Dat gaat dus moeilijk als ik alleen het aantal piepjes per minuut weetquote:Op maandag 12 juni 2006 22:58 schreef Molluck het volgende:
Heb je BINAS? Daar staat de stralingsdosis van verschillende dingen in en ook hoe gevaarlijk het is geloof ik...
Ik heb een beetje achtergrondkennis, maar ik kan het antwoord op deze vraag dus niet vinden.quote:Op maandag 12 juni 2006 22:59 schreef Mr_Grolsch het volgende:
Als je toch met een onderzoek bezig bent, dan weet je toch wat je aan het onderzoeken bent? Met andere woorden; waar is je achtergrondkennis?
Ik merk inderdaad dat als ik naar boven ga het veel minder wordtquote:Op maandag 12 juni 2006 23:02 schreef Sportguy het volgende:
Piepjes maakt niets uit, het kan niet onderscheiden wat voor straling het betreft. Kan alpha, beta maar ook gamma straling zijn maar nu is het laatste wat onwaarschijnlijker.
Hou dat ding maar eens boven de kruipruimte van je woning.![]()
Oooohja, dat was het, je hebt een formule voor het dosisequivalent, maar daar zit een constante in die afhangt van de soort straling...quote:Op maandag 12 juni 2006 23:00 schreef yootje het volgende:
[..]
Dat gaat dus moeilijk als ik alleen het aantal piepjes per minuut weetIk weet niet hoe groot de dosis is.
Heb ook papier al gemeten buiten. Het werd iets minder nog dan zonder papier jaquote:Op maandag 12 juni 2006 23:06 schreef Sportguy het volgende:
Ja dat komt door radon gasophopingen maar ook het beton kan wat achtergrond straling veroorzaken.
Richt dat ding morgen eens naar de zon, wellicht pakt hij wat beta straling of alfa maar geloof niet dat dat goed te meten is, een stukje papier houdt zoiets al tegen.
Aha, die dingen gebruiken ze toch ook in ziekenhuizen op de afdeling radiologie en op andere plaatsen waar ze met straling werken?quote:Op maandag 12 juni 2006 23:16 schreef Eltonno het volgende:
Op mijn opleiding (radiologie) werken we heel veel met de geiger-muller teller. En dat dingt ratelt altijd een beetje. Pas als hij gaat zoemen dan heb je een probleem.. Je kan dit niet koppelen aan een eenheid. het is veeeeel makkelijker om een digitale dosimeter te regelen, die dingen meten de straling (ook achtergrondstraling) in (milli)sievert. Dit kan je gewoon meteen omzetten in dosis per dag, en dus zo berekenen wat je gemiddeld per jaar opvangt.. Of wat je ook wilt..
[afbeelding]
Zo'n ding dus..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |