Jullie zullen het niet geloven... maar ik ben weer verslaafd aan Fifa World Cup 98. Processor is dood en ik zit nu ff op de ouwe pc wat te klooien en heb eergisteren Fifa WC 98 erop gezet. Tis ff wennen, die ouwe graphics, maar man o man, wat een prachtig spel is het toch. Alles is goed, werkelijk alles... en vooral de gameplay.. die is echt 100x beter dan die van alle andere Fifa reeksen (muv RTTWC).
De positieve punten van dit spel:
- De AI: tegenstander past zich aan op de stand. Staan ze voor gaan ze verdedigen, staan ze achter gaan ze aanvallen. Ook worden er (al dan niet) tactische wissels gepleegd. Ja, door de tegenpartij... dat gebeurt in alle andere Fifa's niet
![]()
- Het passen: geweldig.. niet alle ballen komen aan, je kan in de diepte spelen. Soms worden ze onderschept, soms niet. Heb al heel wat mooie steekpasjes gehad
- Voorzetten en goals daaruit maken: In alle andere delen was het altijd makkelijk voorzetten en scoren met een kopbal (en heel vroeger ook nog de omhaal), maar damn wat is dat hier moeilijk. Je zal echt niet iedere bal erin koppen en een omhaal is best moeilijk, maar wel bruut als het eindelijk lukt.
- De trucjes... in '99 kon je alles met trucjes, iedereen passeren. In WC 98 zitten ook trucjes: schaar, bal op de hak over je heen spelen, springen voor een tackle... zelfs de schwalbe
![]()
jaja... daar kan je ook geel voor krijgen... maar ik heb er al een vrije trap mee geforceerd
![]()
En het mooie is.. soms lukken je acties, soms niet.. ze zijn verdomde handig
- Tacklen... je hebt 3 tackles, de beheerste "blok" tackle.. daarmee is het best moeilijk de bal af te pakken, maar je kan wel meteen doorlopen. De "gewone" tackle, kost wat meer tijd, maar je hebt meer kans. De "doodschop"... die gebruik ik alleen als ik gefrustreerd ben
![]()
- De wedstrijden.... ze ademen sfeer uit.. het is spannend, je wordt teruggedrongen. Er wordt een gelijkmaker gescoord, ballen op de paal, lat, naast over... kortom.. het is echt voetbal en geen "iedere bal die ik schiet is raak".
Negatieve punten:
- Die zijn er niet
![]()
tenminste... als je door de graphics heen kijkt....
Ik snap werkelijk niet waarom Fifa zo.. zo... zo diep weg gezakt is. Ik dacht, nou.. zo goed kan WC 98 toch niet zijn.. maar werkelijk... hij is wel zo goed.. hij is goed,beter, best !!! Het is gewoon een compleet spel.. jammer dat de gameplay niet meer geëvenaard is door de nieuwere Fifa reeksen. Eigenlijk is het toch triest dat ik nu een spel uit 1998 de hemel in zit te prijzen, terwijl de heedendaagse opties toch veel uitgebreider zijn en men de computer veel meer kan laten rekenen.... Wanneer komen ze weer met een goed spel?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.