Probleem ![]()
Mijn ouders hebben een halve maand geleden een diepvrieskast gekocht van een merk dat als kwalitatief uitstekend bekend staat. De garantie wordt door een (bijgekocht) servicecontract door de fabrikant zelf behandeld.
Nu heeft de vrieskast in de eerste week na aanschaf staan piepen (een alarmbelletje dat aangeeft dat de temperatuur te hoog is). Dat kan op zich, want dat was niet lang nadat de vriezer gevuld is en dan moet 'ie de inhoud natuurlijk flink koelen. De dag daarna was er niks aan te merken en zat de temperatuur goed op -18°C zoals het hoort.
Alleen gisteren, bij een buitentemperatuur van boven de 30°C: weer piepen! Even met de servicedienst gebeld om dit door te geven en te vragen of het kwaad kon; het antwoord was dat er waarschijnlijk niets aan de hand was, want een dergelijk 'vals alarm' kwam wel eens meer voor bij dergelijke extreme temperaturen. Oké, prima, niks aan de hand dus en 's avonds was de kast dan ook nog goed koud. Geen piep meer gehoord.
Maar vanavond, wat blijkt? De gehele inhoud van de kast (zijnde 6 lades o.i.d. vol met diepvriesspul) is compleet ontdooid en de kast koelt/vriest voor geen meter meer!
![]()
Morgen gaat dus weer de servicedienst gebeld worden want dat is natuurlijk niet de bedoeling - maar de vraag is nu vooral:
kan de fabrikant aansprakelijk worden gesteld voor al het verloren gegane voedsel in de vrieskast? Opnieuw invriezen gaat natuurlijk niet, en mijn ouders krijgen met z'n tweeën geen kilo's vlees en groenten op.
En voor een familiebarbecue is het morgen ook geen weer, dus dat zit er ook niet in