quote:Op maandag 26 juni 2006 14:29 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Het ging niet om JOUW punt (narcistje) maar om het punt dat TS het niet leuk vind dat je zijn vriendin als een simpel studentje bestempelt. Ik zou het ook niet leuk vinden namelijk.
Jij bent blijkbaar de enige die niet begrijpt wat ik met simpel studentje bedoel. Cc verwoordt het primaquote:Op zondag 25 juni 2006 19:21 schreef Copycat het volgende:
Zoals ik het begrijp, bedoelt Joey 'simpel' niet in de zin van 'retarded', maar als 'zich nog niet bewezen hebben als gediplomeerd en volwaardig psycholoog'.
Goed dat je dit punt nog even aanstipt; dat heb ik zelf ook niet helder aangeduid.Met een narcist valt namelijk prima te leven..met een NPS-er daarentegen , is dat praktisch onmogelijkquote:Op maandag 26 juni 2006 03:05 schreef Xennia het volgende:
Er zit nogal een verschil tussen narcisme en een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Ik denk idd dat het met TS nog wel mee zal vallen, aangezien hij waarde hecht aan het standpunt van zijn vriendin en het aandurft zichzelf in twijfel te trekken
Je kunt je afvragen wanneer is iemand een narcist (praktisch iedereen) of lijdt iemand aan narcisme.... In mijn optiek praten we over een narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS), gewoon een narcist is niet de moeite waard om te bepraten. Net zo interessant als een niet symmetrisch gezicht. Het duurde bij mij zo'n 15 jaar voor ik de echte narcist zag, daarna was het hell on earth. Time to move on..quote:Op maandag 26 juni 2006 21:28 schreef SHE het volgende:
[..]
Goed dat je dit punt nog even aanstipt; dat heb ik zelf ook niet helder aangeduid.Met een narcist valt namelijk prima te leven..met een NPS-er daarentegen , is dat praktisch onmogelijk
Zolang je vriendje in jouw denkraam past is er niets aan de handquote:vraag maar aan mijn vriendje![]()
Wonen jullie samen?quote:Op maandag 26 juni 2006 21:28 schreef SHE het volgende:
[..]
Goed dat je dit punt nog even aanstipt; dat heb ik zelf ook niet helder aangeduid.Met een narcist valt namelijk prima te leven..met een NPS-er daarentegen , is dat praktisch onmogelijk
vraag maar aan mijn vriendje![]()
Het moet zich vanuit de pubertijd ontwikkeld hebben, het moet beperkingen opleveren op sociaal/maatschappelijk vlak en je moet aan minstens 5 van die DSM dingen voldoen.quote:Op maandag 26 juni 2006 23:35 schreef LaZZ het volgende:
Interessante stukjes plemp je daar neer Konniekipke. Maar vanaf wanneer heb je nou echt een stoornis? Je voelt je toch al snel superieur denk ik en een beperkt inlevingsvermogen verschilt ook per persoon en daar kan de 1 gewoon wat minder goed in zijn.
De vraag is dus, is jezelf herkennen in veel van deze kenmerken problematisch ook al heeft niemand écht last van je?
Het levert eerder problemen op in relaties met mensen die dichtbij je staan dan ver van je weg neem ik aan?quote:Op maandag 26 juni 2006 23:37 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Het moet zich vanuit de pubertijd ontwikkeld hebben, het moet beperkingen opleveren op sociaal/maatschappelijk vlak en je moet aan minstens 5 van die DSM dingen voldoen.
Wat ik wel herken is je af en toe een god voelen en ook echt denken iets te kunnen veranderen in de maatschappij/wereld; er echte invloed op kunnen uitoefenen. Dingen die je denkt te kunnen sturen in sociale bijeenkomsten etc...quote:Op maandag 26 juni 2006 23:40 schreef Maeghan het volgende:
Wat houdt dat magisch denken precies in?
Het hebben van gedachtes die geen plaats vinden in de wekelijkheid.quote:Op maandag 26 juni 2006 23:40 schreef Maeghan het volgende:
Wat houdt dat magisch denken precies in?
Met magisch denken in de psychiatrie bedoelen we oa grootheidsideeen, waandenkbeelden, tegen het pyschotische aan. Deze mensen funtioneren op borderline persoonlijkheidsorganisatie niveau, dus tussen het neurotische en psychotische in.quote:Op maandag 26 juni 2006 23:46 schreef Xaran het volgende:
[..]
Het hebben van gedachtes die geen plaats vinden in de wekelijkheid.
Dat zeg ik.quote:Op maandag 26 juni 2006 23:50 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Met magisch denken in de psychiatrie bedoelen we oa grootheidsideeen, waandenkbeelden, tegen het pyschotische aan.
Ik las laatst een zeer interessant artikel waarin een Narcisme gekoppeld werd aan topmanagers en succesvolle zaken mensen. Het zou een eigenschap zijn die verantwoordelijk is voor het schijnbare succes achter sommige van deze mensen. Veelal in het bezit van een jongere wipkip (sorry dames) om het eigen ego te strelen.quote:Op maandag 26 juni 2006 23:50 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Met magisch denken in de psychiatrie bedoelen we oa grootheidsideeen, waandenkbeelden, tegen het pyschotische aan. Deze mensen funtioneren op borderline persoonlijkheidsorganisatie niveau, dus tussen het neurotische en psychotische in.
Is voor iedereen weer anders... Maar ik betrapte mezelf er ook op zeker moment op...quote:Op zondag 25 juni 2006 18:00 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Nee het is geen borderline. Mijn vriendin student psychologe vind dat het geen borderline is. Ik heb helaas wel narcistische trekjes. Nu vraag ik mij af hoe kwalijk dit kan zijn? Er staat namelijk ook in haar boek vermeld dat het ook veel geluk en succes met zich mee kan brengen. Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met geluk en succes. Alleen mijn vriendschappen zijn vrij oppervlakkig en mijn relaties zijn vaak gedoemd te mislukken.
quote:Op dinsdag 27 juni 2006 00:05 schreef Xaran het volgende:
[..]
Borderline richt zich tegen anderen en narcisme richt zich op zichzelf.
Heb ik ookn een artikel over gelezen, erg interessant idd.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 02:01 schreef harryharry het volgende:
[..]
Ik las laatst een zeer interessant artikel waarin een Narcisme gekoppeld werd aan topmanagers en succesvolle zaken mensen. Het zou een eigenschap zijn die verantwoordelijk is voor het schijnbare succes achter sommige van deze mensen. Veelal in het bezit van een jongere wipkip (sorry dames) om het eigen ego te strelen.
Ja klopt!quote:
Ik snap het helemaal. Het is te merken dat je gewoon niet weet waar je over lult. Je uitspraak, "Maar borderline heeft niet veel te doen met narcisme" , laat al meteen zien dat je nog nooit een boek over narcisme hebt opengeslagen. Ook de definitie die je daarna aan narcisme geeft klopt voor geen meter.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 12:38 schreef Xaran het volgende:
[..]
Ja klopt!
Maar borderline heeft niet veel te doen met narcisme. Op het feit na dat het allebij persoonlijkheids stoornissen zijn. En wat ik probeerde te vertellen is mensen met borderline andere op een voetstuk plaatsen of verafschuwen, stemmingsstoornissen, impusief. Tis ook een mood disorder. Wat narcisme niet is. En narcisten zijn gewoon vol van zichzelf. En natuurlijk maken ze dat kenbaar. Want wat heb er je nou aan dat je de beste bent als niemand het weet?! En niemand die de beste is zal niet van andere aannemen, ze moeten maar luisteren, en heeft geen ongelijk. Daardoor komen ze arrogant over, gebruiken ze andere mensen en zijn de wensen van de andere vele malen minder belangrijk dan zijn eigen.
Snappie?
Ik vraag niet of je van google een definitie wilt halen. Ik vroeg of je wel eens een boek over narcisme hebt open geslagen. Verschillende 'gradaties' van narcisme, waaronder de borderline stoornis prima valtquote:Op dinsdag 27 juni 2006 12:56 schreef Xaran het volgende:
Bordeline Personality disorder -> Rapidly shifting and unstable mood, self-concept and interpersonal relationships; impulsive behavior; transient dissociative states; self-effecement = Mood disorder (DSM axis I disorders)
Narcistic personality disorder -> Grandiose thoughts and feelings of one's own worth; obliviousness to others' needs; exploitative; arrogant demeanor = Cyclothymic disorder (DSM axis I disorders)
Het zijn allebij dramatic-emotional personality disorders, dat is hun link. Maar de disorder opzich zijn twee verschillende. Maar de antisocial- (conduct disorder) en histrionic- (somatoform disorders, mood disorders) disorder vallen daar ook onder nog bijvoorbeeld. Maar die worden niet genoemd.
Maar ik heb er wel wat over gelezen dan wel gehoord. Ik zet het enkel in mijn eigen woorden neer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |