abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 juni 2006 @ 19:01:45 #1
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_39085514
Hoi,

Ik studeer de HBO opleiding Grafimediatechnologie aan de Hogeschool Rotterdam. Deze duurt in totaal 4 jaar en ik zit nu in mijn 2e jaar.
Nou zat ik eens een beetje rond te kijken en kwam uit op de site van de Hogeschool Antwerpen (www.ha.be). Hier heb je de bacheloropleiding Grafische en digitale media, met de afstudeerrichtingen (waar je van het 2e jaar voor kiest) Grafimediatechnologie, Grafimediabeleid en Cross-media ontwerp. Daar zie ik vervolgens staan dat de totale opleiding maar 3 jaar (180 ects) duurt!!
Hoe kan dit? Zie ik iets over het hoofd? Ik ken het Belgische middelbare school-systeem niet. Maar het lijkt me dat deze opleiding gewoon toegankelijk is met een HAVO-diploma (of de Belgische variant ervan ). Het heet ook gewoon Hogeschool..
Ook de andere bachelor-opleidingen op de site duren allemaal 3 jaar..
Ik vind het gewoon vreemd dat ze in Nederland 4 jaar duren en in België 3 jaar.. heeft iemand hier een verklaring voor?
Sue Me
pi_39087074
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 19:01 schreef Staaf het volgende:
Ik vind het gewoon vreemd dat ze in Nederland 4 jaar duren en in België 3 jaar.. heeft iemand hier een verklaring voor?
Zo kunnen die onderwijsambtenaren een hogere cash flow genereren.

Welkom in Nederland.
pi_39093406
Klopt, in België duurt een bachelor-opleiding maar 3 jaar.
Je kan niet met een HAVO-diploma worden toegelaten tot het hoger onderwijs in België. Je hebt VWO nodig of je HBO-P.
Middelbare school duurt in België altijd 6 jaar, tenzij je Beroeps Secundair Onderwijs doet (VMBO zeg maar), dan kan je nog een zevende jaar doen.

Een echte verklaring heb ik er ook niet voor, maar misschien kan je er iets over vinden op http://nvao.net dat is de accreditatieorganisatie voor Vlaamse en Nederlandse opleidingen in het hoger onderwijs.
  woensdag 21 juni 2006 @ 22:38:31 #4
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_39093815
Bedankt voor je informatie! Raar dat ze er geen 5-jarige opleidingen hebben..
Ik vind het best vaag, want ik neem aan dat een 'Hogeschool' in België van hetzelfde niveau is als een Hogeschool in Nederland..stom dat je dan niet met HAVO toelaatbaar bent.
Als je een HBO-P hebt en je stapt in België over op een soortgelijke opleiding, moet je dan naar het eerste jaar of stroom je gelijk in het tweede jaar in?
Al die onduidelijkheden, haha! Waarom is het niet overal hetzelfde, zou het een stuk makkelijker maken!
Sue Me
pi_39094405
Na HBO-P moet je gewoon weer van voren af aan beginnen, maar waarschijnlijk wel met een aantal vrijstellingen waardoor je misschien 2 jaar in 1 kan doen of zo, maar dat zal per geval verschillen.
Hoge school in BE en NL zijn wel gelijkwaardig voor zover ik weet (bologna-verklaring en zo), maar HAVO is absoluut niet gelijkwaardig aan een Belgisch SO-diploma! Alleen al vanwege de duur, maar ook vanwege het hogere niveau van het Belgisch onderwijs. Ik ken een aantal mensen die na het VWO in België hoge school zijn gaan doen en die mensen hebben het echt niet makkelijk...

Op onderwijs.nl kan ik alleen maar vinden dat de HBO-opleidingen vanwege de bama-hervormingen nu 4 jaar duren en op onderwijs.be vind ik dan weer dat de Hogeschool-opleidingen nu 3 jaar duren vanwege de bama-omvorming.
Beetje raar dus inderdaad
pi_39098302
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 22:53 schreef gewooneenuser het volgende:
Na HBO-P moet je gewoon weer van voren af aan beginnen, maar waarschijnlijk wel met een aantal vrijstellingen waardoor je misschien 2 jaar in 1 kan doen of zo, maar dat zal per geval verschillen.
Hoge school in BE en NL zijn wel gelijkwaardig voor zover ik weet (bologna-verklaring en zo), maar HAVO is absoluut niet gelijkwaardig aan een Belgisch SO-diploma! Alleen al vanwege de duur, maar ook vanwege het hogere niveau van het Belgisch onderwijs. Ik ken een aantal mensen die na het VWO in België hoge school zijn gaan doen en die mensen hebben het echt niet makkelijk...

Op onderwijs.nl kan ik alleen maar vinden dat de HBO-opleidingen vanwege de bama-hervormingen nu 4 jaar duren en op onderwijs.be vind ik dan weer dat de Hogeschool-opleidingen nu 3 jaar duren vanwege de bama-omvorming.
Beetje raar dus inderdaad
hoezo is hogeschool dan zo moeilijk voor hen?
pi_39101386
Omdat er wordt uitgegaan van een hoger startniveau en grotere voorkennis. Vooral op vlak van bijvoorbeeld Frans en wiskunde, maar ook in algemene studievaardigheden en zelfdiscipline.
In België heb je op de middelbare school 4 tot 8 uur wiskunde per week, om maar es iets te noemen. Ook heb je daar alle vakken tot het einde, niks vakkenpakket samenstellen, je kan hooguit wat schuiven met het aantal uren dat je elk vak hebt per week.

Hmm, misschien is dat ook wel deels de verklaring, dat je middelbaar+hoge school in belgie 9 jaar hebt, en in Nederland ook. Dus uiteindelijk heb je even lang les gevolgd of zo
pi_39107718
ik heb een jaar op een Belgische middelbare school gezeten, in Gent en idd, ik was zoveel bezig met het lere van alle andere vakken dat ik problemen had met wiskunde.Ze werkte daar ook niet met een grafisch rekenmachine of zo.Het niveau van Frans heb je aan Uni wel nodig bij sommige studies voor readers (die vele nooit lezen). Ik ga Toegepaste Psychologie doen in Antwerpen en readers e.a. zijn veelal in het Engels en Nederlands en er zijn daar ook studenten uit Nederland en statistiek valt wel mee, dat wordt met spss of zoiets gedaan.Pas in het tweede jaar moet je daar mee beginnen te werken. Ik denk dat hogeschool voor Nederlanders met een Vwo diploma nog wel te doen is maar Uni...vergeet het maar.
pi_39109037
Ik heb zelf VWO gedaan en doe nu een universitaire studie in België. Het kán dus wel, maar je zal je moeten aanpassen.

Wat betreft vwo en hoge school ligt het denk ik ook wel erg aan de opleiding die je wilt doen. Als je een opleiding als communicatie of journalistiek wilt doen is Frans natuurlijk wel erg belangrijk. En de mate van statistiek verschilt natuurlijk ook wel, al zal dat op hoge school nooit echt moeilijk zijn denk ik.
Het verschil tussen hoge school en universiteit in België is wel enorm groot heb ik me door anderen laten vertellen, als in "op bijna niks geslaagd op unief, op hoge school grote onderscheiding".
pi_39116606
Ik heb ook VWO gedaan en studeer nu aan een Belgische Universiteit. Het was voor mij wel een aanpassing moet ik zeggen. Het is inderdaad zo dat op Belgische middelbare scholen het niveau hoger ligt dan op Nederlandse middelbare scholen, zeker wanneer het aankomt op studiebelasting, kennis en motivatie.

Je kunt inderdaad niet worden toegelaten met een HAVO-diploma op een Belgische hogeschool. Zij erkennen een HAVO-diploma niet als gelijkwaardig met een TSO-diploma (het diploma dat je daar minimaal moet hebben om hogeschool te doen)
Heb je een HBO-p, dan zul je waarschijnlijk wel toegelaten worden, maar dan moet je wel van voor af aan beginnen.

Ik heb het erg naar mijn zin hier in Belgie, maar het vereist wel een beetje aanpassingsvermogen. Ook al zijn het onze zuiderburen, ik ervaar toch een wereld van verschil zeg maar.
Bite me!
  donderdag 22 juni 2006 @ 17:11:55 #11
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_39117712
Pff zeg, als ik het zo hoor zou ik geeneens meer in België aan een opleiding durven beginnen Gelukkig heb ik het goed naar m'n zin in Rotterdam en maak ik die laatste twee jaar gewoon af. Ik zat eventueel wel te denken aan een master in België (Antwerpen, Leuven o.i.d.), maarja het blijkt toch wel van een erg hoog niveau te zijn.
Dat het middelbaar onderwijs in België van een hoger niveau is dan hier, vind ik best goed! Als je ziet hoe slecht het niveau van het middelbare onderwijs hier af en toe is ...
Sue Me
pi_39118343
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 13:05 schreef gewooneenuser het volgende:
Het verschil tussen hoge school en universiteit in België is wel enorm groot heb ik me door anderen laten vertellen, als in "op bijna niks geslaagd op unief, op hoge school grote onderscheiding".
Dat valt vrij goed mee, je hebt natuurlijk opleidingen aan de hoge school die niets voorstellen, maar anderzijds ook hoge school opleidingen (die van het lange type, tegenwoordig ook academische bachelor + master) die even moeilijk zijn als een universitaire opleiding.
Dit verschilt natuurlijk ook van school tot school en universiteit tot universiteit.
pi_39121771
idd. de opleidigen van Hogeschool - T in Leuven zijn niet mals net zoals Toegepaste Taalkunde (Tolk/Vertaler Pools of Tsjechisch is een optie).
Tijdens 2 weken blok en daarvoor al zitten mensen echt te studeren van 8 uur 's ochtends tot
2 uur 's nachts en dat 2 weken+de meestal 3 weken van de examens.
pi_39127554
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 19:36 schreef marnixds het volgende:
idd. de opleidigen van Hogeschool - T in Leuven zijn niet mals net zoals Toegepaste Taalkunde (Tolk/Vertaler Pools of Tsjechisch is een optie).
Tijdens 2 weken blok en daarvoor al zitten mensen echt te studeren van 8 uur 's ochtends tot
2 uur 's nachts en dat 2 weken+de meestal 3 weken van de examens.
Dat mag je nu ook niet overdrijven he, het is echt wel een kleine minderheid die zoveel studeert.
pi_39130787
ik woon in een gebouw met 55 andere studenten in Leuven en die studeren dus echt wel zoveel en doen uiteenlopende studies zoals economie,sinologie,biologie,etc.
Ik heb ook al gehoord van buitenlandse studenten, uit landen zoals Polen
of Oekraine waar het niveau zeker zo hoog is, dat Belgische studenten
niet Efficient genoeg studeren en misschien ook verkeerd studeren maar ik vraag
me dan wel af wat de juiste manier is.Volgens hen is colleges voorbereiden en goed
opletten de helft van het werk.
pi_39144486
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:45 schreef marnixds het volgende:
Volgens hen is colleges voorbereiden en goed
opletten de helft van het werk.
Dat is ook wel zo denk ik, naar de lessen gaan maakt zelfs al veel verschil.
Ik heb er nu weer spijt van dat ik dit door het jaar niet gedaan heb .
pi_39144657
En mensen die dag en nacht moeten studeren om maar juist te kunnen slagen, horen volgens mij überhaupt al niet thuis op die richtingen.
Dat is in België wel dikwijls het geval, studenten die het eerste jaar maar net slagen ondanks veel blokken, en dan in het 2e jaar volledig ten onder gaan, en zo 2 jaar verspild hebben aan een voor hen te moeilijke studie.
Dat men het (hoger) onderwijs hier in België als zwaar bestempelt heeft volgens mij niet veel te maken met het (hoge) niveau van het belgische onderwijs, maar wel met die figuren die zo nodig toch maar een richting willen doen die zo toch niet gaan aankunnen, en zo de slaagpercentages serieus naar onder halen.
pi_39151828
Dat is misschien ten dele waar, maar ik ken ook een aantal mensen die psychologie in Leuven totaal niet aankonden en nu met succes in Maastricht en Utrecht psychologie studeren terwijl ze er veel minder voor doen.
Dan moet er toch bijna wel een niveauverschil zijn tussen Nederlandse en Belgische universiteiten lijkt me...
pi_39152550
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 15:53 schreef gewooneenuser het volgende:
Dan moet er toch bijna wel een niveauverschil zijn tussen Nederlandse en Belgische universiteiten lijkt me...
Zal waarschijnlijk wel zo zijn, maar daarom is het Belgische niveau nog niet te zwaar.
pi_39158999
Ik zeg ook niet dat het TE zwaar is, alleen dat het zwaarder is dan in Nederland
Vind dat daar ook niks mis mee is, Nederland zou zich wat mij betreft zelfs wat meer mogen spiegelen aan België wat betreft het onderwijs.
pi_39174669
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 12:23 schreef marnixds het volgende:
ik heb een jaar op een Belgische middelbare school gezeten, in Gent en idd, ik was zoveel bezig met het lere van alle andere vakken dat ik problemen had met wiskunde.Ze werkte daar ook niet met een grafisch rekenmachine of zo.Het niveau van Frans heb je aan Uni wel nodig bij sommige studies voor readers (die vele nooit lezen). Ik ga Toegepaste Psychologie doen in Antwerpen en readers e.a. zijn veelal in het Engels en Nederlands en er zijn daar ook studenten uit Nederland en statistiek valt wel mee, dat wordt met spss of zoiets gedaan.Pas in het tweede jaar moet je daar mee beginnen te werken. Ik denk dat hogeschool voor Nederlanders met een Vwo diploma nog wel te doen is maar Uni...vergeet het maar.
Mhah wat een onzin.

Je gaat Toegepaste Psychologie toch wel aan een hogeschool doen dan?

Grafische rekenmachine Gaan klagen dat je slecht bent in wiskunde, omdat je zo'n apparaat niet hebt. Nou ik heb zo'n ding nog nooit van dichtbij gezien en wiskunde ging prima.
pi_39174910
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 20:14 schreef gewooneenuser het volgende:
Ik zeg ook niet dat het TE zwaar is, alleen dat het zwaarder is dan in Nederland
Vind dat daar ook niks mis mee is, Nederland zou zich wat mij betreft zelfs wat meer mogen spiegelen aan België wat betreft het onderwijs.
Het is niet zozeer zwaarder, het is anders. In Nederland is het veel meer *kuch rot woord* competentiegericht, d.w.z. veel projecten, toegepaste casus etc etc... Naar mijn idee moet je in Belgie gewoon veel leren, veel weten. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Geneeskunde hier in Nederland, ik besteed 15 a 20 uur per week aan deze studie. Terwijl ik het idee heb dat in Vlaanderen je in de theoretische fase van je studie wel iets meer moet blokken dan hier. Er valt ook best wat voor het Vlaamse systeem te zeggen, omdat ons systeem in de hand werkt dat je weinig parate kennis hebt.
Maar om nou te zeggen dat uiteindelijk over het geheel genomen het Belgische systeem beter is dan het Nederlandse, nou nee dat geloof ik niet.
pi_39273122
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 12:52 schreef Singa het volgende:

[..]

Mhah wat een onzin.

Je gaat Toegepaste Psychologie toch wel aan een hogeschool doen dan?

Grafische rekenmachine Gaan klagen dat je slecht bent in wiskunde, omdat je zo'n apparaat niet hebt. Nou ik heb zo'n ding nog nooit van dichtbij gezien en wiskunde ging prima.
wat nou klagen, zeur toch niet, niemand klaagt hier.De enige die abnormaal bent ben jij omdat je
zogenaamd alles weet over het Belgisch onderwijssysteem.Probeer eens normaal te reageren i.p.v. te denken dat je alles beter weet.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 11:12:16 #24
1239 Singa
Fear me!
pi_39278143
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 02:01 schreef marnixds het volgende:

[..]

wat nou klagen, zeur toch niet, niemand klaagt hier.De enige die abnormaal bent is ben jij omdat je
zogenaamd alles weet over het Belgisch onderwijssysteem.Probeer eens normaal te reageren i.p.v. te denken dat je alles beter weet.
Ze klinken eigenlijk wel als gejammer en geklaag sommige berichten van jou en overdrijven is je ook niet vreemd. Bovendien dacht ik dat jij alles wist van het Belgische onderwijssysteem met je opmerking: "Ik denk dat hogeschool voor Nederlanders met een Vwo diploma nog wel te doen is maar Uni...vergeet het maar."
pi_39332233
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 11:12 schreef Singa het volgende:

[..]

Ze klinken eigenlijk wel als gejammer en geklaag sommige berichten van jou en overdrijven is je ook niet vreemd. Bovendien dacht ik dat jij alles wist van het Belgische onderwijssysteem met je opmerking: "Ik denk dat hogeschool voor Nederlanders met een Vwo diploma nog wel te doen is maar Uni...vergeet het maar."
Kan me trouwens echt niet voorstellen dat je met een VWO diploma niet mee kunt komen op de Uni in België. Kennis van mij die studeert in Leuven en die komt toch echt gewoon goed mee hoor.

Volgens mij is dat niveauverschil nihil, als het er al uberhaupt is. In de universiteitsranglijsten komt het sowieso niet terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')