abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 juni 2006 @ 23:19:10 #1
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_38933555
de afgelopen 2 dagen heb ik een 'team building' training gehad waarbij veelvuldig gebruik werd gemaakt van Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP). In tegenstelling tot de meeste van dit soort dingen vond ik dit erg zinvol, interessant en bruikbaar. Daarom wil ik graag een boek hierover lezen. Welk boek zou je mij (beginner) aanraden en waarom?

Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_38933843
Dat zou ik ook wel willen weten, tvp
  vrijdag 16 juni 2006 @ 23:44:44 #3
121738 The_Prophecy
Of The Harder Styles
pi_38934138
Masterflirt.
Het 2e gedeelte is een inleiding hierin.
Met het doel hoe krijg ik zon meid het snelst in bed.
Nogeenkeer en Nogeenkeer zaten in een bootje, bootje viel om, Nogeenkeer viel eruit, wie bleef er over?
pi_38935018
NLP voor Dummies misschien? link
pi_38935573
iemand die wat sceptischer is over NLP en dat uitlegt:

http://www.skepsis.nl/nlp.html
  zaterdag 17 juni 2006 @ 01:12:13 #6
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_38935914
Imho zijn woorden en verwoordingen van gedachtes (wanneer niet in de context van discussies o.i.d.) zwaar overrated; intonatie en gezichtsuitdrukkingen helpen je 10x sneller om mensen voor je te winnen.

Woorden zijn maar puur informatie; mensen reageren naar mijn ervaring toch voornamelijk op gevoelsimpulsen
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_38936121
NLP is een inderdaad een soort van geloof. Kijk bijvoorbeeld eens naar David Deangelo (Eban Pagan), die kerel heeft zich verdiept op de datingwereld. Uitgekauwde principes is een nieuw jasje, verkocht als diverse trainingen die natuurlijk niet werken zonder dat je het volgende deel hebt. Maar als je er in geinteresseert ben is het wel leuk.

David X, is ook zo'n NLP knakker.
^_
pi_38936524
Is meneer Emiel Ratelband ook een NLP knakker?
Wat hij kan doen ziet er wel indrukwekkend uit, mensen van hun fobieen afhelpen enzo. Jammer dat hij altijd in de lijst van irritante mensen hoog eindigt.
AC: Ultraman Viettown 3823-2030-8305
pi_38938587
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 01:28 schreef MadMarco het volgende:
NLP is een inderdaad een soort van geloof. Kijk bijvoorbeeld eens naar David Deangelo (Eban Pagan), die kerel heeft zich verdiept op de datingwereld. Uitgekauwde principes is een nieuw jasje, verkocht als diverse trainingen die natuurlijk niet werken zonder dat je het volgende deel hebt. Maar als je er in geinteresseert ben is het wel leuk.

David X, is ook zo'n NLP knakker.
Mag ik even voor mijnheer DeAngelo in de bres springen? Die doet helemaal niets met NLP als het om vrouwen verleiden gaat. En gelijk heeft'ie want het is grote onzin op dat gebied. Je bent vast in de war met Ross Jeffries. Je hoort mij niet zeggen dat alles onzin is maar ik heb het ook niet zo op NLP, behalve dan wanneer je het op jezelf gebruikt.

DeAngelo's shit werkt wel degelijk, alleen moet je het WEL toepassen.

Hoor je dat M_Schtoppel?? TOEPASSEN moet je het!!!

Gaap Goals rulezzz!
pi_38938614
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 00:49 schreef octopussy het volgende:
iemand die wat sceptischer is over NLP en dat uitlegt:

http://www.skepsis.nl/nlp.html
Gimme a break, die lui zijn skeptisch over alles. Als het niet wetenschappelijk aantoonbaar is bestaat het DUS niet en is het DUS onzin, dat is zo'n beetje de strekking van die gasten.

Gaap Goals rulezzz!
  zaterdag 17 juni 2006 @ 10:07:33 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_38938645
ik geloof er wel in, aangezien je hersens kan trainen. de meest simpele nlp is een papiertje op je spiegel plakken met daarop de tekst: "het gaat elke dag beter". dan moet je deze een paar keer hardop zeggen als je opstaat en gaat slapen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_38938665
Ja dat zeg ik, als je het op jezelf gebruikt hecht ik er zeker waarde aan.
Gaap Goals rulezzz!
  zaterdag 17 juni 2006 @ 14:03:02 #13
117283 Kreupelhout
C'est Jaques Plafond!
pi_38943315
Masterflirt gaat ook vooral om van jezelf een betere man te maken, zodat je aantrekkelijker wordt voor vrouwen. En dan de manier van converseren waar vrouwen gevoelig voor zijn (met NLP jah).
Maar voor teambuiding gebruik je dat weer anders natuurlijk. Had die cursusleider geen advies voor een goed boek?
pi_38943685
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:05 schreef M_Schtoppel het volgende:

[..]

Gimme a break, die lui zijn skeptisch over alles. Als het niet wetenschappelijk aantoonbaar is bestaat het DUS niet en is het DUS onzin, dat is zo'n beetje de strekking van die gasten.

Als je het stuk goed gelezen zou hebben dan zie je dat dat niet de strekking is. Het punt wat deze meneer maakt is dat NLP volgens de bedenkers wel wetenschappelijk is terwijl het nergens hard gemaakt kan worden. Daar wordt dus gewoon over gelogen. Het heeft niets met neuro linguistiek te maken.
Als iets niet wetenschappelijk kan onderbouwen, dan moet je ook niet zeggen dat het wel zo is
  zaterdag 17 juni 2006 @ 16:57:36 #15
139610 krijgde
Gimme a mirror.
pi_38947092
quote:
DeAngelo's shit werkt wel degelijk, alleen moet je het WEL toepassen.

Hoor je dat M_Schtoppel?? TOEPASSEN moet je het!!!
Ik heb precies hetzelfde

Er zijn trouwens wel aardig wat audio/video files te vinden op het net waar Ross Jeffries dit soort approachangst bij mensen verhelpt dus misschien als je die 10x luistert dat dat helpt.
I want to know if it looks like I give a shit.
pi_38947453
Het helpt wel degelijk. Vroeger was ik heel onzeker en toen zei ik elke dag in de spiegel dat ik niets had om onzeker over te zijn. En na een paar maanden was ik niet meer onzeker. Ik wist alleen niet dat het NLP heet.
pi_39000477
Wat echt een goedboek is : Je ongekende Vermogens van Anthony Robins echt een topper voor NLP. NLP voor Manager is erook nog daar is dus geen ruk aan heel saai en droog maar het eerste leest echt lekker weg.
  maandag 19 juni 2006 @ 16:31:22 #18
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39005949
Het punt van NLP is dat de "wetenschappelijke" kant (zie alleen al de naam) nergens op gebaseerd is. Het is al zo'n 50 jaar bekend dat de stand van je ogen niets, maar dan ook niets te maken heeft met je denkkader. Dit denkkader waar NLP het over heeft, Primary Representational System (PRS), schijnt na herhaaldelijk onderzoek ook niet te bestaan.
Verder doen de NLP-guru's zeer verstrekkende claims over wat je met NLP kunt bereiken.

Afgezien van de pseudowetenschappelijke status (wat NLP in mijn ogen geen goed doet) betekent dat niet dat NLP niet werkt; zowat alle bewustwordingstherapiën zijn over het algemeen op een of andere manier nuttig. Maar je kunt door de status van NLP niet nagaan of het nut te verlenen is door de NLP zelf of simpelweg door de psychotherapie die in het programma zit.

Interessant om nog te lezen:

http://skepdic.com/neurolin.html (redelijk milde kritiek op het fenomeen NLP)
pi_39008995
Ik vond wel met het boek van anthony robins dat je op een andere manier leert kijken maar wat je zegt mensen die NLP hebben gedaan kennen het zo opblazen dat het oure waarheid is.
  maandag 19 juni 2006 @ 19:13:36 #20
103891 Blazkowich
Dissident Lid
pi_39010156
NLP is geen geloof, dagelijk wordt bewezen dat het perfect werkt om mensen van fobien en irrationale angsten af te helpen en dergelijke.

De groep die er niet in gelooft is de traditionale psychologie, die proberen het zo veel mogelijk belachelijk te maken omdat ze weten dat NLP wel werkt en hun technieken (5 jaar lang iemand met een depressie wekelijks een paar 100 euro afhandig te maken en dan nog het probleem niet oplossen) dan overbodig zullen worden.

En dat is het
Crede Quod Habes, Et Habes.
Luister naar de Etherbeat
pi_39010285
quote:
Dezelfde categoriefout wordt gemaakt wanneer NLP-therapeuten de taal van een cliënt gebruiken om diens dominante representatiesysteem op te sporen (u weet wel: V, K, A of O). Iemand die V-dominant is zou vaak dingen zeggen als 'Ik zie wat je bedoelt', of 'Ik kan me er geen voorstelling van maken'. Hij gebruikt dan visuele 'predikaten' (de term wordt voortdurend verkeerd gebruikt, maar een kniesoor die daarover valt). Een A-dominant persoon produceert graag uitingen als 'Ik hoor je wel' of 'Dat roept om vergelding'. Daar moet je als therapeut of pedagoog goed op letten. Het is, naast de blikrichtingmethode, de tweede manier om achter iemands dominante representatiesysteem te komen. En het is verstandig om daarbij aan te sluiten. Dus geen interacties zoals: Cliënt: 'Dat luistert heel nauw' - Therapeut: 'Alleen ogenschijnlijk'.

Mensen betalen voor dit soort onzin?

edit: o jullie waren al achter dit artikel.

[ Bericht 2% gewijzigd door AntonDingeman op 19-06-2006 19:38:52 ]
pi_39011465
quote:
Op maandag 19 juni 2006 19:13 schreef Blazkowich het volgende:
NLP is geen geloof, dagelijk wordt bewezen dat het perfect werkt om mensen van fobien en irrationale angsten af te helpen en dergelijke.

De groep die er niet in gelooft is de traditionale psychologie, die proberen het zo veel mogelijk belachelijk te maken omdat ze weten dat NLP wel werkt en hun technieken (5 jaar lang iemand met een depressie wekelijks een paar 100 euro afhandig te maken en dan nog het probleem niet oplossen) dan overbodig zullen worden.

En dat is het
quote:
Claim 6: NLP en het genezen van fobieën
Dit is een bijzondere claim, want niet alleen zou je met behulp van NLP technieken (claim 1 tot 5) die niet lijken te werken, fobieën kunnen genezen. Ook zou dat in slechts een enkele sessie moeten gebeuren (Kru85). Een onderzoek over slangfobieën leverde niets op (All82, Lor82). Soms kon NLP bij andersoortige fobieën wel tot ‘genezing’ leiden, gemeten met behulp van een scorelijst (Mus91, Kru85), maar zeker niet in één sessie. Er was helaas dan geen sprake van een vergelijk met een groep die op de wachtlijst stond of een ander soort behandeling kreeg. Het vermoeden bestaat dat de klachten, net als bij a-specifieke lage rugklachten, ook vaak vanzelf spontaan verdwijnen
pi_39011966
tvp

Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 14:09:08 #24
105435 amarena
Just curious
pi_39034664
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 00:20 schreef Paladina het volgende:
NLP voor Dummies misschien? link
Veni vidi vici
pi_39042982
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 14:24 schreef octopussy het volgende:

[..]

Als je het stuk goed gelezen zou hebben dan zie je dat dat niet de strekking is. Het punt wat deze meneer maakt is dat NLP volgens de bedenkers wel wetenschappelijk is terwijl het nergens hard gemaakt kan worden. Daar wordt dus gewoon over gelogen. Het heeft niets met neuro linguistiek te maken.
Als iets niet wetenschappelijk kan onderbouwen, dan moet je ook niet zeggen dat het wel zo is
Wetenschappelijk onderbouwen is niet hetzelfde als hard maken. Er zijn talloze wetenschappen waarbij je geen hard cijfer op tafel kunt krijgen (geesteswetenschappen, literatuurwetenschappen, vertaalwetenschappen, etc.)
Sanity is (not) statistical
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')