Ik ben een zeer grote fan van The Rifles. Hun debuutalbum bevat louter goede songs. Ze verdienen veel meer aandacht dan dat ze nu krijgen. De band is verdomme meer interessant dan alle Britpop-hypes bij elkaar. Het zijn de liedjes...
Toch kan ik me deels vinden in jullie kritieken. Ik weet niet wat hun management precies in gedachten had, maar ik kan het niet volgen. Ze brachten een geniaal debuutalbum uit, deden de bekende club-tour, festivals. Ik zag ze in februari 2007 in Doornroosje, en was zwaar onder de indruk. Tot zo ver kan ik het volgen. Lowlands 2007 had hun moment moeten worden. India-tent, zaterdagavond. Ik zag het wel voor me. Maar nee, ze werden weggestopt in de onmogelijke galmende vriesbak die de Grolsch-tent heet, op een zaterdagochtend. Dat was een zware tegenvaller en een grote fout van de organisatie. De songs kwamen totaal niet tot hun recht, en ook de band wist het. Zeer slecht gevoel over dat optreden.
Ok, dan is het eind 2007 en is de debuutplaat anderhalf jaar uit. Tijd voor een nieuwe plaat. Liedjes genoeg, ze speelden al veel verschillende nieuwe nummers bij hun optredens, en ook de B-kanten bleven maar komen. Maar nee, nóg een club-tour? Ondertussen verscheen één nieuwe single, het geniale "Talking"...
Wederom ben ik ze gaan bekijken in Doornroosje. Briljante show, met geweldige nieuwe nummers. Maar hadden die liedjes niet allang uit moeten zijn? Ik heb die avond zelfs aan de zanger gevraagd waar het nieuwe album bleef, aangezien ze al zo veel nieuwe liedjes live speelden. Hij zei letterlijk dat het album al lang en breed af was, tot aan de eindmix. Het wachten was op de platenmaatschappij. Dit was in april 2008.
Lijkt me erg frustrerend om als band stil te moeten staan, terwijl je zo veel meer in petto hebt. Wel moet ik zeggen dat ze in Engeland steeds eerder grotere zalen compleet uitverkochten. Ze hebben veel opgetreden mét Paul Weller, en Paul Weller met hun. En natuurlijk deze maand het optreden in de huge Brixton Academy.
Dit jaar kwam dan nóg een single uit, "I Could Never Lie". Single van het jaar, als je het mij vraagt. En toen... Weer een single, "The Great Escape". En later... Weer een EP met non-album tracks, en straks met de kerst nóg een. Ik kan niet de logica van de platenmaatschappij niet volgen, jullie wel? Nieuwe nummers zijn altijd goed, maar waar blijft dat fucking album? Waarom al die clubs afgaan, waar je één jaar daarvoor ook hebt gespeeld, zonder nieuw album?
Gelukkig komt die plaat dan nu eindelijk uit. Minstens een jaar te laat, maar goed... Ik ben benieuwd, want de nieuwe singles en EP-tracks klonken zeer goed.