abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39466153
Beste Fokkers,

Ik ben ten einde raad; heb dringend deskundige advies nodig van een kattenkenner, -expert, dierenarts etc.: Mijn vraag is of je een kat, die altijd gewoon in- en uit heeft kunnen lopen in een ruim huis met een grote tuin, ineens kunt laten verhuizen naar een 4-hoog studentenappartementje met een kamer van pakweg 24 m2. Er is geen balkon, en poes zal binnen op de kamer moeten blijven ivm. voorkómen van overlast voor ganggenoten.

Mijn gezond verstand zegt: 'nee, dit gaat geheid problemen geven', en hetzelfde zegt het gezond verstand én ervaring van vrienden en kennissen. Maar mijn vriend blijft volhouden dat we het gewoon moeten proberen....het is overigens een beetje zo'n situatie van: 'we gaan óf samenwonen met poes, óf ik zoek iets voor mezelf met poes'....m.a.w.: het is een 'het is poes of ik'-situatie... aangezien hij denkt dat ik poes opeens niet meer bij me in huis WIL hebben, maar dat is het dus niet: ik ben doodsbang dat het arme dier doordraait/getraumatiseerd raakt als ze niet meer vrij de tuin in kan en de hele tijd op dat 'hok' moet zitten!

Wat denken julllie; gewoon proberen of echt niet doen? Ik hoop dat mijn vriend door deskundige/ervaren reacties zijn ogen geopend krijgt, aangezien hij totnutoe doof en blind is voor alle argumenten 'tegen'...
En weten jullie misschien een oplossing voor een poes in Nijmegen (pension ofzo, of mensen die haar -tijddelijk- willen opvangen?

Alvast hartstikke bedankt!!

~Aletheia
  maandag 3 juli 2006 @ 08:49:18 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39466205
Gewoon proberen. Katten kunnen aardig tot goed wennen aan een nieuwe omgeving. Zet het diertje neer bij de kattenbak. En laat het verkennen beginnen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 3 juli 2006 @ 09:12:57 #3
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_39466477
Kort en bondig: Ik zou het echt niet doen, ik denk dat 'ie binnen alles gaat slopen en gelukkig zal 'ie er echt niet zijn

edit: kan je iets meer over de achtergrond vertellen? Ik neem niet aan dat jullie vanuit een groot huis samen verhuizen naar een studentenkamer, gaat het dan om zijn ouderlijk huis waar de poes nu woont en willen z'n ouders het beestje niet meer in huis hebben, of zit het anders in elkaar?

[ Bericht 44% gewijzigd door bigben04 op 03-07-2006 09:18:50 ]
Jeugdactiviteiten.nl, de site voor iedereen die met kinderen werkt!
pi_39466512
Als je geen keuze hebt... heb je niets te verliezen op zich.

Je kan het altijd nog opgeven... maar het is een beetje zonde omdat te doen voordat je het zelfs maar geprobeerd hebt.
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  maandag 3 juli 2006 @ 09:20:42 #5
152756 vw-angel
jaja, zal wel... :P
pi_39466577
Ik ben er persoonlijk geen voorstander van.
Buiten dat hij tegen de muren op zal vliegen en hij je meubels onder handen zal nemen, is het gewoon heel zielig.
Een kat die altijd naar buiten kon, heeft daar zijn vriendjes, zijn vrijheid, zijn speelplek, zijn krabpaal, zijn toilet, de wind door zijn vacht, het zonnetje op zijn huid...."frisse" lucht.
Ik vind het zielig om hem te dwingen op een klein oppervlakte te leven met niets van wat hij bovengenoemd gewent is.
~~ In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ~~
pi_39466578
Maar... ik neem aan dat hij voorheen bij je ouders of iets dergelijks woonde?
Kan hij daar niet gewoon blijven?

Dan hoeft hij EN niet op een kleine ruimte EN kan gewoon doen en laten wat hij altijd al heeft gedaan.. EN jij hoeft niet te kiezen.
jobensaskia.nl
pi_39466884
Dank voor de adviezen

Helaas zijn het ook weer allemaal tegenstrijdige adviezen, dus ik kom er echt niet uit! De situatie is, dat mijn vreidn in een vrij groot studentenhuis-met-tuin woont, maar nu gaat hij net als ik in Nijmegen studeren, dus moet hij daar een woning vinden. Bovendien wilden we gaan samenwonen, maar het duurt even voordat je samen iets ruimers hebt (en/of met galerij/tuin waar poes lekker kan rondstruinen). Aangezien je in Nijmegen niet zo snel een kamer hebt, en zeker geen waar katten zijn toegestaan, wilde mijn vreind bij mij intrekken. Ik vond dat goed, maar zei vanaf het begin al dat het niets was voor poes, en vroeg of hij haar dan tijdelijk bij kennissen of zijn ouders kon onderbrengen. Hij zei dat hij zou kijken voor een oplossing, maar heeft dat dus niet gedaan. En vorige week moest ik opeens een 'beslissing' nemen: als ik poes niet 'wilde', moest hij met poes wat anders zoeken, hetgeen moeilijk zou zijn en hem in de problemen zou brengen. Vriend zet me dus onder druk: hij komt óf met poes, of niet is het nu opeens. Ook wil hij onze duo-registratie stopzetten om zelf dan via de studentenhuisvesting solo te gaan zoeken voor een kamer. Dus: liever solo met poes op een hok, waar poes misschien wel helemaal dol wordt dan poes tijdelijk bij lieve mensen onderbrengen en haar weer gezond en wel ophalen als we samen iets ruimers hebben met balkon of galerij, of met tuin op begane grond.
Daarnaast moet ik nog opmerken, dat het dus míjn kamer is en ik de verantwoordelijkheid heb: als er iets kapot is, of poes plast/poept in de kamer (heb vloerbedekking, dus dat zal erin blijven vrees ik , iets kapot krabt of weetikwat, dan moet ik ervoor opdraaien. Ook dat ziet mijn vriend niet in; hij zegt dat dat onzin is en dat als poes iets doet, we dán naar iets anders gaan zoeken (naar een asiel? lekker oplossing voor een 'dierenvriend', nietwaar?). Maar dan is het dus al te laat....

*zucht* wist ik het maar.....mijn vriend trekt zich dus nergens iets van aan, hoewel ik zijn 'laatste hoop' ben: als hij zó naar een kamer moet gaan zoeken waar poes mee mag, zal dat nog een hele tijd duren....en dikke kans dat poes daar ook niet de beschikking heeft over een grote tuin!

Heeft er overigens iemand echt ERVARING heirmee, of kent iemand die er ervaring mee heeft?

Nogmaals en alvast bedankt!!!:)

~Aletheia
  maandag 3 juli 2006 @ 09:50:10 #8
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_39466965
toen onze kat niet meer buiten mocht, ging hij voor de kattenbak poepen en plassen!
Ik HAAT mijn toetsenbord.
  maandag 3 juli 2006 @ 09:53:09 #9
152756 vw-angel
jaja, zal wel... :P
pi_39467006
Haha, als ik het zo lees, is de poes nog niet eens het grootste probleem, maar je vriend. Lekker zo iemand die je zo onder druk zet :S
~~ In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ~~
pi_39467359
Hmm tja.. toen ik ging verhuizen ahd ik gewoon geen keuze.. poes moest mee.
Die ging ook van een eengezinswoning met vrije gang naar buiten.. naar een benedenwoning waar hij niet naar buiten mocht.

Wel een keer zo groot als het jouwe tho.
Mijn huis si 55m2 en daar zitten dus nu in totaal 3 katten in.

1 kat... ging niet goed want hij kan niet tegen alleen zijn.
Dus 1 kat erbij.. dat ging niet 100% tof.. jonge adhd-er met een oudere kater...
Niet helemaal goed ingeschat dus.
Afgezien dat het beter ging dan toen hij allene was... zag het er niet naar uit dat ze dikke vriendjes zouden worden :/
Toen kwam bovendien ook nog eens 1 extra manspersoon erbij wonen.
Die had gelukkig.. OOK nog een kat.

Maar met zn 3en gaat het prima op 55m2....
Dan zou je denken dat 1 poes op 24m2 ook moet kunnen.
Vandaar dat ik zei dat ik het gewoon zou proberen.
Verwacht alleen neit dat het vanaf dag 1 goed gaat.. want het zal flink wennen zijn voor poes.
Bij mij heeft het toch bijna een jaar geduurd voordat de rust weer een beetje weerkeert was in huis.
jobensaskia.nl
  maandag 3 juli 2006 @ 10:19:47 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_39467468
ik zou het gewoon aankijken.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_39468152
quote:
Op maandag 3 juli 2006 09:20 schreef vw-angel het volgende:
Buiten dat hij tegen de muren op zal vliegen en hij je meubels onder handen zal nemen, is het
Hoe weet jij dat nou? Jij kan in de toekomst kijken?
Nee, een kat kan er prima wonen. Het is jammer dat de kat dan niet naar buiten kan maar wellicht in de toekomst wel weer. De kat zal zeker moeten wennen aan de nieuwe situatie, net zoals jullie zelf. De kat zou zich inderdaad kunnen gaan vervelen (dit hoeft niet, maar kan wel) en dan gaan slopen of tegen de muren op vliegen, maar vaker gaat het goed met een wenperiode dan dat het flink fout gaat. Ik zou het in eerste instantie gewoon proberen, als het dan echt niet lukt na een maand of 2 wennen.. dan zou ik pas gaan zoeken naar een oplossing. Je weet niet hoe de kat er op gaat reageren, alleen door het uit te proberen.
  maandag 3 juli 2006 @ 10:56:35 #13
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_39468254
Mar is dit eerlijk tegenover de kat? En is de situatie eerlijk tegenover TS?
Ik HAAT mijn toetsenbord.
pi_39468478
quote:
Op maandag 3 juli 2006 10:56 schreef tweakdsl het volgende:
Mar is dit eerlijk tegenover de kat? En is de situatie eerlijk tegenover TS?
Hoezo eerlijk voor een kat? Zijn binnenkatten per definitie dan maar zieliger dan buitenkatten? Situatie voor de TS.. tsja als zij wil samenwonen ben ik van mening dat de kat daar dan ook bij hoort. Een kat is geen wegwerp knuffel, die je dumpt wanneer je er geen zin meer in hebt.
pi_39468550
Het is jammer dat die kat altijd buiten is geweest, ik vermoed dat dat hem na een tijdje zal frustreren.
Ik heb zelf twee raskatten die niet naar buiten mogen en sinds ze vanuit mijn ouderlijk huis bij mij (flatwoning, 70m2) wonen, gaat het qua ruimte nog steeds prima. Misschien dat dat balkon een leuke afleiding is voor hem.
Als hij echter ook nog overdag een tijdje alleen moet blijven zou ik inderdaad maar eens aan een uitgebreidere verzekering gaan denken.
Streef ernaar je graf te bestormen met chocola in je ene en een glas wijn in je andere hand, een totaal opgebruikt lijf, helemaal versleten en gillend: "Whoa, wat een trip! Heb het heerlijk gehad!"
  maandag 3 juli 2006 @ 11:18:59 #16
30252 Soempie
Procreating
pi_39468770
Het kan ook hartstikke goed gaan. Wij hebben een kat gehad die we over genomen hadden en in ons kleine huisje (zonder tuin of balkon) ging het gelijk goed. Vond het zelf wel zielig, maar volgens mij voelde de kat zich prima.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_39471925
quote:
Op maandag 3 juli 2006 11:06 schreef MM-Luna het volgende:

[..]

Situatie voor de TS.. tsja als zij wil samenwonen ben ik van mening dat de kat daar dan ook bij hoort. Een kat is geen wegwerp knuffel, die je dumpt wanneer je er geen zin meer in hebt.
Ik zie poes ook juist niet als een 'wegwerp-knuffel', integendeel. Vandaar dat ik haar 'stress' en het asiel wil besparen (mijn vriend zei nl. dat mocht poes problemen krijgen, hij haar dan maar naar het asiel moet brengen. Erg leuk hé; alleen omdat hij te lui is om NU een goede, (tijdelijke) oplossing te zoeken: bijv. bij aardige mensen (met tuin) bij mij uit de buurt in Nijmegen. Dan kunnen we haar bezoeken en ophalen als we een meer poes-vriendelijke woning hebben. Maar hij heeft het nu te druk met studeren, wil geen 'gezeik' en weigert dus te zoeken naar een oplossing.

Ik heb dus niet voor een kat gekozen; mijn vriend heeft een kat genomen, maar hij wil nu wel per se zijn zin doordrijven: meneer zit in de problemen omdat hij in Nijmegen komt studeren en nog geen kamer heeft, en vreest ofwel niet ofwel over lange tijd pas een poes-vriendelijke kamer te kunnen krijgen. Ik ben dan 'optie nr. 1', hoewle je op mijn kamer eigenlijk nog niet eens met zijn 2-en mag wonen. Ik haal me dus eigenlijk al een beetje een risico op de hals, maargoed....dat heb ik voor hem over. Maar het probleem met poes vind ik nog belangrijker....

Heb zojuist ook online het (betaald) advies van een dierenarts gevraagd; heb echt een deskundige nodig, wil echt zeker weten 'hoe het zit' voordat ik een besluit neem. Ik wil het beste voor poes, en voor ons.
Laat jullie wel weten wat dat advies was; wellicht dat een of meerdere van jullie daar in de toekomst ook nog iets aan zullen hebben

En als jullie nog iets weten/kwijt willen van advies/meningen/tips/argumenten: Graag!!

Groetjes,

Aletheia
pi_39472413
Voldoende bezig houden, dan lukt het best. Heeft hij niets te doen: nee.
pi_39475208
Hmm als ik zo een kat van iemand zou "overnemen" zou ik er niet vanuit gaan dat die mensen poeslief ooit nog zouden komen ophalen eigenlijk.

En idd.. je zult hem goed moeten entertainen.. verveling is "dodelijk"
jobensaskia.nl
pi_39475228
Enneh.. voor deskundig advies zul je naar een asiel of een dierenarts moeten gaan.
Daar is fok! niet voor
(want dat is hier gewoon over het algemeen niet.. en daarentegen wel genoeg mensen met een mening en/of ervaring)
jobensaskia.nl
pi_39475722
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:12 schreef Aletheia het volgende:

[..]

Ik zie poes ook juist niet als een 'wegwerp-knuffel', integendeel. Vandaar dat ik haar 'stress' en het asiel wil besparen (mijn vriend zei nl. dat mocht poes problemen krijgen, hij haar dan maar naar het asiel moet brengen. Erg leuk hé; alleen omdat hij te lui is om NU een goede, (tijdelijke) oplossing te zoeken: bijv. bij aardige mensen (met tuin) bij mij uit de buurt in Nijmegen. Dan kunnen we haar bezoeken en ophalen als we een meer poes-vriendelijke woning hebben. Maar hij heeft het nu te druk met studeren, wil geen 'gezeik' en weigert dus te zoeken naar een oplossing.
Hoelang wil je een kat elders onderbrengen dan, tot hij een groter huis heeft.. kan wel jaren duren en al die jaren moet de kat elders wonen? En als jullie de kat terug willen moet die weer uit zijn gezin worden gehaald omdat jullie dat graag willen? Nee, dat is niet echt denken aan de kat.. dat is meer denken aan jezelf. Of je doet je kat voorgoed weg in een leuk gezin of via het asiel waar ze alsnog een leuk gezin kan krijgen of je neemt verantwoordelijkheid en neemt die kat er bij. Een kat raakt juist gestrest van allerlei veranderingen. Het lijkt wel alsof jullie de kat gebruiken in jullie relatie dingetje ofzo. Wil je eigenlijk wel dat je vriend bij je in komt te wonen? Waarom laat je hem zijn eigen woonruimte niet zoeken inclusief zn kat?
pi_39694599
Ik vind het maar een ontzettend raar verhaal. Ten eerste lijkt die "vriend" van je een egoistische luie klootzak eerste klas die eigenlijk geen kat zou mogen hebben maargoed, daar valt al niks meer aan te doen. Daarnaast vind ik het belachelijk om een zgn. 'buitenkat' op 24m2 te zetten, echt van de zotten. Dat gaat overigens ook op voor mensen die er 3 neerzetten op 55m2 (al is het natuurlijk wel zo dat het feit dat ze dan interactie met soortgenootjes hebben een verzachtende factor - dat heeft de situatie die de TS omschrijft ook al niet). Als het nou een 'binnenkat' was dan kun je hem/haar misschien wel een beperkt tijdje houden op zo'n klein oppervlak maar in dit geval zal dat beest zich mateloos gaan frustreren en is het per definitie gewoon zielig, je neemt 'm z'n leven af. Katten zijn jagers die naast een hoop luieren (toegegeven) onwijs opleven bij interactie met hun omgeving, maar dat schijnen mensen zich als het ze even uit komt niet te willen beseffen. Ik heb zelf 2 katers op 105m2 (twee etages) en die gaan als het even kan ook meerdere uren per dag in de achtertuin spelen. Dat is wel het minste als je het mij vraagt. Je moet eens zien hoe die beesten opleven zodra ze buiten rondrennen, dan ga je mij niet wijsmaken dat zo'n dier dat niet nodig heeft om echt prettig te leven.
  maandag 10 juli 2006 @ 16:58:44 #23
139643 lilalush
smells good
pi_39694722
quote:
Op maandag 10 juli 2006 16:54 schreef riley het volgende:
Dat is wel het minste als je het mij vraagt.
Helemaal mee eens. Zelf heb ik 3 katten die binnen over een oppervlak van ca. 150 m2 kunnen beschikken. Daarnaast kunnen ze altijd het dakterras op en ze kunnen naar buiten de wijde wereld in. Persoonlijk valt het mij op dat ze liever in en vlak om het huis spelen dan dat ze ver weg gaan.
Als ze echter eens flink op jacht willen dan kan dat wel.
pi_39694785
Ik kan heb het tuinhek nog niet voor ze open gezet, maar de oudste (6mnd) krijgt die vrijheid straks wel. Prettig dat ik niet alleen sta hierin though
pi_39694935
Ik heb het ooit eens zo meegemaakt, mijn kat kon opeens ook niet zo maar naar buiten. Ik bracht hem echter regelmatig zelf naar beneden en haalde hem ook weer op. Hij was dus wel meer thuis maar behield wel zn uitstapjes. Het kost je zelf wat meer energie dat op en neer geloop maar dat moet je maar voor je kat overhebben. Ze wende er snel aan dat ze moest aangeven dat ze naar beneden wilde. En ik wende er ook snel genoeg aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')