderland het volgende:
weinig mensen zeg, bij de training
Dat ga ik ook wel ff kijken denk ik, en daarnaast ook Van Geel bij Sportzomer.quote:Op maandag 3 juli 2006 16:23 schreef Pritt het volgende:
Lijkt me dat vanavond bij studio sport wel uitgezonden wordt.
Dat gebeurt elk jaar met de eerste training.
jezus zeg alweerquote:Op maandag 3 juli 2006 16:53 schreef S-Two het volgende:
[..]
Dat ga ik ook wel ff kijken denk ik, en daarnaast ook Van Geel bij Sportzomer.
Feyenoord heeft niets te melden/ is niet interesant.. of moet het zijn dat Holman bij de Feyenoord selectie zit?quote:
Mannetje of 2000, vind je dat weinig?quote:Op maandag 3 juli 2006 16:44 schreef Gelderland het volgende:
weinig mensen zeg, bij de training
quote:Start 06-07: Welcome to Stamsterdam
3-7-2006 Honderden Ajax-supporters wonen maandagmiddag de eerste training van het eerste elftal ter voorbereiding op het nieuwe seizoen bij.
Met vuurwerk, de bekende greatest hits from the F-side en een spandoek met de tekst WELCOME TO STAMSTERDAM van Vak 410 is ook voor de Ajax-aanhanger het seizoen weer begonnen.
Alle nieuwe spelers zijn voor het eerst te bewonderen: Stam, Perez, Gabri, Roger Garcia, Gentenaar, Ogagaru en Krohn-Dehli. Spelers die ook WK international waren zijn nog twee weken op vakantie.
quote:Op maandag 3 juli 2006 16:53 schreef S-Two het volgende:
[..]
Dat ga ik ook wel ff kijken denk ik, en daarnaast ook Van Geel bij Sportzomer.
quote:Op maandag 3 juli 2006 15:04 schreef Urquhart het volgende:
Vanavond zit Ten Cate bij Sportzomer
quote:Ten Cate ziet de zon schijnen boven de ArenA
Amsterdam, 3 juli 2006
Hoofdtrainer Henk ten Cate en technisch directeur Martin van Geel gaven maandagmiddag met een persconferentie het startschot voor het seizoen 2006-2007. Voorafgaand aan de eerste training van Ajax sprak een vastberaden Ten Cate: ,,We staan aan het begin van een mooie periode.''
Martin van Geel begon de persbijeenkomst met het bespreken van de huidige selectie van Ajax. ,,Bij de samenstelling van de selectie hebben we nadrukkelijk gezocht naar balans. Die tussen ervaring en jong talent, tussen fysiek, techniek, tactiek en mentaliteit en de balans tussen verschillende typen spelers. Zodat de coach binnen een wedstrijd of binnen een bepaalde periode kan variëren in zijn systeem.''
De selectie van Ajax telt op dit moment 26 namen. Robbert Schilder en Emmanuel Boakye mogen in de voorbereiding laten zien dat zij een kans op (ruime) speelminuten verdienen. Slagen zij er daar door welke omstandigheden dan ook niet in, dan worden zij dit seizoen verhuurd, aldus Van Geel.
,,Wij denken dit seizoen een evenwichtigere en sterkere selectie te hebben'', sprak de technisch directeur. ,,Daar hebben wij vertrouwen in en onze achterban blijkbaar ook. Want we hebben op dit moment al duizend seizoenkaarten meer verkocht dan vorig jaar om deze tijd.''
,,We staan aan het begin van een mooie periode'', zei trainer Henk Ten Cate. ,,Iedereen is vol goede moed begonnen. Ik voel me nog wel een beetje vreemd, want ik moet de weg in de ArenA nog leren kennen, maar ik hoop dat iedereen aan me kan zien dat ik er erg veel zin in heb. Ajax is aan zijn stand verplicht successen te halen'', aldus de ambitieuze coach, die beaamde wat Martin van Geel al eerder zei: ,,We hebben een uitstekende selectie.''
,,De jonge talenten, de ervaring en met name het voetballende vermogen zullen de basis vormen voor het Ajax-spel'', zei Ten Cate. ,,We gaan zo snel mogelijk in balbezit komen en op de helft van de tegenstander spelen. In principe zijn nu alle posities ingevuld. Een club als Ajax zal altijd alert zijn op wat er op de markt gebeurt; wie weet worden er nog spelers verkocht na het WK, maar vooralsnog is dit de selectie en ik ben er erg content mee. De zon schijnt weer boven de ArenA, vandaag letterlijk en figuurlijk.''
,,Volgens mij hebben we de linksback van het team dat Europees kampioen onder 21 jaar is geworden'', antwoordde Ten Cate op de vraag of Ajax nog een extra linksback moest zoeken. ,,Urby Emanuelson heeft vele kwaliteiten. Ook hebben we genoeg alternatieven binnen de selectie, maar daar hoeven we voorlopig niet over te praten'', aldus de trainer die liet doorschemeren dat er aan de lijst met rugnummers geen conclusies verbonden kunnen worden.
Ten Cate stelde nadrukkelijk de kandidatuur van Ajax voor de landstitel. Daarbij heeft hij een realistische spelstijl voor ogen, maar wel een aantrekkelijke. ,,De grootste uitdaging is het elftal goed te laten voetballen. In de Nederlandse competitie zullen we grotendeels het eigen spelletje kunnen spelen, snel in balbezit komen en van daaruit goed positiespel spelen. In Europese wedstrijden moeten we misschien soms iets meer inzakken en andere momenten en plaatsen van druk zetten kiezen. Het gaat wel altijd uit van een goede veldbezetting. Spelers krijgen veel vrijheden, als alle posities maar bezet zijn.''
,,De afgelopen jaren heb ik ervaren dat de basis van succes is: plezier hebben in wat je doet. Dat moet je als trainer ook uitstralen op de groep. Ik weet op dit moment alleen nog hoe we gaan spelen, niet met wie. De spelers moeten aan ons laten zien dat ze in de basis thuishoren. Ze stellen eigenlijk zichzelf op.''
Verder prees de trainer zich, desgevraagd, gelukkig met de aanwezigheid van een aantal mensen. In de eerste plaats Jaap Stam. Ten Cate: ,,Ik ben heel blij met Stam en ik denk dat iedere Europese topclub blij zou zijn met zo'n verdediger. We hebben met Barcelona twee keer tegen hem gespeeld en hij was een van de betere verdedigers op het veld. Ook ben ik blij dat Aron Winter vaak deel uit zal maken van de technische staf en dat Frank de Boer stage bij ons loopt. Voor jonge spelers is het geweldig om dingen te leren van mensen die zelf bij de top van de wereld hoorden.''
Is dat de kikker van Stam?quote:Op maandag 3 juli 2006 17:29 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Daar zat ik op te wachten
[afbeelding]
Met al zn fansquote:
quote:Op maandag 3 juli 2006 17:35 schreef jna het volgende:
Hey waars die foto nou? Als je hem ff post zet ik hem bij photobucket.
quote:Nieuw contract voor Schilder
Amsterdam, 3 juli 2006
Robbert Schilder tekende aan het einde van de eerste trainingsdag van Ajax een nieuw contract dat hem tot 2009 aan de club verbindt. ,,Dit contract betekent wel wat, er spreekt vertrouwen uit", aldus de middenvelder.
Martin van Geel sprak vanmiddag tijdens de persconferentie echter uit dat Schilder eventueel in aanmerking komt om verhuurd te worden. Schilder is daar uiteraard van op de hoogte. ,,Als ik tijdens de voorbereiding niet kan laten zien dat ik dicht tegen de basis aan zit, is dat een optie", beaamt Schilder. ,,Ik hoop, wat er ook wordt beslist na de voorbereiding, dat het de beste keuze voor mij zal zijn. Er zijn voorbeelden genoeg dat dat heel goed kan zijn voor je ontwikkeling."
Thomas Vermaelen is zo'n voorbeeld. De Belg werd twee seizeoen geleden verhuurd aan RKC Waalwijk, kwam terug naar Ajax en speelde voor de zomerstop een sterk seizoen in Ajax 1. Toch zou Schilder, die de Ajax-jeugdopleiding doorliep, het liefst bij 'zijn' club blijven. ,,Dat zou het mooiste zijn, maar dat is niet altijd het beste. Als ik veel wedstrijden speel in de Eredivisie zal dat beter voor me zijn. Het wordt spannend dus, de voorbereiding, ik zal aan de bak moeten. Maar dat ik nu een nieuw contract teken, daar spreekt wel vertrouwen uit voor de toekomst. Het is een mooie uitdaging."
Schilder heeft genoten van de eerste training van het seizoen, in een uitstekende sfeer, gecreëerd door de vele supporters die op een speciaal gebouwde tribune langs het trainingsveld de verrichtingen van hun Amsterdamse helden konden volgen. ,,Het was wel even wennen onder een nieuwe trainer, want de afgelopen drie jaar heb ik Danny Blind als trainer gehad. Het was niet zo zwaar, maar zonder dat je het nu zo goed in de gaten had, was het een conditionele training. En de hele sfeer erom heen was erg leuk, top!", aldus het Ajax-talent.
quote:Kenneth Perez ziet mooi voorbode
Amsterdam, 3 juli 2006
Kenneth Perez straalde van oor tot oor bij de eerste training van Ajax. De van AZ overgekomen Deense aanvaller lachte regelmatig zijn tanden bloot en genoot zichtbaar van de eerste momenten als Ajacied.
Bij de opkomst op het trainingsveld stonden duizenden supporters de Ajacieden op te wachten. ,,Dit is een mooi voorbode voor een mooi seizoen", hoopte Perez. ,,Wat veel supporters zeg. Ik wist ongeveer wel wat er vandaag zou gebeuren, maar dat zoveel fans zijn gekomen, had ik niet gedacht."
De vraag was of er nu al veel druk op Ajax ligt door alle uitgesproken verwachtingen en doelstellingen. ,,Ach, bij een club als Ajax heb je altijd druk en moet je altijd voor het kampioenschap gaan", realiseert de Deens international zich. ,,Maar ik denk ook dat we daar dit jaar de manschappen voor hebben. Ik ben van AZ naar Ajax gekomen vanwege de naam die Ajax heeft en de uitstraling." Het shirt zat Perez dan ook als gegoten.
Toen hij vanmorgen vanuit de regio Alkmaar naar Amsterdam reed voelde hij de kriebels in de buik. Een nieuwe club, nieuwe mensen; dat brengt spanning met zich mee. ,,Vanmorgen waren we met zijn allen bij elkaar en sprak de directeur een woordje. Daarna hebben we looptesten gedaan. Ik was zelf wel fit ja, zoals altijd heb ik in de vakantie wel iets gedaan en ook geregeld getennist. En vanmiddag dus de training met al die supporters!"
De eerste dag was voor Perez en zijn ploeggenoten een mooie. Zoals de trainer al zei: 'De zon schijnt weer boven de ArenA.'
Tja wie is er niet blijquote:‘Werker’ George Ogararu: ‘Blij in Amsterdam te zijn’
Amsterdam, 3 juli 2006
Ajax besloot het afgelopen seizoen met een monsterzege op vv Hierden én het contracteren van George Ogararu. De rechtsback moet de herinnering aan Hatem Trabelsi, zijn voorganger als rechtsback, in sneltreintempo laten vervagen. ,,Mijn eerste indruk van deze club is goed’’, vertelt Ogararu halverwege zijn eerste werkdag als Ajacied. ,,Ik ben blij hier in Amsterdam te zijn.’’
Het is natuurlijk even wennen voor de Roemeen. Een nieuwe club in een nieuwe stad in een nieuw land. Andere cultuur, nieuwe mensen en andere gewoontes. Binnen en buiten het veld. ,,Wat mijn rol wordt in dit elftal?”, herhaalt Ogararu de vraag. ,,Dat horen we de komende dagen wel van de trainer.’’ De Roemeen houdt zich liever op de vlakte. Direct hoog van de toren blazen, ligt hem niet. Met zijn bedeesde stemgeluid wekt Ogararu zelfs een ietwat verlegen indruk.
De van Steaua Boekarest overgekomen verdediger kende Ajax natuurlijk al wel. Ogararu kent zijn Amsterdamse klassiekers. Voor Amsterdamse heldendaden uit een minder ver verleden, raadpleegde hij zijn landgenoot Cristian Chivu. De oud-Ajacied sprak lovende woorden over de Amsterdamse club. ,,Ik hoop voor deze club op het kampioenschap en een goede rol in de Champions-league’’, vervolgt de kersverse Ajacied. De warme woorden die Chivu sprak over Ajax, klonken Ogararu als muziek in de oren. ,,Volgens Cristian is Ajax een heel goede keuze.’’
Tenslotte, wat kunnen de Ajax-volgers de komende voetbaljaren van hem verwachten? Ogararu: ,,Ik ben een werker. Iemand die vooral hard voor het team werkt. Daarmee hoop ik bij te dragen aan succes.’’
Wel meer nietquote:Op maandag 3 juli 2006 18:15 schreef -Wolf- het volgende:
Ten Cate begon ook meteen met wat ingewikkelde oefeningen. Sarpong snapte het af en toe niet.
Pff ja, kut Fok!quote:Op maandag 3 juli 2006 18:44 schreef Suijk het volgende:
Het is nu toch wel onderhand bekend dat imageshack niet werkt op Fok. Gebruik bijvoorbeeld http://xs.to ofzo
Tnx, toffe foto.quote:
quote:
Stammiequote:Wie de kans krijgt om bij Ajax te komen voetballen, pakt die natuurlijk met beide handen aan.’’
quote:Het voor hem bedoelde spandoek had de voormalige PSV’er en winnaar van de Champions League met Manchester United voor de training al wel gezien. ,,Het geeft een goed gevoel als mensen direct vertrouwen in je hebben’’, vervolgde Stam. ,,Het is nu aan mij om dat vertrouwen terug te betalen.’’ Om zich heen blikkend, de loftuitingen van de supporters lustig inhalerend: ,,Dit is wel mooi hoor. Inderdaad een beetje Zuid-Europees.’’
Dat gaat ie nog veel vaker wezen dit seizoen.quote:Op maandag 3 juli 2006 19:40 schreef twisteddlogic het volgende:
[..]
Krohn-Dehli was geblesseerd, daarom trainde hij niet mee
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |