abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39095981
Vervolg van Overmatig zweten...

Wat is het?
Zweten is het uitscheiden van vocht dat wordt geproduceerd in speciale orgaantjes in de huid: de zweetklieren.

Hoe werkt het?
Zweten doen wij de hele dag, want het produceren van zweet is belangrijk bij het op peil houden van onze lichaamstemperatuur. Zweetklieren komen over de gehele huid voor. Er zijn twee soorten zweetklieren:

Eccriene zweetklieren
De eccriene zweetklieren komen over het gehele lichaam voor en spelen een belangrijke rol in de regulatie van de lichaamstemperatuur. Wanneer het lichaam oververhit dreigt te raken door bijvoorbeeld koorts of inspanning kan door het produceren van zweet de oppervlakte van de huid nat worden gemaakt waardoor het lichaam makkelijker afkoelt.
De tweede belangrijke, maar minder bekende, functie van de eccriene zweetklieren is het (iets) vochtig maken van de handpalmen. Hierdoor heb je bij activiteiten waarbij de handen een rol spelen een beter houvast bij het hanteren van bijvoorbeeld gereedschap. Bij te overvloedige zweetproductie van de handen gaat het positieve effect van een verbeterde 'grip' echter weer verloren…
Bij nervositeit kunnen de eccriene klieren ook aangezet worden tot zweetproductie. Vooral de kliertjes in het gezicht en in de handpalmen worden dan actief.

Apocriene zweetklieren
De apocriene klieren zijn de klieren die de bekende zweetlucht verspreiden. Zij bevinden zich niet over het gehele lichaam, maar in bepaalde regio’s van de huid. Dit zijn de oksels, de huid rond de anus en rond de tepels. Op de kinderleeftijd zijn deze apocriene zweetklieren nog niet ontwikkeld, dat begint pas in de puberteit onder invloed van geslachtshormonen. Tot het moment dat het olie-achtige zweet uit de klieren aan de oppervlakte van de huid komt is het geurloos. Aan het huidoppervlak wordt het zweet echter door bacterieen omgezet in substanties die de karakteristieke zweetgeur hebben. Apocrien zweet wordt de hele dag door in kleine hoeveelheden geproduceerd en wordt nauwelijks beïnvloed door inspanning of emoties. De zweetlucht kan echter wel emoties oproepen. Meestal zijn deze emoties niet erg positief, alhoewel de zweetlucht in bepaalde situaties sexuele gevoelens kan opwekken of versterken.

Teveel zweten...
Overmatig zweten komt vrij veel voor. In sommige gevallen is er een relatie met bepaalde ziekten of is er sprake van aangeboren of op latere leeftijd verkregen afwijkingen van de zenuwen. Bij verreweg de meeste mensen die een grote zweetproductie hebben is er echter geen sprake van een echte afwijking. Toch kan de zweetproductie zo fors zijn dat het belemmerend werkt in het dagelijkse sociale verkeer of dat bepaalde activiteiten, zoals autorijden (glippend autostuur), moeilijk worden.

Hoe wordt overmatige transpiratie behandeld?
Het is mogelijk om lokale overproductie van zweet te bestrijden. Er zijn drie verschillende methoden:

• Aluminiumhoudende cremes en oplossingen: deze worden op de huid aangebracht. Deze behandeling is eenvoudig maar het effect is sterk wisselend.
  • Iontoforese: Bij deze techniek wordt in speciaal ontwikkelde apparatuur een electrische stroom door een bakje met kraanwater geleid. Door de handen of voeten gedurende enige tijd in dit bakje te houden wordt (waarschijnlijk) het zweetkanaaltje tijdelijk afgesloten. Het effect houdt enkele dagen aan. De therapie is thuis goed uit te voeren, maar is in de praktijk alleen geschikt voor de handen en voeten.
  • Botulinetoxine: een betrekkelijk nieuwe therapie is het inspuiten van de huid met kleine hoeveelheden botuline toxine. Dit zenuwgif wordt geproduceerd door de botulinebacterie. Het middel zorgt voor blokkade van de signalen van de zenuwen die de zweetklieren aanzetten tot zweetproductie, waardoor het zweten stopt. Het is een zeer effectieve therapie, maar het effect houdt helaas maar een beperkt aantal maanden aan. De therapie moet dan weer herhaald worden. Het effect bij behandeling in de oksels houdt langer aan dan aan de handen.

Waar worden Botox behandelingen uitgevoerd?
    De anti-transpiratie therapie met Botox wordt in Nederland vooral in privé-klinieken uitgevoerd en wordt in principe niet vergoed door de ziektekostenverzekeraars. De prijzen variëren sterk. De behandeling van de beide oksels kost gemiddeld 700 euro. Meer informatie over behandeling en prijzen vind U op de website van Huid- en Laserkliniek Lievensberg.

Gerelateerde onderwerpen

• botox behandeling van overmatig zweten

bron
  • pi_39096323
    Over die Apocriene zweetklieren, ik dacht dat bacteriën juist die zweetlucht veroorzaakten.
    pi_39096563
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 17:32 schreef Waaromnie het volgende:
    [afbeelding]

Dit product werkt perfect voor mij, 2 x per week met een watje onder je oksels deppen.
    Laten opdrogen (tintelt en prikt wel als de nete dus niet net nadat je de oksels heb geschoren opdoen)
    En het zweten is echt veel minder + nare geur is echt verdwenen.
    Succes!
    Moet idd 24 uur na het scheren.
    "The night of the living dead is on it's way,
    with a credit report for duty call"
    pi_39101648
    Ik heb deze zomer nog niet echt veel last van zweten gehad.
    pi_39111738
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 17:32 schreef Waaromnie het volgende:
    [afbeelding]

Dit product werkt perfect voor mij, 2 x per week met een watje onder je oksels deppen.
    Laten opdrogen (tintelt en prikt wel als de nete dus niet net nadat je de oksels heb geschoren opdoen)
    En het zweten is echt veel minder + nare geur is echt verdwenen.
    Succes!
    Ik ben nieuw op Fok!. Ik zweet ook ontzettend veel, heb een tijdje deoleen gebruikt maar dat werkte bij mij echt totaal niet, Bedankt voor de Odorex extra Dry tip, ga het gelijk halen bij de DA en vanavond uitproberen.
    Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
    whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
    pi_39142343
    Ik hoorde veel mensen, in het vorige topic, over Syneo5. Dus ben ook maar even gaan zoeken ..

Verkoopster smeerde mij Safety Five aan. Ze had het er over dat de twee broers van Syneo5 ruzie hebben gehad en dat er één is doorgegaan met Syneo5 en de ander Safety Five is begonnen. Zelfde flesje, zelfde inhoud alleen 10 euro goedkoper.
    Bullshit verhaal of niet? Ik ga het in ieder geval proberen.

Vraagje: Hoef je in die 5 dagen dat je beschermd bent, geen deo te gebruiken? (Ik denk zelf dat dit een best domme vraag is trouwens )
    Netjes langs de pijpen ..niet te groen!
      zondag 25 juni 2006 @ 19:30:01 #7
    147919 Badmintonner
    The world is mine...
    pi_39216827
    Ik heb het idee, ik zweet ook overmatig, en dan altijd plassen onder de oksels dat je er echt knettergek van wordt, dat als je Odorex gebruikt wat ik ook doe, dat ik het dan 10x warmer heb dan met gewone deo..Iemand eveneens daar last van?
    Van der Sar, blijf!
    pi_39233336
    Met Odorex extra dry sluit je volgens mij je zweetporien af; lijkt me ook niet gezond, en dat verklaart misschien wel dat je het warmer ehbt.
    pi_39233672
    Het is wel zo dat je op andere plaatsen begint te zweten, maar heel ongezond lijkt het me niet.
      dinsdag 27 juni 2006 @ 16:12:27 #10
    147919 Badmintonner
    The world is mine...
    pi_39287716
    nou volgens mij is het idd niet gezond, het werkt op zich een klein beetje, maar dan heb ik het liever maar wat meer zweten dan dat ik het elke keer zo warm heb. Misschien toch maar eens een behandeling overwegen...
    Van der Sar, blijf!
    pi_39288260
    Ik heb 's zomers vaak dat mn boxershort wat natter wordt daar zweet dus.
    Maar wat er tegen te doen
    Met een dunne broek schijnt het gewoon door.
    fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
      maandag 3 augustus 2009 @ 00:14:48 #12
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_71553670
    Kick.

Ik weet niet beter dan dat ik heel veel zweet. Altijd gehad. Laat me eventjes dansen in een volle discotheek en het zweet loopt in stralen van mijn kop. Mijn borst/buik/rug, daar zweet ik ook enorm.

Ik gebruik gewone deo, iedere dag, en dat gaat best goed. Eigenlijk heb ik nooit echt het idee dat ik stink, en anderen heb ik er nooit over gehoord. Maar dat zegt niet zoveel. Ik wissel vaak van kleren en was die kleren regelmatig.

Het zijn bij mij echt zweetexplosies, ik hoef me nauwelijks in te spannen, als het maar een beetje warm is dan lijkt het alsof alle sluizen opengaan. Zodra ik rust neem, houdt het ook vrij snel weer op.

De laatste tijd heb ik wel opvallend vaak last van extreem hoofdzweten. Heel hinderlijk, soms voelt het echt als een ziekte. Ik vroeg me af of een en ander verband kan houden met (overmatig) drankgebruik?
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_71553898
    tvp, heb zelf last van
    pi_71570870
    Ik heb aan een trail met botox meegedaan in het erasmus mc. Was best interessant, alleen maar tijdelijk effect. Merkte ook dat ik op de plaatsen die niet behandeld waren nog harder ging zweten.
    Heb zo ongeveer nu alles geprobeerd en leg me er maar bij neer, zweten blijf ik doen. Ik douche 2-3 keer per dag en zorg ervoor dat ik geen stankoverlast veroorzaak, want ook zweters kunnen best lekker ruiken!!
    Ware liefde is niet elkaars hand maar elkaars hart vasthouden.
    Love is for real, today!
    "De laatste keer dat we zo slecht verdedigden, waren we vijf jaar ons land kwijt. ©Michiel Veenstra
      maandag 3 augustus 2009 @ 18:53:47 #15
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_71571141
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 18:43 schreef Jannuk het volgende:
    Ik heb aan een trail met botox meegedaan in het erasmus mc. Was best interessant, alleen maar tijdelijk effect. Merkte ook dat ik op de plaatsen die niet behandeld waren nog harder ging zweten.
    Heb zo ongeveer nu alles geprobeerd en leg me er maar bij neer, zweten blijf ik doen. Ik douche 2-3 keer per dag en zorg ervoor dat ik geen stankoverlast veroorzaak, want ook zweters kunnen best lekker ruiken!!
    Maar natuurlijk. Het is een fabeltje dat zweters stinken. Alleen zweters met een slechte hygiëne stinken. Als je je regelmatig doucht (3x per dag is wmb onnodig veel! ) en elke dag schone kleren aantrekt, is er niks aan de hand.
    pi_71571322
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 18:53 schreef Ringo het volgende:
    Maar natuurlijk. Het is een fabeltje dat zweters stinken. Alleen zweters met een slechte hygiëne stinken. Als je je regelmatig doucht (3x per dag is wmb onnodig veel! ) en elke dag schone kleren aantrekt, is er niks aan de hand.
    tis of 3 keer per dag douchen óf met natte kleren de dag door, als ik dan toch droge kleren aantrek, spoel ik me meteen af
    Ware liefde is niet elkaars hand maar elkaars hart vasthouden.
    Love is for real, today!
    "De laatste keer dat we zo slecht verdedigden, waren we vijf jaar ons land kwijt. ©Michiel Veenstra
      maandag 3 augustus 2009 @ 19:05:41 #17
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_71571468
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 19:00 schreef Jannuk het volgende:

[..]

tis of 3 keer per dag douchen óf met natte kleren de dag door, als ik dan toch droge kleren aantrek, spoel ik me meteen af
    Nou ja, dat kan, zó erg zweet ik niet, als ik flink gezweet heb, is het gewoon rustig blijven zitten en het vocht verdampt vanzelf weer.

Trouwens, douchen geeft ook mij verkoeling maar die is heel tijdelijk. Direct na het douchen begin ik juist weer veel harder te zweten, alsof mijn lichaam door het koele water een optater heeft gekregen en daarvan moet herstellen.
    pi_71796841
    hoi!

Ik zweet niet overmatig veel, maar als ik ook maar ff deodorant op doe (nivea sticks of rexona) loopt het zweet uit mijn oksels. Als ik niets doe is het veel minder, maar om nou zonder deo op pad te gaan...
    Iemand enig idee of bijv deoleen zou helpen?
    hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
      woensdag 28 oktober 2009 @ 18:45:15 #19
    243669 appie24
    Nu begint het leven pas
    pi_74158827
    hm.. bekende verhalen hier.

Ik zelf heb Hyperhidrosis. En na jaren van zwart/wit kleding kopen etc..
    heb ik 2 jaar lang botox-injecties geprobeerd. Dat hielp, echter bij mij voor maar 3 maanden.

Kosten waren 296 euro per keer. Dat is alleen 1 flesje botox. De dermatologie-afdeling van een ziekenhuis spoot het dan in. Om dat dit ook aardig in de papieren ging lopen, uiteindelijk besloten om een Endoscopische Thoracale Sympatectomy te laten doen.

Ze snijden dan aan beide kanten een stukje uit de zenuw. Ja, er zitten risico's aan, maar ik ben er tot nu toe 100% mee geholpen.

Interessante sites:
    http://www.hyperhidrosiscentrum.nl/

Forum specifiek voor mensen met HH: www.overmatigzweten.nl
    pi_74164841
    Waar heb je dat laten doen? En wat fijn dat het zo goed bij je geholpen heeft.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')