abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39101782
Hoi,

gisteren voor het eerst iets meegemaakt waardoor ik nu met deze vraag zit.

Iedereen kent het wel: je komt door file te laat thuis, maakt nog even snel-snel iets te eten klaar en dan spurt je alweer de deur uit om iets leuks te gaan doen. Gelukkig kwam ik toevallig nog even in de keuken en merkte dat m'n vriendin één van de elektrische kookplaten vol had laten aanstaan.

Nu ben ik zelf een beetje huiverig voor brandgevaar (ooit als kind iets meegemaakt) en ik nu vraag ik me dus af of het gevaarlijk was geweest als ik die avond was weggegaan zonder de kookplaat uit te zetten.....

En hoe zit dit trouwens met andere typen kookplaten (keramisch, inductie)? Ik zou me namelijk kunnen voorstellen dat een dergelijk risico met inductie niet bestaat: geen metaal in de buurt, geen energie-overdracht?

Merci!

PS: Gezien het onderwerp vond ik het wel onder 'wonen' vallen. Als je het liever een schopje geeft, be my guest...
People are like trash cans - step on their toes and their mouth opens up
pi_39102610
.
svp hier laten staan....

daarover lees ik graag meer...

Ooit op de keramische plaat een theedoek laten liggen: dat ging fout: schroei in de doek en in het glas van de plaat.

* gaat manual (nog) eens lezen

.
pi_39102670
Mijn kookplaat gaat binnen 20 seconden of zo uit als er geen pan op staat.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_39102673
Dat is inderdaad gevaarlijk, je elektrische kookplaat vol aan laten staan, warmte stijgt op, en alles wat erboven hangt wordt ook heel heet, ik weet niet of het echt brandgevaar kan veroorzaken, als er een pan op de plaat had gestaan met eten erin was het wel heel brandgevaarlijk geweest.

Inductie schakelt zichzelf automatisch uit als je er geen pan op zet, dus dat zou geen risico vormen.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_39102939
Ok, maar stel nu dat er geen pan meer op staat en je geen plastic direct boven je kookplaat hebt hangen: zou een elektrisch plaat onder continue belasting zelf kunnen 'door- of ontbranden' ?
pi_39103496
Ik heb inductie, die doet niks zonder geschikte pan...
pi_39103502
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 09:47 schreef Capt_Proton het volgende:
Ok, maar stel nu dat er geen pan meer op staat en je geen plastic direct boven je kookplaat hebt hangen: zou een elektrisch plaat onder continue belasting zelf kunnen 'door- of ontbranden' ?
Probleem is dat de kookplaat dus onbelast draait. Als hij belast zou draaien dan kan hij de warmte wel kwijt in je pan soep oid.

Zit er bij elektrisch koken niet in het midden van de kookplaat een schakelaar die door de pan bediend wordt?
pi_39103535
Interessante vraag, ben ook wel benieuwd of er hier iemand meer van weet.
Lucille wat voor soort kookplaat heb jij? Dat klinkt toch wel als een heel veilig idee!
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  donderdag 22 juni 2006 @ 10:39:20 #9
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39104163
Als je een oude-stijl-kookplaat hebt: die dingen worden roodgloeiend, kunnen na afloop kromtrekken of barsten.

Vaak zat een roodgloeiende kookplaat gezien in m'n vroegere studentenflat..
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_39104385
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 10:15 schreef Marsepein het volgende:

[..]
Zit er bij elektrisch koken niet in het midden van de kookplaat een schakelaar die door de pan bediend wordt?
Bij sommigen wel ja. Maar er bestaat ook een hele collectie elektrische kookplaten zonder zo'n schakelaar!
pi_39104437
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 10:16 schreef Étoile het volgende:
Lucille wat voor soort kookplaat heb jij? Dat klinkt toch wel als een heel veilig idee!
Denk dat Lucille wel inductie heeft, gezien haar eerste reactie
pi_39104624
.
Oh ja, en mijn moeder heeft ooit - éen van de eerste keramische kookplaten - een pan droog laten koken.
de buurvrouw leuterde té lang door
De plaat was gebarsten, weet ik nog.
Dan zal de stop er ook wel uitslaan ? Ben ik vergeten....
.
pi_39108148
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 10:55 schreef AnneX het volgende:
.
Oh ja, en mijn moeder heeft ooit - éen van de eerste keramische kookplaten - een pan droog laten koken.
de buurvrouw leuterde té lang door
De plaat was gebarsten, weet ik nog.
Dan zal de stop er ook wel uitslaan ? Ben ik vergeten....
.
als je geluk heb zal bij elektrisch / inductie als die maar heet genoeg is vanzelf wel iets in het apparaat smelten en sluiting maken, echter als dat eerder gebeurt dan dat je keuken in lichterlaaie staat is vraag 2?

trouwens we koken hier op gas, als ik alle branders voluit zet, kan ik makkelijk mn hand er boven houden bij de afzuigkap? ( rvs filters ofso zitten daar in? )

in hoeverre geeft dit brandgevaar ? staan natuurlijk wel de standaard potjes om heen, maar de hitte komt niet echt buiten de plaat ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')