SIMEK ONTMOET PIET VROON (1996) 22.50 - 23.40 uurNa in 1994 te zijn begonnen met radio-interviews voor de RVU debuteert de Tsjechische tenniscoach/columnist/cartoonist Martin Simek in 1995 als televisie-interviewer. Zijn ongewone manier van interviewen – intuïtief, sterk empathisch – trekt onmiddellijk de aandacht. Simek voert gesprekken met onder anderen zanger Ramses Shaffy, styliste Lidewij Edelkoort en presentatrice Alida Neslo. In het voorjaar van 1996 spreekt Simek uitgebreid met de bekende psycholoog Piet Vroon. Nog geen twee jaar later, in januari 1998, zal Vroon komen te overlijden. Iets van de verwarring waaraan Vroon de laatste periode van zijn leven ten prooi is, is hier al voelbaar. Aan de oever van de Lek, een omgeving die van grote invloed is geweest op Piet Vroon, praat Simek met hem over liefde, intimiteit, leven zonder partner en veranderingen in een mensenleven. Piet Vroon toont spijt dat hij jarenlang te hard heeft gewerkt en daardoor te weinig tijd heeft gehad voor persoonlijke relaties: ´Ik heb jarenlang vergeten te genieten van het leven.´ Een prachtig, ontroerend interview dat nog altijd grote indruk zal maken op de kijker.
Ik ga zeker kijken. Herinner het me nog als zeer boeiende televisie. Piet Vroon schreef destijds mooie columns in de Volkskrant en voerde campagne tegen leeghoofden zoals Emiel Ratelband. 2 jaar na dit interview pleegde hij zelfmoord.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !