Misschien zijn die ervaringen wel meer objectief dan de materialistische feiten ooit zouden kunnen zijnquote:Op dinsdag 27 juni 2006 06:53 schreef Seneca het volgende:
Vind je het niet wat overtrokken om een persoonlijke ervaring van een aantal mensen als bewijs te poneren voor het 'feit' dat er wat gebeurt? Feiten zijn objectief, persoonlijke ervaringen niet.
Die is er niet aangezien er geen enkel wetenschappelijk bewijs is voor het bestaan van deze energie. Iets 'ervaren' wil namelijk nog niet zeggen dat het daardoor ook 'bestaat'. Als ik bv af en toe een koude rilling over mijn arm voel en daar zelf de connectie 'dat is een geest' aan hang, dan wil dat nog niet zeggen dat geesten bestaan, wel?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 06:44 schreef FuifDuif het volgende:
Wat is de materialistisch-wetenschappelijke verklaring voor de kundalini-energie?
Dat is puur suggestief, en heeft geen wetenschappelijke basis. Ik denk derhalve dat je in dit geval niet met recht kunt spreken van feiten.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 06:57 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Misschien zijn die ervaringen wel meer objectief dan de materialistische feiten ooit zouden kunnen zijn.
De wetenschap is dan ook niet bepaald geschikt om op dit terrein uitspraken te doen. Dus ik vind het een beetje vreemd dat je aankomt met de wetenschap als dè meetlat om het waarheidsgehalte te meten.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 07:06 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dat is puur suggestief, en heeft geen wetenschappelijke basis. Ik denk derhalve dat je in dit geval niet met recht kunt spreken van feiten.
Ik denk dat het wel iets verder gaat dan even een koude rilling in je armquote:Op dinsdag 27 juni 2006 07:00 schreef onemangang het volgende:
[..]
Die is er niet aangezien er geen enkel wetenschappelijk bewijs is voor het bestaan van deze energie. Iets 'ervaren' wil namelijk nog niet zeggen dat het daardoor ook 'bestaat'. Als ik bv af en toe een koude rilling over mijn arm voel en daar zelf de connectie 'dat is een geest' aan hang, dan wil dat nog niet zeggen dat geesten bestaan, wel?
Ik vind het juist vreemd dat je een subjectieve waarneming als bewijs geeft voor een objectieve stelling.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 07:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
De wetenschap is dan ook niet bepaald geschikt om op dit terrein uitspraken te doen. Dus ik vind het een beetje vreemd dat je aankomt met de wetenschap als dè meetlat om het waarheidsgehalte te meten.
Daar kom je weer...quote:Op dinsdag 27 juni 2006 07:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
De wetenschap is dan ook niet bepaald geschikt om op dit terrein uitspraken te doen. Dus ik vind het een beetje vreemd dat je aankomt met de wetenschap als dè meetlat om het waarheidsgehalte te meten.
Zucht... Als jij mij iets wil bewijzen, zul je toch echt met ECHT bewijs komen.. dat wil zeggen, een herhaalbaar experiment waaruit enkel die conclusie kan worden getrokken. dan pas is er sprake van bewijs. jij kunt het mij voordoen, en ik zal accepteren dat het zo is.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 07:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat is daar wel voor geschikt ?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 07:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
De wetenschap is dan ook niet bepaald geschikt om op dit terrein uitspraken te doen.
je vraagt er zelf om, in je openingspost.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 07:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat wil je nou?quote:Wat is de materialistisch-wetenschappelijke verklaring voor de kundalini-energie?
En dat doet ie alleen maar om te provoceren en zichzelf het recht te geven ongefundeerde uitspraken te doen.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:55 schreef Seneca het volgende:
Het probleem is denk ik dat FuifDuif aan de ene kant een wetenschappelijke discussie wil voeren over dit onderwerp, maar anderzijds zelf al aangeeft dat de wetenschap niet geschikt is om uitspraken over dit soort onderwerpen te doen. Dat maakt het dus per definitie al onmogelijk om met termen als feiten en bewijs te gaan strooien, aangezien die deel uitmaken van het wetenschappelijke domein, en wat dat betreft spreekt Fuif zichzelf in dit topic nogal tegen.
Mij provoceert hij er niet mee hoor. Als iemand een in mijn ogen ongefundeerde uitspraak doet, dan is het voor mij niet meer dan dat: een ongefundeerde uitspraak. Waarom zou ik daar waarde aan hechten? En waarom zou ik me druk maken over mensen die daar wel waarde aan hechten? Het is onmogelijk om met zo iemand een wetenschappelijke discussie aan te gaan, aangezien wetenschap en spiritualiteit elkaar imho uitsluiten.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat doet ie alleen maar om te provoceren en zichzelf het recht te geven ongefundeerde uitspraken te doen.
Omdat, als je erop reageert, FD op de man gaat spelen. En hij weigert argumenten te geven voor zijn uitspraken. Dat noem ik slechts uitlokken van reacties.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:58 schreef Seneca het volgende:
[..]
Mij provoceert hij er niet mee hoor. Als iemand een in mijn ogen ongefundeerde uitspraak doet, dan is het voor mij niet meer dan dat: een ongefundeerde uitspraak. Waarom zou ik daar waarde aan hechten? En waarom zou ik me druk maken over mensen die daar wel waarde aan hechten? Het is onmogelijk om met zo iemand een wetenschappelijke discussie aan te gaan, aangezien wetenschap en spiritualiteit elkaar imho uitsluiten.
Uiteraard. Daarom reageer ik niet meer inhoudelijk op dit soort topics.quote:Daarnaast heeft Fuif net als iedereen gewoon recht op z'n mening natuurlijk
Ik heb hem in alle eerlijkheid nog nooit betrapt op op de man spelen. Wel heb ik soms het idee dat hij inderdaad om de discussie heendraait, door met dogma's te gaan strooien. Maar ach, ik zie het als uitdaging om daar doorheen te prikken. Als ik niet van discussieren hield, zat ik niet op dit forumquote:Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat, als je erop reageert, FD op de man gaat spelen. En hij weigert argumenten te geven voor zijn uitspraken. Dat noem ik slechts uitlokken van reacties.
[..]
Ik kan je legio voorbeelden geven, maar dat doe ik niet.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 18:07 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik heb hem in alle eerlijkheid nog nooit betrapt op op de man spelen.
Ik zie geen uitdaging meer om met FD te discussieren.quote:Wel heb ik soms het idee dat hij inderdaad om de discussie heendraait, door met dogma's te gaan strooien. Maar ach, ik zie het als uitdaging om daar doorheen te prikken. Als ik niet van discussieren hield, zat ik niet op dit forum
Oh, ik zeg ook niet dat het hier niet thuishoort, ik doe alleen maar een vaststelling naar aanleiding van een aantal posts en topics van jouw hand. Dat is alles.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 22:12 schreef FuifDuif het volgende:
Het is niet eerlijk om mij te bekritiseren op basis van een verkeerde veronderstelling over wat er in dit subforum zoal thuishoort. Ik denk dat je vooral bij jezelf ten rade moet gaan, Fir3fly.
Wat is het nu precies waar aan jij je zo stoort bij mij, Fir3fly? Is het omdat je het niet kunt verkroppen dat niet iedereen uitsluitend materialistisch is? Geeft dat je een beetje een leeg gevoel in jezelfquote:Op dinsdag 27 juni 2006 22:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh, ik zeg ook niet dat het hier niet thuishoort, ik doe alleen maar een vaststelling naar aanleiding van een aantal posts en topics van jouw hand. Dat is alles.
Verder zal ik me niet mengen in de discussie over dit onderwerp.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |