abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39553278
Ik heb trouwens wel xkb, staat onder /X11, maar ik kan er kennelijk niet zoveel mee...
pi_39553391
Ik heb het volgende in mijn ~/.xmodmap bestand staan:

1keycode 117 = Multi_key

En daarnaast een regeltje in mijn X login script om die te laden:

1xmodmap .xmodmap

Dan heb je de juiste oplossing. Niet dat achterlijke Windows-gedrag dat je opeens na elke druk op ', " of ` op de spatiebalk moet rossen (wat is dat ontzettend irritant als je bv aan het programmeren bent). In plaats daarvan moet je op die rare Windows Menu-key drukken, ergens rechts op het toetsenbord. Je weet wel, die knop die niemand gebruikt. Daarna "a en je hebt ä. Maar ook bijvoorbeeld ,c en dan heb je ç. En hoe doe je dat met het systeem van Windows?

Overigens, om niet meteen als een suffe Windows flamer over te komen, MacOS heeft het nog brakker opgelost, mmkay?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_39553844
Hmm, klinkt ideaal!
Voordat ik weer dingen sloop: ik moet dus een bestand aanmaken dat 'xmodmap' heet, dat executable maken en dan 'xmodmap .xmodmap' in dat script plaatsen?
Sorry, voel me een ontzettende beginner (ben ik ook... ), maar klopt dit en hoe heet dat script en waar zit het?

Enneh, Windows, is ook bruikbaar hoor, maar ik vind Linux interessanter...
pi_39554086
Het bestand moet .xmodmap heten eh, die . is er niet voor niks. En je X login script, ja, dat is een vraag die niet zo 1-2-3 te beantwoorden is, kans bestaat dat je er niet echt een hebt. Het is misschien gemakkelijker om 't gewoon in je bash login script te zetten (maar dan werkt de toets ook pas als je een terminal venster open gehad hebt). Dat script heet .bashrc of .bash_profile .

En ja, Windows is best bruikbaar, zolang PuTTY maar beschikbaar is.
pi_39554346
quote:
En je X login script, ja, dat is een vraag die niet zo 1-2-3 te beantwoorden is, kans bestaat dat je er niet echt een hebt.
Okay, kan het zijn dat die xinitrc heet?
Ondertussen ga ik de Xserver opnieuw opstarten...
pi_39554557
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 21:53 schreef DucatiOwner het volgende:
Okay, kan het zijn dat die xinitrc heet?
Ohja, dat is mogelijk. Wat staat daar bij jou momenteel in?
  woensdag 5 juli 2006 @ 22:01:00 #107
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_39554661
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 21:31 schreef LintuxCx het volgende:
die rare Windows Menu-key drukken, ergens rechts op het toetsenbord. Je weet wel, die knop die niemand gebruikt.
Die gebruik ik eigenlijk nog best wel eens eigenlijk, als ik onder Windows werk... Ik bestuur Windows namelijk zoveel mogelijk met het toetsenbord...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_39554779
Het werkt niet...
Wat ik nu heb: een bestand .xmodmap (staat in /home/naam/...), waarin staat 'keycode 117 = Multi_key'. Ik heb 'xmodmap .xmodmap' toegevoegd aan .bashrc (stond al in /home/naam/...) en Xserver opnieuw opgestart met ctrl-alt-bkspc. Daarna een terminal geopend en die accenten geprobeerd in 'leafpad'.
pi_39554873
quote:
Ohja, dat is mogelijk. Wat staat daar bij jou momenteel in?
Staat ook in /home/naam/...

ik gebruik die windowstoets ook redelijk vaak: win-m, win-r, win-e
pi_39554933
Ja, dat is de Windows-toets, ik bedoel die knop ernaast.

Als je even die xmodmap .xmodmap regel met de hand intikt in een shell, heeft het dan wel effect of krijg je een foutmelding?
  woensdag 5 juli 2006 @ 22:12:53 #111
65490 whoops
pi_39555052
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 22:08 schreef LintuxCx het volgende:
De rechtermuisknop-knop...

Oftewel het contextmenu...

Win-R is ook een all-time favo van me... Ik heb hem in KDE ook naar "Run Command" ( ook Alt-F2 ) gemapt.
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_39555106
Eh... je bedoelt ctrl? . In ieder geval: intypen (onder root) geeft: bash: xmodmap: command not found
pi_39555220
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 22:13 schreef DucatiOwner het volgende:
Eh... je bedoelt ctrl? . In ieder geval: intypen (onder root) geeft: bash: xmodmap: command not found
Hmm, het lijkt erop dat die knop niet op jouw toetsenbord zit?

Die toets rechts dus...
pi_39555261
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 22:08 schreef LintuxCx het volgende:

De rechtermuisknop-knop...

Oftewel het contextmenu...
Jezus, wat voel ik me een N00b...
  woensdag 5 juli 2006 @ 22:18:00 #115
65490 whoops
pi_39555303
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 22:13 schreef DucatiOwner het volgende:
De zevende toets van de onderste rij op dit plaatje:
http://www.nursingstudies.co.uk/keyboard1.JPG

Het probleem blijft dat xmodmap niet geinstalleerd is... Is die met de Slackware package manager niet te installeren?
  woensdag 5 juli 2006 @ 22:19:29 #116
65490 whoops
pi_39555366
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 22:17 schreef DucatiOwner het volgende:

[..]

Jezus, wat voel ik me een N00b...
Geloof me, dat zijn we allemaal geweest...
pi_39555370
quote:
Hmm, het lijkt erop dat die knop niet op jouw toetsenbord zit?

[afbeelding] Die toets rechts dus...
Nee, ik snap je eindelijk, maar xmodmap kent-ie dus uberhaupt niet... Ik heb die toets wel overigens
pi_39555442
quote:
[..]

De zevende toets van de onderste rij op dit plaatje:
http://www.nursingstudies.co.uk/keyboard1.JPG

Het probleem blijft dat xmodmap niet geinstalleerd is... Is die met de Slackware package manager niet te installeren?
Niet met de netpkg, maar ik wel even Googlen en dan installeer ik de boel. Ondertussen maar even voetbal kijken
pi_39556160
Het werkt!!!!!!!! . Zat te zoeken naar dat xmodmap en toen stond ergens dat er een tilde voor moest in dat script, dus xmodmap ~.xmodmap. En dat werkte. Jullie weten vast waarom, ik niet, maar ik ben wel blij dat het werkt. En nu kan ik die regel dus in .initrc zetten, zodat er niet altijd een terminal open hoeft, toch?

In ieder geval, erg bedankt voor alle hulp!

En inderdaad, iedereen is ooit begonnen als N00b, maar ik kan er niet zo goed tegen dat ik DOS uitentreure begreep en er alles mee kon en met Linux zo ongeveer nauwelijks een opstartregel kan maken. Maar goed, begin er steeds meer van te begrijpen... Thx!
  woensdag 5 juli 2006 @ 22:51:34 #120
65490 whoops
pi_39556713
De tilde zonder username er achter staat onder linux voor de homedir van de huidige gebruiker (in dit geval jouw homedir dus)... Een tilde met username is de homdir van die user (~root = /root , ~whoops = /home/whoops).

Mooi dat het werkt, en succes met het leren kennen van Linux, have a lot of fun...

[ Bericht 1% gewijzigd door whoops op 05-07-2006 22:57:21 ]
pi_39556923
Huh, alleen een tilde? Toch zeker ~/ dan, hoop ik?
pi_39557045
Kijk, weer wat geleerd...
pi_39557185
quote:
[
Huh, alleen een tilde? Toch zeker ~/ dan, hoop ik?
Ja, xmodmap ~/xmodmap is het geworden
  donderdag 6 juli 2006 @ 12:48:42 #124
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39569979
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 12:55 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

Kijk eens of je nano hebt. Da's een makkelijkere editor.
Inmiddels is het gelukt met vi te editten, X opnieuw te starten en de install van ubuntu te draaien
Alleen niet helemaal volgens plan, want toen ik een partitie aan wilde maken naast XP toen ging er iets mis en liep de install vast. Toen ik vervolgens opstartte vanaf mn hd startte XP niet meer op
Uiteindelijk maar een schone installatie van ubuntu gedaan en dat was zo gebeurt.

Vandaag proberen DC++ geinstalleerd te krijgen... de dingen die ik erover gelezen heb beloven dat ik een hoop ga leren vandaag..
If you just don't give a shit about things, everything gets so much easier...
  donderdag 6 juli 2006 @ 17:47:54 #125
65490 whoops
pi_39579015
Als login-manager gebruik ik GDM, en die heeft sinds de installatie een probleempje, de virtuele resolutie is hoger dan die van mijn monitor. Hierdoor is niet het hele login-scherm te zien, en als ik met de muis naar de rand van het scherm ga, scrollt de desktop mee...

in de logfile staat wel wat over de virtuele resolutie (denk ik), maar ik heb geen idee waar of hoe deze aan te passen... Iemand enig idee?
quote:
$ cat /var/log/gdm/\:0.log | grep virtual
(**) RADEON(0): Pitch = 15728880 bytes (virtualX = 1920, displayWidth = 1920)
(**) RADEON(0): Pitch = 15728880 bytes (virtualX = 1280, displayWidth = 1920)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')