abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39422071
Hoi allen,

Ik zit nu nog bij de Postbank, maar wil wegens de mogelijkheden van de Rabobank (studentenkrediet: ¤6000,-) overstappen, zodat ik zonder problemen de komende 3 jaar een nieuwe studie kan gaan volgen + een studentenstudio kan aanschaffen.

Ik heb die ¤6000,- echt hard nodig, anders kom ik er gegarandeerd niet, dus andere opties heb ik in dit geval niet veel aan. Ik zit alleen echter met wat vragen, en had gehoop dat jullie daar antwoord op wisten:

1) Je moet minimaal 1 jaar studie erop hebben zitten wil je het studentenkrediet als MBO'er kunnen opnemen (max ¤6000,-). Als je er voor kunt zorgen dat er iemand 'garant' voor je staat, kun je het bedrag ook al in je eerste jaar opnemen.

vraag: In wat voor zin wordt 'garant staan' bedoeld? Het is namelijk zo dat mijn ouders me totaal NERGENS in willen ondersteunen. Dus ook niet financieel, of iets ondertekenen of wat dan ook. Zou het mogelijk zijn dat mijn tante/oom dan 'garant' voor mij staan. Krijgen hun daar dan kosten aan? Ik heb alles tot in de details berekend (met de ¤6000,- inbegrepen + alle bedragen grof naar boven afgerond), en ik kan in principe geen schulden kweken.

En ja, er komt een bijbaantje aan, en het minimale bedrag (¤250 per maand) zit ook al in mijn berekening opgenomen.

2) vraag: Heeft iemand enig idee als ik overstap van de Postbank naar de Rabobank, hoe lang het dan zou duren voor ik het studentenkrediet in mijn bezit kan krijgen? In dezelfde maand als dat mijn studie begint? (Augustus), of kan dat bijvoorbeeld ook al in Juli?

Over latere terugbetalingen etc. maak ik me over een paar jaar wel druk. Ik wil eerst zorgen dat ik uit huis ga, en een nieuwe studie kan gaan volgen.

3) vraag: Ik neem aan dat het een eenmalige mogelijkheid tot ¤6000,- is. Dus niet ieder jaar ¤6000?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden
pi_39422549
het is het maximale bedrag wat je rood kunt staan op deze rekening, dus dat geld krijg je niet maar leen je van de bank tegen rente.
meestal heb je een rekening binnen een week geopend, de pas anvraag duurt iets van 1 tot 1,5 weken.
en dat bedrag kun je altijd opnemen.
geen ondertitel mogelijk I.V.M. technische storing.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 14:33:40 #3
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_39422671
En onthoud dat je een aardige rente gaat betalen. Verder kan je met dat bedrag geen studio 'aanschaffen'. Ik neem aan dat je gaat huren.
Overigens kan je het met werken en stufi ook makkelijk redden.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
  zaterdag 1 juli 2006 @ 14:58:19 #4
48058 Patron
ricordi chi sono
pi_39423194
1) Je moet minimaal 1 jaar studie erop hebben zitten wil je het studentenkrediet als MBO'er kunnen opnemen (max ¤6000,-). Als je er voor kunt zorgen dat er iemand 'garant' voor je staat, kun je het bedrag ook al in je eerste jaar opnemen.

Garant staan hoeft niet perse een ouder te zijn. Kan net zo goed een vriend of vriendin met wederzijdse vertrouwen zijn hoor.

nb. het is een eenmalige lening van EUR. 6000.- deze kun je aflossen tijdens je studie. Ook is heropname mogelijk als toch onverhoopt krap komt te zitten.
pi_39423238
Als ik je vragen en uitspraken zo zie, denk ik toch echt dat je onvoldoende verstand hebt van financiële transacties en overeenkomsten. Daarom is het beter is als je een onafhankelijke tussenpersoon inschakelt. Die kun je waarschijnlijk helaas niet betalen, dus dan is een tweede optie om een afspraak te maken met de Rabobank. Leg daar je vragen neer en accepteer niets anders dan een duidelijk antwoord dat niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is.

Sorry dat ik het misschien wat vervelend breng, maar een zinsnede als 'geen schulden kweken' in combinatie met het woord 'krediet' en vraag 3, geeft aan dat je er toch echt beter niet aan kunt beginnen zonder je eerst heel goed te laten adviseren.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  zaterdag 1 juli 2006 @ 15:01:32 #6
48058 Patron
ricordi chi sono
pi_39423264
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 14:27 schreef dutchtubby het volgende:
het is het maximale bedrag wat je rood kunt staan op deze rekening, dus dat geld krijg je niet maar leen je van de bank tegen rente.
meestal heb je een rekening binnen een week geopend, de pas anvraag duurt iets van 1 tot 1,5 weken.
en dat bedrag kun je altijd opnemen.
Klopt niet overigens. Het is geen krediet faciliteit op je bestaande rekening. Aanvraag van de rekening, overstappen, en pasaanvraag moet je wel 2 weken minimaal voor uittrekken.

Informeer naar wat je als bewijs moet overleggen (bewijs van inschrijving oid, wie je medecontractant is) en vraag naar de overstapservice. Dan neemt Rabobank je zaken over van de Postbank.
pi_39423465
Die 6000E is geen lening, maar dat kun je max. krediet staan. Een lening sluit je voor een bepaalde tijd af en daar betaal je dan xx euro rente over. In dit geval betaal je je scheel aan de rente (geloof iets van 9%) en dat is zonde. Bij de IBG kun je heel voordelig lenen, tot iets van 300E per maand. Aan het eind van je studie moet je dat pas terug betalen.
pi_39423627
Een studio koop ik. Per maand betaal ik daar 325 euro voor. Het maakt niet uit hoe, ALS je maar maandelijks dat bedrag kunt overhandigen + dat je borg moet staan bij iemand.

6000 euro krediet staan betekend zoals ik van jullie begrijp 'rood staan'. Is er geen manier om dat bedrag op te nemen? Het zal raar uit mn mond komen, maar als er 10% rente opkomt = 6600 euro, toch? Dat vind ik zelf geen probleem eerlijk gezegd.

Ik heb zowel uit mails/siteinfo begrepen dat je ook als MBO'er gebruik kunt maken bij de Rabobank van de 6000 euro.
pi_39423888
dus na een bepaalde tijd is de studio van jou?

borg staan betekent dat zij moeten betalen als jij het niet doet/kunt

[ Bericht 9% gewijzigd door wendytje op 01-07-2006 15:42:45 (oeps) ]
uit een aspergernest
pi_39423992
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 15:19 schreef Eagor het volgende:
Een studio koop ik. Per maand betaal ik daar 325 euro voor. Het maakt niet uit hoe, ALS je maar maandelijks dat bedrag kunt overhandigen + dat je borg moet staan bij iemand.

6000 euro krediet staan betekend zoals ik van jullie begrijp 'rood staan'. Is er geen manier om dat bedrag op te nemen? Het zal raar uit mn mond komen, maar als er 10% rente opkomt = 6600 euro, toch? Dat vind ik zelf geen probleem eerlijk gezegd.

Ik heb zowel uit mails/siteinfo begrepen dat je ook als MBO'er gebruik kunt maken bij de Rabobank van de 6000 euro.
Jij vindt 600 Euro rente niet veel?? Als je als student zo met je geld om gaat moet je inderdaad maar heel veel lenen ja..
pi_39424078
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 15:19 schreef Eagor het volgende:
Het zal raar uit mn mond komen, maar als er 10% rente opkomt = 6600 euro, toch? Dat vind ik zelf geen probleem eerlijk gezegd.
Na het eerste jaar ja, 2de jaar: 7260, 3e jaar: 7986
En het is maar de vraag of de Rabobank het accepteerd dat je lang rood staat

Gewoon bij het IBG lenen als het kan!
pi_39424093
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 15:40 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Jij vindt 600 Euro rente niet veel?? Als je als student zo met je geld om gaat moet je inderdaad maar heel veel lenen ja..
¤600 het eerste jaar he..... als hij het geld het eerste jaar opmaakt. Daarna ¤660, dan ¤726, dan ¤798. Totale eindschuld, uitgaande van 4 jaar studie....¤8784
uit een aspergernest
pi_39424139
Even info gezocht:
quote:
Wel bijverdienen of een tijdje niet. Beslissen over een grote uitgave. Vakantieplannen. Een snellere PC. Allemaal momenten waarop je wat extra financiele ruimte goed kunt gebruiken. Daar zorgen we dus voor door middel van het Studentenkrediet.

Studentenkrediet
Met een Rabo Studentenkrediet kun je maximaal ¤6000 lenen tegen aantrekkelijke voorwaarden. Tijdens je studie hoef je helemaal niets terug te betalen, zelf geen rente. Het terugbetalen begint pas een jaar na beeindiging van je studie. Je kunt wel altijd extra aflossen en weer opnemen. Het Studentenkrediet is bedoeld voor studenten met een basisbeurs, die hun eerste jaar hebben afgerond. Heb je iemand die garant wil staan, dan kun je ook al een leningsluiten in je eerste jaar. Bovendien krijg je een extra rentekorting als er iemand voor je garant wil staan.

De kenmerken

1. Afhankelijk van de wensen en mogelijkheden is kredietmaximum van ¤1000 tot en met ¤6000 mogelijk
2. Lage rente. Extra korting op het rentepercentage als iemand garant wil staan.
3. Terugbetalen hoeft pas vanaf 1 jaar na het beëindigen van je studie. Na beëindiging van je studie bedraagt je maandtermijn 3% van de kredietlimiet.
4. Extra en vervroegd aflossen is altijd boetevrij mogelijk
5. Maandelijks overzicht
6. Bij overlijden voor de 75-jarige leeftijd wordt de restantschuld kwijtgescholden.
Ziet er wel goed uit, wel oppassen voor de kleine lettertjes en vergelijken met een lening van het IBG.
pi_39425217
Wat jij nu toont, is mijn doorslag geweest om er op in te gaan. Nu was de bank al dicht vandaag, dus wou ik eerst nog even hier wat info inwinnen, aangezien sommigen misschien ook wel een soortgelijk iets hebben meegemaakt.

Zoals ik het voor alsnog begrijp kan ik ¤6000 opnemen, gebruiken, en pas 1 jaar na de studie aflossen + rente. Ik ging nu dus weer twijfelen omdat er werd gezegd dat het mogelijk ging om een soort van ¤6000 mogen roodstaan.

IBGroep zegt tot 2x toe (via mail ook), dat het niet mogelijk is om een hoger bedrag te LENEN dan de standaard ¤147 die in de MBO beurs zit verwerkt. Dat is voor mij geen optie dus.

Maar weet iemand of mijn tante / oom (die dan garant zouden staan) kosten krijgen? Ik heb het dan niet over als ik het zelf niet kan betalen, maar gewoon daarbuiten om... Gek gezegd: 'Garantkosten' ofzo...
pi_39425637
Je zult sowieso (vooraf!) moeten vaststellen hoe die garantstelling precies gaat werken. Daarbij zal je op de een of andere manier moeten bepalen dat jij hen terugbetaling verschuldigd bent wanneer er aanspraak gemaakt moet worden op hun garantstelling. Als dat namelijk niet zo vastgelegd is, dan is hun betaling een 'gift' aan jou, en moet er schenkingsrecht (iets van 40% meen ik) over worden betaald. Voor tantes/ooms naar neefjes geldt daar namelijk geen vrijstelling meer op.

Daarnaast zullen er nog wel tientallen haken en ogen zijn, dus leg alle details voor aan je adviseur, dus ook het feit dat het niet om je eigen ouders gaat.

Tenzij je het hier op kan gooien trouwens.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_39427851
Ik ga maandagochtend gelijk langs de Rabobank hier in de buurt, en leg alles in details aan ze voor. Ik zal wel laten weten (voor anderen misschien) wat er uitgekomen is. In ieder geval bedankt voor de info allen
  zondag 2 juli 2006 @ 14:52:33 #17
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_39449081
Als jij die 6000 een jaartje of 3 rood blijft staan dan betaal je zo'n 2000 euro rente. Vergeet dat niet!
pi_39460767
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 15:46 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Na het eerste jaar ja, 2de jaar: 7260, 3e jaar: 7986
En het is maar de vraag of de Rabobank het accepteerd dat je lang rood staat

Gewoon bij het IBG lenen als het kan!
Mwoah, ik sta nu onderhand ook al twee jaar onafgebroken rood bij de Rabobank, ze maken er echt helemaal geen probleem van.

Lenen bij de IB-groep is wel beter natuurlijk.
  zondag 2 juli 2006 @ 22:50:29 #19
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_39460810
quote:
Op zondag 2 juli 2006 22:49 schreef Dabrye het volgende:

[..]

Mwoah, ik sta nu onderhand ook al twee jaar onafgebroken rood bij de Rabobank, ze maken er echt helemaal geen probleem van.

Lenen bij de IB-groep is wel beter natuurlijk.
Een DK is iets anders dan gewoon roodstaan eh.
Overigens heb ik weleens 1200 roodgestaan een maandje oid en kreeg ik ook al een brief van de Rabo. Had dan ook een limiet van 1000 overigens.
pi_39494489
hoe is het afgelopen ben wel benieuwd
Mijn Usericon bevat seksueel getinte, gewelddadige en schokkende inhoud!
pi_57533852
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 01:13 schreef CecilBDemented het volgende:
hoe is het afgelopen ben wel benieuwd
Ik denk dat hij failliet is verklaart.
Carpe diem quam minimum credula postero.
  zondag 23 maart 2008 @ 20:27:07 #22
97934 ASroma
Flamboyant
pi_57571542
Ja, hoe is het eigenlijk afgelopen?
pi_57576177
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 14:33 schreef LaZZ het volgende:
En onthoud dat je een aardige rente gaat betalen. Verder kan je met dat bedrag geen studio 'aanschaffen'. Ik neem aan dat je gaat huren.
Overigens kan je het met werken en stufi ook makkelijk redden.

Nou niet dus
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  zondag 30 maart 2008 @ 01:03:11 #25
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_57708257
quote:
Op maandag 24 maart 2008 12:08 schreef EricT het volgende:

[..]

Nou niet dus
Niet als je bollen blijft pellen nee.
pi_57716367
Hij kon beter collegegeld krediet aanvragen, hoewel je op het mbo schoolgeld betaald
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')