abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:40:29 #1
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_39275925
Zoals ik al verwachtte is er de tariefstelling van makelaars niet echt helder en doorzichtig; kan er op internet niet echt een mooie tabel over vinden.

Parktische vraag: wat is een normale courtage?
Ik heb al een boek.
pi_39276116
bemiddelingscourtage = 2% van de verkoopprijs ongeveer...
pi_39276188
toen ik mijn appartement vorig jaar verkocht vroegen ze 1,5%.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:55:03 #4
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_39276190
Dat vind ik te veel. Lijkt me onderhandelbaar?
Ik heb al een boek.
pi_39276238
Courtage is onderhandelbaar.

Maar hou er rekening mee dat de tarieven ondanks dat ze met particulieren te maken hebben zonder btw zijn. Die komt er dus nog bij...

Spreek uit ervaring. Verkocht mijn apartement en had een courtage afgesproken van 1,5% (ipv de 2% die ze eerst vroegen)

Kom ik bij de notaris blijkt er opeens meer dan 1,5% afgehouden te zijn voor de makelaar... bleek in de kleine lettertjes te staan dat het tarief exclusief btw was...
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:59:29 #6
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_39276282
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 09:55 schreef Rio het volgende:
Dat vind ik te veel. Lijkt me onderhandelbaar?
Is ook onderhandelbaar. Verneukeratief alleen dat ze ex. BTW prijzen communiceren naar de consument...
Lang leve mij! *O*
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:02:00 #7
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_39276334
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 09:59 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Is ook onderhandelbaar. Verneukeratief alleen dat ze ex. BTW prijzen communiceren naar de consument...
strikt genomen moeten ze incl. btw adverteren / communiceren en kun je je dus op die ex prijs als incl. beroepen.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_39276414
koop een domein naam en ruimte en verkoop daarop zelf je huis lijkt me vele malen goedkoper.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_39276461
1,5% is EXCL. BTW

Ik heb nu maar 1 makelaar gehad die naar 1,3% ging, maar die wilde het huis dan ook voor een veel te hoge prijs te koop zetten.
pi_39276530
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:02 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

strikt genomen moeten ze incl. btw adverteren / communiceren en kun je je dus op die ex prijs als incl. beroepen.
En sinds wanneer is dat??? 5 jaar geleden in elk geval nog niet...

Heb ook nog flink geprotesteerd bij de notaris maar had geen nut. Is sowieso een rot streek dat ze de rekening meteen naar de notaris sturen. Ik kreeg toendertijd niet van te voren een afrekening van de verkoop te zien dus het viel me vies tegen en aangezien de notaris de rekening al betaald had aan de makelaar had ik geen onderhandelingspositie meer.

Bij de makelaar werd meteen naar de kleine (en dan bedoel ik echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kleine) letters gewezen waarin dit stond. Er is tijdens de hele intake niet 1 woord over gerept.

En dat bij een NVM makelaar
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:12:16 #11
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_39276570
ERA Makelaars zijn de shit...

Maar die doen t ook.
Lang leve mij! *O*
pi_39276748
Het hangt wel af van de verkoopbaarheid van je huis. Wanneer je huis aan de onderkant van de markt zit, dan kun je je prima richten op 1% Is je huis duurder, dan moet 1,5% haalbaar zijn. Reclamekosten en zoals eerder gemeld btw komen hier nog bij.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:20:04 #13
128384 mcwops
gat in je glas
pi_39276792
normale courtage is courtage die je zelf afspreekt met je makelaar. maw, de hoogte is deel van de onderhandelingen (ook al wil de lmv en nvm daar niet aan , cq geen ruchtbaarheid aan geven).
zelf heb ik (en geef ik als advies aan familie en vrienden) om een staffel-beloning voor te stellen (ja inderdaad,ben de makelaar altijd een stap voor ).
dat betekent bijv:
bij verkoop binnen 2 maanden 1,6
bij verkoop tussen 3 en 4 maanden 1,4
bij verkoop tussen 5 en 7 maanden 1,2
langer dan 7 maanden: exit opdracht voor deze makelaar (want dan is ie niet goed) zonder rekening (of enkel rekening voor de advertenties in de krant)
over de advertenties: heeeeel goed afspreken wat ie doet en wat ie daar voor berekent. het plaatsen op Funda kost jou geen geld, het plaatsen van een adv in het lokale blaadje kost geen 200 Euro. als je snapt wat ik bedoel.
spreek af dat je per week inzage wil hebben wat de makelaar doet voor je (daar heb je recht op). hoeveel folders van jouw huis heeft ie moeten opsturen, hoeveel potentiele bezichtigingen, waar adverteren, etc.
Maak ook duidelijk dat als er een koper is die NIET via de makelaar komt je geen courtage bent verschuldigd aan de makelaar, echter je moet wel aannemelijk maken dat de koper niet attent op het huis is gemaakt via de makelaar en/of zijn uitingen. denk bijv aan een collega die je huis koopt.

ze moeten voor de overdracht sowieso de concept akte naar je toe sturen INCLUSIEF de rekening. heb je die niet bijv 1 uur voor de overdracht, vraag daar naar bij de makelaar en weiger evt naar de notaris te gaan. De makelaar is dan in verzuim en kost hem geld.
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:26:12 #14
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_39276965
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:10 schreef FrankV34 het volgende:

[..]

En sinds wanneer is dat??? 5 jaar geleden in elk geval nog niet...
de wet stelt al vele jaren, dat aanbiedingen voor producten en diensten, die overduidelijk voor consumenten bedoeld zijn (lees: in de praktijk dus niet gericht zijn op specifiek ondernemers / bedrijven), altijd incl. btw vermeld dienen te worden en dat aanbiedingen zonder vermelding van BTW ook redelijkerwijs opgevat mogen worden als aanbiedingen incl. BTW, waar de verkopende c.q. dienstverlenende partij dan ook aan gebonden is, net als dit het geval is bij bijvoorbeeld een supermarkt of speelgoedwinkel.

wat betreft verzekeringen geldt, dat zij altijd incl. assurantiebelasting vermeld moeten worden (sinds een paar jaar); deze kennen voor consumenten doorgaans geen BTW.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:56:18 #15
92521 Nordic_Blue
van gogh los
pi_39277761
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:20 schreef mcwops het volgende:
Ter info, ik werk zelf bij een nvm-makelaar als zaterdag hulp.

Die staffel-beloning is leuk uitgedacht, maar voor een makelaar funest.

Hoe langer de woning bij hem te koop staat, hoe meer het de makelaar kost, denk aan veel meer bezichtingen, veel meer te verzenden brochures etc.

Jou bewering dat de als de woning na 7 maanden niet verkocht dat de makelaar niet goed is, is beetje simpel denken.

Dat ligt helemaal aan de courantheid van de woning (locatie, indeling, staat van onderhoud). Al zal een goede makelaar vooraf wel aan kunnen geven of dit struikelblokken kunnen zijn.

Als je niks uit wilt geven aan de verkoop van je huis, kun je ook eens naar Makelaarsland kijken, maar dan krijg je ook niks.
pi_39277819
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:26 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

de wet stelt al vele jaren, dat aanbiedingen voor producten en diensten, die overduidelijk voor consumenten bedoeld zijn (lees: in de praktijk dus niet gericht zijn op specifiek ondernemers / bedrijven), altijd incl. btw vermeld dienen te worden en dat aanbiedingen zonder vermelding van BTW ook redelijkerwijs opgevat mogen worden als aanbiedingen incl. BTW, waar de verkopende c.q. dienstverlenende partij dan ook aan gebonden is, net als dit het geval is bij bijvoorbeeld een supermarkt of speelgoedwinkel.

....
Tja daar beriep ik me dus ook op bij de makelaar. Maar ik kreeg te horen dat ik maar beter het contract had moeten lezen....

Bedenk me overigens dat het iets langer geleden is want we hadden toen nog guldens... was 1999 of 2000...

Nou ja is een wijze les geweest, wel een die me ruim 200 euro gekost heeft maar toch.
Overigens had ik 10000 gulden meer gevangen voor het apartement dan de makelaar van uit ging...

Makelaar: Zet maar te koop voor 149000 dan vang je waarschijnlijk 140000
Ik: Nou dan zet jij hem maar te koop voor 159000 dan vang ik 150000
Makelaar begon over psychologische grens enz... toch mijn zin gekregen.. 2 weken later heeft de eerste die kwam kijken het apartement voor 150000 gekocht... Hij verkocht hem het jaar erop weer voor 175000

En nu staat die te koop voor 130000 euro
pi_39277836
quote:
normale courtage is courtage die je zelf afspreekt met je makelaar. maw, de hoogte is deel van de onderhandelingen (ook al wil de lmv en nvm daar niet aan , cq geen ruchtbaarheid aan geven).
zelf heb ik (en geef ik als advies aan familie en vrienden) om een staffel-beloning voor te stellen (ja inderdaad,ben de makelaar altijd een stap voor ).
dat betekent bijv:
langer dan 7 maanden: exit opdracht voor deze makelaar (want dan is ie niet goed) zonder rekening (of enkel rekening voor de advertenties in de krant)
over de advertenties: heeeeel goed afspreken wat ie doet en wat ie daar voor berekent. het plaatsen op Funda kost jou geen geld, het plaatsen van een adv in het lokale blaadje kost geen 200 Euro. als je snapt wat ik bedoel.
spreek af dat je per week inzage wil hebben wat de makelaar doet voor je (daar heb je recht op). hoeveel folders van jouw huis heeft ie moeten opsturen, hoeveel potentiele bezichtigingen, waar adverteren, etc.
Maak ook duidelijk dat als er een koper is die NIET via de makelaar komt je geen courtage bent verschuldigd aan de makelaar, echter je moet wel aannemelijk maken dat de koper niet attent op het huis is gemaakt via de makelaar en/of zijn uitingen. denk bijv aan een collega die je huis koopt.

ze moeten voor de overdracht sowieso de concept akte naar je toe sturen INCLUSIEF de rekening. heb je die niet bijv 1 uur voor de overdracht, vraag daar naar bij de makelaar en weiger evt naar de notaris te gaan. De makelaar is dan in verzuim en kost hem geld.
Dit lijstej ga ik ook hanteen mocht het nodig zijn. Maar eugh,.... wil een makelaar dan nog wel met je in zee ????
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  dinsdag 27 juni 2006 @ 11:06:48 #18
92521 Nordic_Blue
van gogh los
pi_39278014
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:59 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Dit lijstej ga ik ook hanteen mocht het nodig zijn. Maar eugh,.... wil een makelaar dan nog wel met je in zee ????
Een makelaar die verlegen zit om panden misschien wel, een makelaar die een overvolle portefeuille die begint niet aan dat gemier.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 11:22:40 #19
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_39278429
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:58 schreef FrankV34 het volgende:

[..]

Tja daar beriep ik me dus ook op bij de makelaar. Maar ik kreeg te horen dat ik maar beter het contract had moeten lezen....
en hij de wet, die stelt eveneens dat voorwaarden en contracten die onbillijke bepalingen stellen in de strijd met de wet (specifiek de zwarte en vaak ook grijze lijst van BW6:236 en BW6:237), per definitie nietig of vernietigbaar zijn.

een beroep daarop slaagt dus doorgaans wel, maar het moet wel de moeite waard zijn natuurlijk.
quote:
Bedenk me overigens dat het iets langer geleden is want we hadden toen nog guldens... was 1999 of 2000...

Nou ja is een wijze les geweest, wel een die me ruim 200 euro gekost heeft maar toch.
Overigens had ik 10000 gulden meer gevangen voor het apartement dan de makelaar van uit ging...

Makelaar: Zet maar te koop voor 149000 dan vang je waarschijnlijk 140000
Ik: Nou dan zet jij hem maar te koop voor 159000 dan vang ik 150000
Makelaar begon over psychologische grens enz... toch mijn zin gekregen.. 2 weken later heeft de eerste die kwam kijken het apartement voor 150000 gekocht... Hij verkocht hem het jaar erop weer voor 175000

En nu staat die te koop voor 130000 euro
haha wat een verhaal... ja ik zou ook niet meegaan met die psychologische grens onzin, alsof hij daar met z'n schriftelijke cursus wat vanaf weet... hij is juist gebaat met het gemakkelijke verkoopwerk in volume, ook al vangt hij per saldo minder per geschoven huis.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 11:24:22 #20
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_39278465
quote:
dat betekent bijv:

interessant verhaal.
pi_39290565
Lijkt me dat je die makelaarcouratge in zowel verkoop al sinkoop het beste afhankelijk kan laten zijn van hun resultaat. De befaamde wortel of pijneburgerkoek
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')