abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38796179
Ik ben ebzig met een onderzoek over radioactiviteit en achtergrondstraling, en ik heb metingen gedaan met een geigerteller. Is er aan deze metingen (piepjes per minuut) een eenheid te koppelen? Of kan me alleen vergelijken? En is er een manie rom te bepalen welke frequentie nodig is om gevaarlijk te zijn voor de mens?
  maandag 12 juni 2006 @ 22:58:49 #2
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_38796258
Heb je BINAS? Daar staat de stralingsdosis van verschillende dingen in en ook hoe gevaarlijk het is geloof ik...
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
  maandag 12 juni 2006 @ 22:59:35 #3
149051 Mr_Grolsch
And the winner is....
pi_38796292
Als je toch met een onderzoek bezig bent, dan weet je toch wat je aan het onderzoeken bent? Met andere woorden; waar is je achtergrondkennis?
Een diploma is een bewijs van wat je hebt gedaan, niet van datgene wat je kunt
pi_38796320
quote:
Op maandag 12 juni 2006 22:58 schreef Molluck het volgende:
Heb je BINAS? Daar staat de stralingsdosis van verschillende dingen in en ook hoe gevaarlijk het is geloof ik...
Dat gaat dus moeilijk als ik alleen het aantal piepjes per minuut weet Ik weet niet hoe groot de dosis is.
pi_38796425
quote:
Op maandag 12 juni 2006 22:59 schreef Mr_Grolsch het volgende:
Als je toch met een onderzoek bezig bent, dan weet je toch wat je aan het onderzoeken bent? Met andere woorden; waar is je achtergrondkennis?
Ik heb een beetje achtergrondkennis, maar ik kan het antwoord op deze vraag dus niet vinden.
pi_38796431
Piepjes maakt niets uit, het kan niet onderscheiden wat voor straling het betreft. Kan alpha, beta maar ook gamma straling zijn maar nu is het laatste wat onwaarschijnlijker.

Hou dat ding maar eens boven de kruipruimte van je woning.
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
  maandag 12 juni 2006 @ 23:03:00 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_38796453
Elk piepje was toch 1 radioactief deeltje in je detector oid? Vroeger gaven ze tikken iig en elke tik was een splijtend deeltje. Zoiets.
Vanuit de hoeveelheid splijtende deeltjes zul je wel de hoeveelheid straling kunnen berekenen en daar zijn weer normen voor.
Tegen de tijd dat je in een gevarenzone zit wordt je waarschijnlijk aardig gek van het piepen.
pi_38796511
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:02 schreef Sportguy het volgende:
Piepjes maakt niets uit, het kan niet onderscheiden wat voor straling het betreft. Kan alpha, beta maar ook gamma straling zijn maar nu is het laatste wat onwaarschijnlijker.

Hou dat ding maar eens boven de kruipruimte van je woning.
Ik merk inderdaad dat als ik naar boven ga het veel minder wordt Zou dit door het radon gas komen wat in de kruipruimte hangt?
pi_38796614
Ja dat komt door radon gasophopingen maar ook het beton kan wat achtergrond straling veroorzaken.
Richt dat ding morgen eens naar de zon, wellicht pakt hij wat beta straling of alfa maar geloof niet dat dat goed te meten is, een stukje papier houdt zoiets al tegen.
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
  maandag 12 juni 2006 @ 23:07:20 #10
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_38796658
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:00 schreef yootje het volgende:

[..]

Dat gaat dus moeilijk als ik alleen het aantal piepjes per minuut weet Ik weet niet hoe groot de dosis is.
Oooohja, dat was het, je hebt een formule voor het dosisequivalent, maar daar zit een constante in die afhangt van de soort straling...

Daar moet je dus eerst achterkomen, welke soort straling hoeveel pulsen veroorzaakt.
Ik moest daar ooit een experiment over doen op school. Je kan Alfastraling blokken met papier, Beta met aluminium en Gamma met lood, zo kun je vinden hoeveel pulsen er afkomstig zijn van welke soort straling...

Wel ff rekening houden met de halveringsdikte dus...
pi_38796660
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:06 schreef Sportguy het volgende:
Ja dat komt door radon gasophopingen maar ook het beton kan wat achtergrond straling veroorzaken.
Richt dat ding morgen eens naar de zon, wellicht pakt hij wat beta straling of alfa maar geloof niet dat dat goed te meten is, een stukje papier houdt zoiets al tegen.
Heb ook papier al gemeten buiten. Het werd iets minder nog dan zonder papier ja
pi_38796664
Boven waarschijnlijk beter geventileerd enz. Kan zoveel oorzaken hebben.
  maandag 12 juni 2006 @ 23:09:28 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_38796734
Tuurlijk.. als je weet welke straling er zich bevindt.. alfa / beta / gamma straling. De ene straling is gevaarlijker dan de ander (op verschillende manieren ook nog eens (doordringend vermogen enzo))
Huilen dan.
  maandag 12 juni 2006 @ 23:16:38 #14
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_38797030
Op mijn opleiding (radiologie) werken we heel veel met de geiger-muller teller. En dat dingt ratelt altijd een beetje. Pas als hij gaat zoemen dan heb je een probleem.. Je kan dit niet koppelen aan een eenheid. het is veeeeel makkelijker om een digitale dosimeter te regelen, die dingen meten de straling (ook achtergrondstraling) in (milli)sievert. Dit kan je gewoon meteen omzetten in dosis per dag, en dus zo berekenen wat je gemiddeld per jaar opvangt.. Of wat je ook wilt..

Zo'n ding dus..
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
  maandag 12 juni 2006 @ 23:17:11 #15
30560 2Mini
Official Logo
pi_38797055
had je dit tijdens mijn examenperiode gevraagd, had ik het je haarfijn kunnen uitleggen...
nu ben ik in een rustfase en doe de hele dag niks, waardoor de stof ergens in me achterhoofd verdwaald is
Camera 1... 1!
  maandag 12 juni 2006 @ 23:18:46 #16
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_38797133
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:16 schreef Eltonno het volgende:
Op mijn opleiding (radiologie) werken we heel veel met de geiger-muller teller. En dat dingt ratelt altijd een beetje. Pas als hij gaat zoemen dan heb je een probleem.. Je kan dit niet koppelen aan een eenheid. het is veeeeel makkelijker om een digitale dosimeter te regelen, die dingen meten de straling (ook achtergrondstraling) in (milli)sievert. Dit kan je gewoon meteen omzetten in dosis per dag, en dus zo berekenen wat je gemiddeld per jaar opvangt.. Of wat je ook wilt..
[afbeelding]
Zo'n ding dus..
Aha, die dingen gebruiken ze toch ook in ziekenhuizen op de afdeling radiologie en op andere plaatsen waar ze met straling werken?
  maandag 12 juni 2006 @ 23:20:43 #17
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_38797213
Nou ongeveer. Op de radiologieafdeling werken ze met kleine dosi-meters, die zwarte rondjes die ze altijd aan hun borstzakje hebben hangen. Met daarin een fotoplaatje, dan an je aan de hand van de zwarting de dosis berekenen..
De digitale dosimeters worden meer in andere beroepen gebruikt waar je met strealing te maken krijgt.. Én bijons op de opleiding
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')