abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:12:50 #1
45998 igor
Yes, master!
pi_39275437
'k Heb bij mijn werkgever (bedrijf met ca.120 werknemers) een contract voor onbepaalde tijd, en heb onlangs gereageerd en ben aangenomen op een interne vacature. Dat ging in een heel kort gesprekje. Over het salaris zouden we het later nog hebben, en het nieuwe salaris zou dan ingaan na de proeftijd.

Nu is het een bedrijf waar ze je graag hard proberen te naaien qua arbeidsvoorwaarden, en mij verbaasde het dan ook niet echt toen ik laatst het volgende per post thuisgestuurd kreeg (tijdens mijn vakantie):
quote:
Beste [naam],

Naar aanleiding van je gesprek met [nieuwe leidinggevende] willen we hierbij het volgende bevestigen.

Met genoegen kunnen wij je mededelen dat je per 1 juli 2006 de functie van [functienaam] zult gaan vervullen. De eerste 3 maanden worden door beide partijen beschouwd als een proefperiode.

Mocht tijdens de proefperiode duidelijk worden dat de functiewijziging niet naar tevredenheid verloopt, dan willen we je er wel op attenderen dat er geen garantie is dat je terug kan keren naar je huidige functie. We kunnen hooguit bekijken wat er op dat moment eventueel vacant is binnen [bedrijfsnaam].

Als bevestiging dat je akkoord gaat met het bovenstaande, verzoeken we je beide exemplaren voor akkoord te tekenen en één exemplaar in te leveren bij de afdeling Personeelszaken.

Wij vertrouwen op een prettige voortzetting van de samenwerking en wensen je veel succes in je nieuwe functie.

Met vriendelijke groet,

[Naam]
Financieel directeur
Er wordt heel sneaky niet gesproken over een salarisverhoging, en een proeftijd van 3 maanden is volgens mij ook niet mogelijk.

't Is allemaal een beetje een rare gang van zaken, maar ik wil erg graag weg van m'n huidige afdeling. Desnoods zou ik voor het huidige salaris (MBO-niveau) die functie (HBO-niveau) aanvaarden, om de komende maanden lekker monsterboard.nl af te struinen...

Ter info: er staat een reorganisatie op stapel, waarbij mijn huidige afdeling wordt samengevoegd met een andere, en waarbij er nieuwe functies zullen worden gecreëerd. Er is dus sowieso geen terugkeer naar m'n huidige functie mogelijk.

Kan ik nu doen alsof mijn neus bloedt, en gewoon die proeftijd van 3 maanden ondertekenen, omdat deze toch niet rechtsgeldig is? Is het voldoende als ik slechts een nadere specificatie van het salaris verlang?

[ Bericht 0% gewijzigd door igor op 27-06-2006 09:28:06 ]
  Moderator dinsdag 27 juni 2006 @ 09:27:18 #2
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_39275691
Als je huidige contact wordt stopgezet en je tekent een nieuw contract, kan er volgens mij weer een nieuwe proeftijd bedongen worden.

Het zou ook gek zijn, als jij als oude baas, terug zou keren van het management naar de werkvloer, dan krijg je scheve arbeidsverhoudingen.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:29:20 #3
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39275739
Zo'n vertraagde salarisverhoging lijkt me ook wel tamelijk ongebruikelijk.
Vampire Romance O+
pi_39275781
Op zich is het juridisch correct wanneer er voor een functiewijziging een nieuwe overeenkomst gesloten wordt met een bijbehorende proeftijd.

Een proeftijd van 3 maanden is echter nietig en gezien het 'ijzeren proeftijd' regime, kun je daar met een gerust hart voor tekenen.

Echter, let op, als ze die proeftijd vorm geven door je eerst een contract voor drie maanden aan te bieden, dan mag dat, omdat het een andere functie is, wel !

De brief zoals ik die nu lees rept daar niet van, sterker nog: er is niet eens sprake van een nieuwe arbeidsovereenkomst, maar alleen van een brief waarin de wijzingen bevestigd worden.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:33:30 #5
45998 igor
Yes, master!
pi_39275820
quote:
De tweede vraag, kón er rechtsgeldig een proeftijd worden overeengekomen tussen partijen, dient zich vaker aan. Door de Hoge Raad is meermaals uitgesproken dat de proeftijd is bedoeld om wederzijds, proefondervindelijk van elkaars hoedanigheden en kwaliteiten op de hoogte te geraken. Dit --met het oog op de belangen van de werknemer-- gedurende een beperkte periode. De proeftijd dient er dus voor om beide partijen de mogelijkheid te bieden elkaar wat af te tasten en als dat niet bevalt, aan één of beide zijden, de arbeidsverhouding eenvoudig te beëindigen. Dit heeft als consequentie dat indien de rechter oordeelt dat partijen elkaar al kenden of geacht werden te kennen en er toch een proeftijd is overeengekomen waarop een beroep wordt gedaan, die proeftijd als niet-rechtsgeldig wordt aangemerkt.
Ze weten natuurlijk nog niet precies hoe ik binnen die nieuwe functie zou functioneren, maar qua persoon kennen ze mij en mijn kwaliteiten. Het is geen groot bedrijf etc.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 27 juni 2006 @ 09:33:43 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_39275822
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 09:27 schreef belsen het volgende:
Als je huidige contact wordt stopgezet en je tekent een nieuw contract, kan er volgens mij weer een nieuwe proeftijd bedongen worden.

Het zou ook gek zijn, als jij als oude baas, terug zou keren van het management naar de werkvloer, dan krijg je scheve arbeidsverhoudingen.
Bij een nieuwe functie kan er inderdaad een proeftijd bedongen worden. Echter nooit langer dan twee maanden (indien het contract twee jaar of langer betreft) en in de meeste gevallen zelfs maar één maand (bij contracten korter dan twee jaar)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_39275870
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 09:33 schreef igor het volgende:

[..]

Ze weten natuurlijk nog niet precies hoe ik binnen die nieuwe functie zou functioneren, maar qua persoon kennen ze mij en mijn kwaliteiten. Het is geen groot bedrijf etc.
Dat zie jij ook precies goed; de tekst die jij aanhaalt is ook niet volledig.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:37:21 #8
45998 igor
Yes, master!
pi_39275879
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 09:29 schreef MouseOver het volgende:

Zo'n vertraagde salarisverhoging lijkt me ook wel tamelijk ongebruikelijk.
Ja, het slaat nergens op.

Wanneer ze extern iemand hadden aangenomen (met halfjaarcontract), hadden ze vanaf dag één een bepaald salaris moeten betalen en was er een maximale proeftijd van één maand geweest.

Ze weten (helaas?) dat ik graag weg wil van huidige afdeling... en ze denken nu dat ze iemand voor een MBO-salaris op een HBO-functie kunnen neerzetten, en hem evt nog kunnen wippen ook binnen drie maanden.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:44:01 #9
45998 igor
Yes, master!
pi_39275984
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 09:31 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

De brief zoals ik die nu lees rept daar niet van, sterker nog: er is niet eens sprake van een nieuwe arbeidsovereenkomst, maar alleen van een brief waarin de wijzingen bevestigd worden.
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 09:33 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Bij een nieuwe functie kan er inderdaad een proeftijd bedongen worden. Echter nooit langer dan twee maanden (indien het contract twee jaar of langer betreft) en in de meeste gevallen zelfs maar één maand (bij contracten korter dan twee jaar)
Wanneer is iets een 'nieuwe overeenkomt', en wanneer een 'wijziging'?

En in hoeverre kunnen ze je binnen de proeftijd ontslaan, of zijn ze verplicht je weer aan te nemen op je oude functie of iets gelijkwaardigs?

Eigenlijk is het wel leuk wanneer ik teken voor drie maanden, dat daarmee de totale proeftijd vervalt, en een ontslag (op deze functie zelfs!) helemaal onmogelijk is.

Het is dus slim om helemaal niet over die proeftijd te beginnen (hooguit wat te brommen), en alleen nadere schriftelijke afspraken mbt salaris te verlangen?

Bijkomend is trouwens dat betreffende leidinggevende per 1 augustus vertrekt, en ik geen idee heb wie mij straks moet gaan beoordelen. Volgens mij staat zelfs nergens exact op papier wat de functie inhoudt... Dus daar wil ik ook wat concreter afspraken over eigenlijk.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 27 juni 2006 @ 09:49:53 #10
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_39276083
Mij is het ooit gelukt...
Had een contract van een jaar met een proeftijdbeding van twee maanden bij het Arbeidsbureau notabene. Werd ontslagen in de laatste week van die proeftijd, omdat ik niet met mijn direct leidinggevende door een deur kon (hij niet met mij eigenlijk). Rechtsbijstand gebeld, de advocaat die ik toegewezen kreeg heeft nog nooit zoveel voorpret gehad volgens mij.
Einde van het verhaal, drie dagen later zat ik weer op mijn plek. En heb ik op mijn gemak een andere baan gezocht.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_39276085
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 09:44 schreef igor het volgende:

[..]

[..]

Wanneer is iets een 'nieuwe overeenkomt', en wanneer een 'wijziging'?
Wijziging is wat er nu gebeurt: er wordt niet specifiek een nieuwe arbeidsovereenkomst gesloten, alleen je functie wordt veranderd.
quote:
En in hoeverre kunnen ze je binnen de proeftijd ontslaan, of zijn ze verplicht je weer aan te nemen op je oude functie of iets gelijkwaardigs?
Wanneer er sprake is van een geldige proeftijd (wat hier sowieso niet het geval is), zijn ze niet verplicht je weer aan te nemen op je oude functie.
quote:
Eigenlijk is het wel leuk wanneer ik teken voor drie maanden, dat daarmee de totale proeftijd vervalt, en een ontslag (op deze functie zelfs!) helemaal onmogelijk is.

Het is dus slim om helemaal niet over die proeftijd te beginnen (hooguit wat te brommen), en alleen nadere schriftelijke afspraken mbt salaris te verlangen?
Yep.
quote:
Bijkomend is trouwens dat betreffende leidinggevende per 1 augustus vertrekt, en ik geen idee heb wie mij straks moet gaan beoordelen. Volgens mij staat zelfs nergens exact op papier wat de functie inhoudt... Dus daar wil ik ook wat concreter afspraken over eigenlijk.
Dat lijkt me sowieso verstandig, een duidelijk functieprofiel.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:59:33 #12
45998 igor
Yes, master!
pi_39276284
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 09:49 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Wijziging is wat er nu gebeurt: er wordt niet specifiek een nieuwe arbeidsovereenkomst gesloten, alleen je functie wordt veranderd.
Is het puur afhankelijk van het kopje wat er boven het te ondertekenen papier gedrukt wordt dan?
quote:
Wanneer er sprake is van een geldige proeftijd (wat hier sowieso niet het geval is), zijn ze niet verplicht je weer aan te nemen op je oude functie.
Is het zo makkelijk om mensen te lozen? Biedt ze een leuke nieuwe functie aan met een supersalaris, en ontsla ze in hun proeftijd?

Moet je niet alsnog bij de kantonrechter aannemelijk maken dat er écht geen werk meer is in de oude functie, dat er al nieuwe mensen zijn aangenomen, etc etc? Er is toch een relatie werkgever werknemer...
quote:
Dat lijkt me sowieso verstandig, een duidelijk functieprofiel.
Hoe werkt dat trouwens... als van tevoren niet duidelijk vastgelegd is wat je taken zijn, kunnen ze je dan ergens op pakken in een functioneringsgesprek?
pi_39276361
En hoe zit dat als je tijdens deze proeftijd wel ontslagen kunt worden? Dan ben je waarschijnlijk dus verwijtbaar werkeloos... zeg maar dag tegen een uitkering... of vergis ik me?
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:04:55 #14
45998 igor
Yes, master!
pi_39276396
Het zou inhouden dat je eigenlijk nooit op een interne vacature kunt solliciteren zonder enorme risico's te lopen...
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:07:12 #15
45998 igor
Yes, master!
pi_39276452
quote:
Bovendien moet kunnen worden aangetoond dat op grond van de ervaring die in de oude functie met de werknemer is opgedaan, onvoldoende inzicht is verkregen in de kwaliteiten die nodig zijn voor de nieuwe functie.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:11:16 #16
128384 mcwops
gat in je glas
pi_39276544
wat een kutwerkgever. dat si toch geen wederzijds vertrouwen. er zijn beetere werkgevers Igor!
bovendien zijn de afspraken niet SMART en proberen ze je nu te naaien.
ik zou de nieuwe functie niet accepteren. tenzij je een soort detach-ovk opmaakt dat het van 2 kanten opzegbaar is binnen bep periode met een 100% terugkeergarantie. Zonder haken en ogen. Bovendien....wat is niet naar tevredenheid? welke prestatienormen zijn daar samen voor afgesproken?
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:26:36 #17
45998 igor
Yes, master!
pi_39276974
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:11 schreef mcwops het volgende:

wat een kutwerkgever. dat si toch geen wederzijds vertrouwen. er zijn beetere werkgevers Igor!
bovendien zijn de afspraken niet SMART en proberen ze je nu te naaien.
Het vervelende is dat er een verschil is tussen de oude management/personeelszaken-kliek en de dagelijkse collega's/leidinggevenden. De eerste probeert alleen maar kosten te besparen en is gewend als een dictator werknemers voorwaarden op te leggen (bevalt het niet, dan rot je maar op), terwijl ik het met de tweede groep prima kan vinden.
quote:
ik zou de nieuwe functie niet accepteren. tenzij je een soort detach-ovk opmaakt dat het van 2 kanten opzegbaar is binnen bep periode met een 100% terugkeergarantie. Zonder haken en ogen.
Nouja, doordat ze dus die fout van 3 maanden maken (maximaal mag slechts 2 maanden), is er helemaal geen proeftijd, en kúnnen ze me niet eens ontslaan op die nieuwe functie, en hoef ik me wat dat betreft dus niet ongerust te maken.
quote:
Bovendien....wat is niet naar tevredenheid? welke prestatienormen zijn daar samen voor afgesproken?
Ja, dat vraag ik me ook af... mag een werkgever 'zonder opgaaf van redenen', zonder dat hij slecht functioneren hoeft aan te tonen, op deze manier een bekende werknemer lozen?

Eigenlijk krijg ik steeds meer zin om een andere werkgever te gaan zoeken (het gaat ook niet zo goed meer met 't bedrijf), ook omdat ik me gruwelijk erger aan het amateurisme op met name management-niveau. Maar dat zoeken naar een andere werkgever doe ik liever op m'n gemak en vanuit een andere functie dan mijn huidige. Dus tja...

[ Bericht 0% gewijzigd door igor op 27-06-2006 10:32:48 ]
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:29:58 #18
128384 mcwops
gat in je glas
pi_39277065
quote:
Eigenlijk krijg ik steeds meer zin om een andere werkgever te gaan zoeken (het gaat ook niet zo goed meer met 't bedrijf), ook omdat ik me gruwelijk erger aan het amateurisme op mn management-niveau. Maar dat zoeken naar een andere werkgever doe ik liever op m'n gemak en vanuit een andere functie dan mijn huidige. Dus tja...

ik ken het gevoel

succes!
pi_39277536
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:26 schreef igor het volgende:
....
Eigenlijk krijg ik steeds meer zin om een andere werkgever te gaan zoeken (het gaat ook niet zo goed meer met 't bedrijf), ook omdat ik me gruwelijk erger aan het amateurisme op met name management-niveau. Maar dat zoeken naar een andere werkgever doe ik liever op m'n gemak en vanuit een andere functie dan mijn huidige. Dus tja...
Laat me raden een oud familiebedrijf. Management bestaat uit familie en aanverwanten van de oprichter/eigenaar....
pi_39277542

[ Bericht 98% gewijzigd door FrankV34 op 27-06-2006 10:48:37 ]
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:53:41 #21
45998 igor
Yes, master!
pi_39277692
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:47 schreef FrankV34 het volgende:

Laat me raden een oud familiebedrijf. Management bestaat uit familie en aanverwanten van de oprichter/eigenaar....
Haha, nee, nog net niet. Het management komt wel allemaal uit hetzelfde dorp, zit op dezelfde tennisclub etc.
't Is een bedrijf dat in enkele jaren is gegroeid van enkele tientallen naar nu >120 werknemers. De financieel directeur (de onderkoning) is eigenlijk gewoon een boekhouder, en de directeur is ook al twee jaar bezig om met pensioen te gaan, maar blijft telkens in een 'adviserende rol' (lees: blokkerende rol, ongehinderd door enige kennis van zaken) zitten...

Maarja, dit is allemaal offtopic eigenlijk.

'k Ben nog steeds wel benieuwd of een bedrijf makkelijk op deze manier van werknemers af kan komen, door ze een superbaan aan te bieden met supersalaris, en sneaky een maandje proeftijd in de nieuwe overeenkomst te zetten...
pi_39278355
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:53 schreef igor het volgende:
'k Ben nog steeds wel benieuwd of een bedrijf makkelijk op deze manier van werknemers af kan komen, door ze een superbaan aan te bieden met supersalaris, en sneaky een maandje proeftijd in de nieuwe overeenkomst te zetten...
Die vraag is toch al beantwoord ? 'Ja, dat kan'.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 11:51:05 #23
128384 mcwops
gat in je glas
pi_39279260
edit onzin
pi_39425199
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 11:19 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Die vraag is toch al beantwoord ? 'Ja, dat kan'.
Bij een nieuwe functie die wezenlijk verschilt van de oude ja. Zelfde werkzaamheden met een nieuw labeltje erop geplakt maakt dat het weer een andere zaak wordt. Bewijstechnisch wel weer iets lastiger.
Lelijke @@p!
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
pi_39426021
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 16:44 schreef Captain_Redbeard het volgende:

[..]

Bij een nieuwe functie die wezenlijk verschilt van de oude ja. Zelfde werkzaamheden met een nieuw labeltje erop geplakt maakt dat het weer een andere zaak wordt. Bewijstechnisch wel weer iets lastiger.
'interne vacature' en 'andere functie'...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')