abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39695061
quote:
Op maandag 10 juli 2006 17:05 schreef Kajalevi het volgende:
Ik heb het ooit eens zo meegemaakt, mijn kat kon opeens ook niet zo maar naar buiten. Ik bracht hem echter regelmatig zelf naar beneden en haalde hem ook weer op. Hij was dus wel meer thuis maar behield wel zn uitstapjes. Het kost je zelf wat meer energie dat op en neer geloop maar dat moet je maar voor je kat overhebben. Ze wende er snel aan dat ze moest aangeven dat ze naar beneden wilde. En ik wende er ook snel genoeg aan.
Da's een goede oplossing voor zo'n uit nood geboren situatie. Misschien moet ik nog even extra aangeven dat ik zo'n agressieve bewoording gebruikte omdat ik het idee heb dat er in de situatie van de TS een beetje raar en egoistisch omgesprongen wordt met 't beestje.

Just to be clear
  maandag 10 juli 2006 @ 17:15:42 #27
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_39695251
quote:
Op maandag 10 juli 2006 17:05 schreef Kajalevi het volgende:
Ik heb het ooit eens zo meegemaakt, mijn kat kon opeens ook niet zo maar naar buiten. Ik bracht hem echter regelmatig zelf naar beneden en haalde hem ook weer op. Hij was dus wel meer thuis maar behield wel zn uitstapjes. Het kost je zelf wat meer energie dat op en neer geloop maar dat moet je maar voor je kat overhebben. Ze wende er snel aan dat ze moest aangeven dat ze naar beneden wilde. En ik wende er ook snel genoeg aan.
dit zou ook altijd nog kunnen ( mits jullie en de kat dit willen). Ik heb zelf geen kat, dus heb ook geen idee of iedere kat dit zomaar wil/leuk vindt. Maar je zou het iig kunnen proberen.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  zondag 23 juli 2006 @ 11:48:35 #28
139643 lilalush
smells good
pi_40098957
En.......al een geschikte oplossing gevonden? Ben ik toch wel benieuwd naar.....
pi_40099025
Niet doen als je nu al twijfels hebt.
Neem een kleiner dier zoals een cavia, rat of hamster.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 23 juli 2006 @ 12:02:47 #30
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_40099366
Gewoon een grote krabpaal kopen en dan is er niks aan de hand. Misschien zelfs een extra poes erbij voor het gezelschap. Voor de rest kunnen ze 't prima aan.
Niet mieten! Door gieten!
pi_40109585
Right.
  woensdag 26 juli 2006 @ 19:02:12 #32
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_40210990
Ja zeker right, heb het zelf mee gemaakt.

Onze katten (3 stuks) mogen sinds kort helemaal niet meer naar buiten, omdat er 1 aids heeft opgelopen buiten. Ik dacht vroeger ook: maar buiten zijn ze helemaal in hun hum!!
Nu hebben we de plaats afgezet met gaas, ze kunnen alleen nog maar op een plaatsje van vier bij vier en gewoon lekker binnen. Ze gaan er prima mee om!
pi_40211437
Als ik me niet vergis is dit een kloon van een kloon van een kloon etc etc en allang geband, en als het zo is, is het hele verhaal uit haar duim gezogen ;')
  woensdag 26 juli 2006 @ 19:18:34 #34
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_40211521
Ow dank u
  woensdag 26 juli 2006 @ 19:19:17 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40211548
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 19:18 schreef seilram het volgende:
Ow dank u
ik heb me ook al gebrand aan deze kloon idd.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_40307011
Vertel, in hoeverre is wie een kloon van wie?

En indien TS een echt verhaal heeft opgehangen: hoe loopt het? Voor anderen met katten op kleine oppervlaktes, zijn er tips en trucs? M'n vrouw wil namelijk wel een kat, maar we wonen 4 hoog op ongeveer 50 m2, met een balkon waar de kat ook vanaf zou kunnen vallen....
pi_40326644
50m2? Als je graag een kat wil, zoek dan een woning waar dat kan.
pi_40330460
Hmm open adners even een eigen topic

En 1 kat past best op 50m2
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_40332354
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 21:23 schreef iamredleader het volgende:
Vertel, in hoeverre is wie een kloon van wie?

En indien TS een echt verhaal heeft opgehangen: hoe loopt het? Voor anderen met katten op kleine oppervlaktes, zijn er tips en trucs? M'n vrouw wil namelijk wel een kat, maar we wonen 4 hoog op ongeveer 50 m2, met een balkon waar de kat ook vanaf zou kunnen vallen....
Ik neem aan dat ze bedoelen een kloon van Alieda/bosheksje/etc, etc uit Hoogezand ?

Een kat kan prima op 50m2, twee ook nog wel. (mits ze overal mogen komen) Katten waarderen het buitenkomen wel, dat kan onder toezicht aan de lijn. Begin er zo vroeg mogelijk mee je kat daaraan te wennen, die van ons vinden het allevier de gewoonste zaak van de wereld een tuigje aan te krijgen voor de dagelijkse buitenspeeltijd. Balkon katveilig maken kan met een net of gaas, neem je een beetje een donkere kleur dan zie je het niet eens. Ik heb zelf ook een net op het balkon en nu lekker hele dagen de deuren open terwijl de katten veilig zitten. (de kat van een vage kennis is vorige maand van het balkon gevallen met een gebroken poot en kaak tot gevolg, een niet-afgeschermd balkon kan echt link zijn)
pi_40336045
2 katten, 50m2 is fucking klein Is het nou zo dat jullie dat gewoon graag uit 'ervaring' willen opmaken omdat het je goed uitkomt en je graag een kat hebt of ben je er werkelijk van overtuigd dat het een natuurlijke gang van zaken is? Ik ben gelukkig niet de enige die een beetje moeite heeft met al die conclusies c.q "wat 'ie niet weet dat deert niet"-mentaliteit.

Dat kun je dan inderdaad wel wat goedmaken met aan een tuigje naar buiten (kom dat is toch volstrekt belachelijk ook als je er goed over nadenkt en kijkt wat voor dier het is en waar het van afstamt), maar verder wil ik nog eens verwijzen naar wat ik er eerder over gezegd heb.

Als je zo'n beest als huisdier gaat houden omdat je dat zelf graag wil, heb dan op z'n minst het fatsoen om een woonruimte te vinden waar je je eigen reet uberhaupt kan keren.
pi_40339282
quote:
Op zondag 30 juli 2006 22:37 schreef riley het volgende:
2 katten, 50m2 is fucking klein Is het nou zo dat jullie dat gewoon graag uit 'ervaring' willen opmaken omdat het je goed uitkomt en je graag een kat hebt of ben je er werkelijk van overtuigd dat het een natuurlijke gang van zaken is? Ik ben gelukkig niet de enige die een beetje moeite heeft met al die conclusies c.q "wat 'ie niet weet dat deert niet"-mentaliteit.
Je kunt in zoveel "geloven", zoals jij doet, maar ik ga liever af op keiharde ervaring. En die wijst gewoon uit dat het kan en dat het niet slecht is voor de kat. Ik heb er vier binnen op 80m2 (maar meestal gaan ze uit zichzelf met z'n vieren in dezelfde kamer ), en die zijn echt niet zielig. Wat mij betreft is het verhaal dat katten naar buiten moeten gewoon een goedpratertje omdat het zo makkelijk is. Van honden wordt er ook niet geneuzeld dat het zo zonde is dat ze niet hele dagen over straat kunnen zwerven als in de natuurlijke gang van zaken gebeuren zou. (wat eet je kat trouwens ? je voert enkel muisjes en vogeltjes neem ik aan ? wel zo natuurlijk) Ik vind het persoonlijk erger om je kat dood te laten rijden of iets dergelijks, en een kat buiten laten ook asociaal naar je omgeving, maar goed dat is mijn mening, de mening van iemand die denkt dat "zielige" beesten wel een bepaald gedrag zullen gaan vertonen als ze ergens last van hebben
quote:
Dat kun je dan inderdaad wel wat goedmaken met aan een tuigje naar buiten (kom dat is toch volstrekt belachelijk ook als je er goed over nadenkt en kijkt wat voor dier het is en waar het van afstamt), maar verder wil ik nog eens verwijzen naar wat ik er eerder over gezegd heb.
Wist je dat zowat iedere hond in Nederland aan de lijn uitgelaten wordt ? Nog een hele doelgroep van huisidereigenaren waar je ook tegen kan verkondigen dat het volstrekt belachelijk en zielig is. Die je vast ook net zo hard kunnen uitlachen als ik nu vanachter de computer doe.
pi_40339749
Oh god, je hebt ervaring
(Ik heb ook 2 katten, daar niet van.)

De algemene boodschap is dat wanneer je een dier uit zijn natuurlijke habitat trekt om als huisdier in te zetten je je best zult moeten doen om een omgeving te creeeren waarin het beest wel gelukkig is. En omdat je ze dit zelf niet kunt vragen ga je beter gewoon af op rationeel denken en de natuur van het beestje in plaats van dat je jezelf rijk rekent omdat 'ie zo leuk spint op dat krabpaaltje in dat kleine kutappartementje op 4 hoog. En dat je een kat voert omdat de omgeving nou eenmaal niet krioelt van de muizen en vogeltjes heeft geen sodemieter te maken met de ruimte en omgeving die een kat nodig heeft om optimaal z'n energie kwijt te kunnen.

Wist je dat men voor eigenaren van zowat iedere hond groter dan een goudvis adviseert om ze dagelijks lang uit te laten en daarbij ook vrije beweging te gunnen? Spelen op veldjes e.d. Eigenaren met respect voor hun hond doet dit, dat is namelijk het noodzakelijke compromis wil je hem als huisdier houden.

Maargoed, ga jij lekker verder met lachen. Ik lach wel als ik iemand met een kat aan een lijntje een flatgebouw uit zie lopen Niet dat dat per-se zo'n slechte oplossing is, maar met zo'n houding verdien je niet beter.

pi_40344655
quote:
Op zondag 30 juli 2006 22:37 schreef riley het volgende:
2 katten, 50m2 is fucking klein
Dat ligt er natuurlijk wel aan hoe je die 50m2 indeelt.
Denk dat een kat liever 50m2 heeft waar een deel leuk voor hem is ingericht,
Dan 150m2 waar hij echt nergens mag aanzitten.
Heb zelf ook niet meer dan 50m2 en ze hebben het prima naar hun zin, ze hebben dan ook 2 krabpalen waarvan 1 tot het plafon en erg uitgebreid (de basis bestaat al uit 4 palen) ze hebben hun eigen stoel waar ze aan mogen krabben. En verder die vensterbank waar je de hele dag naar al die mieren (mensen) kunt kijken, vinden ze heerlijk.
Verder was 1 van de katten vroeger een buiten kat, maar het is juist de ander die het liefst het balkon op wil en op verkenningstocht.
pi_40347800
quote:
Op maandag 31 juli 2006 00:28 schreef riley het volgende:
Oh god, je hebt ervaring
(Ik heb ook 2 katten, daar niet van.)
Ja, vroeger 2 katten op 40 m2. Op kubieke meters ingericht, en elke dag naar buiten. Niks geen onzindelijkheid of ander gedrag wat op problemen zou duiden.
In het huidige huis 4 katten op 80m2, met veel rekening gehouden met de katten qua inrichting. Afgezet balkon waar ze doorlopend een frisse neus kunnen halen, elke dag ook nog naar buiten, elke kamer een krabpaal, elke kamer een drinkmogelijkheid (aquarium/kattenfontein), elke kamer klim/uitkijkmogelijkheden, speeltjes waar ze zich zelf bezig mee kunnen houden en iedere dag interactieve speeltijd, vers zelf samengesteld voer (wel eens een kat van achter een potje kattengras z'n eten zien besluipen en "vangen" ? Natuurlijk gedrag kunnen vertonen zonder de plaatselijke vogelstand te hoeven decimeren.), etc, etc. Behalve vrijheid in de zin van onbeperkt zonder toezicht over straat kunnen zwerven (wat de meeste buitenkatten ook niet de hele dag doen beweren de eigenaars daarvan hier vaak) zie ik niet wat mijn katten nu zouden missen.
quote:
De algemene boodschap is dat wanneer je een dier uit zijn natuurlijke habitat trekt om als huisdier in te zetten je je best zult moeten doen om een omgeving te creeeren waarin het beest wel gelukkig is. En omdat je ze dit zelf niet kunt vragen ga je beter gewoon af op rationeel denken en de natuur van het beestje in plaats van dat je jezelf rijk rekent omdat 'ie zo leuk spint op dat krabpaaltje in dat kleine kutappartementje op 4 hoog.
De stad is nogal de natuurlijke habitat van de kat. Sure. Maar desondanks zal ik serieus op je bericht blijven ingaan. Lekker ook dat je er blijkens je stukje er al vanuit gaat dat mensen niet hun best zullen doen hun kat een omgeving te bieden waar de kat gelukkig/geestelijk gezond kan zijn. IMHO is er meer je best doen voor nodig om je kat goed binnen te houden dan om de kat maar buiten de deur te zetten en dan lekker op internet te gaan zitten afgeven op mensen die wél bezwaren zien voor de veiligheid/gezondheid van hun huisdier buiten ("better fat inside than flat outside" heb ik hier al gehoord, en fat hoeft wat mij betreft niet eens).
quote:
En dat je een kat voert omdat de omgeving nou eenmaal niet krioelt van de muizen en vogeltjes heeft geen sodemieter te maken met de ruimte en omgeving die een kat nodig heeft om optimaal z'n energie kwijt te kunnen.
Leuk eromheen gepraat, jij bent degene die toch zo de mond vol heeft van "natuurlijk" dit, en "natuurlijk" dat ? Ik voer mijn katten dus wél muizen en vogeltjes (foto en filmpje), dat jij dat blijkbaar niet als optie beschouwt laat mij zien hoeveel (of hoe weinig) je blijkbaar van de materie weet óf dat je het er niet voor over zou hebben en ieder van die opties laat mij zien dat je praatjes over "natuurlijk" gedrag eigenlijk behoorlijk schijnheilig zijn. En als je huis goed ingericht is en je niet te beroerd bent om wat interactieve speeltijd met je katten door te brengen kan je kat z'n energie prima kwijt (ik ben tijdens het typen van deze reply al een keer opgehaald door een kat die wilde spelen). Heeft iemand geen zin om op zich met een kat bezig te houden dan moet die persoon er geen in huis nemen, vind ik ook, net zoals dat ik vind dat je de ruimte van een binnenkat niet moet beperken. Ik lees hier weleens verhalen van katten die 's nachts of wanneer de eigenaar de deur uit is opgesloten worden omdat ze anders vervelend zouden zijn of zouden slopen, dat vind ik ook geen doen.
quote:
Wist je dat men voor eigenaren van zowat iedere hond groter dan een goudvis adviseert om ze dagelijks lang uit te laten en daarbij ook vrije beweging te gunnen? Spelen op veldjes e.d. Eigenaren met respect voor hun hond doet dit, dat is namelijk het noodzakelijke compromis wil je hem als huisdier houden.
En dat is precies wat ik dus ook voor binnenkatten adviseer, maar daar lees je blijkbaar overheen omdat dat niet in jouw straatje past. Mijn punt was dat een hond aan de lijn heel gewoon is, en voor een kat is dat niet anders, dus hoezo noem jij dat belachelijk ? Iets automatisch raar vinden omdat het niet ingeburgerd is doet mij niet bijster verstandig aan en werkt alleen op de lachspieren ja.
Als een kat aan een voldoende lange lijn zit kan die zich ook vrij bewegen zolang het baasje maar meeloopt. Bij mijn vorige huis (benedenwoning overigens, binnenhouden gebeurt niet alleen uit noodzaak in flats, maar ook gewoon uit principe) lag een park waar wij heen gingen met de katten, in dit huis zijn we in de mogelijkheid de katten onder toezicht los te laten lopen op een afgeschermde loopstraat.
Nog niemand heeft mij kunnen vertellen wat een buitenkat wint ten opzichte van mijn katten. De mijne komen ook buiten, alleen niet onbeperkt en zonder toezicht, en ze winnen een hoop aan veiligheid.
pi_40351617
quote:
De stad is nogal de natuurlijke habitat van de kat. Sure.
Ten eerste, leer eens lezen. Ik stel juist dat je hem eruit haalt.
quote:
Ik voer mijn katten dus wél muizen en vogeltjes
Wat ontzettend nuttig als je het hele jacht-element verder wel gewoon weg genomen hebt. Maargoed, jagen doen ze natuurlijk vrolijk en wel aan de lijn?

Dat de mogelijkheden er in stedelijke omgevingen beperkt zijn ben ik ook met je eens, daarom moet je ze misschien helemaal niet houden daar maar eerder in een rustige suburban omgeving (like me) of daadwerkelijk in een landelijke setting. Je redeneert zegmaar helemaal vanuit je eigen situatie en de oplossingen die die omgeving dicteert zonder daar uberhaupt vraagtekens bij te zetten.

Bottom line is, ik bewonder wat je allemaal over hebt voor die beestjes (dat is al heel wat beter dan gemiddeld I guess) maar ik kan me niet voorstellen dat ze daadwerkelijk beter hun ding kunnen doen dan alle buitenkatten die ik heb/gehad heb (gehad omdat ik er 2 achterliet bij m'n ouders vanwege de prettige omgeving daar). Maargoed, dat is/was uiteraard in een omgeving waar dat ook zo kan ja.
pi_40353279
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:05 schreef riley het volgende:

[..]

Ten eerste, leer eens lezen. Ik stel juist dat je hem eruit haalt.
Ik nam aan dat je binnenkat vs buitenkat schetste, en niet wilde kat vs buitenkat. Mijn foute aanname op jouw vage stukje, mijn fout.
quote:
Wat ontzettend nuttig als je het hele jacht-element verder wel gewoon weg genomen hebt. Maargoed, jagen doen ze natuurlijk vrolijk en wel aan de lijn?
Het jacht-element daar heb je kattenspeelgoed voor. Werkt echt prima (speelgoed wordt na de vangst onder luid gegrom veiliggesteld, ik kan vooral de feline flyer aanraden) en is stukken diervriendelijker (voor eventuele prooi). En ook met een dode prooi komt er nog een heel stuk gedrag bij kijken wat met een bakkie brokkies echt niet bevredigd kan worden. "Spelen" (gooien met prooi om botjes te breken) en het eten van voedsel wat niet uit hapklare brokken bestaat is nog behoorlijke bezigheidstherapie (zoals in het filmpje te zien), en erg gezond.
quote:
Dat de mogelijkheden er in stedelijke omgevingen beperkt zijn ben ik ook met je eens, daarom moet je ze misschien helemaal niet houden daar maar eerder in een rustige suburban omgeving (like me) of daadwerkelijk in een landelijke setting. Je redeneert zegmaar helemaal vanuit je eigen situatie en de oplossingen die die omgeving dicteert zonder daar uberhaupt vraagtekens bij te zetten.

Geen idee waar jij het vandaan haalt dat ik geen vraagtekens zou zetten (en alleen naar mezelf toe redeneer). Maar fijn dat de rest van je stukje al flink genuanceerder is dan je vorige posts. Het gaat hier niet van ; "ik heb nu al katten en laat ik daar eens een verhaal omheen verzinnen", nee, voordat we katten namen hebben we bij andere mensen al gezien dat het goed kon, toen we de tweede lichting in huis namen hebben we ook uitgebreid nagedacht of het zou gaan (niet alleen qua ruimte, maar ook qua financien en compatibiliteit met de andere katten), ik ben het er mee eens dat het ideaal voor een kat zou zijn om in een landelijke omgeving zonder auto's en gif en nare mensen lekker rond te lopen, maar zo gauw je maar in stedelijk gebied komt (en dat is zowat heel NL) gaat die vlieger al niet meer op. Dan kun je gewoon geen honden of katten meer houden en dan raken we op TechXP z'n gebied

Wat mij betreft is in de stad binnenblijven voor een kat gewoon de beste oplossing (helemaal als ik zie hoeveel er hier in een buitenwijk van het pittoreske Middelburg al doodgereden worden), en is er met een meter of 40 niet mis qua oppervlak (wettelijk schrijft het honden- en kattenbesluit 6 kubieke meter voor ) mits plaats en tijd goed aangepast aan de behoeften van een kat. Als alle behoeften van een kat goed worden vervuld kun je gezellig naar jezelf toe gaan redeneren wat je wilt, maar de kat heeft het toch al goed. En dan wordt ik een beetje moe van makkelijke reacties met termen als "belachelijk" en "je ziet toch zelf ook wel dat...". In mijn omgeving denken mensen over het algemeen goed na over wat hun katten nodig hebben, en hoe beter hun katten het hebben, hoe gelukkiger ze daar zelf mee zijn. De situatie zoals geschetst in de OP vind ik ook niet kunnen, de ruimte is wel erg klein en de kat is buiten gewend, maar dat is niet te vergelijken met zomaar elke andere situatie van een kat die binnen zit. Ook geen situatie die terug te brengen is tot vierkante meters alleen.
pi_40353575
quote:
Het jacht-element daar heb je kattenspeelgoed voor. Werkt echt prima (speelgoed wordt na de vangst onder luid gegrom veiliggesteld, ik kan vooral de feline flyer aanraden) en is stukken diervriendelijker (voor eventuele prooi). En ook met een dode prooi komt er nog een heel stuk gedrag bij kijken wat met een bakkie brokkies echt niet bevredigd kan worden. "Spelen" (gooien met prooi om botjes te breken) en het eten van voedsel wat niet uit hapklare brokken bestaat is nog behoorlijke bezigheidstherapie (zoals in het filmpje te zien), en erg gezond.
Two good points. Ik denk dat ik de neiging had om speelgoed een beetje te downplayen, maar ik heb het ook nooit echt gebruikt. Hier in de tuin springen ze achter vogels en vlinders aan. Nadeel daarvan is wellicht dat ze ze bijna nooit te pakken krijgen
quote:
Geen idee waar jij het vandaan haalt dat ik geen vraagtekens zou zetten (en alleen naar mezelf toe redeneer).
Omdat je in principe je eigen reilen en zeilen leek te verdedigen zonder die in een context (de omgeving) te plaatsen.

Ik denk dat ik het verder eens ben met wat je zegt.
pi_40359084
Dus, uit de discussie van pumpkin_Ruby en riley begrijp ik dat het (met wat kunst- en vliegwerk) haalbaar is om een kat op ongeveer 50 m2 te houden?
pi_40380841
quote:
Op maandag 31 juli 2006 18:40 schreef iamredleader het volgende:
Dus, uit de discussie van pumpkin_Ruby en riley begrijp ik dat het (met wat kunst- en vliegwerk) haalbaar is om een kat op ongeveer 50 m2 te houden?
Volgens mij wel, ik kan natuurlijk niet voor Riley spreken

Kattenbak zo ver mogelijk weg van eten en drinken, goede krab/klimpaal (meer dan één mag ook), je meubels zoals kasten zo neerzetten dat erop geklauterd en geslapen kan worden (desnoods wat klimplanken ophangen, of op een lege muur een klimmuur - tapijt icm met plankjes - maken), beestje ruim voorzien van aandacht en speeltjes, als je een balkon/dakterras hebt is afzetten zeker een aanrader en aan een tuigje naar buiten vinden ze ook fijn (mits gewend).

Als je regelmatig weg bent is 2 katten meestal leuker dan 1, haal je een kat uit het asiel dan weten ze meestal van bepaalde katten of het al binnenkatten zijn (en/of welke katten wél liever alleen gehouden worden), kittens kun je nog wel aan alles wennen en katten van fokkers komen vaak zelfs met een contract dat ze niet (los) naar buiten mogen. De fokker van mijn jongste twee heeft net haar site geupdate met een stukje over naar buiten gaan aan een tuigje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')