Tegelsnijder werkt echt het beste. Een tegelzaag machine geeft veel rotzooi, is een stuk meer werk en het resultaat is minder. Alleen gebruiken voor hoeken.
Een goede tegelsnijder (Rubi bijv.) werkt heel simpel. Tegel afmeten (vaak zit er een geleider op de tegelsnijder), goed vast houden, zonder al te veel kracht te zetten het wieltje in een haal met een krassend geluid van voor naar achter (dus van je af) over de tegel halen. Vervolgens aan het eind (verst van je af) de tegel doorbreken door het stalenplaatje op de tegel te zetten en gelijkmatig maar fors kracht te zetten. Ik doe het al jaren zo en heb nog weinig tegels fout zien breken. Het is zelfs mogelijk tot pak hem beetje stroken van 3cm zonder problemen er af te breken.
Voorwaarde is wel dat je een goede kwaliteit tegel hebt, zachte tegels (ofwel zachte glazuurlaag ofwel zachte gres/steen/gips laag) breken slecht.
Ik heb zo zelfs de allerhardste vloertegels zonder moeite gebroken, waar ik er met een haakse slijper en diamantblad nauwelijks door heen kwam. Voor de prijs hoef je het ook niet te doen, op
www.tegelsnijders.nl heb ik destijds mijn Rubi gekocht en kost 50 euro (Pocket 40). Wat meer stabiele kosten meer, maar dit werkt echt perfect.