abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:33:41 #1
135509 schaap001
Ik bedoel maar te zeggen:
pi_39042130

Polyfonische taaie kost

Het in Denemarken gelauwerde Mew probeert met And The Glass Handed Kites ook in de rest van Europa voet aan de grond te krijgen. De band is in het thuisland immens populair en sleepte het afgelopen jaar bij vooraanstaand Deens muziektijdschrift Gaffa heel wat prijzen in de wacht (waaronder die voor beste Deense band, album en zanger). Toch heeft Mews vierde langspeelplaat meerdere draaibeurten nodig voordat zich de ware identiteit van dit album laat horen.

Tja, hoe omschrijf je And The Glass Handed Kites van Mew? Progrock en een vleugje postrock, gecombineerd met retro-neo-progrock? Zeker is dat dit album vol zit met bombast. In golfbewegingen wordt elke hoek volgestopt met geluid. Vaak gaat het bijna over the top maar Mew komt er nét mee weg.

Dinosaur Jr’s J Mascis laat zijn goedkeuring voor de band blijken door in Why Are You Looking Crave? en An Envoy To The Open Field mee te zingen. Hoe fijn om ineens zijn getergde stem in de stortvloed van symfonisch geluid te horen. Mascis vormt een mooie balans met het hoge, bijna engelachtige stemgeluid van Jonas Bjerre. Helaas is het maar bij twee nummers gebleven.

Geen gemakkelijke plaat dus en hij zal zeker niet binnen ieders smaak passen. De nummers lopen naadloos in elkaar over en het kost dus tijd dit album te ontrafelen. Best een klus, maar gelukkig niet een vervelende. Vele bandnamen kwamen tijdens het beluisteren naar boven. De vergelijking gingen zeker niet in alle opzichten op, maar ik denk dat liefhebbers van the Mars Volta, Dredg, Yes en My Bloody Valentine (om maar eens een greep uit de grabbelton te doen) zich hier zeker eens aan kunnen wagen.

bron: http://www.8weekly.nl/index.php?art=3512

Leden:
- Jonas Bjerre
- Silas Utke Graae Jørgensen
- Bo Madsen

Discografie:
- A Triumph for Man (1997)
- Half the World Is Watching Me (1999)
- Frengers (2003)
- Mew and the Glass Handed Kites (2005)

Ik kan dit zeer waarderen, deze zogenaamde 'polyfonische taaie kost'. Inderdaad zijn de nummers met J Mascis prachtig.
Wie kent de band en wat vinden we ervan ?

[ Bericht 0% gewijzigd door schaap001 op 21-06-2006 16:29:01 ]
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:40:02 #2
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_39042309
Ik ken de band al een aantal jaren, was ook erg teleurgesteld met de release van Frengers toentertijd - omdat ze daarop een aantal prachtige originelen van oudere albums opnieuw hadden opgenomen met een hoger budget, waardoor het magistraal mooie Comforting Sounds ineens haar subtiele schoonheid verloor en werd vervangen door een bombastisch gedrocht met de subtiliteit van een heipaal.
Nieuwe plaat heb ik alleen maar via de singles een beetje in de gaten gehouden, Special met name vind ik een sterk nummer.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:48:46 #3
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_39042584
The Zookeeper's boy!!

Da's het enige dat ik van ze ken, maar het is dan ook een erg lekker liedje!
King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 20 juni 2006 @ 18:39:18 #4
94264 Uzumaki_Naruto
Fearless Vampire Killer
  woensdag 21 juni 2006 @ 09:10:08 #5
135509 schaap001
Ik bedoel maar te zeggen:
pi_39063796
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 18:39 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
leuk bandje

ken alleen hun laatste cd(lelijkste artwork van het jaar)
... da's zeker zo...

pi_39065329
Maar gelukkig is de muziek beter dan hat artwork
Leuke band
  woensdag 21 juni 2006 @ 10:10:22 #7
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_39065403
Ik vind Mew niet zo heel taai, maar ik ken dan ook alleen hun laatste cd. Ik sluit me aan bij het verhaal over het art-work
pi_39079681
Special , Am I Wry? No ........ik vind het erg leuke lieve muziek, iets tè lief om er veel naar te kunnen luisteren maar die laatste cd (moeilijk? wat een bullshit) vond ik zeker goed. En die cover inderdaad ja, haha!

[ Bericht 7% gewijzigd door saksia op 22-06-2006 14:42:24 ]
pi_39112882
geweldig concert in de melkweg eerder dit jaar (na een redelijk optreden op eurosonic), prachtige visuals en strakke band!
Ik ga zeker nog eens kijken op Lowlands.
pi_40808116
Ik vind het toch best moeilijke muziek hoor, 'k heb And The Glass-Handed Kites puur gekocht om The Zookeeper's Boy. Heb het album nu al een 5 keer beluisterd, maar de laatste keer is alweer een paar dagen geleden, en kan me nu echt niet meer voor de geest halen hoe de andere nummers klonken.
pi_40809511
dat laatste album is zeker even wennen, maar toch wel de moeite waard. Al is eerste helft veel beter.
  maandag 14 augustus 2006 @ 23:13:31 #12
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_40813102
Foeilijke cover inderdaad, maar CD is wel okay. Ik loop er op Lowlands wel even langs denk ik.
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:05:36 #13
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_40826804
Mew wordt mijn opener van het festival!
pi_40836235
Mijne ook uiteraard
pi_40837582
ik hoop dat ze nog es naar de Melkweg komen
pi_40839376
Hee, een Mew-topic. Kijk al uit naar vrijdag.

En ik vind die cover juist cool, juist omdat het zo lelijk is. Hoop dat ze op LL shirtjes verkopen met die artwork
I don't really come from outer space || Last.fm
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:15:38 #17
149498 Maethor_Veleg
klunstenaar in hart en nieren
pi_40840659
Prog/postrock en vier niet onaangenaam uitziende heren? Dat gaat gecheckt worden!
Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
pi_40941522
en hoe was het? volgens mij ist net af
pi_40945688
Ik ken eigenlijk ook alleen The Zookeeper's Boy, maar als ze zeggen dat ik het moet vergelijken met Dredg en The Mars Volta moet ik er toch eens meer van gaan luisteren...
Everything under the sun is in tune
but the sun is eclipsed by the moon
(Ik scrobbel ook audio)
  maandag 21 augustus 2006 @ 13:19:46 #20
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_41027950
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 17:16 schreef Echoes het volgende:
en hoe was het? volgens mij ist net af
Zoals op plaat, eigenlijk. De wat overzichtelijkere nummers als Special, Am I Wry? No en Comforting Sounds kwamen erg goed uit de verf en waren gewoon indrukwekkend live, maar er zaten ook nummers tussen die volledig verloren gingen in de galm en overstemde gitaren (Apocalypso met name was geen touw aan vast te knopen, terwijl ik het nummer toch best goed dacht te kennen). Beetje wisselende ervaring, al waren die eerdergenoemde tracks live erg goed.
  maandag 21 augustus 2006 @ 18:08:52 #21
149498 Maethor_Veleg
klunstenaar in hart en nieren
pi_41036633
Zo, I saw, I downloaded and I listened... And I liked it!
Dit is erg mooi spul en gaat zeker vaker gedraaid/gekocht worden
Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
pi_41041720
op youtube.com staan ook nog wat nummers/videos
pi_41041763
vernoend naar:

Ever noticed how people who believe in creationism look really unevolved
Misleidende TT"s
Mooie auto!
pi_41042906
owja? hoe spreek je het eigenlijk uit? Mieuw, Miew ofzo?
pi_41346293
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 13:19 schreef Grobbel het volgende:
Zoals op plaat, eigenlijk. De wat overzichtelijkere nummers als Special, Am I Wry? No en Comforting Sounds kwamen erg goed uit de verf en waren gewoon indrukwekkend live, maar er zaten ook nummers tussen die volledig verloren gingen in de galm en overstemde gitaren (Apocalypso met name was geen touw aan vast te knopen, terwijl ik het nummer toch best goed dacht te kennen). Beetje wisselende ervaring, al waren die eerdergenoemde tracks live erg goed.
Ik vond 156 leuk uitgevoerd! Had alleen het idee dat er niet veel mensen waren die de muziek kenden... plus ik stond helemaal vooraan terwijl ik geen duwer ben die vooraan wil staan. Dus dat die mogelijkheid zich voordeed, wil ook wel wat zeggen. Vond het over het geheel genomen niet echt een boeiend optreden, maar er zaten zeker wel hoogtepunten in! Alleen te weinig.

'Bandinhoudelijk': Ik spotte kort haar, wat een revolutie! Die gitarist was me iets te popi-jopi en de zanger had iets te veel weg van een jochie in een knapenkoor, hij deed me aan dat Home Alone kind (Maculy Culkin of hoe je het ook schrijft) denken. Toetsenist had wel was een soort van kruising tussen die bolle uit Lost en de maker van Bowling for Columbine, ik zie 'm ook niet echt terug op die foto in de OP volgens mij. Dus op dat niet verkeerd uitziende heren van een paar posts hiervoor zou ik graag willen inhaken: klopt niet. Hoewel smaken verschillen en de meningen hierover wellicht uiteen lopen. Mocht het iemand iets boeien.

[ Bericht 28% gewijzigd door Lieke_K op 30-08-2006 23:49:15 ]
Kijk uit malloot, een kokosnoot
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')