quote:Het wapen van de stad Oldenzaal dateert uit 1819. In november van dat jaar stelde de Hoge Raad van de Adel dit wapen als volgt vast:
"...een schild van lazuur (=blauw) beladen met een Kruis van Goud (=geel, in de bovenste rechterhoek is geplaatst bet borstbeeld eens Bisschop van goud en gekeerd ter linkerzijde van bet Schild. Het Schild is gedekt met een Kroon van goud."
de historische achtergrond hiervan is de volgende: Vanouds waren stadsvlag en stadswapen van Oldenzaal getooid met de kleuren rood en wit die ook vlag en wapen van het Bisdom Utrecht tooiden (waar Oldenzaal in oude tijden al onder viel). Ook het wapen, waar toen al bisschop en kruis in waren te zien, was gelijk aan het wapen van het Bisdom, hetgeen indertijd gebruik was. Deze bisschop is niet, zoals velen denken, St. Plechelmus, maar de patroon van het Bisdom Utrecht, St. Martinus. Zowel stadsvlag als stadswapen in deze historische vorm en kleuren rood en wit zijn te zien op de oude stadsplattegrond uit p1. 1646 van Johannes Bleau. Van lieverlee schijnen, wellicht door toedoen van de vele malen dat Oldenzaal in vreemde handen kwam, vlag en wapen in deze oude vorm in onbruik te zijn geraakt, althans in officiële zin. Bij het begin van het Koninkrijk der Nederlanden heeft het Oldezaalse gemeentebestuur de Hoge Raad van Adel verzocht het stadswapen van definitief vast te stellen. Dit resulteerde in het besluit waarvan de tekst boven is weergegeven. Opvallend is, dat de Hoge Raad er kennelijk van uit is gegaan dat Oldenzaal op het moment van het verzoek geen officieel wapen meer had. Men gaf namelijk Oldenzaal niet de kleuren van het oude wapen maar baseerde deze op de kleuren van het Rijkswapen, blauw en geel (heraldische termen: lazuur en goud). het is ook mogelijk dat men dit deed, omdat het oude wapen nooit officieel in de oude kleuren was vastgesteld
Waar jij woont zekerquote:Op dinsdag 20 juni 2006 23:24 schreef mindflick het volgende:
Ik vind Oldenzaal ook maar kut, je hebt wel betere plaatsen in Twente.
Wij gebruiken het woord Oss niet eensquote:Op dinsdag 20 juni 2006 23:25 schreef Intxaurraga het volgende:
In het mooie Oss noemen we alle verre, lelijke en nietszeggende plaatsen Oldenzaal. Spreekwoordelijk
en wat woont er op de plek waar je nu woontquote:Op zondag 2 juli 2006 12:13 schreef Hooghoudt het volgende:
Ik ben zo blij dat ik er 8 jaar geleden uit vertrokken ben.Er wonen alleen maar kakkers, boeren en criminelen... oh, en mijn ouders.
Kakkers, boeren, bejaarden (die was ik bij oldenzaal nog vergeten), criminelen en studenten. En tussen de studenten zitten dan ook weer geschikte mensen. Bovendien is hier geen Werknemerspartij.quote:Op zondag 2 juli 2006 12:52 schreef Asmodean het volgende:
[..]
en wat woont er op de plek waar je nu woont?
Nou, dat valt ook nog wel mee hoorquote:Op zondag 2 juli 2006 12:13 schreef Hooghoudt het volgende:
Ik ben zo blij dat ik er 8 jaar geleden uit vertrokken ben.Er wonen alleen maar kakkers, boeren en criminelen... oh, en mijn ouders.
De uitzondering die de regel bevestigt.quote:Op zondag 2 juli 2006 15:04 schreef Nuna het volgende:
[..]
Nou, dat valt ook nog wel mee hoorIk ben geen boer, geen kakker en voor zover ik weet ook geen crimineel
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |