abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38841805
Ik heb bij de praxis tegeltjes en een tegelsnijder gehaald.

De tegels waren erg goedkoop en dus kwalitatief niet hoogstaand.
Nu heb ik gelijk ook een tegelsnijder gehaald, maar de tegeltjes breken erg snel doormidden.
Doe ik iets verkeerd met de tegelsnijder, zijn de tegeltjes gewoon te slecht en indien dit laatste; is er een andere manier om toch deze tegeltjes op maat te kunnen maken.

Andere tegels kopen is geen optie, de helft zit er al op...
  woensdag 14 juni 2006 @ 10:58:02 #2
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_38841839
Handleiding van tegelsnijder goed doorgelezen?
Ik ben iemand die eerst aan de slag gaat en dan pas kijkt hoe het werkt
  woensdag 14 juni 2006 @ 10:58:52 #3
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_38841855
Heb er niet extreem veel verstand van ofzo maar je kunt toch met een tegenmesje eerst even een insneetje maken en daarna doorzagen? Of heb ik het nu over bijv. badkamer tegels en jij over klinkers:P?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_38841868
Krijgen ze genoeg ondersteuning in het midden waar je ze doormidden snijd, dat wil namelijk ook nog wel eens helpen
pi_38841901
Slijptol kan ook, evenals een waterzaag. Er huist nog een topic hierover binnen K&W, maar kan dat even niet vinden.

[ Bericht 48% gewijzigd door Marsepein op 14-06-2006 11:06:06 ]
pi_38842265
Er zat dus geen handleiding bij....
Zijn er speciale slijpschijven voor tegeltjes dan?
Zo niet, welke moet ik dan hebben?
pi_38842290
Gewoon slijptol.

En anders idd zorgen dat hij overal goed ondersteunt wordt. En niet te hard drukken. Je moet een insnede maken en dan kan je hem breken.
Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!
pi_38842297
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 11:13 schreef Werewolf het volgende:
Voor steen

PS je moet wel op de glazuurkant snijden
Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!
pi_38842671
Heb je soms tegels waarvan de glazuurkant niet glad is? Met een soort motief erin?
Zo ja, dan kun je ze niet goed met een tegelsnijder knippen. In dat geval een slijptol gebruiken.
Knippen is normaal mooier, geeft minder rotzooi en is iets nauwkeuriger.
pi_38843989
Ik heb echt een snijder...

Zoiets:
pi_38844397
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 11:13 schreef Werewolf het volgende:
Er zijn idd speciale slijpschijven voor keramiek. Dit zijn diamantschijven zonder sleuven erin, zodat je het glazuur er niet afslaat.

En idd, tegels met een groffe structuur kun je erg lastig snijden met een tegelsnijder
pi_38844413
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 12:10 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb echt een snijder...

Zoiets:
[afbeelding]
hebben wij ook gaat prima na enig oefenen
pi_38844505
Tegels zijn overigens gewoon glad...

Het 'wieltje' van het apparaat maakt een kleine kras in het glazuur. Als ik teveel kracht zet barst de tegel doormidden....en niet precies over de lijn die ik wil....
pi_38844531
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 12:31 schreef Werewolf het volgende:
Tegels zijn overigens gewoon glad...

Het 'wieltje' van het apparaat maakt een kleine kras in het glazuur. Als ik teveel kracht zet barst de tegel doormidden....en niet precies over de lijn die ik wil....
als je dan meerdere keren dat zelfde lijntje trekt er in met weinig kracht?
  woensdag 14 juni 2006 @ 14:06:20 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38847566
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 12:32 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

als je dan meerdere keren dat zelfde lijntje trekt er in met weinig kracht?
Ja, volgens mij moet je meerdere keer over het zelfde lijntje gaan tot dat je door het hele glazuur heen bent
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38847611
'In der Ruhe liegt der Kraft'
pi_38849083
Je moet eerst een kras in de tegel maken met te tegelsnijder. Daarna leg je de tegel op een vlakke plaat met een scherpe rand, en breek je hem af!
Volgens mij gaat dat het beste met het glazuur onder, maar dat moet je anders maar ff proberen.

Het is in ieder geval NIET de bedoeling dat je de tegel met het snij-apparaat helemaal doorslijpt.
  woensdag 14 juni 2006 @ 14:52:09 #18
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_38849310
Ik heb 3x een tegel snijder geprobeerd, toen onmiddelijk een tegelzaagmachine gehaald...
Ding kostte een paar tientjes, wij dachten als ie 1 klus haalt hebben we 'm er al uit.

Het werkt enorm lekker en handig, ook hoekjes er uit zagen en zo. Probeer dat maar eens met een snijder! Ik heb er uiteindelijk een ligbad mee betegeld, de hele badkamer en de wc ga ik er ook nog mee doen.
Alleen het blad een keer moeten verwisselen. En we gingen met serieuze tegels aan de gang. (ongeglazuurde met structuur, geglazuurde, dikke wandtegels en verder ook vloertegels van 60x60)

Trap dat ding weg en koop een tegelzaagmachine (Die van ons kwam bij de Karwei)
pi_38849948
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 14:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, volgens mij moet je meerdere keer over het zelfde lijntje gaan tot dat je door het hele glazuur heen bent
idd sommige tegels ( met name vloer tegels ) hebben een dikkere glazuurlaag tenminste dat was hier wel zo

tegelzaag / slijper is ook wel handig maar geeft veel meer stof

of je moet weer buiten gaan zagen/ slijpen, maar dat doe je ook niet zo makkelijk als je nog 2 trappen elke keer op moet
  woensdag 14 juni 2006 @ 16:31:49 #20
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_38853031
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 15:10 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

idd sommige tegels ( met name vloer tegels ) hebben een dikkere glazuurlaag tenminste dat was hier wel zo

tegelzaag / slijper is ook wel handig maar geeft veel meer stof

of je moet weer buiten gaan zagen/ slijpen, maar dat doe je ook niet zo makkelijk als je nog 2 trappen elke keer op moet
Ha! Jij dacht dat ik dat niet gedaan heb, dat trappenlopen. Maar weet je, je hebt vaak een rij of kolom met de zelfde maat (als het goed is tenminste) dus kan je een aantal tegels "tegelijk" zagen (wel per stuk natuurlijk).
Als het traplopen zo'n probleem is dan moet je maar verder lopen rommelen met de snijder.

of juist je conditie op peil brengen dmv traplopen
  woensdag 14 juni 2006 @ 18:05:15 #21
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_38855896
Heb ook wel eens tegels 'gesneden' met een decoupeerzaag.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_38859204
Huur een goede tegelsnijder...

Eerst zachtjes met het wieltje eroverheen, zodat je het hoort krassen. Daarna het "duwgereedscapje" naar beneden klikken en even op een paar plekken wat kracht zetten. Bijv op 5 cm van de rand, in het midden en 5 cm van de andere rand. De laatste keer pas helemaal doorbreken.

Ook moet je de snede in één keer goed maken.
</post>
pi_38859277
Slijptol geeft zonder oefening géén mooi resultaat, en maakt echt een gigantische pokkeherrie en pokkerotzooi.
</post>
pi_38930975
Tegelsnijder werkt echt het beste. Een tegelzaag machine geeft veel rotzooi, is een stuk meer werk en het resultaat is minder. Alleen gebruiken voor hoeken.

Een goede tegelsnijder (Rubi bijv.) werkt heel simpel. Tegel afmeten (vaak zit er een geleider op de tegelsnijder), goed vast houden, zonder al te veel kracht te zetten het wieltje in een haal met een krassend geluid van voor naar achter (dus van je af) over de tegel halen. Vervolgens aan het eind (verst van je af) de tegel doorbreken door het stalenplaatje op de tegel te zetten en gelijkmatig maar fors kracht te zetten. Ik doe het al jaren zo en heb nog weinig tegels fout zien breken. Het is zelfs mogelijk tot pak hem beetje stroken van 3cm zonder problemen er af te breken.

Voorwaarde is wel dat je een goede kwaliteit tegel hebt, zachte tegels (ofwel zachte glazuurlaag ofwel zachte gres/steen/gips laag) breken slecht.

Ik heb zo zelfs de allerhardste vloertegels zonder moeite gebroken, waar ik er met een haakse slijper en diamantblad nauwelijks door heen kwam. Voor de prijs hoef je het ook niet te doen, op www.tegelsnijders.nl heb ik destijds mijn Rubi gekocht en kost 50 euro (Pocket 40). Wat meer stabiele kosten meer, maar dit werkt echt perfect.
pi_39026356
Een electrische tegelsnijder met waterbak heb je voor een paar tientjes en voor mij werkte hij uitstekend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')