abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38868241
Vrijwel iedereen hier zal bekend zijn met onze eigen Nederlandse Christus: Harrie Weggelaar. De man achter de Atoomtheorie, die binnen WFL reeds een aantal keer de revue is gepasseerd. Helaas is Harrie de laatste periode niet meer actief geweest op dit forum, maar toch zou ik graag deze vraag op willen werpen. Ik zal Harrie per e-mail uitnodigen om deel te nemen aan dit topic.

Waar het om gaat is dit. Harrie ziet zichzelf als de messias voor zijn eigen Atoomtheorie in die zin dat hij gelooft (of 'weet') dat enkel hij de essentie der dingen doorziet en niemand anders en dat het zijn goddelijke taak is de nieuwe boodschap te verkondigen aan de mensen en hen te overtuigen.

Welnu, het is mij opgevallen dat Harrie nogal veel waarde hecht aan de filosofie van Hegel en Harrie beweert zelf ook dat zijn Atoomtheorie door het werk van Hegel is geinspireerd. Wat ik mij nu afvraag is het volgende: hoe ziet Harrie de rol van Hegel als een mens in relatie tot zijn Atoomtheorie? Als Harrie de enige is die werkelijk weet hoe de zaken in elkaar steken, waarom stelt hij zich dan zo 'afhankelijk' op van Hegel? Of beschouwt Harrie Hegel als een soort profeet die impliciet zijn (Harrie) komst heeft voorspeld?
pi_38868507
Zojuist heb ik Harrie een uitnodiging per e-mail gestuurd om deel te nemen aan dit topic. Ik hoop dat hij de uitnodiging accepteert.
pi_38874028
@ Fuif Duif
Mijn atoomtheorie is ontstaan uit een synthese van de filosofie van Hegel en de natuurwetenschappen en zonder die twee zou mijn atoomtheorie niet bestaan hebben.
Ik zie dat niet als een kinderlijke afhankelijkheid, maar als een normaal gegeven dat de wetenschap noch de filosofie zo maar uit de lucht komt vallen, maar altijd voortkomt uit het verleden, uit de wetenschap en filosofie van voorgangers.
Wat Hegel betreft, deze heeft een dialectisch logisch filosofisch denksysteem dat begint met de eenheid van ZIJN en NIETS en eindigt met GOD als absolute Geest.
En mijn atoomtheorie bouwt daar weer op voort als een werkelijk bewijs van het bestaan van GOD als absolute Geest in de microkosmos.
atomen bestaan uit ruimteschepen
home.wanadoo.nl/r.f.dezwart/Frame-nederlands.html
pi_38874401
@harriechristus

Bedankt voor je reactie. Ik wil direct wel even opmerken dat ik het woord kinderlijk niet heb gebruikt en dat ik dat ik een kinderlijke afhankelijkheid ook zeker niet heb willen suggereren! Waar het mij om gaat is dat jij een bepaalde absolute waarheid denkt te hebben gevonden en dat alleen jij daarvan de zaken doorziet. Hoe verhoudt Hegel (en andere relevante personen) zich dan volgens jou tot jou zelf en de Atoomtheorie? Beschouw jij het denken van Hegel als essentieel voor het voorval dat jij kennis hebt genomen van de absolute werkelijkheid?
  donderdag 15 juni 2006 @ 10:29:14 #5
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38876232
Nee, deze onzin is de revue hier al genoeg gepasseerd.
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')