Is ook onderhandelbaar. Verneukeratief alleen dat ze ex. BTW prijzen communiceren naar de consument...quote:Op dinsdag 27 juni 2006 09:55 schreef Rio het volgende:
Dat vind ik te veel. Lijkt me onderhandelbaar?
strikt genomen moeten ze incl. btw adverteren / communiceren en kun je je dus op die ex prijs als incl. beroepen.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 09:59 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Is ook onderhandelbaar. Verneukeratief alleen dat ze ex. BTW prijzen communiceren naar de consument...
En sinds wanneer is dat??? 5 jaar geleden in elk geval nog niet...quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:02 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
strikt genomen moeten ze incl. btw adverteren / communiceren en kun je je dus op die ex prijs als incl. beroepen.
de wet stelt al vele jaren, dat aanbiedingen voor producten en diensten, die overduidelijk voor consumenten bedoeld zijn (lees: in de praktijk dus niet gericht zijn op specifiek ondernemers / bedrijven), altijd incl. btw vermeld dienen te worden en dat aanbiedingen zonder vermelding van BTW ook redelijkerwijs opgevat mogen worden als aanbiedingen incl. BTW, waar de verkopende c.q. dienstverlenende partij dan ook aan gebonden is, net als dit het geval is bij bijvoorbeeld een supermarkt of speelgoedwinkel.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:10 schreef FrankV34 het volgende:
[..]
En sinds wanneer is dat??? 5 jaar geleden in elk geval nog niet...
Ter info, ik werk zelf bij een nvm-makelaar als zaterdag hulp.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:20 schreef mcwops het volgende:
Tja daar beriep ik me dus ook op bij de makelaar. Maar ik kreeg te horen dat ik maar beter het contract had moeten lezen....quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:26 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
de wet stelt al vele jaren, dat aanbiedingen voor producten en diensten, die overduidelijk voor consumenten bedoeld zijn (lees: in de praktijk dus niet gericht zijn op specifiek ondernemers / bedrijven), altijd incl. btw vermeld dienen te worden en dat aanbiedingen zonder vermelding van BTW ook redelijkerwijs opgevat mogen worden als aanbiedingen incl. BTW, waar de verkopende c.q. dienstverlenende partij dan ook aan gebonden is, net als dit het geval is bij bijvoorbeeld een supermarkt of speelgoedwinkel.
....
Dit lijstej ga ik ook hanteen mocht het nodig zijn. Maar eugh,.... wil een makelaar dan nog wel met je in zee ????quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:20 schreef mcwops het volgende:
normale courtage is courtage die je zelf afspreekt met je makelaar. maw, de hoogte is deel van de onderhandelingen (ook al wil de lmv en nvm daar niet aan , cq geen ruchtbaarheid aan geven).
zelf heb ik (en geef ik als advies aan familie en vrienden) om een staffel-beloning voor te stellen (ja inderdaad,ben de makelaar altijd een stap voor).
dat betekent bijv:
bij verkoop binnen 2 maanden 1,6
bij verkoop tussen 3 en 4 maanden 1,4
bij verkoop tussen 5 en 7 maanden 1,2
langer dan 7 maanden: exit opdracht voor deze makelaar (want dan is ie niet goed) zonder rekening (of enkel rekening voor de advertenties in de krant)
over de advertenties: heeeeel goed afspreken wat ie doet en wat ie daar voor berekent. het plaatsen op Funda kost jou geen geld, het plaatsen van een adv in het lokale blaadje kost geen 200 Euro. als je snapt wat ik bedoel.
spreek af dat je per week inzage wil hebben wat de makelaar doet voor je (daar heb je recht op). hoeveel folders van jouw huis heeft ie moeten opsturen, hoeveel potentiele bezichtigingen, waar adverteren, etc.
Maak ook duidelijk dat als er een koper is die NIET via de makelaar komt je geen courtage bent verschuldigd aan de makelaar, echter je moet wel aannemelijk maken dat de koper niet attent op het huis is gemaakt via de makelaar en/of zijn uitingen. denk bijv aan een collega die je huis koopt.
ze moeten voor de overdracht sowieso de concept akte naar je toe sturen INCLUSIEF de rekening. heb je die niet bijv 1 uur voor de overdracht, vraag daar naar bij de makelaar en weiger evt naar de notaris te gaan. De makelaar is dan in verzuim en kost hem geld.
Een makelaar die verlegen zit om panden misschien wel, een makelaar die een overvolle portefeuille die begint niet aan dat gemier.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:59 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Dit lijstej ga ik ook hanteen mocht het nodig zijn. Maar eugh,.... wil een makelaar dan nog wel met je in zee ????
en hij de wet, die stelt eveneens dat voorwaarden en contracten die onbillijke bepalingen stellen in de strijd met de wet (specifiek de zwarte en vaak ook grijze lijst van BW6:236 en BW6:237), per definitie nietig of vernietigbaar zijn.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:58 schreef FrankV34 het volgende:
[..]
Tja daar beriep ik me dus ook op bij de makelaar. Maar ik kreeg te horen dat ik maar beter het contract had moeten lezen....![]()
haha wat een verhaal... ja ik zou ook niet meegaan met die psychologische grens onzin, alsof hij daar met z'n schriftelijke cursus wat vanaf weet... hij is juist gebaat met het gemakkelijke verkoopwerk in volume, ook al vangt hij per saldo minder per geschoven huis.quote:Bedenk me overigens dat het iets langer geleden is want we hadden toen nog guldens... was 1999 of 2000...
Nou ja is een wijze les geweest, wel een die me ruim 200 euro gekost heeft maar toch.
Overigens had ik 10000 gulden meer gevangen voor het apartement dan de makelaar van uit ging...
Makelaar: Zet maar te koop voor 149000 dan vang je waarschijnlijk 140000
Ik: Nou dan zet jij hem maar te koop voor 159000 dan vang ik 150000
Makelaar begon over psychologische grens enz... toch mijn zin gekregen.. 2 weken later heeft de eerste die kwam kijken het apartement voor 150000 gekocht... Hij verkocht hem het jaar erop weer voor 175000![]()
En nu staat die te koop voor 130000 euro![]()
interessant verhaal.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:20 schreef mcwops het volgende:
normale courtage is courtage die je zelf afspreekt met je makelaar. maw, de hoogte is deel van de onderhandelingen (ook al wil de lmv en nvm daar niet aan , cq geen ruchtbaarheid aan geven).
zelf heb ik (en geef ik als advies aan familie en vrienden) om een staffel-beloning voor te stellen (ja inderdaad,ben de makelaar altijd een stap voor).
dat betekent bijv:
bij verkoop binnen 2 maanden 1,6
bij verkoop tussen 3 en 4 maanden 1,4
bij verkoop tussen 5 en 7 maanden 1,2
langer dan 7 maanden: exit opdracht voor deze makelaar (want dan is ie niet goed) zonder rekening (of enkel rekening voor de advertenties in de krant)
over de advertenties: heeeeel goed afspreken wat ie doet en wat ie daar voor berekent. het plaatsen op Funda kost jou geen geld, het plaatsen van een adv in het lokale blaadje kost geen 200 Euro. als je snapt wat ik bedoel.
spreek af dat je per week inzage wil hebben wat de makelaar doet voor je (daar heb je recht op). hoeveel folders van jouw huis heeft ie moeten opsturen, hoeveel potentiele bezichtigingen, waar adverteren, etc.
Maak ook duidelijk dat als er een koper is die NIET via de makelaar komt je geen courtage bent verschuldigd aan de makelaar, echter je moet wel aannemelijk maken dat de koper niet attent op het huis is gemaakt via de makelaar en/of zijn uitingen. denk bijv aan een collega die je huis koopt.
ze moeten voor de overdracht sowieso de concept akte naar je toe sturen INCLUSIEF de rekening. heb je die niet bijv 1 uur voor de overdracht, vraag daar naar bij de makelaar en weiger evt naar de notaris te gaan. De makelaar is dan in verzuim en kost hem geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |